Gå til innhold

Depositum - HJELP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


Hei,

De tre siste årene har jeg leid en leilighet sammen med ei venninne. For 3 måneder siden sa vi opp leiekontrakten og leieperioden skulle derfor avsluttes nå, 31.juli. Jeg har havnet i en litt kjip situasjon som har ført til at jeg ikke har funnet meg et nytt sted å bo, og har derfor forlenget leiekontrakten én måned til. Nå skal jeg altså bo her alene i én måned til og venninnen min har flyttet ut.

Nå vil venninnen min, forståelig nok, ha tilbake sin del av depositumet. Problemet er at jeg kun har 10 000,- på dep.kontoen, og hun 20 000,-.

Husleien er på 12 000,- i mnd, og dette klarer jeg fint å betale selv, men jeg har ikke mulighet til å betale henne de 20 000,-.

Jeg tviler på at utleier går med på at det kun står 10 000 på dep.konto når husleien er såpass høy. (Han er på ferie, så jeg får ikke tak i han for øyeblikket.)

Jeg tenkte, hvis venninnen min kan gå med på at depositumet hennes står på kontoen en måned til, at utleier kommer hit og går over eventuelle skader i leiligheten nå, slik at hvis jeg lager flere skader neste måned så vet alle at det er jeg som skal betale for disse. Uansett tror jeg det er liten sjans for at hun går med på dette.

Eller kan det være at man ikke kan røre depositumkotoen før hele leieperioden er avsluttet?

 

Hva kan jeg gjøre? Hjelp!:sprettoy:

 

 

Anonymkode: 3319b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når venninnen din har flyttetnut alle sine saker og er ferdig med deres felles bolig går dere sammen og tar begge to bilder av alt av detaljer og synlige skader i leiligheten sammen med større oversiktsbilder. Du skal ikke risikere at dere senere når du flytter blir uenige om hva som har sjedd etter at hun flyttet. Dere bør ha enten nesten identiske bilder, på hver deres telefon/kamera eller dele bildene via andre medium. Den ene skal ikke oppbevare bilder for den andre osv. 

Denne typen fotografering bør alle som vil unngå unødvendige tvister utføre. Ellers vet jeg ikke hva dere kan eller bør gjøre mht. Penger og fordeling av disse. 

Anonymkode: ecd20...5d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har begge krav på pengene og det har ikke du, så da er det jo kun et spørsmål om at en av dem er grei og ikke trenger pengene. Da må du jo bare spørre om noen av de har mulighet til å være grei mot deg. 

Anonymkode: 6eb06...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst helt uaktuelt at venninnen min skulle la depositumet stå på kontoen en måned til. Hun sier at hun skal ta kontakt med utleier og sin del tilbake.

Men utleier satt en ny "tentativ utflyttingsdato" til 31.august. Jeg har vel egentlig ikke noen gyldig avtale/kontrakt da?

Betyr det da at hvis venninnen min får tilbake depositumet sitt, at jeg kanskje blir kastet ut nå siden jeg ikke har de 20 000,- som mangler på dep.konto?

NÅ er jeg stressa....

Ts

Anonymkode: 3319b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se på depositum.no kanskje de kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 21cfd...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem har skrevet under kontrakten? Har dere felles kontrakt, eller har dere hver deres? Hvem sitt navn står depositumskontoen i?

Du burde vel egentlig ha skrevet en ny kontrakt for august. Som jeg skjønner det så har ingen av dere noen skriftlig kontrakt lenger? Venninnen din kan sende krav om å få utbetalt depositumet, men utleier har en frist på 5 uker til å reise søksmål, hvis ikke blir depositumet utbetalt.

"Hvordan skal leietaker kreve depositumet utbetalt?

Klag til utleier
Hvis du er uenig i kravet, må du først ta saken opp med huseier. Blir dere ikke enige, må du ta saken videre til banken. Benytt gjerne Forbrukerrådets ferdige klagebrev.

Klagebrev til selger

2. Klag til banken

Hvis du er uenig i utleiers krav, må du sette fram et skriftlig krav overfor banken. Banken skal da skriftlig varsle utleieren om kravet, og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt hvis utleieren ikke innen 5 uker etter at varselet ble mottatt, dokumenterer å ha reist søksmål.

Utleier kan dokumentere dette ved å legge fram kopi av forliksklage eller kopi av klage til Husleietvistutvalget. Mottar ikke banken dokumentasjon innen fristen, skal banken utbetale beløpet til leietakeren."

Kilde: http://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/depositum/

 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil venninnen din ha pengene sine, kanskje hun trenger dem for nytt depositum? At du ikke har klart å finne deg ett nytt bosted er jo selvfølgelig bare ditt problem, ikke hennes. Ved felles depositumskonto får dere møte utleier og la hun få sine penger, dersom du må skyte inn 20 000 i en mnd får du låne i banken.

Anonymkode: e6d04...fa8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo se på depositum.no kanskje de kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 21cfd...1b4

Unnskyld; jeg mente husleie.no

Anonymkode: 21cfd...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig vil venninnen din ha pengene sine, kanskje hun trenger dem for nytt depositum? At du ikke har klart å finne deg ett nytt bosted er jo selvfølgelig bare ditt problem, ikke hennes. Ved felles depositumskonto får dere møte utleier og la hun få sine penger, dersom du må skyte inn 20 000 i en mnd får du låne i banken.

Anonymkode: e6d04...fa8

Jeg har full forståelse for at hun vil ha tilbake depositumet sitt.

TS

Anonymkode: 3319b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har full forståelse for at hun vil ha tilbake depositumet sitt.

TS

Anonymkode: 3319b...f2b

Det er egentlig huseier som er synderen her, da, så lenge kontrakten til venninnen din er sagt opp og oppsigelsestiden er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta opp et privat lån fra foreldrene dine for eksempel på 20 000?

 

Dersom ikke må du nok ta opp et forbrukslån. Dessverre svindyr rente på disse, men siden det er snakk om en måned eller to på et relativt lavt beløp blir det likevel ikke så mye. (et par hundrelapper ca).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt i verden IKKE rot deg bort i husleie.no 

håper det ordner seg for deg:)

Anonymkode: 25b88...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For alt i verden IKKE rot deg bort i husleie.no 

håper det ordner seg for deg:)

Anonymkode: 25b88...a3a

Takk!:biggrin:

Får se hva huseier svarer i morgen.

Ts

Anonymkode: 3319b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor har ikke dere opprettet hvert deres depositumskonto? Det ville jo ha vært det mest fornuftige siden dere har satt inn hvert deres beløp , og betaler hver deres leiebeløp. Har du/venninnen din tenkt over hvem som skal ha rentene? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, piaff skrev:

 

Hvorfor har ikke dere opprettet hvert deres depositumskonto? Det ville jo ha vært det mest fornuftige siden dere har satt inn hvert deres beløp , og betaler hver deres leiebeløp. Har du/venninnen din tenkt over hvem som skal ha rentene? 

 

Det har jeg ikke tenkt på. Men det var nok slik utleier ønsket å ha det.

Nå ser det ut som at utleier går med på at det står igjen 12 000 (én månedsleie) på depositumskontoen og venninnen min får utbetalt resten. Så betaler jeg henne de resterende 2000. Rentene er ikke så farlig for meg. Hun kan få dem hvis hun ikke tilbyr å dele dem.

Nå blir jeg ikke uteligger likevel!! :duskedame:

Ts

Anonymkode: 3319b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke tenkt på. Men det var nok slik utleier ønsket å ha det.

Nå ser det ut som at utleier går med på at det står igjen 12 000 (én månedsleie) på depositumskontoen og venninnen min får utbetalt resten. Så betaler jeg henne de resterende 2000. Rentene er ikke så farlig for meg. Hun kan få dem hvis hun ikke tilbyr å dele dem.

Nå blir jeg ikke uteligger likevel!! :duskedame:

Ts

Anonymkode: 3319b...f2b

Så godt at det ordnet seg for deg! :laugh:

Anonymkode: 25b88...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke tenkt på. Men det var nok slik utleier ønsket å ha det.

Nå ser det ut som at utleier går med på at det står igjen 12 000 (én månedsleie) på depositumskontoen og venninnen min får utbetalt resten. Så betaler jeg henne de resterende 2000. Rentene er ikke så farlig for meg. Hun kan få dem hvis hun ikke tilbyr å dele dem.

Nå blir jeg ikke uteligger likevel!! :duskedame:

Ts

Anonymkode: 3319b...f2b

Så flott! Jeg er helt enig at det ikke er noe poeng i å styre over rentene når situasjonen løste seg. 

Til en eventuell neste gang bør du ha en egen kontrakt og depositumskonto. Jeg synes at en slik ordning gjør det fryktelig tungvint, og jeg vet heller ikke hvor lovlig det er av utleier å gjøre det på denne måten. Nå virker det jo ikke som det er et problem for utleier å løse situasjonen, så da er det vel heller ikke noe å spekulere videre i. 

Anonymkode: c505d...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...