Gå til innhold

Slipper jeg å betale skatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student, og har hatt en deltidsjobb ved siden av studiene fra desember 2015 frem til nå. Skal ikke fortsette med denne deltidsjobben etter sommeren. 

Har tabelltrekk, slik at jeg trekkes i skatt hvis jeg tjener 4000 kr eller mer i måneden. Det er kun to måneder jeg har tjent så mye, og dermed betalt skatt.

Til og med lønningen jeg fikk 1. juli har jeg tjent ca. 28 000 kr i år. Får snart en lønning på rundt 3000 kr, og så en lønning etter der igjen på ca. 2500 kr. Det vil da si at tilsammen i 2016 tjener jeg rundt 34 000 kr (siden jeg ikke kommer til å ha noen inntekt senere utover høsten/vinteren). 

Tjener man under 50 000 kr i året, skal man jo ikke betale skatt. Men gjelder dette kun dersom man har frikort? Jeg har jo tabelltrekk, og har betalt litt i skatt i år, men tjener fortsatt under 50 000. Hvordan blir dette for meg? 

Anonymkode: 8dee4...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig gjelder det selv om du har tabelltrekk.

Hvor mye du skal betale i skatt totalt sett har ingenting med hvor mye du har i skattetrekk å gjøre. Skattetrekk er bare et forsøk på å få folk til å betale inn omtrentlig det de faktisk skal betale i skatt i løpet av året.

Når skatteetaten har mangelfull eller fullstendig feil innformasjon om hva du vil komme til å tjene i løpet av året vil jo skattetrekk bli helt på viddene.

Om du har ujevn inntekt og vil ha et mer korrekt skattetrekk må du selv gå inn og justere skattekortet ditt etter hvert som du finner ut at trekket blir feil.

Men til slutt spiller det uansett ingen rolle. Du får uansett den skatten du skal ha og så får du tilbake om du har betalt inn for mye eller må betale restskatt om du har betalt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, asterix skrev:

Selvfølgelig gjelder det selv om du har tabelltrekk.

Hvor mye du skal betale i skatt totalt sett har ingenting med hvor mye du har i skattetrekk å gjøre. Skattetrekk er bare et forsøk på å få folk til å betale inn omtrentlig det de faktisk skal betale i skatt i løpet av året.

Når skatteetaten har mangelfull eller fullstendig feil innformasjon om hva du vil komme til å tjene i løpet av året vil jo skattetrekk bli helt på viddene.

Om du har ujevn inntekt og vil ha et mer korrekt skattetrekk må du selv gå inn og justere skattekortet ditt etter hvert som du finner ut at trekket blir feil.

Men til slutt spiller det uansett ingen rolle. Du får uansett den skatten du skal ha og så får du tilbake om du har betalt inn for mye eller må betale restskatt om du har betalt for lite.

Ok :) Men det vil da si at jeg neste år, får tilbake de kronene jeg har betalt i skatt i 2016? Så lenge alt blir i orden uansett, så trenger jeg vel ikke å endre noe på skattekortet? Eller er det en fordel om jeg gjør det, selv om sluttresultatet blir det samme uansett? 

For meg har det ingenting å si om jeg betaler mer i skatt enn jeg skal, bare jeg får det tilbake igjen neste år. Det jeg ikke ønsker, er å ende opp med baksmell. Men jeg har vel ikke noen fare for det? 

Anonymkode: 8dee4...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sisti skrev:

Du får det igjen neste år ja. :)

Så bra :)

Men hypotetisk sett: Hvis jeg hadde tjent over 50 000 kr i 2016, fortsatt med tabelltrekket, ville jeg da blitt trukket riktig i skatt for hver lønning? Siden det ut i fra tabelltrekket betales skatt ut i fra hvor mye jeg tjener den aktuelle måneden? Med andre ord, når man har tabelltrekk, er man sikret å ikke få baksmell da, siden man trekkes ut i fra hvor mye man tjener til enhver tid? Håper spørsmålet er forståelig. 

Anonymkode: 8dee4...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra :)

Men hypotetisk sett: Hvis jeg hadde tjent over 50 000 kr i 2016, fortsatt med tabelltrekket, ville jeg da blitt trukket riktig i skatt for hver lønning? Siden det ut i fra tabelltrekket betales skatt ut i fra hvor mye jeg tjener den aktuelle måneden? Med andre ord, når man har tabelltrekk, er man sikret å ikke få baksmell da, siden man trekkes ut i fra hvor mye man tjener til enhver tid? Håper spørsmålet er forståelig. 

Anonymkode: 8dee4...a37

Du er ikke sikret å ikke få baksmell, men i mange tilfeller går man nesten i null. Har en bekjent som får baksmell hvert år med tabelltrekk, selv har jeg kun fått baksmell i år, og det var på under 100kr, så den slapp jeg å betale :)

Stort sett har jeg gått mer eller mindre i null :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra :)

Men hypotetisk sett: Hvis jeg hadde tjent over 50 000 kr i 2016, fortsatt med tabelltrekket, ville jeg da blitt trukket riktig i skatt for hver lønning? Siden det ut i fra tabelltrekket betales skatt ut i fra hvor mye jeg tjener den aktuelle måneden? Med andre ord, når man har tabelltrekk, er man sikret å ikke få baksmell da, siden man trekkes ut i fra hvor mye man tjener til enhver tid? Håper spørsmålet er forståelig. 

Anonymkode: 8dee4...a37

Nei, det kan man ikke være sikker på. Blant annet fordi det ikke bare er inntekt som skal beskattes. Eventuell formue osv. vil også telle inn. 

Anonymkode: e6d8f...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan man ikke være sikker på. Blant annet fordi det ikke bare er inntekt som skal beskattes. Eventuell formue osv. vil også telle inn. 

Anonymkode: e6d8f...8e9

Så jeg aner ikke om jeg får en stor baksmell eller ikke (gitt at jeg tjener over 50 000 kr i året)? Jeg har jo penger i baken, rundt 250 000 tilsammen på sparekonto, BSU og brukskonto. Ellers har jeg ikke noen verdier i form av bil, leilighet/hus etc. Har studielån. 

Anonymkode: 8dee4...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg aner ikke om jeg får en stor baksmell eller ikke (gitt at jeg tjener over 50 000 kr i året)? Jeg har jo penger i baken, rundt 250 000 tilsammen på sparekonto, BSU og brukskonto. Ellers har jeg ikke noen verdier i form av bil, leilighet/hus etc. Har studielån. 

Anonymkode: 8dee4...a37

Hvis du fyller inn skattekortet ditt helt 100% riktig, så vil du gå i null. Det vil si at du må fylle inn hva du kommer til å tjene, formue, renteinntekter, renteutgifter osv.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, penny_ skrev:

Hvis du fyller inn skattekortet ditt helt 100% riktig, så vil du gå i null. Det vil si at du må fylle inn hva du kommer til å tjene, formue, renteinntekter, renteutgifter osv.

Ja, selvfølgelig. Men jeg aner jo ikke hvor mye jeg kommer til å tjene. Aner heller ikke dette med renteinntekter, renteutgifter osv. Og formue... Er det antall kroner jeg har stående i banken? For det endrer seg jo, alt etter hva jeg tar ut. Har som sagt ingen andre verdigjenstander som bil, leilighet eller noe. 

Anonymkode: 8dee4...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Men jeg aner jo ikke hvor mye jeg kommer til å tjene. Aner heller ikke dette med renteinntekter, renteutgifter osv. Og formue... Er det antall kroner jeg har stående i banken? For det endrer seg jo, alt etter hva jeg tar ut. Har som sagt ingen andre verdigjenstander som bil, leilighet eller noe. 

Anonymkode: 8dee4...a37

Hvis du har 100 000 på en sparekonto med 2 prosent rente gjennom hele året, så vil du ha renteinntekter på 2000 kroner på den kontoen. Det vil jo ikke bli det samme om du tar ut og setter inn penger, så da kan det være vanskelig å få det helt riktig, spesielt hvis renten endrer seg. Rentene på brukskontoen din er sannsynligvis så lav at det har veldig lite å si. Hvis du sparer et fast beløp hver måned og ikke tar ut noe som ikke er planlagt, så er det lett å regne ut.

Formuen er det du har på kontoen den siste dagen i året, altså 31. desember 2016. Renteutgifter er rentene du har på eventuelle lån.

Når du ikke aner hva du kommer til å tjene, så kan det være greit å skrive litt mer enn det du tror. Du kan også endre på det underveis.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...