Gå til innhold

Slipper jeg å betale skatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student, og har hatt en deltidsjobb ved siden av studiene fra desember 2015 frem til nå. Skal ikke fortsette med denne deltidsjobben etter sommeren. 

Har tabelltrekk, slik at jeg trekkes i skatt hvis jeg tjener 4000 kr eller mer i måneden. Det er kun to måneder jeg har tjent så mye, og dermed betalt skatt.

Til og med lønningen jeg fikk 1. juli har jeg tjent ca. 28 000 kr i år. Får snart en lønning på rundt 3000 kr, og så en lønning etter der igjen på ca. 2500 kr. Det vil da si at tilsammen i 2016 tjener jeg rundt 34 000 kr (siden jeg ikke kommer til å ha noen inntekt senere utover høsten/vinteren). 

Tjener man under 50 000 kr i året, skal man jo ikke betale skatt. Men gjelder dette kun dersom man har frikort? Jeg har jo tabelltrekk, og har betalt litt i skatt i år, men tjener fortsatt under 50 000. Hvordan blir dette for meg? 

Anonymkode: 8dee4...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig gjelder det selv om du har tabelltrekk.

Hvor mye du skal betale i skatt totalt sett har ingenting med hvor mye du har i skattetrekk å gjøre. Skattetrekk er bare et forsøk på å få folk til å betale inn omtrentlig det de faktisk skal betale i skatt i løpet av året.

Når skatteetaten har mangelfull eller fullstendig feil innformasjon om hva du vil komme til å tjene i løpet av året vil jo skattetrekk bli helt på viddene.

Om du har ujevn inntekt og vil ha et mer korrekt skattetrekk må du selv gå inn og justere skattekortet ditt etter hvert som du finner ut at trekket blir feil.

Men til slutt spiller det uansett ingen rolle. Du får uansett den skatten du skal ha og så får du tilbake om du har betalt inn for mye eller må betale restskatt om du har betalt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, asterix skrev:

Selvfølgelig gjelder det selv om du har tabelltrekk.