Gå til innhold

Liten gutt med kjole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

man blir formet av det miljøet man vokser opp i. Det sier seg selv at hadde en gutt kommet på skolen i kjole så blir han mobba. Eller hvis han vil bruke badedrakt/bikini i svømmehallen så vil han også bli mobba.  det er her jeg mener som foreldre bør en gripe inn. Dette er ikke greit. 

Vil jo påstå at hvis du et mann og tropper opp på jobb i kjole en dag, så vil du bli ledd av og husket for alltid...en liten gutt er ikke klar over hva slags konsekvenser dette kan/vil få for han senere. 

Jeg har en sønn selv og om han settet på dansen om å få gå i kjole og diadem så er det totalt uaktuelt i dette hjemme. 

Anonymkode: cda82...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være feminin på skolen og dukker opp på skolen i en KJOLE er to helt forskjellige ting.  
Barn slenger alt av kommentarer og ja det er VÅRES jobb å snakke til våres barn når du får vite at de har sagt noe eller mobbet noen.   Men dessverre kan ikke dere være der 24/7 og som sagt barn er slem som regel.  Men bare la guttene deres går til skolen som 7 åringer i kjoler.  Ikke klag når du kunne ha hindret at barna blir hetset og aldri invitert til noe.  

Sier ikke jeg er enig i noen ting - jo eldre mine barn blir jo mer jeg faktisk begynne å virkelig misliker barn fra 7-15. Alt for mange drittunger som slenger leppene på alt og gi ikke en eneste fæn om hvordan de ødelegger andre barn.  

Anonymkode: 56b98...cea

En gang i tiden kunne ikke jenter gå på skolen i bukser fordi bukser var gutteplagg men tidene forandrer seg, det er kvinner som har kjempet frem en utvikling hvor det har blitt aksept for at jenter kan gå i bukser. Idag er det helt greit å være ei jentegutt aka "tomboy", altså en maskulin jente som kler seg maskulint med maskuline interesser. 

Det skal være like greit for en gutt å kle seg feminint og disse tolerante verdiene må vi kjempe frem. Om en gutt ønsker seg en kjole å føler seg flott i den så er det foreldrenes ansvar å la han gå i dette. 

Når man forteller gutten sin at han ikke får gå i kjole så gir du han en skamfølelse og du undertrykker hans identitet, han lærer altså av sin mor eller far at det mennesket han er faktisk er noe negativt.

Syntes du bør se på videoen her for det er dette jeg mener foreldre bør lære sin barn, toleranse og kjærlighet kontra undertrykking og diskriminering :

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WubWub skrev:

Man skal altså akseptere at de som skiller seg ut blir mobbet for å legge ansvaret på den som skiller seg ut. Gjelder det for mørkhudede, muslimer, jøder, guttejenter, barn som ikke går med merkeklær, barn som er introverte eller skal vi bare akseptere dette for feminine gutter?

Det er ikke snakk om å akseptere det, men å være klar over konsekvensene av å sende en gutt på skolen i kjole. Det BURDE ikke være et problem, men når du VET at det er det, må du og barnet være klare til å ta konsekvensene. Du har et ansvar for hva du lar barna dine utsettes for, samme hvor urettferdig det er. Det gjelder enten du lærer dem vanlig folkeskikk eller å ikke bli med fremmede voksne.

Det er mye jeg vil forandre i verden, men jeg sender ikke barna mine i fronten for kampen hvis jeg ikke er sikker på at de kan takle det. Å kle seg som det motsatte kjønn vil bli mer og mer akseptert, og barn vil ta mer etter de voksne etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2016 at 8.36, AnonymBruker skrev:

Klær har ingenting med kjønn å gjøre 🙄😑

Anonymkode: 2222d...07e

EEHH...........JO

Anonymkode: c6d0d...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Kan ikke bare alle gå kledd som de vil, uavhengig av kjønn.

Selv har jeg aldri sett en gutt i kjole, men jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2016 at 12.23, AnonymBruker skrev:

Ts

Jeg skvatt sånn da jeg så det var gutt, for jeg trodde jo selvfølgelig at det var jente. Tenkte ikke på at noen unger er sta på hva de vil ha på. For min egen  sønn har aldri brydd seg om det. Tviler på at jeg hadde latt han gå med kjole og rosa sko altså. 

Anonymkode: 029ed...068

Har du hørt om tvekjønnede barn? De finnes faktisk. Hva andre gjør med barna sine har man vel igrunnen ikke noe med.

Kan til og  med hende du så feil.

Det er ikke bestandig slik man ser og oppfatter ting. Beste er å passe sine egne saker, og ikke bruke så mye tid og krefter på å spekulere og analysere andre mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ALDRI til å skje beklager.  Jeg gi paffe i hva andre gjøre og hva andre barn går i.  Men faktum er at denne gutten kommer til å bli mobbet i hjel.  Dere kan bare mene hva dere vil - men alle vet at det er mange barn er rett og slett ond.  

Anonymkode: 56b98...cea

Det er ikke snakk om en gang at barn er "onde" uten at de lærer det av andre de ser på, og da ofte hjemme eller fra andre barn som har lært det hjemme - hvis slike mennesker ble litt mer åpne for at de konsentrerer seg om sitt eget og ikke om alle andre sitt ville verden være et mye bedre sted. For alle! 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

man blir formet av det miljøet man vokser opp i.

Anonymkode: cda82...60d

Ja, og da er det viktig at miljøet de vokser opp i er et som viser toleranse, aksept, forståelse og inkludering - det er opp til hver og en å endre verden og alles bidrag teller.

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

EEHH...........JO

Anonymkode: c6d0d...175

Eeh NEI! En jente er fortsatt jente med innovertiss om hun tar på dress, bukse, kjole eller burka på samme måte som en mann fortsatt har utovertiss selv om han har på samekofte, kilt eller shorts.. Kan ikke fatte at det er så vanskelig å se forbi det ytre og tenke på hva som faktisk betyr noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Marilyn Manson

Anonymkode: bd6e7...1e8

Hæ? Hva har stakkars Marilyn Manson med dette å gjøre? Riktignok ser han nokså fryktinngytende ut, men han er såvisst ingen seriemorder! :fnise:  Marilyn Manson fra Wikipedia

Det finnes en seriemorder med samme etternavn, nemlig Charles Manson, men han har så vidt jeg vet ikke bakgrunn som ufrivillig jente for moren sin. Ed Gein var en seriemorder som drepte damer som lignet moren hans, men han ble ikke kledd som jente i oppveksten. Han var bare skikkelig gæren, stakkar. Henry Lee Lucas var en seriemorder som ble kledd som jente da han var barn, men han drepte ikke damer som lignet moren. :opplyser: 

Anonymkode: 14a4e...834

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde en fase før han ble 4 år der han ville gå i kjole. Så jeg lot han gå i kjole. Men han fant fort ut selv at dette var noe han gjorde hjemme, ingen andre enn foreldre og besteforeldre skulle se dette. I barnehagen sa de at det ikke var uvanlig å ville utforske forskjellene, og at vi ikke skulle gjøre en stor greie av dette. Så det gjorde vi ikke. Etter 3 mnd var det over, han hadde fått prøve livet med rosa og struttekjolen der han ønsket selv, og gikk tilbake til bukser av egen vilje. Nå, en tid etterpå vil han ikke høre snakk om kjole. Jeg ville nok nølt med å la han gå i barnehagen med kjole, i såfall ville jeg nok varslet dem i forkant, så kunne de ha kle-ut dag eller noe, men de har visst hatt gutter før som i perioder kun har kledd seg som prinsesser, og det er ikke før de blir eldre at dette er noe problem mellom barna, og om prinsessefasen ikke er over enda er de andre som regel blitt vant til at X går i kjole. Jeg har ingen planer om å lage noe styr rundt dette i alle fall, om det skulle gjenta seg med yngre brødre etc.

Anonymkode: 4296e...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Før i tiden var det faktisk helt vanlig at unge gutter gikk i kjole. Det var først etter 1 verdenskrig at det ble uvanlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

EEHH...........JO

Anonymkode: c6d0d...175

Nei. Du skifter ikke kjønn om du skifter fra dress til kjolen 

Anonymkode: 4cce7...034

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, linsejesus skrev:

Det er ikke snakk om å akseptere det, men å være klar over konsekvensene av å sende en gutt på skolen i kjole. Det BURDE ikke være et problem, men når du VET at det er det, må du og barnet være klare til å ta konsekvensene. Du har et ansvar for hva du lar barna dine utsettes for, samme hvor urettferdig det er. Det gjelder enten du lærer dem vanlig folkeskikk eller å ikke bli med fremmede voksne.

Det er mye jeg vil forandre i verden, men jeg sender ikke barna mine i fronten for kampen hvis jeg ikke er sikker på at de kan takle det. Å kle seg som det motsatte kjønn vil bli mer og mer akseptert, og barn vil ta mer etter de voksne etter hvert.

Dette er blant flere innlegg som er både gammeldags og sneversynte. Og trer sine forstokkede meninger nedover hodene på barna sine. 

Naboen sendte gutten på 6 i prinsessekjoler til en prins&prinsessedag - guttungen syntes det var mer stas å være prinsesse enn kjedelig prins - og det var helt uproblematisk; ikke mobbet verken da eller siden. 

 

Dete som snakker så mye om mobbing; gutten det handlet om var ikke på skolen. Samtidig; ser dere ikke det absurde i at kvinner går i bukser nå, men at det før ble sett som uhørt? Skulle alle hatt slike fastlåste og sneversynte holdninger som dere har, ville ikke kvinner kunne hatt kort hår, bukser, drevet med sport el. tatthlyere utdannelse. Og menn ikke trillet barnevogn eller vist følelser. Dere er ikke hakket bedre enn fundamentalistiske muslimer når det gjelder toleranse. 

Anonymkode: 4cce7...034

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er blant flere innlegg som er både gammeldags og sneversynte. Og trer sine forstokkede meninger nedover hodene på barna sine. 

Naboen sendte gutten på 6 i prinsessekjoler til en prins&prinsessedag - guttungen syntes det var mer stas å være prinsesse enn kjedelig prins - og det var helt uproblematisk; ikke mobbet verken da eller siden. 

 

Dete som snakker så mye om mobbing; gutten det handlet om var ikke på skolen. Samtidig; ser dere ikke det absurde i at kvinner går i bukser nå, men at det før ble sett som uhørt? Skulle alle hatt slike fastlåste og sneversynte holdninger som dere har, ville ikke kvinner kunne hatt kort hår, bukser, drevet med sport el. tatthlyere utdannelse. Og menn ikke trillet barnevogn eller vist følelser. Dere er ikke hakket bedre enn fundamentalistiske muslimer når det gjelder toleranse. 

Anonymkode: 4cce7...034

Så fint at det gikk bra i dette tilfellet! Men jeg tviler sterkt på at det er regelen om små gutter dukker opp i kjole. Da er ikke problemet at foreldrene trer meninger ned over hodet på barna sine, men at de blir mobbet dav andre barn.

Jeg ville ikke hatt noe problem med at guttungen gikk på skolen med en lampeskjerm på hodet, men siden han garantert ville blitt latterliggjort, ville jeg frarådet ham å gjøre det. Det har ingenting med å være gammeldags å gjøre, det har med å skjønne hva barn kan bli utsatt for når de skiller seg ut. Jeg har sett barn bli mobbet fordi de må gå med øyelapp.

Som sagt er det fint at verden går framover, og vi voksne tøyer de teite grensene hele tiden. Men ikke faen om jeg sender ungene mine til ulvene for å øke aksepten for a gutter skal få gå med kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Før i tiden var det faktisk helt vanlig at unge gutter gikk i kjole. Det var først etter 1 verdenskrig at det ble uvanlig.

 

Du har delvis rett. Det ble ikke sett på som kjole, men barneklær. Barn vokser raskt og det var mer økonomisk med kjønnsnøytrale klær som kunne gå i arv til alle.

Har ingen problemer med gutter som vil gå i kjole, men i dette tilfelle stusser jeg. Først over barnets unge alder. Ser at flere sier deres barn ville gå i et spesefikt plagg, men det tilsier jo at man har en kjole liggende. Og her var det faktisk snakk om 2 kjoler og en jentesveis, ikke et tilfeldig valg barnet tar om morgenen foran klesskapet. Virker merkelig for en 2-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, linsejesus skrev:

Så fint at det gikk bra i dette tilfellet! Men jeg tviler sterkt på at det er regelen om små gutter dukker opp i kjole. Da er ikke problemet at foreldrene trer meninger ned over hodet på barna sine, men at de blir mobbet dav andre barn.

Jeg ville ikke hatt noe problem med at guttungen gikk på skolen med en lampeskjerm på hodet, men siden han garantert ville blitt latterliggjort, ville jeg frarådet ham å gjøre det. Det har ingenting med å være gammeldags å gjøre, det har med å skjønne hva barn kan bli utsatt for når de skiller seg ut. Jeg har sett barn bli mobbet fordi de må gå med øyelapp.

Som sagt er det fint at verden går framover, og vi voksne tøyer de teite grensene hele tiden. Men ikke faen om jeg sender ungene mine til ulvene for å øke aksepten for a gutter skal få gå med kjole.

Jeg har lest flere studier om dette og guttebarn i ung alder som går i kjole blir mindre mobbet enn man skulle tro for barn i den alder har ikke helt fått tillært konseptet kjønnsroller enda. Det er først når de blir endel eldre og de arver foreldres og samfunnets normer(fordommer) at reaksjonene kommer.

Men jeg ser på det slik at gutter som fra ung alder av ser på det som naturlig å kle seg som en jente vil være selvsikker og trygg nok på seg selv i eldre alder til å være stolt av seg selv og sette de andre på plass såfremt foreldrene har støttet han.

Også, om de andre barna har fra ung alder blitt vandt til at gutten går i kjoler så kommer de heller ikke til å reagere på det når de blir eldre. 

Alt handler om toleransen og kjærligheten foreldre lærer sine barn

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

EEHH...........JO

Anonymkode: c6d0d...175

Nei, det har det ikke.. 

Anonymkode: 2222d...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det no big deal a? Så lenge ungen er fornøyd. De fleste foreldre bryr seg vel mer om at barnet skal være glad enn at det skal ha på "riktig" klesplagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. juli 2016 at 20.09, AnonymBruker skrev:

Men TS - skrev du at du spurte moren i dette svaret over her er det slik å forstå? 

Rimelig spesielt å kanskje til og med en smule frekt egentlig å spørre om slikt syns jeg, skamvett er en fin ting å ha, det er gratis og man finner det like ved folkeskikk som forøvrig også er helt gratis - enkelte burde forsyne seg rikelig når man ser enkelte svar i denne tråden..

 

Anonymkode: 2d778...c7b

Nei! Det var et av forslagene fra folk her inne! Hilsen TS med annen brukerid.

Anonymkode: 60ffe...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke noe at en 2 åring går med kjole, de vil ikke huske det senere når de bestemmer seg for å kle seg normalt igjen, verre hvis det var en 4 åring og oppover, da hadde jeg iallefall tatt han med til en slags lege..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...