Gå til innhold

Liten gutt med kjole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går opplevde jeg noe rart på et toalett. En mor med en liten jente på ca to år stod ved vasken og stelte barnet. Jeg måtte vente litt på ledig toalett. Og da jeg snudde meg var barnet plutselig nakent. Jeg så ikke tissen med en gang, da barnet stod litt skrått, men plutselig ser jeg at det er jo en gutt! Mot tar på ny kjole, hvit med blå blomster. Ungen har allerede på rosa sko. Han har også halvlangt hår. Altså, dette var et barn på ca to år, hadde det vært eldre hadde det kanskje selv ønsket å være jente, født i feil kropp osv. Hvilke grunner kan man ha til å kle en gutt på to år som jente? Og spare håret langt.

Anonymkode: 029ed...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At mammaen ikke servnoen stor grunn til å starte en diskusjon om påkledning, og at barnet har kledd på seg selv? 2 åringer kan være ekstremt bestemte på hva de vil ha på seg, og noen diskusjoner gidder man ikke å ta. Har selv en 2 åring som ikke har hatt på seg noe annet enn kjole siden mai eller noe. Nå er det ei jente, men hvorfor skal man starte diskusjoner med barnet om uvesentligheter? Han syns sikkert han var fin da...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn på 2 år kan være veldig bestemte på hvordan de vil kle seg og se ut de også!

Min bror var 2.5 år da han valgte ut rosa potte, tannbørste og sovepose selv. Man liker det man liker. Han er eldre nå og liker rosa like godt! Han bruker ikke rosa for å slippe å bli mobbet, men som han sier at oss i mellom er rosa fortsatt best.

Anonymkode: b9f05...dc6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær har ingenting med kjønn å gjøre 🙄😑

Anonymkode: 2222d...07e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også stusset litt her. En gutt på 2 år med halvlangt hår og gjennomført jenteklesstil - både sko og kjole? Jeg håper virkelig at dette er guttens valg, for å si det slik. Gutten min ville også prøve kjole innimellom, men som toåring var han ikke så stilbevisst at han matchet dette med jentesko i tillegg...

Anonymkode: 69e2f...d25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er litt rart .. Tanken som streifet meg var:

er dette en mor som ønsket en jente? Eller en mor som utfordrer normene i samfunnet..

 

 

Anonymkode: 3cc1d...51a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts

Jeg skvatt sånn da jeg så det var gutt, for jeg trodde jo selvfølgelig at det var jente. Tenkte ikke på at noen unger er sta på hva de vil ha på. For min egen  sønn har aldri brydd seg om det. Tviler på at jeg hadde latt han gå med kjole og rosa sko altså. 

Anonymkode: 029ed...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemstillingen - er det at du tror det er moren som presser gutten og skaper en identitetskrise eller er problemet kjolen, håret - hva?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Jeg lurte på hva slags grunner det kan være for å gjøre dette. Og fikk er ganske bra svar som handler om at ungen vil det selv og mor ikke orker å ta kampen. Det hadde jeg ikke tenkt på selv, da min sønn aldri har hatt meninger om hva han har på av klær.

Anonymkode: 029ed...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje gutten hadde lyst å ha på seg kjole. Barn på 2 år kan fint vite hva de ønsker å ha på seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ønsker dette selv så er det bare flott og fint at mor tør utfordre kjønnsroller å tilpasser klesvalget etter guttens personlighet. For min del ser jeg ikke grunnen til at det skal være noe spesielt med gutter som går i kjoler. Vi ser jo at jenter til tider går med gutteklær som dress og slips uten at noen rynker med øyebryna? Har selv vært i bryllup og andre selskap hvor damer har hatt på seg mannedress, alt de fikk av kommentarer var "så tøft antrekk, stilig!". Disse damene var heller ikke lesbiske.

Om gutten derimot ikke ønsker av fri vilje å være jente så grenser dette til omsorgssvikt/mishandling fra mors side. Jeg leste om en seriemorder i USA som hadde en mannehatene mor som ønsket seg jente og ikke gutt, men en gutt var det hun fikk. Gjennom hele oppveksten til gutten ble han dollet opp med kjoler og sminke. Av leker fikk han bare dukker og han fikk et jentenavn.

I voksen alder drepte han mange kvinner som lignet på hans mor. 

Kjønnsroller og identitet er viktig selv for små barn, om man ikke respekterer barnets ønsker så kan det skape dype psykologiske traumer og identitetskrise. 

Endret av WubWub
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg er litt gammeldags . Men jeg synes ikke det er greit at gutter går i kjole dvs jenteklær. Altså er det hjemme og man leker karneval så er det en helt annen ting så klart. Men ute i det offentlig rom. Ikke tal om. Helt greit at unger kan være sta. Men da er det også våres oppgave som foreldre å veilede dem. En kan da ikke føye seg i ett og alt for ungen vil det

Anonymkode: cda82...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jeg lurte på hva slags grunner det kan være for å gjøre dette. Og fikk er ganske bra svar som handler om at ungen vil det selv og mor ikke orker å ta kampen. Det hadde jeg ikke tenkt på selv, da min sønn aldri har hatt meninger om hva han har på av klær.

Anonymkode: 029ed...068

Men du skriver likefullt at du ikke ville latt ham gå i kjole og rosa sko? Hva hvis det var det han ville - hvilke regler sier at det ikke er greit? Klær og kjønn er ulike ting, men samfunnet er gjennomsyret av koder som plasserer individer i båser de ikke har valgt selv, som hvem som kan gå med rosa og glitter feks.

Bare så dumt at noen ikke forstår det, og om gutter blir mobbet for å bruke rosa - som om det at en gutt har noen kvaliteter vi ser som jentete, gjør ham dårligere (en jente som liker blått blir jo ikke mobbet, som om hennes "verdi" ikke blir redusert av å være guttete). Men glad for å lese at KG-brukerne i hovedsak er åpen :-D

Anonymkode: 4cce7...034

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er litt gammeldags . Men jeg synes ikke det er greit at gutter går i kjole dvs jenteklær. Altså er det hjemme og man leker karneval så er det en helt annen ting så klart. Men ute i det offentlig rom. Ikke tal om. Helt greit at unger kan være sta. Men da er det også våres oppgave som foreldre å veilede dem. En kan da ikke føye seg i ett og alt for ungen vil det

Anonymkode: cda82...60d

Med "veilede" så mener du i tilfellet her å undertrykket barnets identitet og personlighet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er litt gammeldags . Men jeg synes ikke det er greit at gutter går i kjole dvs jenteklær. Altså er det hjemme og man leker karneval så er det en helt annen ting så klart. Men ute i det offentlig rom. Ikke tal om. Helt greit at unger kan være sta. Men da er det også våres oppgave som foreldre å veilede dem. En kan da ikke føye seg i ett og alt for ungen vil det

Anonymkode: cda82...60d

Hvorfor det? Hvor kommer disse reglene fra?

Churchill både hadde lange krøller og kjole da han var liten gutt, i liket med gutter flest på 1800-tallet.

Anonymkode: 4cce7...034

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene sønnen min eeeeelsket rosa da han va liten. Hadde også en gammel barbidukke han lekte mye med.. Skulle sett stolt å fornøyd gutt da han fikk en rosa bag med prinsesser på. Strålte om kapp med sola den dagen :-) kunne fint gå i låneskjørt og kjole fra da tanten var lita hjemme, men han ville ha vanlige klær når vi skulle ut. Noe jeg syntes var helt greit. Men bagen skulle han ha med..helt til den dagen vi møtte en litt eldre gutt som pekte å lo av det. Ropte at sønnen min var jente å var rett å slett frekk! Fra den dagen ble bagen kun brukt hjemme eller når vi skulle på besøk til familie. Han er fortsatt glad i rosa, men bruker ikke mye synlig lengre(mer langundertøy, sokker og sånt).

 

Som det ble sagt litt over her, hvis barnet vil så kan det godt få lov. Synd at noen (tenker ikke på ts nå) skal si hva som er rett og galt når d komme til noe så enkelt som klær. Er det sømmelig barneklær, så la de bruke det.. 

Anonymkode: 72d86...163

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om å veilede barnet . Hva som er rett og galt. Når barnet er liten så vil de jo selvfølgelig gjøre det de har lyst til.men som foreldre så tillater man jo ikke det. Bare som et eksempel hvis barnet har lyst å sitte på stuen å spise så må det få lov til det. For hvis ikke så kan vi undertrykke deres følelser og hva de har lyst til. 

Sorry men er def. Ikke ening at gutter skal fly rundt i kjole og sløyfe og klemmer i håret når de er små barn. 

Troppe opp på første skoledag med kjole som gutt vil du garantert bli mobba de neste årene. Men kanskje det er Ok for enkelte .. For det var jo selv det gutten ville .

Anonymkode: cda82...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min (2,5) elsker rosa. Han har rosa støvler og rosa crocks. Som han har valgt selv, og er uendelig stolt av. Vi kjøpte blå crocks først, men måtte bytte fordi det ble ramaskrik. Han elsker også prinsesser og går med tskjorter med Elsa på. Hans valg det også. Men han elsker også roboter, traktorer og motorsykler. Leker med biler, stetoskop og dukker.  Kler seg ut som prinsesse i barnehagen.

min jobb som mamma er å veilede han til å finne ut hvem han vil være. Ikke å presse han inn i en form for å gjøre han lik alle andre. Rosa er favorittfargen, men det er da bare en farge. Han har ikke villet ha kjoler enda, men kommer det til det så får han se om det er noe for han. Men han er mer opptatt av fargene og motivene enn han er av formen på klærne.

Og har han bestemt seg for et klesplagg den dagen så er det synd i oss om det er til vask.. De kampene kan være steinharde.

Det er da verre med tenåringene som går med klær som har støtende utsagn på, enn et barn i kjole? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...