Gå til innhold

Voksentid på kvelden lurer jeg på...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en mine-dine-våre familie. Ett felles på 6, hans på 12 og min på 15. 

På kveldene har jeg behov for voksentid. Det vil si kanskje fra kl 23. 6-åringen har lagt seg selvfølgelig og 15-åringen min har venner hos seg på overnatting, er på overnatting selv eller liker seg i eget selskap. 12-åringen hans vil være sammen med oss og faren synes det er greit og ber han legge seg rundt 24.00. Da er han ofte også klar for sengen selv, slik at vi ikke får noen voksentid sammen. 

Dette synes jeg er slitsomt. Jeg skulle ønske vi kunne få en til to timer på kvelden da det bare er oss to. Det vanskelige er at det er hans barn som "hindrer" dette. Da må jeg ta opp at det er hans barn som jeg gjerne vil ha i seng tidligere. 

Vi har diskutert dette før, men det siger liksom tilbake til at hans barn sitter sammen med oss helt til vi legger oss, eller i alle fall til at far er så trøtt at han sover i sofaen ved siden av meg etter at hans barn er lagt. 

Dette gjelder også når vi har naboer på besøk på verandaen. Da må alle voksne holde praten egnet for barneører, siden han alltid sitter der. 

Føler meg som den onde stemoren, av tanken på å "føyse" hans barn i seng. Hva mener dere? Kan man kreve at etter 23.00 er det voksentid? 

Anonymkode: 107df...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidene jeg har skrevet om over, gjelder selvfølgelig i helger og i ferie. 

Anonymkode: 107df...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boxee

Det syns jeg absolutt. Man trenger tid for seg selv som par, og her må det settes grenser. Klokken tolv er lenge for en tolvåring å være våken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike overskrifter lages kun av "stemødre".

"Voksentid" er en luksus du ikke lenger kan kreve en til to timer hver kveld..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for så vidt enig i at 12-åringen bør sendes i seng tidligere enn midnatt, men ikke fordi de voksne trenger "voksentid". Men rett og slett fordi det er veldig sent for en 12-åring å legge seg, ferie eller ikke.

Å forvente voksentid 1-2 timer hver kveld høres ganske urealistisk ut. Med mindre man synes det er greit å sende vekk kontaktsøkende store barn som ønsker å tilbringe tid med foreldrene sine, da. Jeg er i samme klemma selv, men tenker at mitt behov for voksentid med mannen min må vike, så lenge vi er heldige nok til å ha tenåringer som liker å være sammen med oss. Nå som eldstemann skal flytte hjemmefra til høsten, er jeg veldig glad for at vi prioriterte sånn opp igjennom årene...

Anonymkode: 3bc17...ce8

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: men selvsagt er det greit å si at de voksne trenger tid for seg selv- av og til ;) Det tåler barn helt fint, og foreldre kan nyte noen timer for seg selv. Men noen menneskerett hver dag synes jeg ikke at det er når man har store barn i hus.

Anonymkode: 3bc17...ce8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en 12åring er det da sent å være oppe til 23-24..?

Aner ikke når det er vanlig for en i den alderen å legge seg, men vil da tro 21, senest 22 er en mer passende tid? Helg/ferie eller ikke. Kun en sjelden gang bør barna få sitte oppe. Søvnkvaliteten blir best om man legger seg tidlig.

Jeg synes ikke voksentid bør være luksus man sjelden får. Men det er fordi jeg mener det er viktig for barna at de har bra søvnmønster. Om barna sover når de bør, så blir det jo automatisk egentid for foreldrene..

Anonymkode: d9690...ff6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, MapleSirup skrev:

Slike overskrifter lages kun av "stemødre".

"Voksentid" er en luksus du ikke lenger kan kreve en til to timer hver kveld..

For noe tull.

Jeg er mor til to og ser for meg at voksentid på kveldene er noe jeg alltid kommer til å foretrekke og legge til rette for å få. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke urealistisk å forvente litt voksentid så sent på kveldene. En 12-åring burde så absolutt ha kommet seg i seng innen klokken 23 på kvelden! Hadde du forventet voksentid fra kl. 20-21 hver kveld, hadde det vært noe annet. Syntes du skal ta det opp. Si at det er hyggelig med selskap på kvelden, men at du ønsker tid med mannen din alene også. Hvis han ikke godtar/skjønner det, ville jeg bare gått og lagt meg kl. 23.00 hver kveld (uten at 12-åringen tror at det er p.ga. han såklart).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tidene jeg har skrevet om over, gjelder selvfølgelig i helger og i ferie

Men det bør alltid være ganske lik leggetid. I ferier som varer en god stund er det mer greit å rikke litt på leggetiden enn i helger, men.

Mannen din bør lese litt om dette, om han virkelig ikke skjønner at det beste for barna er søvn fra tidligere på kvelden. Fokus burde være dèt, heller enn at du vil ha voksentid. 

Anonymkode: d9690...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
7 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

For noe tull.

Jeg er mor til to og ser for meg at voksentid på kveldene er noe jeg alltid kommer til å foretrekke og legge til rette for å få. 

Jeg er også mor til to og i ferien synes jeg det er hyggelig å sitte oppe litt senere med barna, uten at jeg føler at dette "ødelegger" for meg. Tvert imot er det kos. Utenfor ferietid går barna uansett tidligere i seng da de skal tidlig oppe og har større søvnbehov enn de voksne. Er det mine/dine barn, har vel de fleste 50/50 ellers, eller barna er (som regel) mer hos mor enn far. Da har jo TS mulighet til å ha voksentid når de ikke er tilstedet.. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes du er urimelig. Barna hans er vel ikke hos dere 100%, dermed har dere alenetid hver kveld når de ikke er hos deg. I min verden er det helt normalt og naturlig at 12-åringer er oppe til midnatt i ferier. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er stemor eller mor, så bør man få ha litt egentid med mannen. Dog er det urealistisk å tro at man kan få ha det hver eneste kveld! En kveld i uka bør det være lov å si til sine egne barn eller om det er både egene barn og stebarn; at man skal ha en kveld alene, feks fra kl 21. Når man har besøk av (voksne) venner er det kanskje ikke så vanlig at små barneører sitter å lytter. En ting er om man har folk til stadighet, men det færreste av oss har jo det. 

Anonymkode: 4be78...6af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg er også mor til to og i ferien synes jeg det er hyggelig å sitte oppe litt senere med barna, uten at jeg føler at dette "ødelegger" for meg. Tvert imot er det kos. Utenfor ferietid går barna uansett tidligere i seng da de skal tidlig oppe og har større søvnbehov enn de voksne. Er det mine/dine barn, har vel de fleste 50/50 ellers, eller barna er (som regel) mer hos mor enn far. Da har jo TS mulighet til å ha voksentid når de ikke er tilstedet.. ? 

Jeg tenker at alle har behov for litt meg/oss-tid av og til. Jeg vil ikke sitte oppå barna når de har besøk sånn at de ikke kan prate fritt med sine venner. Det samme tenker jeg gjelder andre veien, av og til vil jeg være alene med mannen min eller med besøket vi var uten å måtte holde praten passende for barne- eller tenåringsører. 

Men dette vil jo ikke gjelde for hver kveld. Jeg er helt sikker på at jeg vil ønske meg en kombinasjon av masse kvalitetstid med stadig større unger, og litt aleinetid med mann og eventuelt besøk. 

Jeg husker i hvert fall veldig godt fra egen oppvekst at jeg fikk være sent oppe i ferier og helger, men at jeg ofte ble bedt om å ta den siste tiden på rommet mitt fordi foreldra mine skulle ha voksentid. Følte meg overhodet ikke urettferdig behandla eller nedprioritert av det. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tenker jeg blir en noe urealistisk tanke å skulle få til i husets felles oppholdssoner når man har tenåring som har ulike legge/hjemmetider.

De foreldrene jeg kjenner med eldre barn har enten plass nok til å ha egen "voksen/ungdomssone" eller tar alenetid på eget rom(altså soverommet).

Det er noe sent å legges ved midnatt, men generelt tror jeg nok du må se langt etter timer med alenetid før barna er gamle nok til å være ute sent alene selv.

Det er sikkert gjennomførbart med 1 eller to barn, men skal godt gjøres å få til med 3 i forskjellig alder. Jeg hadde tatt den alenetiden på eget rom, eller tatt meg en tur ut av huset i ny og ne - og generelt hatt leggetider jeg synes var rimelig. 

Jeg ville nok følt meg nedprioritert og uønsket dersom jeg ble bedt om å sitte alene på rommet  i et par timer før jeg la meg.

Anonymkode: 5722e...814

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ungdommen kan selvsagt ikke kreve å være oppå dere døgnet rundt, men jeg synes det er ugreit å gjøre husets fellesarealer utilgjengelig for medlemmer av husstanden. 

Altså, vil du og mannen din være alene kan dere fint være det på eget soverom. Har man behov for privatliv i for eksempel stue/kjøkken eller lignende bør dette avklares på forhånd under familiens ukeplanleggingsmøte eller lignende. Og det er da selvsagt ikke noe som kan skje for ofte. 

Anonymkode: 05f32...2dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest noe tilfeldig
10 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg tenker at alle har behov for litt meg/oss-tid av og til. Jeg vil ikke sitte oppå barna når de har besøk sånn at de ikke kan prate fritt med sine venner. Det samme tenker jeg gjelder andre veien, av og til vil jeg være alene med mannen min eller med besøket vi var uten å måtte holde praten passende for barne- eller tenåringsører. 

Men dette vil jo ikke gjelde for hver kveld. Jeg er helt sikker på at jeg vil ønske meg en kombinasjon av masse kvalitetstid med stadig større unger, og litt aleinetid med mann og eventuelt besøk. 

Jeg husker i hvert fall veldig godt fra egen oppvekst at jeg fikk være sent oppe i ferier og helger, men at jeg ofte ble bedt om å ta den siste tiden på rommet mitt fordi foreldra mine skulle ha voksentid. Følte meg overhodet ikke urettferdig behandla eller nedprioritert av det. 

Jo det er sant. Men om en 12åring kun vil sitte sammen med foreldrene hver kveld tenker jeg at problemet stikker kanskje dypere enn kun foreldres behov for voksentid..? Hvor er vennene til barnet? Har ikke barnet interesser , hobby eller andre prioriteringer det ønsker å drive med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg husker i hvert fall veldig godt fra egen oppvekst at jeg fikk være sent oppe i ferier og helger, men at jeg ofte ble bedt om å ta den siste tiden på rommet mitt fordi foreldra mine skulle ha voksentid. Følte meg overhodet ikke urettferdig behandla eller nedprioritert av det. 

Sånn jeg tolker deg bodde dine foreldre sammen, og da blir det virkelig ikke sammenliknbart. Barn som vokser opp med skilte foreldre ser jo foreldrene sine mye mindre enn de som vokser opp med begge foreldre i samme hjem, samt at behovet for bekreftelse og inkludering kanskje er større enn. Og det må både foreldre og steforeldre akseptere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen voksentid =Brudd mellom partene

Anonymkode: 43f2c...fba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jo det er sant. Men om en 12åring kun vil sitte sammen med foreldrene hver kveld tenker jeg at problemet stikker kanskje dypere enn kun foreldres behov for voksentid..? Hvor er vennene til barnet? Har ikke barnet interesser , hobby eller andre prioriteringer det ønsker å drive med? 

Jeg har en 12-åring som har flust av venner og hobbyer hun holder på med, men ikke de siste timene før hun legger seg i ferier. Hun får ikke lov til å være ute så sent på kvelden, og hun har også lyst til å slappe av i sofaen som oss voksne etter en lang dag. Så vi sitter ofte oppå hverandre og vi sender henne ikke på rommet hver kveld for at jeg og mannen skal få egentid. Selv om vi blir smålei unger 24/7. Bare hvis vi skal se en film som ikke er egnet for barn syns vi at vi kan sende henne på rommet.

Loftsstue eller kjellerstue er nesten et must så man får litt pusterom i en familie med store barn, særlig når de har besøk på kveldene.

Endret av palamina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...