Gå til innhold

Stengte tråder og "Mental helse"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan heller ikke skjønne at det hele tiden henvises til Mental Helses hjelpetelefon og Kirkens SOS. Vet de egentlig hva de henviser til? Jeg har ringt begge steder, og det ga meg ikke en dritt. Det sitter noen fjols i den andre enden, som for det meste svarer deg med enstavelsesord. Samtalene ble bare flaue, med en masse pinlige pauser. Jeg har ofte følt at jeg har fått mer hjelp av vanlige mennesker på forum o.l, enn på de der telefontjenestene.

Anonymkode: 371da...758

Jeg skjønner heller ikke den henvisningen. Jeg vil ikke gå så langt som til å kalle folk som jobber der for "fjols", men utover det er jeg ganske enig. Jeg ringte i sin tid selv Mental Helses hjelpetelefon, og gu' hjelpe meg for en hjelp. Det var helt tydelig at personen lirte av seg "trøstende standardsvar innlært på kurs" - og det fikk meg bare til å bli lettere irritert i tillegg til "krisen". Jeg følte meg som en margarinpakke på et samlebånd, og i den sammenhengen så var jeg selvsagt bare enda en innringer "på samlebåndet". I beste fall får man snakket ut om det som plager en, men en skal være ganske hjernedød for ikke å oppdage at personen i andre enden lirer av seg standardsvar. Det er selvsagt naturlig siden vedkommende ikke har noe forhold til innringeren, men det oppleves likevel ganske tomt når man først har motet seg opp til å ta den telefonen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Cata skrev:

Jeg skjønner heller ikke den henvisningen. Jeg vil ikke gå så langt som til å kalle folk som jobber der for "fjols", men utover det er jeg ganske enig. Jeg ringte i sin tid selv Mental Helses hjelpetelefon, og gu' hjelpe meg for en hjelp. Det var helt tydelig at personen lirte av seg "trøstende standardsvar innlært på kurs" - og det fikk meg bare til å bli lettere irritert i tillegg til "krisen". Jeg følte meg som en margarinpakke på et samlebånd, og i den sammenhengen så var jeg selvsagt bare enda en innringer "på samlebåndet". I beste fall får man snakket ut om det som plager en, men en skal være ganske hjernedød for ikke å oppdage at personen i andre enden lirer av seg standardsvar. Det er selvsagt naturlig siden vedkommende ikke har noe forhold til innringeren, men det oppleves likevel ganske tomt når man først har motet seg opp til å ta den telefonen. 

Ja, jeg kalte de fjols. Det var kanskje ikke helt saklig. Men jeg opplevde disse "samtalene" som en stor skuffelse, nettopp av de grunnene du nevner her. Jeg fikk ingen følelse av nærhet til personen i den andre enden. Hvor hyggelig er det liksom, når man står midt oppe i en dyp krise? For min del, så satt det virkelig langt inne å ringe dit. Og når jeg først tok motet til meg, så var jeg så utenfor, at jeg ikke visste hva annet jeg kunne gjøre. Da ble det en skikkelig nedtur å treffe på en person som var like engasjert som en båndopptaker... Jeg hadde hørt så mye om denne hjelpetelefonen, og hadde forhåpninger om at jeg skulle få snakke med et varmt og engasjert menneske. Men nei, slik var det overhodet ikke. 

Anonymkode: 371da...758

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt mulig, men hvordan vet du egentlig det? Samt kjenner så godt til standardsvaret ved stengning av en tråd? Jeg forstår at folk sliter og at Mental Helse kanskje ikke er det optimale alternativet for alle disse, men jeg synes det blir litt drøyt å kritisere moderatorene her for at de linker dit. Ut fra de andre svarene i denne tråden virker det ikke som det er noe annet selvfølgelig alternativ. Psykiatrisk legevakt kan selvsagt være et alternativ, som noen skrev her, men finnes det noe landsdekkende nr til slike? Mulig det ble litt rotete her, og som sagt, jeg har full forståelse for at folk sliter, men jeg synes det er begrenset hvor mye ansvar man kan pålegge moderatorer på et chatforum.

Anonymkode: b243a...251

Jeg antar at jeg bare reagerereer på det fordi jeg har hørt andre folk snakke brennvarmt om Mental Helse også som løsning for folk som helt klart trenger profesjonell hjelp i en eller annen blind tro om at det ligger kompetanse bak navnet. Også dukker det opp igjen her. Og skjønner ikke helt hvorfor det ikke er lov å diskutere råd moderator gir mer enn andre sine råd?

Dessuten syns jeg svarene som er kommet inn i tråden er interessante. Det er få gode alternativer på natt om folk trenger å få opp hjelpeapparat rundt seg. Det syns jeg absolutt er verdt å diskuterere. Og at det er få alternativer gjør da ikke Mental Helse til et bedre alternativ?

 

Anonymkode: b5c70...1b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar at jeg bare reagerereer på det fordi jeg har hørt andre folk snakke brennvarmt om Mental Helse også som løsning for folk som helt klart trenger profesjonell hjelp i en eller annen blind tro om at det ligger kompetanse bak navnet. Også dukker det opp igjen her. Og skjønner ikke helt hvorfor det ikke er lov å diskutere råd moderator gir mer enn andre sine råd?

Dessuten syns jeg svarene som er kommet inn i tråden er interessante. Det er få gode alternativer på natt om folk trenger å få opp hjelpeapparat rundt seg. Det syns jeg absolutt er verdt å diskuterere. Og at det er få alternativer gjør da ikke Mental Helse til et bedre alternativ?

 

Anonymkode: b5c70...1b6

Trengs det flere alternativer på natt for psykiske kriser enn det som allerede finnes? Er ikke akutte tiltak nok? Det finnes jo ikke noe mer for somatiske kriser. 

Anonymkode: 3f4ef...cd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trengs det flere alternativer på natt for psykiske kriser enn det som allerede finnes? Er ikke akutte tiltak nok? Det finnes jo ikke noe mer for somatiske kriser. 

Anonymkode: 3f4ef...cd4

Jeg tror få personer går opp på ei bru og tenker forsere rekkverket på dagtid eller skader seg selv rett etter frokost. Somatiske kriser skjer døgnet rundt og behandles døgnet rundt med bedre bemanning på dagtid. Psykiske kriser skjer overveiene på natt og sluses via somatikken hvis det overhodet fanges opp. Så ja, vil si det trengs flere alternativer?

Anonymkode: b5c70...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommuner har psykiatriambulanse. Finnes det en oversikt over tilbud om dette og andre tilbud?

Anonymkode: 6281a...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror få personer går opp på ei bru og tenker forsere rekkverket på dagtid eller skader seg selv rett etter frokost. Somatiske kriser skjer døgnet rundt og behandles døgnet rundt med bedre bemanning på dagtid. Psykiske kriser skjer overveiene på natt og sluses via somatikken hvis det overhodet fanges opp. Så ja, vil si det trengs flere alternativer?

Anonymkode: b5c70...1b6

Psykiske kriser skjer nok ikke primært på natt, men det er lett å få det inntrykket. Slike hyperakutte situasjoner du beskriver blir jo adressert sporenstreks, så jeg skjønner ikke helt hva du mener? Har man behov for umiddelbar bistand om natten, så får man det. Dette er ikke alltid synkronisert med egenopplevelsen av behov for hjelp, men det er en annen problemstilling. Jeg har forøvrig sett mye selvskading og suicidalitet både om morgenen, i lunsjen og rundt barne-tv. Men det er kanskje ikke like lett å oppfatte eller like dramatisk som om natten, når dette ikke drukner i andre inntrykk. Alt er mer synlig nattestid. Jeg har sett mange suicidforsøk i institusjon. Det har ofte skjedd på dagtid.

Forøvrig er det jo ikke bare legevakten som er i sving om natten. Jeg har vært med på utallige pasientinnleggelser i psykiatrien nattestid, Noen skrives ut igjen oå morgenen, mens andre blir på posten i dager før de enten sendes hjem eller overføres til annen avdeling eller institusjon.

Jeg tror nok det er et misforhold mellom det reelle akutte behovet for hjelp, og det faktiske behovet. Ofte kan ting vente til morgenen, selv om det synes uutholdelig der og da. Det virker kanskje kynisk, men min erfaring er at veldig mye ikke er like dramatisk som det oppleves eller fremstår som. Det er flott om folk føler seg ivaretatt, men det er ikke alltid ressursene strekker til om natten. Dessverre.

Anonymkode: 565f7...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt mulig, men hvordan vet du egentlig det? Samt kjenner så godt til standardsvaret ved stengning av en tråd? Jeg forstår at folk sliter og at Mental Helse kanskje ikke er det optimale alternativet for alle disse, men jeg synes det blir litt drøyt å kritisere moderatorene her for at de linker dit. Ut fra de andre svarene i denne tråden virker det ikke som det er noe annet selvfølgelig alternativ. Psykiatrisk legevakt kan selvsagt være et alternativ, som noen skrev her, men finnes det noe landsdekkende nr til slike? Mulig det ble litt rotete her, og som sagt, jeg har full forståelse for at folk sliter, men jeg synes det er begrenset hvor mye ansvar man kan pålegge moderatorer på et chatforum.

Anonymkode: b243a...251

Hvorfor er dette drøyt? Det er da helt legitimt å kritisere moderatorenes oppfordringer til mennesker som får tråden sin stengt på grunn av egen psykisk helse, eller rettere sagt den usikre kompetansen blant de som svarer, når kompetansen til det de viser til også er av mangelvare. Dette er saklig og rettmessig kritikk, og de som har ansvar for å utforme slike standardtilbakemeldinger på stengte tråder bør ta det til etterretning. Jeg synes det er helt tullete at du hevder at det er drøyt å stille spørsmål og oppfordre til endringer. 

Anonymkode: e0fac...027

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dette drøyt? Det er da helt legitimt å kritisere moderatorenes oppfordringer til mennesker som får tråden sin stengt på grunn av egen psykisk helse, eller rettere sagt den usikre kompetansen blant de som svarer, når kompetansen til det de viser til også er av mangelvare. Dette er saklig og rettmessig kritikk, og de som har ansvar for å utforme slike standardtilbakemeldinger på stengte tråder bør ta det til etterretning. Jeg synes det er helt tullete at du hevder at det er drøyt å stille spørsmål og oppfordre til endringer. 

Anonymkode: e0fac...027

Enig.

Er det noen som poster spørsmål fra denne tråden til moderatorunderforumet?

Det burde bli gitt råd fra moderatorene om å kontakte legevakt og andre tilbud der man får profesjonell hjelp.

 

Anonymkode: 6281a...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke drøyt i det hele tatt. Det er dessverre veldig liten kompetanse eller refleksjon rundt dette i moderatorteamet. Jeg har sett grelle eksempler på det opp gjennom årene. 

Jeg anser helseforumet her som uforsvarlig, og mener det burde legges ned. Særlig siden egmont drifter både kvinneguiden og doktor online, som faktisk har helsepersonell som svarer.

Jeg er overbevist om at dette helseforumet har ført til både skade og dødsfall. Jeg har sett alt fra livsfarlige råd til oppfordringer til suicidale om å gjennomføre.

Anonymkode: 565f7...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo skremmende å se at det kanskje ikke engang finnes så masse alternativer med faktisk kompetanse kveld og natt. Det er jo stort sett da folk har mørkest tansker.. 

Helt enig. I tillegg mener jeg at psykiatrisk helsetilbud generelt i Norge er helt på trynet.

Jeg ringte til Mental helse en gang og fikk det verre. For det første var det en ubehagelig mannsstemme, så for meg en fra Hells Angels, og for det andre hadde han null peiling.

Anonymkode: c9b88...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiske kriser skjer nok ikke primært på natt, men det er lett å få det inntrykket. Slike hyperakutte situasjoner du beskriver blir jo adressert sporenstreks, så jeg skjønner ikke helt hva du mener? Har man behov for umiddelbar bistand om natten, så får man det. Dette er ikke alltid synkronisert med egenopplevelsen av behov for hjelp, men det er en annen problemstilling. Jeg har forøvrig sett mye selvskading og suicidalitet både om morgenen, i lunsjen og rundt barne-tv. Men det er kanskje ikke like lett å oppfatte eller like dramatisk som om natten, når dette ikke drukner i andre inntrykk. Alt er mer synlig nattestid. Jeg har sett mange suicidforsøk i institusjon. Det har ofte skjedd på dagtid.

Forøvrig er det jo ikke bare legevakten som er i sving om natten. Jeg har vært med på utallige pasientinnleggelser i psykiatrien nattestid, Noen skrives ut igjen oå morgenen, mens andre blir på posten i dager før de enten sendes hjem eller overføres til annen avdeling eller institusjon.

Jeg tror nok det er et misforhold mellom det reelle akutte behovet for hjelp, og det faktiske behovet. Ofte kan ting vente til morgenen, selv om det synes uutholdelig der og da. Det virker kanskje kynisk, men min erfaring er at veldig mye ikke er like dramatisk som det oppleves eller fremstår som. Det er flott om folk føler seg ivaretatt, men det er ikke alltid ressursene strekker til om natten. Dessverre.

Anonymkode: 565f7...d3f

Ser poengene dine og er forsåvidt enig i mye. Dog mener at psykiatriske kriser faller mer på natt enn dag. Og da synes jeg det er rart at de eneste tilbudene som er er lavterskel tilbud med null til minus mye kompetanse. (=man kan fort risikere å snakke med fjols som en betegner det) eller høyterskel (legevakt/113/tvangsinnleggelser).

En telefon der en kunne ringe der folk faktisk satt på kompetanse, evt. enn oppsøkende tjeneste på natt eller noe i de baner med ressurser til å kunne ta ting viderer hvis det er nødvendig kunne en jo se for seg kunne ha preventiv effekt for at ting går så langt som til legevakt/113? Noe som sikkert hadde vært gunstig for både akuttsomatikk og de det gjelder?  Det er jo ikke akkurat som om legevaktsleger pleier sitte på mye psykiatrisk kompetanse uansett og fort kan gjør feilvurderinger som å ikke avdekke alvor, eller motsatt: bruke unødvendig tvang mot en person. 

 

 

Anonymkode: b5c70...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg/tråder som vurders så alvorlige at man vil henvise til et annet sted, samt stenge tråden, kan ikke bli svart med å ringe Mental Helse, Røde Kors osv. eller andre lignende hjelpetelefoner. Er det et tema eller en problematikk som handler om liv og død, eller selvmordstanker, både direkte og indirekte, MÅ man henvise til lege og legevakt. 

Å oppfordre å ringe Mental Helse og andre lignende hjelpetelefoner er kjempefint, og kan være nyttig. Dette gjelder i tråder som ikke stenges, men er en viktig informasjon til det man diskuterer. Men det kan ikke ligge som et hovedsvar når tråder blir stengt
Det er et godt tilbud og fint å bli opplyst om at slike hjelpetelefoner finnes, absolutt. De burde ha kommet innimellom flere innlegg i debatter. Men å skrive det som et svar i tråder som blir stengt pga alvorlighetsgrad og tema, det er faktisk veldig useriøst og ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: edfd9...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har endt opp på legevakten mange ganger (på kvelds / natttid) pga kraftig angstanfall. Noen ganger har det endt med innleggelse på psykiatrisk andre ganger har jeg fått være der til det roer seg og de har vurdert det dit hen at det er trygt at jeg drar hjem, da har jeg fått beroligende medisiner . De har bedt (pårørende , da jeg har vært for inne i angst til å få med meg hva de sier) om å komme tilbake hvis det skulle bli behov en annen gang. Så vanlig legevakt kan kontaktes ved behov. Er det fare for liv skal man kontakte legevakt / sykehus

Anonymkode: a08f5...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har et poeng. Jeg skjønner at ikke alt kan få stå, men noen ganger har jeg gitt råd jeg vet er faglig forsvarlige, for så å se at tråden er stengt med henvisning til å ringe mental helse hvor man bare møter en som sier hmmm, jaha, huff osv. Det virker også som det er svært lav terskel for å stenge tråder som har med psykisk helse å gjøre. Man er visst livredd for tråder om psykisk helse, mye mer enn de som har spm rundt fysisk helse. 

Anonymkode: 83e7f...558

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har et poeng. Jeg skjønner at ikke alt kan få stå, men noen ganger har jeg gitt råd jeg vet er faglig forsvarlige, for så å se at tråden er stengt med henvisning til å ringe mental helse hvor man bare møter en som sier hmmm, jaha, huff osv. Det virker også som det er svært lav terskel for å stenge tråder som har med psykisk helse å gjøre. Man er visst livredd for tråder om psykisk helse, mye mer enn de som har spm rundt fysisk helse. 

Anonymkode: 83e7f...558

Kort og viktig sagt. Det handler nok mer om ansvar hos Kvinneguiden. Og jeg tror og egentlig vet at de tar ansvar ganske seriøst. Men å skrive " ringe Mental Helse...." i en tråd som stenges er ikke hjelpsomt nok, og ei heller forsvarlig. 

Anonymkode: edfd9...9cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort og viktig sagt. Det handler nok mer om ansvar hos Kvinneguiden. Og jeg tror og egentlig vet at de tar ansvar ganske seriøst. Men å skrive " ringe Mental Helse...." i en tråd som stenges er ikke hjelpsomt nok, og ei heller forsvarlig. 

Anonymkode: edfd9...9cf

Ja. Det er nok for å redde sin egen ræv og være på den helt sikre siden om noe skulle skje. Og ved å bare henvise til noen andre som feks mental helse, så har man liksom sikret seg. 

Anonymkode: 83e7f...558

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort og viktig sagt. Det handler nok mer om ansvar hos Kvinneguiden. Og jeg tror og egentlig vet at de tar ansvar ganske seriøst. Men å skrive " ringe Mental Helse...." i en tråd som stenges er ikke hjelpsomt nok, og ei heller forsvarlig. 

Anonymkode: edfd9...9cf

Jeg synes overhodet ikke de viser ansvar når det gjelder somatikk. Jeg ser flere råd om fysisk sykdom som er direkte helseskadelige. Disse trådene får stå åpne. At tråder som bare nevner egen psyke blir fjernet på  et blunk, mens helsefarlige tråder om egen fysiske helse blir værende er viktig å trekke frem. 

Anonymkode: e0fac...027

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er nok for å redde sin egen ræv og være på den helt sikre siden om noe skulle skje. Og ved å bare henvise til noen andre som feks mental helse, så har man liksom sikret seg. 

Anonymkode: 83e7f...558

Forstår hva du mener. Jeg opplever Kvinneguiden som velvillige og ansvarlige, men når det gjelder dette så faller egentlig veldig mye igjennom. Dessverre. Men jeg tror og håper de vil endre noe av dette som er tema i denne tråden! Så det er kjempefint og viktig med innspill når det gjelder dette. Jeg tror ikke de vil redde sin egen rompe (for å si det litt pent) fordi de er redde, men jeg er ganske sikker på at om de som står bak setter seg enda mer inn i alle kjerner av debatter og så videre, så vil de vise en superfin KG-rompe som er både romslig, vakker og innsiktsfull og streng på en klok måte.  

Anonymkode: edfd9...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes overhodet ikke de viser ansvar når det gjelder somatikk. Jeg ser flere råd om fysisk sykdom som er direkte helseskadelige. Disse trådene får stå åpne. At tråder som bare nevner egen psyke blir fjernet på  et blunk, mens helsefarlige tråder om egen fysiske helse blir værende er viktig å trekke frem. 

Anonymkode: e0fac...027

Dette har bekymret meg i lang tid også, men jeg tror ikke de forstår alvoret. Det hjelper ikke å rapportere, uansett hvor godt man begrunner. Det er ukentlig (minst) tråder der fysisk sykdom blir møtt med "råd" som vil gjøre stor skade enten akutt eller på sikt, eller som faktisk kan lede til dødsfall. 

Hvis ikke moderatorene har kompetanse til å vurdere det som blir skrevet, bør de faktisk heller ikke tillate at slike spørsmål stilles. Tjener ikke Egmont nok på doktor online? Hvorfor må det være et helseforum her når de fleste rådene enten er svada eller farlige?

Anonymkode: 565f7...d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...