Gå til innhold

Stengte tråder og "Mental helse"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når noen oppretter tråder som er i strid med retningslinjene til Kvinneguiden som f.eks handler om suicidalitet/selvmordstanker eller ting folk gjør som kan være skadelige for dem osv., osv., stenges disse trådene relativt fort. Greit nok. Men hvorfor kommer kommer en alltid opp med melding om at trådstarter heller bør kontakte "uprofesjonell hjelp?" i stedet for "uprofesjonell hjelp"??

Dette er ca standardsvar på en typisk tilfeldig stengt tråd: 

"Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym."

Jeg lurer på hvorfor i alle dager Kvinneguiden ber de som er suicidal/har selvmordstanker/kan skade seg på en eller annen måte blir oppfordret til å ta kontakt med Mental helse?

Mental helse er riktignok en gratistelefon men de som jobbet der har ingen kompetanse i forhold til hverken psykiatri eller medisin de heller. Er ikke det potensielt minst like helseskadelig som evt. dårlige råd disse personen kunne fått i tråden? For ikke å snakke om at Mental helse har en telefonkø lang nok til flere selvmord uansett..Mental helse er i praksis akkurat det samme som Kirkens SOS. Helt random folk, med helt random bakgrunn, utover at kirkens SOS koster penger, men tar telefonen hurtigere.

Hvorfor i alle dager skal det hjelpe folk? Jeg lurer veldig på dette. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: b5c70...1b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Primært burde man nok heller henvise til psykiatrisk vakttjeneste ved legevaktene. Eller 113.

Anonymkode: 565f7...d3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ta på Ris, Ros og Spørsmål

Anonymkode: 277de...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Uprofesjonell hjelp istedet for uprofesjonell hjelp". Hva i alle dager mener du med det?

Anonymkode: 277de...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Uprofesjonell hjelp istedet for uprofesjonell hjelp". Hva i alle dager mener du med det?

Anonymkode: 277de...a95

Hun mener sikkert at både folk på Kvinneguiden og folk hos Mental Helse er uprofesjonelle.

 

Anonymkode: ec4db...ad9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkens sos kan de finne ut hvem du er og kontakte politi hvis de mener det er virkelig fare på ferde. Alle som jobber der er igjennom intervju og kurs. Tror det hadde blitt litt krise hvis KG skulle fungere som en krisetjeneste. Jeg har ringt kirkens sos et par ganger når jeg har vært veldig langt nede og tenkt mye på slike tunge tanker. Der får du jo ett menneske å forholde deg til over telefon, og ikke enten "alle" eller "ingen" her. Å snakke om tanker rundt døden går jo an på andre forum, sidetmedord, for eksempel. 

Anonymkode: 6e55c...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener KG-moderatorne bør henvise til forum.doktoronline.no. Jeg skal ikke si det med sikkerhet, men jeg tror det er et søsterforum til KG (?). Der kan man selvsagt ikke skrive at "jeg skal ta livet av meg nå", men der kan man diskutere medisiner uten at tråden blir stengt og det er en psykiater som svarer på medisinske spørsmål.

Kirkens SOS har også et vanlig telefonnummer som bør stå i standardteksten til moderatoene: 21 49 34 94.

Kirkens SOS har en anonym chattetjeneste fra mandag til fredag kl. 18.30-22.30 og meldingsfunksjon med garanti om svar innen 24 timer. Mental Helse har garanti innen 48 timer. Disse har ingen profesjonell utdannelse, men er et lyttende øre.

Endret av Artèm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/27/2016 at 6.01, AnonymBruker skrev:

Primært burde man nok heller henvise til psykiatrisk vakttjeneste ved legevaktene. Eller 113.

Anonymkode: 565f7...d3f

Ja, mye bedre idé og mer logikk i det. Psykiatriske vakttjenester er ikke åpne om natten men de har jo god kompetanse og tilgjengelige ressurser. Eneste er vel at mindre byer/tettsteder kanskje ikke har sånt?

Kanskje bare legevakt/113 som har noe som helt kompetanse mange steder?

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du ta på Ris, Ros og Spørsmål

Anonymkode: 277de...a95

Kan ikke være anonym der. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener sikkert at både folk på Kvinneguiden og folk hos Mental Helse er uprofesjonelle.

Anonymkode: ec4db...ad9

Ja. Jeg mener at det er et farlig råd å gi folk som kan være i en livstruende situasjoner for de som jobber der har ingen kompetanse. De kan ringe politiet på en person som kan sende noen etter personen om personen truer med selvmord. Men det er egentlig alle folk forpliktet til uansett..Det et bare irriterende misvisende at det heter Mental helse for folk flest vil misoppfatte det som at det ligger en eller annen form for kompetanse bak navnet. Men det er bare en telefon der en helt tilfeldig person med hva faen som helst bakgrunn snakker med deg. 

9 timer siden, Artèm skrev:

Jeg mener KG-moderatorne bør henvise til forum.doktoronline.no. Jeg skal ikke si det med sikkerhet, men jeg tror det er et søsterforum til KG (?). Der kan man selvsagt ikke skrive at "jeg skal ta livet av meg nå", men der kan man diskutere medisiner uten at tråden blir stengt og det er en psykiater som svarer på medisinske spørsmål.

Kirkens SOS har også et vanlig telefonnummer som bør stå i standardteksten til moderatoene: 21 49 34 94.

Kirkens SOS har en anonym chattetjeneste fra mandag til fredag kl. 18.30-22.30 og meldingsfunksjon med garanti om svar innen 24 timer. Mental Helse har garanti innen 48 timer. Disse har ingen profesjonell utdannelse, men er et lyttende øre.

Er jo litt kompetanse i den første der og hvis der i det minste er en psykiater. 

Kirkens SOS = Mental helse. Greit råd om man bare trenger noen å prate med, dårlig ide om man trenger medisinsk eller psykiatrisk akutthjelp, der og da.

Ganske utrolig at det virker som det er lite kompetent hjelp folk kan få utover kontortid  som kunne forhindret at de ender opp hos legevakt/113 eller død.

Anonymkode: b5c70...1b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som svarer på Mental helse har gjennomført kurs og har erfaring med å snakke med personer som er i krise. En kan i tillegg til å henvise til Mental helse, også anbefale at en kontakter legevakt (116117) eller hjelpetelefoner i eget helseforetak (vet at Helse Vest har egne nummer man kan ringe). Er det stor fare for skadet ringer man 113.

Det som er "skummelt" med dette forumet er at det fort kan komme en idiot som heller oppfordrer den som skriver om psykiske lidelser om å skade seg selv enn å forsøke å hjelpe vedkommende. Med tanke på hvor mange korttenkte som kommenterer her på forumet i løpet av et døgn, er sjansen stor for at det kan skje.

Anonymkode: 3f4ef...cd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som svarer på Mental helse har gjennomført kurs og har erfaring med å snakke med personer som er i krise. En kan i tillegg til å henvise til Mental helse, også anbefale at en kontakter legevakt (116117) eller hjelpetelefoner i eget helseforetak (vet at Helse Vest har egne nummer man kan ringe). Er det stor fare for skadet ringer man 113.

Det som er "skummelt" med dette forumet er at det fort kan komme en idiot som heller oppfordrer den som skriver om psykiske lidelser om å skade seg selv enn å forsøke å hjelpe vedkommende. Med tanke på hvor mange korttenkte som kommenterer her på forumet i løpet av et døgn, er sjansen stor for at det kan skje.

Anonymkode: 3f4ef...cd4

Ja, det siste er jeg helt enig i. Jeg er mer sjokkert over hvor få og dårlige alternativer der faktisk finnes for folk hvis de sliter akutt. Hvilke alternativer mener du Helse Vest har utover Psykiatrisk vakttjeneste som kan nåes på dag-tidlig kveld? Jeg tror ikke de har noe mer enn f.eks Helse Sør-Øst?

Anonymkode: b5c70...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Edain skrev:

Antar at det er ment som et lavterskeltilbud. 

Ja. Og det er et helt greit lavterskelforslag. Men de fleste trådene som stenges er liksom litt mer alvorlige..

Anonymkode: b5c70...1b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edain
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Og det er et helt greit lavterskelforslag. Men de fleste trådene som stenges er liksom litt mer alvorlige..

Anonymkode: b5c70...1b6

Da håper vel moderatorene at folk skal ringe til mental helse/kirkens sos og ta det videre derfra. Men er enig med deg, å linke til mental helse når folk er så nede som noen tråder viser, det blir for dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan heller ikke skjønne at det hele tiden henvises til Mental Helses hjelpetelefon og Kirkens SOS. Vet de egentlig hva de henviser til? Jeg har ringt begge steder, og det ga meg ikke en dritt. Det sitter noen fjols i den andre enden, som for det meste svarer deg med enstavelsesord. Samtalene ble bare flaue, med en masse pinlige pauser. Jeg har ofte følt at jeg har fått mer hjelp av vanlige mennesker på forum o.l, enn på de der telefontjenestene.

-"Ja".

-"Mmm"

-"Jaha". 

-"Akkurat"

Veldig mye hjelp i det,ja.....

Anonymkode: 371da...758

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Og det er et helt greit lavterskelforslag. Men de fleste trådene som stenges er liksom litt mer alvorlige..

Anonymkode: b5c70...1b6

Godt mulig, men hvordan vet du egentlig det? Samt kjenner så godt til standardsvaret ved stengning av en tråd? Jeg forstår at folk sliter og at Mental Helse kanskje ikke er det optimale alternativet for alle disse, men jeg synes det blir litt drøyt å kritisere moderatorene her for at de linker dit. Ut fra de andre svarene i denne tråden virker det ikke som det er noe annet selvfølgelig alternativ. Psykiatrisk legevakt kan selvsagt være et alternativ, som noen skrev her, men finnes det noe landsdekkende nr til slike? Mulig det ble litt rotete her, og som sagt, jeg har full forståelse for at folk sliter, men jeg synes det er begrenset hvor mye ansvar man kan pålegge moderatorer på et chatforum.

Anonymkode: b243a...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Edain skrev:

Da håper vel moderatorene at folk skal ringe til mental helse/kirkens sos og ta det videre derfra. Men er enig med deg, å linke til mental helse når folk er så nede som noen tråder viser, det blir for dumt. 

Ja, det kan godt være. Jeg har bare lurt på det, utover her inne også, for det virker som om mange folk har en eller annen rar formening om at såkalte "hjelpe" telefoner kan hjelpe folk? Mens det bare er en pratetelefon med en"hvem-som-helst"person.

Nok bedre for folk å bli ivaretatt av enten pårørende eller helsepersonell med kompetanse fremfor vilt fremmede folk som kanskje vet enda mindre enn dem selv.

Men det er jo skremmende å se at det kanskje ikke engang finnes så masse alternativer med faktisk kompetanse kveld og natt. Det er jo stort sett da folk har mørkest tansker.. 

 

 

Anonymkode: b5c70...1b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det siste er jeg helt enig i. Jeg er mer sjokkert over hvor få og dårlige alternativer der faktisk finnes for folk hvis de sliter akutt. Hvilke alternativer mener du Helse Vest har utover Psykiatrisk vakttjeneste som kan nåes på dag-tidlig kveld? Jeg tror ikke de har noe mer enn f.eks Helse Sør-Øst?

Anonymkode: b5c70...1b6

Jeg vet ikke, husker bare å ha sett en annonse for et telefonnummer som kan ringes, Dersom det er akutt ringer man legevakten eller 113. Da kan man få kontakt med det akuttpsykiatriske teamet, og det er etter det jeg kjenner til døgnbemannet. 

Anonymkode: 3f4ef...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går litt på tendensen til mennesker å tenke at noen har kompetanse med en gang man slenger på en organisasjon eller tittel. Er man lege kan man automatisk ikke ta eller gjøre feil mtp sykdommer. Er der en organisasjon som heter mental helse, så den da være bedre enn mannen i gata. Blind tillit til det man oppfatter som autoriteter uten å sjekke om det er noe under skallet

Anonymkode: 3d13c...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Psykiatrisk legevakt kan selvsagt være et alternativ, som noen skrev her, men finnes det noe landsdekkende nr til slike? 

Anonymkode: b243a...251

116117.

Sentralbordet på legevaktene sluser deg til psykiatrisk vaktteam. Det er ikke slik at det ikke finnes psykiatriberedskap om natten, men som med alle andre legevakttjenester er kapasiteten mindre nattestid, og man sluser kun inn det mest akutte.

De fleste dps'er har også kriseteam, noen med oppsøkende tjenester. Dette kan man ikke forvente at moderatorer har landsdekkende oversikt over.

Om natten er det slik med psykiatri som det er med somatikk: Det som kan vente til morgenen, må vente til morgenen. Det som krever akutt intervensjon blir behandlet der og da, eller så fort detlar seg gjøre.

Anonymkode: 565f7...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Kg hvor ingen ting er logisk og selvmotiglser på alle plan lever i beste velgående

Anonymkode: 41fdb...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...