Gå til innhold

Kvinnfolk: Hans forhold til mora, hvor stor betydning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Inwe skrev:

Hadde ikke vært en dealbreaker. Så lenge man har en grunn for hatet, noe jeg mener man bør ha så lenge man hater et annet menneske generelt. Dette er selvfølgelig ikke en grunn jeg har rett på å vite. Eksen hatet sin far, noe som var forståelig. 

Jeg tror mennesker har svært ulikt forhold til begrepet hat. Nær det gjelder enkelte virker det som hat bare er en motstand, motvilje mot noen andre. Det kan sikkert være til å leve med. Når det gjelder andre, som meg, virker det som hat er en aktiv og blussende affære, som man ikke orker å forholde seg til i lengden, som bitterhet, negativitet og dystopisk syn på fremtiden.

Det er dette med å skulle forklare alt slik at den andre kan forstå det, som jeg er mot. Ingen hater foreldre uten grunn. Ingen bryter kontakten med foreldre uten grunn. Det er like tåpelig å anta at mennesker gjør det som det er tåpelig å undre seg over at mennesker er glad i sine foreldre. Dersom man antar at den andre har sine gode grunner, så er det antageligvis større sjanse for at man får høre om de grunnene, i motsetning til om man møter mennesker med holdningen "Det er rart! Fortell meg hva det skyldes, så skal jeg avgjøre om du har en god nok grunn!"

Anonymkode: d037f...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 27. juli 2016 at 16.56, Evilposelos skrev:

Basert på uttalelsen din om at man må komme seg over hat, tipper jeg det er noe mindre alvorlig, som at du har følt deg feilbehandlet. 

Man kan fint hate noen uten å gå rundt å tenke på det konstant, man trenger ikke en gang føle noe før personen blir tatt opp i samtale. Det er da hatet kommer fram. 

👍! 

Anonymkode: 9d1c4...f6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. juli 2016 at 1.07, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er normalt vel. Forventer heller ikke at noen skal fortelle hele livshistorien sin på første date heller. Det er sånt man snakker om senere, merker jo fort om det er noe vondt der. Har man kuttet ut familien pga en bagatell så synes jeg det sier noe om en person og da vil jeg gjerne vite det. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 5e1a0...7d8

Det er jo normalt! For de som har hatt graverende og traumatiserende opplevelser, er det normalt å kutte ut familien som har påført en noe slikt. Kan gi deg statistikk på dette hvis du behøver det. Kjenner jeg er litt nyskjerrig på å vite hvor du har fått det fra at det ikke er normalt at noen kutter ut sine foreldre. Det er en veldig normal handling for mennesker som har levd under traumatiske forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Torfa skrev:

Det er jo normalt! For de som har hatt graverende og traumatiserende opplevelser, er det normalt å kutte ut familien som har påført en noe slikt. Kan gi deg statistikk på dette hvis du behøver det. Kjenner jeg er litt nyskjerrig på å vite hvor du har fått det fra at det ikke er normalt at noen kutter ut sine foreldre. Det er en veldig normal handling for mennesker som har levd under traumatiske forhold.

Hvor har jeg skrevet at det ikke er normalt å kutte ut forhold til foreldre når man har levd under traumatiske forhold?

Anonymkode: 5e1a0...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/27/2016 at 2.16, AnonymBruker skrev:

Hvor viktig er forholdet mellom typen og mora hans for deg? Er det dealbreaker at han hater sin mor og ønsker å ha minst mulig med henne å gjøre, gitt at han ellers er en god match?

Anonymkode: 705b3...55d

Mange tilfeller ville eg ha tenkt på deg som veldig sterk, som har vært nødt til å ta et slikt valg og prøver å få det bra på den måten. Noen relasjoner er skadelig å beholde.

Anonymkode: 0037f...8ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. juli 2016 at 17.25, AnonymBruker skrev:

Dersom du leste noe som helst av det jeg skrev så så du at HOVEDPOENGET mitt var skam over at andre ikke forstår. En evig følelse av forklaringsansvar overfor andre som ikke kan la ens eget forhold til foreldrene i fred. En evig følelse av at andre tenker "det kan da ikke være så galt!"

Noe du demonstrerer på en ypperlig måte. Det du driver med nå er å vise at du ikke forstår. Du tolker det jeg skriver til å være "ikke så galt altså!"

Dette er ikke din oppgave å tolke. Det du gjør er å shame mennesker for at deres opplevelser ikke er "ille nok" til at du kan vise forståelse.

Dette er ingen konkurranse om å ha verst mulig foreldre. Dersom du tolker det dithen så kan du få seieren gratis av meg; her, værsågod! Stakkars deg du må ha det ille, lille venn!

Nå, kan du la oss andre være i fred?

Anonymkode: d037f...b4b

Elendig hersketeknikk!! " la oss andre være i fred"? Hva mener du med det? Synes eivlepost har mange gode poeng som bare flyr over hodet på deg. Du beskylder personen for å ikke vise nok forståelse og det var akkurat det jeg tok deg på, som du gjorde i ditt første inlegg her. Selvinnsikt er en veldig fin bil!!

Anonymkode: 9d1c4...f6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elendig hersketeknikk!! " la oss andre være i fred"? Hva mener du med det? Synes eivlepost har mange gode poeng som bare flyr over hodet på deg. Du beskylder personen for å ikke vise nok forståelse og det var akkurat det jeg tok deg på, som du gjorde i ditt første inlegg her. Selvinnsikt er en veldig fin bil!!

Anonymkode: 9d1c4...f6e

Kan dere være så greie å forklare nøyaktig hva det er jeg har sagt som er så fryktelig feil?

Jeg har bare sagt at JEG ikke ønsker en kjæreste som er full av hat. Dersom det er så ille for dere, kan dere vel finne dere en annen kjæreste enn meg? Jeg skylder dere ikke noen forklaring på hva jeg har opplevd, uansett hvor nysgjerrige dere måtte føle dere. Men at det går an å oppleve grusomme ting og likevel ikke være full av bitterhet resten av livet, det tror jeg de fleste vet.

Evilpos...etellerannet var stålfokusert på å finne ut hva jeg har opplevd, det var derfor jeg ba h*n la meg være i fred. Ikke noen hersketeknikk med andre ord, men en oppfordring til å slutte å angripe meg og fabulere om hva h*n tror jeg har opplevd og ikke opplevd basert på ting jeg skrev her.

Anonymkode: d037f...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere være så greie å forklare nøyaktig hva det er jeg har sagt som er så fryktelig feil?

Jeg har bare sagt at JEG ikke ønsker en kjæreste som er full av hat. Dersom det er så ille for dere, kan dere vel finne dere en annen kjæreste enn meg? Jeg skylder dere ikke noen forklaring på hva jeg har opplevd, uansett hvor nysgjerrige dere måtte føle dere. Men at det går an å oppleve grusomme ting og likevel ikke være full av bitterhet resten av livet, det tror jeg de fleste vet.

Evilpos...etellerannet var stålfokusert på å finne ut hva jeg har opplevd, det var derfor jeg ba h*n la meg være i fred. Ikke noen hersketeknikk med andre ord, men en oppfordring til å slutte å angripe meg og fabulere om hva h*n tror jeg har opplevd og ikke opplevd basert på ting jeg skrev her.

Anonymkode: d037f...b4b

Man trenger vel ikke være full av hat, selvom man ikke har kontakt med sin mor? 

Jeg har ikke kontakt med pappa, fordi han er en destruktiv person, men jeg hater han jo ikke. Selvfølgelug er jeg bitter for at han ødela 17 år av mitt liv før jeg klarte å komme vekk fra han, men det er det jo ingen som merker, for jeg lar ikke følelsene styre meg negativt. 

Ohæg hvorfor skal jeg skamme meg over at andre ikke forstår? Hvordan skal de forstå noe de selv ikke har vært igjennom? Hva har skam med dette å gjøre? 

Prøver ikke å pirkr eller kverulere på noen som helst måte, bare forstår ikke hva du mener. Og hvorfor man må tilgi/fortsette å ha kontakt. 

Anonymkode: 772cb...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger vel ikke være full av hat, selvom man ikke har kontakt med sin mor? 

Jeg har ikke kontakt med pappa, fordi han er en destruktiv person, men jeg hater han jo ikke. Selvfølgelug er jeg bitter for at han ødela 17 år av mitt liv før jeg klarte å komme vekk fra han, men det er det jo ingen som merker, for jeg lar ikke følelsene styre meg negativt. 

Ohæg hvorfor skal jeg skamme meg over at andre ikke forstår? Hvordan skal de forstå noe de selv ikke har vært igjennom? Hva har skam med dette å gjøre? 

Prøver ikke å pirkr eller kverulere på noen som helst måte, bare forstår ikke hva du mener. Og hvorfor man må tilgi/fortsette å ha kontakt. 

Anonymkode: 772cb...4cd

Nei, jeg har ikke sagt at man må føle hat for å bryte kontakt med foreldre (eller mor som det er snakk om i HI). Man kan hate eller ikke hate, men jeg tror ikke man bryter kontakten uten en grunn. Og denne grunnen er man ikke pliktig å fortelle andre om dersom man ikke vil.

Selv har jeg brutt kontakt med foreldre, men hater ikke. Jeg var riktignok langt mer sint og hatefull før, det har endret seg etterhvert. Jeg ønsket å bryte med hatet også, hatet var noe jeg forbandt med dem.

HI spurte SPESIFIKT om hvorvidt man kunne tenke seg å være sammen med noen som hater, derfor svarte jeg på akkurat det. Mitt svar er nei.

I tillegg blandet en AB seg inn og sa at han eller hun gjentok seg selv, enda det var første innlegget hans/hennes. Vi fikk aldri noe svar på hva det gjaldt.

Du behøver ikke føle skam bare fordi jeg følte det og tildels føler det.

Jeg har aldri sagt at noen er barnslige.

Er dette mer oppklarende? :) 

Anonymkode: d037f...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke sagt at man må føle hat for å bryte kontakt med foreldre (eller mor som det er snakk om i HI). Man kan hate eller ikke hate, men jeg tror ikke man bryter kontakten uten en grunn. Og denne grunnen er man ikke pliktig å fortelle andre om dersom man ikke vil.

Selv har jeg brutt kontakt med foreldre, men hater ikke. Jeg var riktignok langt mer sint og hatefull før, det har endret seg etterhvert. Jeg ønsket å bryte med hatet også, hatet var noe jeg forbandt med dem.

HI spurte SPESIFIKT om hvorvidt man kunne tenke seg å være sammen med noen som hater, derfor svarte jeg på akkurat det. Mitt svar er nei.

I tillegg blandet en AB seg inn og sa at han eller hun gjentok seg selv, enda det var første innlegget hans/hennes. Vi fikk aldri noe svar på hva det gjaldt.

Du behøver ikke føle skam bare fordi jeg følte det og tildels føler det.

Jeg har aldri sagt at noen er barnslige.

Er dette mer oppklarende? :) 

Anonymkode: d037f...b4b

Haha, nå ble det litt mer forståelig. Ble for mye rot med frem og tilbake, ulike AB (tror jeg så feil på koden)  osv.

Da er jeg helt enig! Ville heller ikke vært sammen med en som hater, ettersom har gjerne er altoppslukende og iofte resulterer i et stort sinne om det går ubehandlet. 

Anonymkode: 772cb...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nå ble det litt mer forståelig. Ble for mye rot med frem og tilbake, ulike AB (tror jeg så feil på koden)  osv.

Da er jeg helt enig! Ville heller ikke vært sammen med en som hater, ettersom har gjerne er altoppslukende og iofte resulterer i et stort sinne om det går ubehandlet. 

Anonymkode: 772cb...4cd

Nettopp! :) Dersom jeg skulle valgt noen som hatet og var sinte, kunne jeg like godt hatt kontakt med mine foreldre igjen - så hva ville da vært vitsen med å bryte kontakt med de, liksom? Det er litt ubehagelig at det er så mye sinne i denne tråden, skikkelig mye hakking og beskyldninger, bitterhet, dårlig stemning, lite raushet og forsøk på forståelse. Man brenner seg ut på det, og det oser ikke akkurat attraktivitet...

Godt at jeg klarte å gjøre meg forstått overfor minst EN i hvertfall ;) 

Anonymkode: d037f...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er familien viktig, så jeg ville reagert negativt om en gryende kjæreste hadde proklamert at han hadde kuttet all kontakt med mora. Jeg ville nok ønsket en forklaring for å kunne slå meg til ro med det. Det trenger ikke å være en vreng-sjela-forklaring, men NOE ville jeg forventet å få vite; man er jo ikke fremmede for hverandre.  

Dersom han hadde kuttet kontakt med flere slektninger og kompiser, ville alarmklokkene mine kimt. 

Tror også jeg ville slitt dersom han som godt voksen mann hadde hatt ei mor som gikk inn og ut der og la seg oppi alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...