Gå til innhold

Ikke-religiøst bryllup i kirka?


Persephone

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Persephone skrev:

Herlig å høre at noen tenker på samme måte. Jeg ser ikke hvorfor noen skal synes det er så forferdelig at jeg kan tenke meg å gifte meg i dette bygget. Jeg skal få lest gjennom tråden du lagde etterpå og se hva som står. Godt at dette ikke tok like mye av. Men det med at folk syns det er så ille at man gifter seg i kirka uten å være religiøs var jeg ikke klar over. 

Jeg konfirmerte meg jo i denne kirka og er fortsatt på hioa med presten, så forhåpentligvis nekter han meg ikke å gifte meg der. Han virker temmelig liberal. Vet ikke helt hva jeg tenker lenger jeg.

De fleste har ikke noe i mot at ikke-krsitne giffter seg i kirken. Problemet er isåfall holdingene om at man bare skal bruke bygget fordi det er fint, uten og vise interesse for å få med pakken søm hører til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 27. juli 2016 at 12.47, FebruarMamma skrev:

Jeg er ikke-religiøs og kontaktet den lokale presten for å høre om dette. Han sa at han alltid hadde samtale med paret i forkant osv. Og dersom det kom frem at den ene parten ikke var religiøs osv ønsket han egentlig å anbefale en annen løsning da det ble feil for han å vie da han vet at man står og "lyver", der man står og sverger på gud og jesus

Akkurat det siste var merkelig sagt av en prest. Var dette i Den norske kirke? - For i Den norske kirkes ekteskapliturgi og i luthersk teologi sverger man verken på Gud eller Jesus eller troen på disse. I luthersk teologi er ekteskapet en borgerlig sak. Derfor er vielsen delt i to, ekteskapsinngåelse og så forbønn. Det sies i liturgien at ekteskapet inngås for Guds åsyn og i vitners nærvær. Ikke noe sted avkreves det en bekjennelse, men mange vil oppleve det å bli bedt for som en handling i den retning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ashera skrev:

Akkurat det siste var merkelig sagt av en prest. Var dette i Den norske kirke? - For i Den norske kirkes ekteskapliturgi og i luthersk teologi sverger man verken på Gud eller Jesus eller troen på disse. I luthersk teologi er ekteskapet en borgerlig sak. Derfor er vielsen delt i to, ekteskapsinngåelse og så forbønn. Det sies i liturgien at ekteskapet inngås for Guds åsyn og i vitners nærvær. Ikke noe sted avkreves det en bekjennelse, men mange vil oppleve det å bli bedt for som en handling i den retning. 

Presten har lov til å nekte om det var det du stusset på

Anonymkode: 1eda6...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel blitt få vielser i kirka om folk måtte være kristne for å gifte seg der! Er vel ikke mange kristne lenger...

Anonymkode: ef115...f50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vel blitt få vielser i kirka om folk måtte være kristne for å gifte seg der! Er vel ikke mange kristne lenger...

Anonymkode: ef115...f50

Veldig mange er kulturelt kristne. Og jeg kjenner til flere tilfeller hvor folk har fått nei fordi ingen er medlem i statskirken.

Anonymkode: 1eda6...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Presten har lov til å nekte om det var det du stusset på

Anonymkode: 1eda6...ecd

Selvsagt. Det stusset jeg ikke på. Det var argumentasjonen som var snurrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange er kulturelt kristne. Og jeg kjenner til flere tilfeller hvor folk har fått nei fordi ingen er medlem i statskirken.

Anonymkode: 1eda6...ecd

Det burde da være et minstekrav at man er medlem av statskirken for å kunne gifte seg der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, DreamOn skrev:

 

Det burde da være et minstekrav at man er medlem av statskirken for å kunne gifte seg der. 

Nja, minstekrav at man ikke er medlem av noen andre som har vigselsrett tenker jeg. Er du medlem av en annen  kristen menighet syntes jeg du kan få gifte deg i kirken, men at du må betale på samme måte som de andre sommå betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2016 at 5.49, AnonymBruker skrev:

Vel..kirkene blir jo invadert av artister som kun ser $ i øynene når de skal spille julekonserter. Uten et kvekk ord om Jesus og Gud.. 

Anonymkode: 12780...d7c

Og pengene doneres ikke til veldedige formål heller. Tror jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wildfig

Om du sier til presten at du ikke er kristen, men kun vil gifte deg der fordi bygget et så fint,  så får du nok et høflig avslag. For et så hodeløst utsagn tror jeg ikke engang en prest vil tilgi ☺ Men alle som er medlem av statskirken får selvsagt gifte seg i kirken, så du kan nok lyve til presten for å få det som du vil, men må da godta det minimumet som er av liturgier. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/27/2016 at 21.30, Persephone skrev:

Jeg ser ikke hvorfor noen skal synes det er så forferdelig at jeg kan tenke meg å gifte meg i dette bygget

i "DETTE BYGGET"???? HERRE HJELPE MEG..... Du mener KIRKEN - et kristelig sted som har stor betydning for mange.  Det er ikke bare et bygg kjære deg.  Holde din ateistiske tankegang til deg selv og gifte deg ut i åkeren hvor ingen bryr seg om du er kristne eller ikke! 

Anonymkode: da056...9b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/29/2016 at 5.58, AnonymBruker skrev:

Hadde vel blitt få vielser i kirka om folk måtte være kristne for å gifte seg der! Er vel ikke mange kristne lenger...

Anonymkode: ef115...f50

Du vet det ernesten 3.8 millioner som er fortsatt medlemmer i dnk per 2015 tallene?  Bare fordi deg og noen du kjenner er ikke kristne betyr ikke at det er MANGE som ikke er lenger.  Jeg kjenner mange som fortsatt har stor tro på Gud her i Norge enda.  

Anonymkode: da056...9b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 1.49, Persephone skrev:

Dette er bare rent hypotetisk siden jeg ikke kommer til å gifte meg på et par år til (minst). 

Jeg er ikke religiøs og ønsker derfor ikke å bli viet av en prest, men det eneste stedet jeg kan se for meg å gifte meg er den lokale kirka rett og slett fordi det er et fantastisk lokale og betyr mye for meg. Men er det lov å gifte seg i ei kirke uten at det er et kristent bryllup?

Blir i mine øyne totalt feil.

Lov er det sikkert du får snakke med de ansvarlige i "din" kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 27. juli 2016 at 21.30, Persephone skrev:

Herlig å høre at noen tenker på samme måte. Jeg ser ikke hvorfor noen skal synes det er så forferdelig at jeg kan tenke meg å gifte meg i dette bygget. Jeg skal få lest gjennom tråden du lagde etterpå og se hva som står. Godt at dette ikke tok like mye av. Men det med at folk syns det er så ille at man gifter seg i kirka uten å være religiøs var jeg ikke klar over. 

Jeg konfirmerte meg jo i denne kirka og er fortsatt på hioa med presten, så forhåpentligvis nekter han meg ikke å gifte meg der. Han virker temmelig liberal. Vet ikke helt hva jeg tenker lenger jeg.

For de av oss som regner seg som kristne så er det du kaller bygget ett hellig sted.

Syns restaurant eksemplet var ett godt eksempel. 

Anonymkode: 37c58...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.8.2016 at 3.00, Fru Uperfekt skrev:

Blir i mine øyne totalt feil.

Lov er det sikkert du får snakke med de ansvarlige i "din" kirke.

Nei, det er ikke lov. Kirken har en egen liturgi som må følges ved vielse i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, lingua franca skrev:

Nei, det er ikke lov. Kirken har en egen liturgi som må følges ved vielse i kirken.

Er ikke protestant men har hatt inntrykk av at alt er mer eller mindre lov der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Er ikke protestant men har hatt inntrykk av at alt er mer eller mindre lov der.

Hvor har du det fra? Kanskje greit å sjekke fakta før man kommer med påstander.

DNK har et fast vigselsritual, take it or leave it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2016 at 20.38, AnonymBruker skrev:

Kirken er Guds hus. Presten er den som har vigselsrett i kirken og han har sine regler å følge. Så dette er umulig å få til i kirken. I tillegg en absurd tankegang, er man ikke kristen og ikke einteressert i å gjøre giftemålet på kirkens måte, så har man heller ikke noe i en kirke å gjøre. 

Anonymkode: a4d89...3dc

Kirken finansiert med skattepenger akkurat som de fleste svømmehaller, bibliotek, rådhus og gymsaler så det er ikke så veldig absurd å ha et borgerlig bryllup der :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, prt90 skrev:

Kirken finansiert med skattepenger akkurat som de fleste svømmehaller, bibliotek, rådhus og gymsaler så det er ikke så veldig absurd å ha et borgerlig bryllup der :)

Ettersom det finnes et statlig finansiert borgerlig alternativ, er det jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2016 at 1.49, Persephone skrev:

Dette er bare rent hypotetisk siden jeg ikke kommer til å gifte meg på et par år til (minst). 

Jeg er ikke religiøs og ønsker derfor ikke å bli viet av en prest, men det eneste stedet jeg kan se for meg å gifte meg er den lokale kirka rett og slett fordi det er et fantastisk lokale og betyr mye for meg. Men er det lov å gifte seg i ei kirke uten at det er et kristent bryllup?

I henhold til denne ser det faktisk ikke ut til å være noe i veien for å leie en kirke for et bryllup. Et borgerlig bryllup har jo ikke noe religiøst over seg, og burde falle inn under "Kulturarrangement"  https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/slik-styres-kirken/lover-og-regler/regler-for-bruk-av-kirken/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...