Gå til innhold

Gjeld, ligning og inkassobyråer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen spørsmål jeg håper noen her kan svare meg på. Og at det svares på det jeg spørr om, ikke alt annet, da det ikke er relevant :)

Jeg ser på selvangivelsen at jeg har oppført to punkter under gjeld, deriblant kredittkortgjeld fra min tidligere bank. Dette VET jeg er sendt til inkasso og namsmann for mange år siden (2007), men ikke gjort opp. 

Spørsmålene blir da

1.) Hvorfor dukker  dette ikke opp som betalingsanmerkning i firma som skal søke opp slikt? Altså bisnode.no/experian.no?

2.) Hvor kan jeg da finne oversikt over alle eventuelle krav,  når det ikke dukker opp der? 

På forhånd takk!  

Anonymkode: 91a0c...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor svarer du når du ikke har noe konstruktivt å bidra med??

Hadde jeg gjort det hadde det jo ikke vært noe å lure på, men saken er at jeg har ikke fått noe i posten på årevis. Jeg spurte hvor jeg kan finne ut av det. 

Anonymkode: 91a0c...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har antagelig tatt beløpet av skatt tilgode eller lønnstrekk fra lenge siden.

Anonymkode: 9d29a...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkasso.no skal du kunne få opp hva du skylder hos store/de fleste inkassobyråene. 

Når dette er fra 2007, har du da fått pådømt det du skylder fra et forliksråd? Kan de ha problemer med å finne deg på din adresse som du hadde da gjelden ble stiftet/oppstod? 

Et "våkent" inkassobyrå vil nok i løpet av resten av 2016 og tidlig 2017 sende et eventuelt pådømt fra fra 2007 tilbake til forliksrådet og få en ny dom for å forhindre foreldelse. Men det hender jo at de enten roter bort ting eller forglemmer seg og sist men ikke minst har adressekrøll og dermed ikke klarer å få frem til deg det de burde få frem i vanlig post. Da vokser gebyrer og beløp mens skyldneren sitter og håper glemselens slør har lagt seg over hele saken. 

Anonymkode: 5a232...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du når du ikke har noe konstruktivt å bidra med??

Hadde jeg gjort det hadde det jo ikke vært noe å lure på, men saken er at jeg har ikke fått noe i posten på årevis. Jeg spurte hvor jeg kan finne ut av det. 

Anonymkode: 91a0c...eba

Hvis du ikke har fått noe på tre år er det foreldet. Du kan jo bare spørre kredittkortselskapet eller inkassoselskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har antagelig tatt beløpet av skatt tilgode eller lønnstrekk fra lenge siden.

Anonymkode: 9d29a...4bc

Har ikke hatt trekk i lønn eller skatt.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inkasso.no skal du kunne få opp hva du skylder hos store/de fleste inkassobyråene. 

Når dette er fra 2007, har du da fått pådømt det du skylder fra et forliksråd? Kan de ha problemer med å finne deg på din adresse som du hadde da gjelden ble stiftet/oppstod? 

Et "våkent" inkassobyrå vil nok i løpet av resten av 2016 og tidlig 2017 sende et eventuelt pådømt fra fra 2007 tilbake til forliksrådet og få en ny dom for å forhindre foreldelse. Men det hender jo at de enten roter bort ting eller forglemmer seg og sist men ikke minst har adressekrøll og dermed ikke klarer å få frem til deg det de burde få frem i vanlig post. Da vokser gebyrer og beløp mens skyldneren sitter og håper glemselens slør har lagt seg over hele saken. 

Anonymkode: 5a232...c6e

Beløpet kommer opp i selvangivelsen, men ikke hos de som opplyser om evt betalingsanmerkninger. Det er det jeg lurer på,  hvorfor er det slik? Blir overasket om det ikke har vært innom namsmannen. Har byttet adresse to ganger, begge registrert i folkeregisteret, så da går jeg ut fra at det ikke er noe mer siden det ikke er flere krav å finne. 

Den siste setningen kunne du forøvrig spart  deg, da en moralpreken ikke er relevant for verken deg, meg eller saken det gjelder, eller det som ble etterlyst i HI. 

Anonymkode: 91a0c...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalingsanmerkninger blir slettet etter tre år selv om du ikke har gjort opp for deg.  

Anonymkode: d3e42...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkasso.no er selvsagt og prøvd, men kommer ikke noe krav fra det byrået der heller. Kun i selvangivelsen. Hvorfor? 

Anonymkode: 91a0c...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten du kritiserer og svarer på ts, gjør at det er lite fristende å kommentere mer. Du fremstår som en lite sympatisk person. 

Men problemet her ligger i adressene dine og inkassolovens bestemmelser om adresse. Du har et krav som høyst sannsynlig ikke når frem til deg på. Post. Joe som er ditt ansvar å ordne opp i. 

Anonymkode: 5a232...c6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i selvangivelsen står det jo hvor du har gjeld og da er det jo bare å kontakte dem direkte og høre hvor saken står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På selvangivelsen står det oppført hvem som er kreditor for gjelden din. Første punkt må da være å ta kontakt med disse for å finne ut av hvem som håndterer/har håndtert disse inkassosakene.

Anonymkode: 23fd7...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betalingsanmerkninger blir slettet etter tre år selv om du ikke har gjort opp for deg.  

Anonymkode: d3e42...f74

Dette er selvsagt bare tull, alle inkassosaker blir ikke slettet etter tre år. Dersom en velger å gå rettslig og det foreligger dom fra forliksrådet eller namsmann har avholdt utleggsforretning er foreldelsesfristen 10 år og det kan så tas nytt rettslig skritt for å sikre kravet videre. Er ikke så lett at man bare kan vente i 3 år for å bli kvitt gjelden sin og takk for det.

Til TS: At det ikke er registrert betalingsanmerkning skyldes enten at saken ikke er sendt rettslig (det vil si blitt sendt til forliksråd eller namsmann) eller rapporteringsfeil (dersom saken har gått rettslig og det er skjedd en feil hos inkassobyrået eller kredittopplysningsbyrået ved innrapportering av betalingsanmerkning)

Grunnen til at saken ikke er sendt rettslig kan være flere, f.eks at kredittsjekk viser at det er lite/ingenting å hente, at kreditor ikke ønsker å ta saken rettslig eller at beløpet vurderes som for lavt.

Norske inkassobyråers forening kan være behjelpelig med oversikt over saker fra sine medlemmer som er de fleste inkassobyråer i Norge. Ettersom du vet hvem kreditor er kan du jo bare kontakte de og høre hviket inkassobyrå de benytter.

Anonymkode: 08b2f...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange inkassoselskapet og banker skifter navn, går sammen og blir kjøpt opp i hytt og pine. Har jobbe med en del gjeldssanering i det siste, og av og til virker det umulig å få oversikt. En dame fikk oppført et "nytt" selskap i selvangivelsen for 2015, etter mye leting kom vi frem til at dette var gjeld fra flere år tilbake, og at selskapet hadde byttet navn n gang eller to, før det plutselig dukket opp der. Har ikke funnet helt ut av hva som skjer ennå, men jeg ville tatt kontakt med selskapet.

Hva betalingsmerkninger angår mener jeg at de forsvinner etter tre år, slik som en annen her skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er selvsagt bare tull, alle inkassosaker blir ikke slettet etter tre år. Dersom en velger å gå rettslig og det foreligger dom fra forliksrådet eller namsmann har avholdt utleggsforretning er foreldelsesfristen 10 år og det kan så tas nytt rettslig skritt for å sikre kravet videre. Er ikke så lett at man bare kan vente i 3 år for å bli kvitt gjelden sin og takk for det.

Han du siterer skriver om å bli kvitt betalingsanmerkninger, ikke gjelden sin.

Jeg har også nettopp lest dette med tre år, finnes det noe med tre år som har med betalingsanmerkninger å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, applestories skrev:

Han du siterer skriver om å bli kvitt betalingsanmerkninger, ikke gjelden sin.

Jeg har også nettopp lest dette med tre år, finnes det noe med tre år som har med betalingsanmerkninger å gjøre?

Nei vanlige betalingsanmerkninger står registrert i 4 år dersom saken ikke blir oppgjort, saker hvor det er heftelser tinglyst i offentlige register kan stå så lenge heftelsen er tinglyst.

Foreldelsesfristen på saker som ikke tas rettslig er 3 år.

Anonymkode: 08b2f...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://gjeld.org/informasjon/161

 

7. Hvor lenge forblir en betalingsanmerkning registrert?

En opplysning skal ikke brukes i kredittopplysningsvirksomhet lenger enn fire år. Slettefristen regnes fra den dato opplysningen første gang ble lovlig registrert.

 

Opplysninger om tvangsforretning i fast eiendom eller løsøre, kan benyttes til kredittvurdering så lenge de er registrert i det aktuelle offentlige register, f.eks. grunnbok eller løsøreregister.

 

En fordring som ikke kan resultere i slik tvangsforretning, kan benyttes i kredittopplysningsøyemed i ytterligere fire år, dersom det tas nye rettslige skritt.

 

Når et forhold er ordnet eller gjort opp, skal registreringen av forholdet slettes omgående. (Denne bestemmelsen er ny, før kunne en slik anmerkning beholdes et år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...