Gå til innhold

nettleser støtter ikke bank ID 2.0, kjøpe ny data?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid problemer med den bank ID'en. Jeg får aldri logget meg inn i nettbank eller noe som krever bank id.

Det som er rart er at noen ganger fungerer det, mens andre ganger står det at: nettleser støtter ikke bank ID 2.0. Eller så er det plutselig java. Jeg trykker installer tusen ganger og prøver å finne gratis versjoner å oppgradere, skru av å på dataen, men ingenting skjer. Noen sjeldne ganger fungerer det så jeg forstår ikke hva som er problemet.

Jeg har macbook pro og bruker Safari sin nettleser. Jeg vet ikke hvordan jeg skal oppgradere eller noe. Vet ikke hvilken versjon men den er kjøpt i 2012 så er litt gammel. Må jeg kjøpe hele ny data eller er det et program der man kan oppgradere til ny versjon?

Anonymkode: f6185...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv i alle fall Firefox nettleser før du går til innkjøp av ny data.

Det skal egentlig fungere fint i Safari på en mac fra 2012, så her er det noe galt, men ikke nødvendigivs med maskinen din. 

En macbook pro fra 2012 er ikke utdatert ennå, og skal holde i noen år til.

Anonymkode: 3f62e...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macen din skal ikke ha problemer med dette. 

Bytt nettleser til Firefox eller Chrome. 

Anonymkode: c8cb9...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv ny nettleser i det minste før du gjør noe drastisk.

Anonymkode: 07c3d...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Macbook Pro fra 2010 selv, aldri hatt problem. Det er nok Safari som er synderen her.

Anonymkode: 1807e...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26. juli 2016 at 0.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid problemer med den bank ID'en. Jeg får aldri logget meg inn i nettbank eller noe som krever bank id.

Det som er rart er at noen ganger fungerer det, mens andre ganger står det at: nettleser støtter ikke bank ID 2.0. Eller så er det plutselig java. Jeg trykker installer tusen ganger og prøver å finne gratis versjoner å oppgradere, skru av å på dataen, men ingenting skjer. Noen sjeldne ganger fungerer det så jeg forstår ikke hva som er problemet.

Jeg har macbook pro og bruker Safari sin nettleser. Jeg vet ikke hvordan jeg skal oppgradere eller noe. Vet ikke hvilken versjon men den er kjøpt i 2012 så er litt gammel. Må jeg kjøpe hele ny data eller er det et program der man kan oppgradere til ny versjon?

Anonymkode: f6185...9b0

Nei, du skal ikke kjøpe noe nytt! Den er for god til dét. Det du må gjøre, er å oppgradere OSx. Det tar litt tid, men er verdt det, og det er og gratis. Det ble det fra høsten 2013 hos Apple. Du går på "App Store" nede på dockingen på Mac´en din, klikk på "Oppdateringer"(ei pil ned) og vent til den har funnet det den er ute etter. Når den er klar så klikker du på "Oppdater alle" oppe til venstre. MEN, da håper jeg du har fiber eller ADSL inn hos deg, og ikke mobilt bredbånd. Det vil bli ganske mye du skal laste ned og installere her.

Hadde selv problemer med Safari og nettbanken ei stund, men etter at bankene har kutta ut å bruke Java for innlogging går det som smurt. Så egentlig burde du ikke ha problemer, men kjør alle oppdateringer så skal det fungere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

Du kan også bruke BankID for mobil. Men som de andre sier, oppgrader Macen din, ved å gå inn i App Store og trykker på Oppdateringer, last ned alle. Og da skulle problemer bli løst, og ikke bare BankID 2.0 - men kanskje også en del sikkerhetshull bli lukket også. Og du vil også være i stand til å laste ned nyere programvare(enten som du har rett på til oppgraderinger eller kjøpe). BankID1.0 brukte Java(og der var det problem uansett nettleser om det var på Mac, Windows eller Linux/Unix), men på BankID 2.0 som benyttes ikke Java. Oppdatering av programvare gjelder uansett om du kjører Mac eller Windows(faktisk er Mac og PC egentlig identiske hardwaremessig, slik at du kan kjøre MacOS på en PC og Windows på en Mac - eller kjører man dual boot så kan man kjøre begge deler. Og bruker man virtuelle maskiner, så kan man kjøre de parallelt i vindu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Macbook Pro fra 2011 og den fungerer kjempebra! 

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å reboote hele maskinen, i alle fall hvis du har trøbbel med flere plug-ins og programmer. Ta backup av alt du har, slett hele harddisken og installer IOX på nytt. Dette er helt gratis (koster litt spenn for skylagring eller ekstern harddisk hvis du ikke har dette fra før av) og forbedrer virkelig ytelsen på maskinen.

 

Jeg gjorde dette for ett år siden da maskinen var begynt å bli ganske treg og oppdateringer på alle typer programvare hopet seg opp og nå er det som om jeg har en "ny" maskin igjen.

Anonymkode: 57d39...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...