Gå til innhold

Din optimale niste på fjelltur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal gå en topptur (bare dagstur) som tar 9 timer og lurer litt på hva jeg skal ha med. Har gjort det enkelt med polarbrød og pålegg + frukt, questbar og nøtter før, men skulle gjerne hatt litt inspo :fnise: 

Så hva pleier folk her å ta med i sekken på dagsturer? 

Anonymkode: 6bb0b...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt med alt fra tørr brødskiver til wraps i forskjellige former, middagsrester i en matboks, fiskekaker/karbonader.. Har også hatt med meg primus for å lage mat, og da har det blitt mye forskjellig. Har man med kokeapparat så kan man lage alt man vil, er bare fantasien og tyngden på sekken som stopper deg :P Pizza, gryterett, supper, ostesmørbrød, laks med tilbehør, biff med tilbehør, taco... The list goes on :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillpølser til å steke på bål såklart!:) er ikke tur uten bål.. ellers går det i brødskiver og sjokolade. Kjedelige brødskiver med brunost smaker ypperlig når man er skrubbsulten etter noen timers gåing.

Anonymkode: 8be6f...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører enkelt og 'old school' - brødskiver med enkelt pålegg og sjokolade (typisk Fruktnøtt). Vannflaske. Om det går litt trådt, har jeg en sylinder 'Fres' på luringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

energibarer, nøtter, sjokolade, middagsrester i en boks, hardkokt egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du med propan-apparat? Det er ikke alle steder det er lov å tenne opp bål, og det kan være steder det er lite ved å finne. Snurring, potetmos, joikakaker, godt brød og smør. Vil du ikke bære så mye kan du kjøpe frysetørket mat. Alt smaker egentlig himmelsk ute i fri natur.

Du kan også ha med hjemmelaget suppe/varm lapskaus eller pølser på termos.

Er det muligheter for å lage bål kan du ha med bakte poteter og legge de i glørne. Får du fisk kan du pakke den i folie og legge på etter en times tid. Bake poteter på bål tar gjerne litt over en time.

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vi gikk opp trolltunga i sommer, og da hadde vi med oss peanøtter, bananer, energibar, bønneburgere i hjemmelaget brød, masse vann og en øl til å dele på toppen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapskaus på termos, knekkebrød med brunost og litt smågodt! I bålsesong går det i pølser, pinnebrød og sjokolade.

Anonymkode: d054e...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt på slike turer som ikke varer så lenge er brødskiver med nugatti, et par bananer og litt sjokolade for de tyngste strekkene. Når turen bare varer en dag gidder jeg ikke drasse med meg kokeutstyr og slikt. Dersom det er mulig å tenne bål bruker jeg ofte å ta med et ostesmørbrød pakket i folie, som jeg kan varme på et bål. Da må jeg huske kniv, fyrstikker og en lysestump så jeg får tent bålet.

Om det er kaldt er også en termos med te/kakao/varm saft veldig viktig.

Sekken må i tillegg til maten og en vannflaske inneholde sitteunderlag og noen varme klær til å ta på på toppen, så det faktisk er mulig å raste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 22.57, AnonymBruker skrev:

Grillpølser til å steke på bål såklart!:) er ikke tur uten bål.. ellers går det i brødskiver og sjokolade. Kjedelige brødskiver med brunost smaker ypperlig når man er skrubbsulten etter noen timers gåing.

Anonymkode: 8be6f...886

Grilling er helt klart det beste, ja. 

Anonymkode: 95795...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en såpass lang dag ville jeg hatt med meg både brødskiver og en pose Real turmat til utblanding med kokende vann. Fyller du termosen med kokende vann, slipper du ta med kokeutstyr eller finne en god bålplass. (Ta med porsjonsposer med kakao eller solbærtoddy, så har du noe energirikt og varmt å drikke, også.) På brødskiva har jeg nesten bestandig skinke og jarlsberg på tur, gjerne med et tynt lag sennep under. Hvis muligheter for bål/steking, pakker jeg skivene i aluminiumsfolie, slik at jeg kan lage varme ostesmørbrød.  

Anonymkode: 26def...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...