Gå til innhold

Ansatt som truer med oppsigelse hvis ikke fri i jula


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker også at selvom dette er en dyktig medarbeider, så risikerer du også at andre velger å finne seg ny jobb fordi man føler seg rettferdig behandlet. Det er sikkert flere flinke medarbeidere der enn den personen som krever fri?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er en dårlig medarbeider hvis hun forlanger å få fri fra den 20/12 t.o.m romjul hvert eneste år. Det er faktisk særbehandling, og hvorfor i all verden skal hun ha det? Dessuten: overfor de andre i bedriften stiller særbehandling av enkeltansatte deg i et særdeles dårlig lys som sjef.

Jeg jobber turnus i kommunal bedrift, og jeg skal jobbe julaften både i år og neste år, fordi turnus tilsier det. Synd for meg, og for familien min, men sånn er det. Jeg kan selvsagt ikke forlange fri, både fordi jeg har en turnus som jeg valgte å godta da jeg skrev under arbeidskontrakten min, og fordi plassen min ikke kan stå tom. Ingen vil jobbe julaften, så å bytt emed noen som har fri utgår selvsagt. Ikke stort å gjøre med, og forhåpentligvis er det lenge til neste gang jeg er så uheldig.

Her ville jeg ikke firet en tomme. På enkelte arbeidsplasser sier det seg selv at man trenger alle ansatte man har i de travel periodene, og er det så viktig for henne å få fri i denne perioden hvert år, så får hun jo heller si opp, og skaffe seg en annen jobb. Eventuelt flytte tilbake til hjemlandet sitt og begynne å jobbe der.

Anonymkode: 5c8da...4be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun truer med oppsigelse for den minste ting og du gir etter hver gang? ok? hvem er sjefen da?

og hvor irriterende er dette for de andre som jobber der at hun får viljen sin hele tiden?

Endret av makkapakka
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg eid bedriften, og det var snakk om dyktig medarbeider, så hadde jeg nok gått inn for å finne en løsning. Går ikke an å sammenligne en som bor langt unna, med lokale arbeidere. De lokale får uansett dra hjem når dagen er omme, mens folk fra langt vekke enten har valget å feire julen alene, eller betale 5 ganger premium for flybillettene (Og no offense, men da det er snakk om spa, regner jeg med at dette er helt avgjørende for økonomien). 

Ser at det er kjipt med arbeidere som stiller ultimatum, men nå er det nå slik at når en arbeider kjenner sin verdi, så kan de finne på å gjøre slik. Det er ikke direkte uprofesjonelt, kalles bare "leverage". Arbeidsgivere gjør det samme hele tiden (stille ultimatum). 

Du har to valg: Miste en arbeider/finne en ny, eller inngå et slags kompromiss. Hvilket du går for blir ditt valg, men som sagt virker det som om at personen det er snakk om vet sin verdi, og føler at h*n kan spille på det. 

Anonymkode: 9798c...fbd

Det jeg har uthevet er den perfekte oppskriften på å skape et elendig arbeidsmiljø.

Arbeidsgiver må aldri finne på å bedrive den slags forskjellsbehandling. Jeg bor selv langt unna stedet jeg er fra, men forventer da ikke å kunne ta ut et par uker ferie rundt jul på grunn av det. Er man i arbeidslivet, er man voksen. Og da må man tåle å bli behandlet som en voksen. Den ansatte omtalt i tråden har selv valgt å flytte veldig langt fra der hun vokste opp, og må da naturligvis ta konsekvensen av det. Enten feire jul der hun har valgt å bosette seg, eller betale for dyre flybilletter etter arbeidstid 23. desember. 

Anonymkode: 42bd7...930

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg eid bedriften, og det var snakk om dyktig medarbeider, så hadde jeg nok gått inn for å finne en løsning. Går ikke an å sammenligne en som bor langt unna, med lokale arbeidere. De lokale får uansett dra hjem når dagen er omme, mens folk fra langt vekke enten har valget å feire julen alene, eller betale 5 ganger premium for flybillettene

Det er da vel ingen som tvinger henne til å verken jobbe eller bo i Norge. Hvorfor skal hun få særbehandling kontra en lokal medarbeider?

På mitt forrige arbeidssted var det høysesong fra mai til ut august. INGEN fikk ferie i den perioden. Ikke engang en dag fri, selv om man skaffet vikar selv. Sånn var det med den saken.

Anonymkode: 88a64...335

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldinger. Den nevnte ansatte har flere gode kvaliteter, men det virker som hun også vil være sjef, og bestemme ting, og særlig ting som går I hennes favør. Og sier jeg nei til hennes forslag blir hun mutt og surmuler den dagen. 

Det er jo åpenbart at denne ansatte har dårlig holdninger, og da er det ditt ansvar som leder å avgjøre om bedriften din er tjent med dette eller ikke. Jeg hadde i alle fall ikke akseptert det, og hadde bedt den ansatte levere oppsigelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du sier henne opp nå, burde det være mulig å gi en ny ansatt solid opplæring til desember kommer. Slike mennesker drar ned miljøet og skaper ekstra-arbeid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på sett og vis skjønne at hun prøver seg... Man blir jo oppmuntret til å komme seg "opp og frem", "vise hva man er verd" osv. Men man må jo spørre seg selv om man faktisk er i posisjon til å stille krav... Enten har hun veldig høye tanker om seg selv som uunnværlig ansatt, eller så har hun erfaring med at du er en sjef som gir lett etter..

Er hun uunnværlig? Jeg tenker som mange andre i denne tråden at du kan ansette en ny og like flink (og mindre kravstor) jente i god tid før jul.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jatter med henne så fortjener du virkelig ingenting annet. Det er du som er sjefen i bedriften, la hun få vite det. Om noen på min arbeidsplass hadde fått holde på slik så hadde stemningen raskt blitt uggen blandt de andre ansatte og du risikerer å miste flere ansatte om de ser en person alltid få viljen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kollega hadde eg blitt sur om eg aldri fekk fri i romjula, medan ein annan alltid fekk det. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da vel ingen som tvinger henne til å verken jobbe eller bo i Norge. Hvorfor skal hun få særbehandling kontra en lokal medarbeider?

På mitt forrige arbeidssted var det høysesong fra mai til ut august. INGEN fikk ferie i den perioden. Ikke engang en dag fri, selv om man skaffet vikar selv. Sånn var det med den saken.

Anonymkode: 88a64...335

Det der er jo ulovlig? Man har da krav på å få 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien. 

Anonymkode: 9535c...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jo ulovlig? Man har da krav på å få 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien. 

Anonymkode: 9535c...56d

Ikkje i fellesferien. Men mellom 1.juni og 30.september.

 

Endret av Fjaselina
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jo ulovlig? Man har da krav på å få 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien. 

Anonymkode: 9535c...56d

Nei, det er lov. Man har krav på tre sammenhengende uker i perioden 1. juni - 30. september.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig å forstå. Du får enten innfri kravene hennes og beholde henne som din ansatt, eller så velger hun å slutte. For alt du vet har hun kanskje et bedre jobbtilbud et annet sted. Uansett, ansatte bør ikke bli pålagt å jobbe i julen hvert år. Det bør være en ordning hvor en f.eks skal få fri annenhvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Tuesday, July 26, 2016 at 23.14, AnonymBruker skrev:

Men man har jo rett på ferie? Hvis hun har ferie til gode og gir beskjed allerede nå burde det jo være mulig å finne en ordning? Enig at det ikke kan være sånt hvert år, men man skal jo være litt fleksibel i forhold til ferieavvikling. Det er vesentlig mye dyrere å reise den 23/24 desember enn et par dager før også. Enig i at trussel om oppsigelse er helt dust, samt at hun høres plagsom ut, men får litt inntrykk av at du kanskje er mer kritisk mot henne nettopp fordi hun er irriterende. 

Anonymkode: 8a96b...315

Hva med de andre som må jobbe i jula fordi hunskal ha ferie?

Nei, i en bedrift hvor manhar jobbing i jula, bytter man på, med mindre det er en som frivillig sier ja til å jobbe. 

 

Anonymkode: a4f11...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Denne saken er fortalt fra din side, og dersom din ansatt var inkludert i samtalen så hadde vi nok fått en litt annerledes versjon :)

Men, sett fra ditt perspektiv og det du forteller Oss så syns jeg at nettopp denne snakke om og ikke snakke til kommunikasjonen bare ødelegger mer mellom dere. Du vet også ikke hvorfor det er så vviktig for henne å dra. Kanskje har hun små barn hun ikke har sett på lenge ? Kanskje har hun en syk mor? Kanskje hun har stort savn som bare kan dekkes ved besøk. Du vet ikke, så spør henne og de om ikke DERE kan finne en løsning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Jessica skrev:

Denne saken er fortalt fra din side, og dersom din ansatt var inkludert i samtalen så hadde vi nok fått en litt annerledes versjon :)

Men, sett fra ditt perspektiv og det du forteller Oss så syns jeg at nettopp denne snakke om og ikke snakke til kommunikasjonen bare ødelegger mer mellom dere. Du vet også ikke hvorfor det er så vviktig for henne å dra. Kanskje har hun små barn hun ikke har sett på lenge ? Kanskje har hun en syk mor? Kanskje hun har stort savn som bare kan dekkes ved besøk. Du vet ikke, så spør henne og de om ikke DERE kan finne en løsning. 

 

Det har vore vanleg å ha fri i romjula kvart år for denne medarbeidaren, så då bør ho fortelle sjølv kvifor det er sååå viktig, ikkje berre kunngjere at ho skal ha fri elles seier ho opp. Dialog? Pøh.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...