Gå til innhold

Pusse opp eldgammelt hus.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Kjæresten min har et hus. Han har arvet det, og vil pusse opp. Huset er fra mid 1800-tall, et gammelt tømmerhus. Det har ikke vært pusset opp siden 1936, men vi tror det er i ok stand mtp. Mugg osv. Vi vet jo ikke før vi har bytta kledning og sett hva som gjemmer seg i veggen, men vi troor det er ok. Taket må byttes, det mæ bygges på bad og legges inn strøm og vann. Vi aner ikke hvor vi skal starte. Det er mye som må gjøres selv om huset er i tilsynelatende bra stand. Aner ikke hvordan vi skal gripe det fatt. Kjæresten er handy, og flink, men dårlig på planlegging. Jeg er god på planlegging, men aner INGENTING om tema. Så, noen som vet hvordan man starter? 

Vi begynner å få dårlig tid, siden jeg er ferdig med skole om bare 3 år og vi da gjerne ønsker oss barn. Jeg har gitt grei beskjed om at jeg flytter ikke inn i - og får allefall ikke barn i - et oppussingsprosjekt. Før den tid skal jeg ha et skikkelig sted å bo. Og siden kjæresten insisterer på å bo i det huset, må han få fingeren ut. Hvordan i alle dager gjøres det? Og er det noen der som har tips til utforming/stil/interiør? Vil gjerne beholde en del av det gamle preget og stilen......

hilsen "har ikke peiling". 

Anonymkode: faae0...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er å holde interiør utenfor en god stund...

vi har et vennepar som har pusset opp et hus i den stand du beskriver, og det har vært en dyr prosess, så pass på å ha finansieringen i orden. Kjæresten din kan ikke gjøre alt selv. Start med å rive kledning og Finn ut hvordan laftverket ser ut. Få inn snekker, elektriker, rørlegger og graver på befaring og få pris på det dere skal gjøre. Hent inn priser fra flere enn en bedrift. Evnt kan dere få tak i en bedrift som er totalentreprenør som tar av seg alt som skal bli gjort. Ta kontakt selv, ikke legg ut på mitt anbud eller noe sånn, der er det ikke så mange seriøse firmaer. Her også er det viktig å hente flere priser, få en oversikt over anbudet. Jobber folka på fastpris eller time, er alt utstyr tatt med i anbudet etc... 

Hvis dere vil beholde gammel stil, er det noe dere kan diskutere med byggleder, men merk dere at smartpanel og gips er ganske mye billigere enn panel, så det vil bli dyrere. Dere må nok også søke om unntak fra tec-10 krav som gjør "gammel stil" litt utfordrende. 

La entreprenøren ta seg av alle søknadene til kommunen. Han har gjort slikt før og vet hva han skal skrive for å få det godkjent. 

Lykke til med prosjektet!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt hus som ikke er pusset opp siden 1936 er et millionprosjekt, men det regner jeg med at dere har skjønt. Første runde er å få godt tak, undersøke for råte, stokkmaur og andre ting i reisverk. Vinduer må kanskje byttes? 

Det viktigste er imidlertid å lage en prioritert liste. Hva må dere gjøre med en gang og hva kan vente. Alt er sjeldent like kritisk 

Anonymkode: 84530...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 82girl

Lykke til sier jeg bare.. Jeg kjøpte et renoveringsprosjekt i 2014, til nå har jeg pussa opp badet (200 000), kjøkkenet (15 000) gangen (4000) bytta 2 yttervegger( 278 000) er enda MYE igjen, men har iallefall fått 2 tette vegger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Atropos! :Nikke: Dere bør ha en viss formening om hvordan ting skal bli. Tak og vegger, planløsning, rekkefølge evt. alt på en gang. Anbefaler veldig forumet på byggebolig.no. Lykke til! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...