Gå til innhold

Du som er alenemor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

han kan vel ikke velge å la være..?

Anonymkode: 54ab2...117

Nei han kan ikke velge å la være. Men i år har jeg kun fått halvt bidrag i juni og fullt bidrag i juli. Resten av året har jeg fått forskudd, fordi han ikke hat hatt jobb, eller noe sånt. Så om han får sparken igjen, så er det tilbake til forskudd igjen, og sånn går no dagan!

Anonymkode: 2f708...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg var alene i 15 år med min, man klarer jo det man må.  Angrer selvsagt ikke men ville ikke anbefalt det. Jeg studerte og jobbet på si for å få endene til å møtes.Økonomisk var det trangt. Relasjonen mellom far var i perioder meget anstrengt og konfliktfylt. Det viste seg senere at barnet vårt hadde en alvorlig utviklingforstyrrelse så du kan ta det med i beregning at du vet aldri hva du får og det krever jo selvsagt ekstra oppfølgning. Vedr. fremtidig kjærlighetsliv er du ingen catch på markedet etter man har fått barn ( dvs hvis ung, etter 35 har nesten alle barn uansett) så egne behov kan du legge på hylla noen år. Er jo ikke umulig selvsagt men bare noe å ta i betraktning.Så må du være forberedt på reaksjoner fra barnet når han/hun blir større og lurer på hvorfor mamma og pappa ikke bor sammen og håndtere eventuelle sorgreaksjoner.  Ikke meningen å være negativ men syntes mange har litt "rosenrøde" illusjoner om alenemødre livet. Ja du klarer det du må men jeg tror mange ikke helt vet hva de går til. Man har aldri garantier om et forhold varer livet ut men å bære frem et barn hvor en vet en blir alene gjør jeg ikke igjen. Ikke for å skåne meg selv nødvendigvis men for barnets.

Anonymkode: 66f3f...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var aleine i 7 år med 3 barn. De var 2,4 og 6 år da jeg ble singel. Det har så klart vært både tøfft og vanskelig, men det har gått fint og man klarer det man må.

Anonymkode: f42b0...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen bekjente og venninner som har fått barn i den alderen, som var aleneforsørgere da.

For den som hadde endel avlastning fra besteforeldre var det tøft økonomisk, men det gikk på andre måter. Barnet var en typisk "superenkel unge" som sov natta lang og er helt usedvanlig enkel også nå som eldre. Typisk rolig og supersnill gutt som det er 0% utfordringer med.

De andre har hatt barn med diagnoser eller "normale problemer", og det har vært mye tøffere. De var og ensomme, og jeg ser jo at der jeg som voksen(og nybakt mamma) kunne synes det var ordentlig tungt i starten trakk liksom de gråe skyene ut i flere år for dem. Jeg tror det har med ensomhet å gjøre, og at de ikke hadde stabiliteten de ønsket - samt mye samarbeidsproblemer med barnefar.

Mange instanser har vært koplet på pga problemer med samarbeid og utfordringer med å ha barna alene hele tiden.

Anonymkode: b6ed7...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. juli 2016 at 16.23, AnonymBruker skrev:

Fortsett å tro det du, da har du ikke sett mange av disse trådene her/grupper på facebook. Greit mange som får barn for å kunne sitte godt i det uten å løfte ræva så mye.

Anonymkode: 53687...01d

I've got news for you - det er mange år siden man kunne sitte på ræven og motta overgangsstønad i åresvis.

Nå er maks lengde på overgangsstønad 3 år, og barnet må være under 8 år. Det er aktivitetsplikt for den som mottar overgangsstønad fra barnet fyller ett år, eller har krav på barnehageplass. Har man brukt opp de tre årene, og får nytt barn, får man ikke mer overgangsstønad. Man får kun de tre årene (noen få unntak, finnes i lenke under).

Når man ikke får overgangsstønad, får man da én barnetrygd mer enn antall barn man er alene med, et særfradrag på skatten som utgjør opptil 1000 kr mindre skatt å betale hver måned, bidrag fra barnets andre forelder, evt bidragsforskudd behovsprøvd etter bostedsforelders inntek og redusert foreldrebetaling i BHG/SFO. Dvs langt fra nok midler til å kunne leve av det.

Om overgangsstønad: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/overgangsst%C3%B8nad

Om særfradrag for enslig forsørger: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Familie-og-helse/Barn/Sarfradrag-for-enslige-forsorgere/

Om bidragsforskudd: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/bidragsforskudd

 

Anonymkode: f3948...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I've got news for you - det er mange år siden man kunne sitte på ræven og motta overgangsstønad i åresvis.

Nå er maks lengde på overgangsstønad 3 år, og barnet må være under 8 år. Det er aktivitetsplikt for den som mottar overgangsstønad fra barnet fyller ett år, eller har krav på barnehageplass. Har man brukt opp de tre årene, og får nytt barn, får man ikke mer overgangsstønad. Man får kun de tre årene (noen få unntak, finnes i lenke under).

Når man ikke får overgangsstønad, får man da én barnetrygd mer enn antall barn man er alene med, et særfradrag på skatten som utgjør opptil 1000 kr mindre skatt å betale hver måned, bidrag fra barnets andre forelder, evt bidragsforskudd behovsprøvd etter bostedsforelders inntek og redusert foreldrebetaling i BHG/SFO. Dvs langt fra nok midler til å kunne leve av det.

Om overgangsstønad: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/overgangsst%C3%B8nad

Om særfradrag for enslig forsørger: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Familie-og-helse/Barn/Sarfradrag-for-enslige-forsorgere/

Om bidragsforskudd: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/bidragsforskudd

 

Anonymkode: f3948...448

I've got news for you too - jeg kjenner flere som ikke gjør en dritt men som får penger fra nav for det. Hun ene har ikke løfta en finger siden hun fikk datteren sin for snart 8 år siden, hun har kommunal bolig som nav betaler husleien og strømmen på, innbo dekker de, hun får bostøtte/barnetrygd/farsbidrag og livsopphold pluss at de dekker SFO. Hun har mer enn nok til seg selv, bilen, datteren(som hun nesten aldri har selv pga barnevakt fra mora), to katter og en hund pluss at hun fester hver bidige helg å betaler greit for seg på byen. Nav gir henne aktiviteter hun skal følge men hun slutter etter en dag og de sier ikke noe på det.

Anonymkode: 53687...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alenemor. Har lite hjelp fra familie pga. at jeg bor langt unna,familien min. Mamma er død, pappa bor i utlandet og resten av familien bor lengre sør. Har lønnet inntekt, en ekstra barnetrygd og barnebidrag på rundt 800,- i mnd. Klarer oss veldig bra på min lønn.

Har et ganske stort nettverk av venner, kollegaer (som også er venner) og naboer. Vi har bodd på stedet siden datteren min var baby så for henne er dette hjem. Hun har tilhørighet og venner her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beundrer virkelig alenemødre, spesielt de som blir etterlatt til seg sjøl under graviditeten. Barselperioden kan jeg se for meg er den verste tida å være alene med aleneansvar for barnet da du er full av hormoner og barnet krever mye oppmerksomhet, men også det at du ikke har en partner å kunne dele bekymringer, gleder og at barnet vokser til. 

TS, du må gjøre det som føles riktig for deg. Det høres ut som om du har et stabilt liv og har du kjærlighet til den lille så tror jeg du vil klare deg bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...