Gå til innhold

Kutte ut animalske produkter naturlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:


Er du sikker på at personen spiste bare kjøtt, ikke lever eller andre deler av dyret? For jeg kjenner en som levde på lignende kosthold og han fikk c-vitaminmangel (noe som er nærmest umulig idag). Han fikk skjørbuk. Spiser man andre deler av dyret enn bare kjøttet kan man få i seg mer vitaminer, men mange syns det er ekkelt å spise hjerter, lever, tunge osv.

Jeg syns det høres ut som et merkelig kosthold, er jo ganske dyrt å bare spise kjøtt og egg. Naturlig kjøtt er vel å strekke det litt mtp hva man forer dyra med. Er ikke kufor beriket med b12 for eks? Eller spiser de selvskutt hjort?

Anonymkode: 56473...9ef

Jeg trodde også at man måtte spise innmat før jeg møtte disse personene. Holder man seg til kun animalske råvarer (absolutt ingenting fra planteriket), så får man faktisk i seg alt man trenger. C-vitamin er antioksidant, men det er planter som gjør at du trenger antioksidanter.  Så... spiser du planter, så trenger du planter. Hvis noen er mer interessert, så kan må nå mange av disse personene på denne facebook-gruppa: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

Anonymkode: 2afcf...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde også at man måtte spise innmat før jeg møtte disse personene. Holder man seg til kun animalske råvarer (absolutt ingenting fra planteriket), så får man faktisk i seg alt man trenger. C-vitamin er antioksidant, men det er planter som gjør at du trenger antioksidanter.  Så... spiser du planter, så trenger du planter. Hvis noen er mer interessert, så kan må nå mange av disse personene på denne facebook-gruppa: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

Anonymkode: 2afcf...bff

I hvilken kjøttvariant finner du fiber da liksom?

Anonymkode: ebfb8...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilken kjøttvariant finner du fiber da liksom?

Anonymkode: ebfb8...d8c

Hva skal du med fiber? Vi trenger ikke fiber.

Anonymkode: 2afcf...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du med fiber? Vi trenger ikke fiber.

Anonymkode: 2afcf...bff

Så alt kjøttet du spiser skal bare ligge og fortære og råtne i tarmene dine frem til kroppen har absorbert alt da eller? Herrefred :fnise:

Anonymkode: ebfb8...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så alt kjøttet du spiser skal bare ligge og fortære og råtne i tarmene dine frem til kroppen har absorbert alt da eller? Herrefred :fnise:

Anonymkode: ebfb8...d8c

Haha, hæ? Det er ikke sånn det fungerer. Restene kommer ut uten fiber. :fnise:

Anonymkode: 2afcf...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, hæ? Det er ikke sånn det fungerer. Restene kommer ut uten fiber. :fnise:

Anonymkode: 2afcf...bff

Ville absolutt ikke anbefalt å velge og vrake i det kroppen behøver for å fungere optimalt. Når kjøttetere ikke får i seg fiber så er det greit, men gud forby om vegetarianere ikke får i seg nok B12! Synes det blir for dumt å påstå at du kan få i deg alt du trenger via kjøtt, men fiber som man ikke får i seg via kjøtt, det trenger man visst ikke...:murvegg:

Ja du får kose deg med forstoppelse og hemoroider. Sikkert kjempemye bedre med dét enn å spise en brødskive i ny og ne.

Anonymkode: ebfb8...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville absolutt ikke anbefalt å velge og vrake i det kroppen behøver for å fungere optimalt. Når kjøttetere ikke får i seg fiber så er det greit, men gud forby om vegetarianere ikke får i seg nok B12! Synes det blir for dumt å påstå at du kan få i deg alt du trenger via kjøtt, men fiber som man ikke får i seg via kjøtt, det trenger man visst ikke...:murvegg:

Ja du får kose deg med forstoppelse og hemoroider. Sikkert kjempemye bedre med dét enn å spise en brødskive i ny og ne.

Anonymkode: ebfb8...d8c

Går du rett fra brød, brød, brød hver dag til kun kjøtt, så vil du få litt problemer. Fiber må trappes ned/opp sakte. Men vi trenger ikke fiber, og ikke er det optimalt heller. Japanerne for eksempel spiser nesten ikke fiber.

Forskjellen på fiber og B12 er at fiber ikke er nødvendig og B12 er et essensielt stoff kroppen trenger for å overleve. Vi DØR uten B12.

Anonymkode: 2afcf...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går du rett fra brød, brød, brød hver dag til kun kjøtt, så vil du få litt problemer. Fiber må trappes ned/opp sakte. Men vi trenger ikke fiber, og ikke er det optimalt heller. Japanerne for eksempel spiser nesten ikke fiber.

Forskjellen på fiber og B12 er at fiber ikke er nødvendig og B12 er et essensielt stoff kroppen trenger for å overleve. Vi DØR uten B12.

Anonymkode: 2afcf...bff

Du har rett, man DØR ikke av å kutte ut fiber. Men du øker sjansen betraktelig for en rekke sykdommer og ubehageligheter. Opptak i tarm f.eks, med unntak av veganere har de absolutt fleste med B12-mangel nettopp fått mangel fordi vitaminene ikke blir tilfredsstillende tatt opp i tarmen. Sjansen for at DU uten fiber får B12-mangel er derfor ikke noen mindre enn for en veganer.

Mangel på fiber gir også økt kolesterol, dobler sjansen for kreft i tarmregionen og en del andre kreftformer (f.eks brystkreft). Fiber hjelper også kroppen å holde blodsukker og insulinnivåer jevne, slik at man i lengden også unngår diabetes og hjertesykdommer. Så nevnte jeg forstoppelse og hemoroider, som fiber forebygger ved å holde magen i gang. Noen opplever også raskere vektnedgang ved å trappe opp fiber i kostholdet, på to måter; ved å hjelpe tarmen å ta til seg næring raskere og mer effektivt, og ved å oppnå en større metthetsfølelse av måltidene man spiser. 

Så igjen, vil du droppe fiberet så gjør du det. Men du kan ikke komme og påstå at en fibertom diett er i nærheten av hva man kan betegne som sunt..

Anonymkode: ebfb8...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett, man DØR ikke av å kutte ut fiber. Men du øker sjansen betraktelig for en rekke sykdommer og ubehageligheter. Opptak i tarm f.eks, med unntak av veganere har de absolutt fleste med B12-mangel nettopp fått mangel fordi vitaminene ikke blir tilfredsstillende tatt opp i tarmen. Sjansen for at DU uten fiber får B12-mangel er derfor ikke noen mindre enn for en veganer.

Mangel på fiber gir også økt kolesterol, dobler sjansen for kreft i tarmregionen og en del andre kreftformer (f.eks brystkreft). Fiber hjelper også kroppen å holde blodsukker og insulinnivåer jevne, slik at man i lengden også unngår diabetes og hjertesykdommer. Så nevnte jeg forstoppelse og hemoroider, som fiber forebygger ved å holde magen i gang. Noen opplever også raskere vektnedgang ved å trappe opp fiber i kostholdet, på to måter; ved å hjelpe tarmen å ta til seg næring raskere og mer effektivt, og ved å oppnå en større metthetsfølelse av måltidene man spiser. 

Så igjen, vil du droppe fiberet så gjør du det. Men du kan ikke komme og påstå at en fibertom diett er i nærheten av hva man kan betegne som sunt..

Anonymkode: ebfb8...d8c

Det eneste du skriver her som er ca riktig er
*at fiber kan "holde magen i gang. Men det er fordi du har latt fiber holde magen i gang. Magen trenger ikke fiber for å holdes i gang. Den klarer seg fint selv. Men fiberinntaket må endres sakte.
* at fiber hjelper kroppen å holde blodsukkeret bittelitt jevnere hvis man spiser karbohydrater. Spiser man kun kjøtt så er det ikke noen store blodsukkersvingninger å jevne ut.
* at man oppnår litt mer metthetsfølelse av større volum på måltidet. Men dette overskygges av at fiber ikke er bra for oss.

Ellers er resten feil. 
* Fiber hemmer opptaket av vitaminer og mineraler, ikke fremmer.
* Jeg har veldig mye mindre sjanse for å få B12-mangel enn en veganer
* Mangel på fiber gir ikke økt kolesterol. Fiber har ingenting med kolesterolet å gjøre. Dessuten er kolesterol sunt og et livsviktig substans i kroppen. Så viktig er det at hver eneste celle i kroppen vår kan produsere kolesterol. Andre karbohydrater (de vi klarer å fordøye) derimot øker triglyseridene og små LDL og senker store LDL og HDL. Øker inflamasjon gjør det også. Nyere hjerteforskning fokuserer på inflamasjon, ikke kolesterol. Planter har i tillegg som regel altfor mye omega-6 i forhold til omega-3 som også øker inflamasjon.
* Kreftrisiko øker ikke uten fiber. Det har faktisk aldri blitt bevist at fiber senker risikoen for tarmkreft eller andre kreftformer, men alle ser ut til å tro det. Hvis noe, så ser det heller ut til å øke risikoen for kreft.
* Forstoppelse og hemoroider blir verre av å spise mer fiber... Det er faktisk det reduksjon av fiber skal til for å få en varig løsning. 

Fiber har aldri vært bevist å hjelpe for noe som helst. Jeg har ikke fått lest boka selv enda, men jeg har blitt anbefalt Fiber Menace av Konstantin Monastyrsky.

Og jeg har nesten ikke spist fiber på flere år. Jeg har mye bedre avføring nå enn før faktisk. Jeg har det helt fint og har tenkt å redusere fiberinntaket ytterligere og prøve meg på kun kjøtt. :)

Anonymkode: 2afcf...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...