Gå til innhold

Kutte ut animalske produkter naturlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker å kutte ut alt av animalske produkter så langt det lar seg gjøre.
Har ingen ønsker om å måtte gå på tilskudd da dette ikke blir naturlig, om dere skjønner.
Etter min research kan jeg kutte ut alt av kjøtt, egg, melk, men ikke fisk. Uten fisk må jeg ta tilskudd om jeg har forstått det riktig.

Mitt spørsmål er da om erfaringer rundt dette, eventuelle linker og innspill fra andre som har mer peiling om kosthold enn meg. :)

Anonymkode: 9366e...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott! Dr Mcdougall har en side og forks over knives, engine 2 diet, the China study bla. Har du Netflix må du se forks over knives ellers søk de andre på YouTube. Spiser du riktig er b12 det eneste tilskuddet du trenger (med mindre du spiser jord b12 er et mineral som kommer fra bakken). 

Fisk: du trenger da bareomega3 som du får fra valnøtter og linfrø bla. 

Anonymkode: 1cfe5...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unaturlig for mennesker å ikke spise kjøtt...

Jeg ville tatt B12 vitaminer slik at jeg skal å få Wernikess-Korsakoffs Syndrom, det er det som gjør alkoholikere skrullete etterhvert.

Dessuten er det viktig å poengtere at mange ting som er naturlig er veldig dårlig for deg. Jeg lagde naturlig te av rød fluesopp et par ganger og jeg følte meg helt grusomt begge gangene. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flott! Dr Mcdougall har en side og forks over knives, engine 2 diet, the China study bla. Har du Netflix må du se forks over knives ellers søk de andre på YouTube. Spiser du riktig er b12 det eneste tilskuddet du trenger (med mindre du spiser jord b12 er et mineral som kommer fra bakken). 

Fisk: du trenger da bareomega3 som du får fra valnøtter og linfrø bla. 

Anonymkode: 1cfe5...d1b

Vegetabilsk Omega 3 er ikke det samme som animalsk Omega-3 og kan ikke erstatte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nanne70 skrev:

Vegetabilsk Omega 3 er ikke det samme som animalsk Omega-3 og kan ikke erstatte det.

Utdyp gjerne. Har du noen kilder? Hva er ulempene ved å ta vegetabilsk Omega-3 framfor animalsk?

Anonymkode: 5adbf...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, amativeReflection skrev:

Det er unaturlig for mennesker å ikke spise kjøtt...

Jeg ville tatt B12 vitaminer slik at jeg skal å få Wernikess-Korsakoffs Syndrom, det er det som gjør alkoholikere skrullete etterhvert.

Dessuten er det viktig å poengtere at mange ting som er naturlig er veldig dårlig for deg. Jeg lagde naturlig te av rød fluesopp et par ganger og jeg følte meg helt grusomt begge gangene. 

Wernikess-Korsakoffs kommer av mangel på B1, ikke B12. B1 finnes stort sett i kornvarer og mangler ikke i et plantebasert kosthold.

Anonymkode: 5adbf...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 7/26/2016 at 23.31, AnonymBruker skrev:

Spiser du riktig er b12 det eneste tilskuddet du trenger (med mindre du spiser jord b12 er et mineral som kommer fra bakken). 

Fisk: du trenger da bareomega3 som du får fra valnøtter og linfrø bla. 

Anonymkode: 1cfe5...d1b

Kom gjerne med forslag til hvordan man kan få i seg B12 hvis man kutter ut fisk også. B12 er IKKE et mineral som kommer fra bakken. B12 finnes kun i animalske råvarer. Til og med Norsk Vegetarforening sier det

Faktisk kan man spise kun kjøtt hele livet og ha god helse. Jeg vet om flere som ikke har spist vegetabilske råvarer i nærmere 10 år. Bare kjøtt, litt egg, litt smør. Ingen planter. Ingen tilskudd. Ingen "berikede" varer. Kun naturlig kjøtt som er stekt i smør. Og de har utmerket helse. Vitamin og mineralstatusen er helt på topp, de ser bra og ut de føler seg bra.

Så TS, hvis du ikke vil ta tilskudd må du spise noe animalsk. Man får ikke i seg B12 uten. Jeg spiser ikke fisk (smakspreferanse), men spiser mye kjøtt og egg. Jeg får i meg alt jeg trenger ved å spise kjøtt. Det er omega-3 og omega-6 i kjøtt også.

Anonymkode: 2afcf...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom gjerne med forslag til hvordan man kan få i seg B12 hvis man kutter ut fisk også. B12 er IKKE et mineral som kommer fra bakken. B12 finnes kun i animalske råvarer. Til og med Norsk Vegetarforening sier det

Faktisk kan man spise kun kjøtt hele livet og ha god helse. Jeg vet om flere som ikke har spist vegetabilske råvarer i nærmere 10 år. Bare kjøtt, litt egg, litt smør. Ingen planter. Ingen tilskudd. Ingen "berikede" varer. Kun naturlig kjøtt som er stekt i smør. Og de har utmerket helse. Vitamin og mineralstatusen er helt på topp, de ser bra og ut de føler seg bra.

Så TS, hvis du ikke vil ta tilskudd må du spise noe animalsk. Man får ikke i seg B12 uten. Jeg spiser ikke fisk (smakspreferanse), men spiser mye kjøtt og egg. Jeg får i meg alt jeg trenger ved å spise kjøtt. Det er omega-3 og omega-6 i kjøtt også.

Anonymkode: 2afcf...bff

B12 er ikke et mineral, det stemmer, men jeg er ikke helt overbevist om at du ikke kan få i deg vitamin B12 ved å spise jord. Bakterier er som kjent de eneste organismene som lager B12 (kanskje alger også), og de lever jo i jorden, i tillegg skal det vel godt gjøres å spise jord uten å spise insekter også. Hvor effektivt dette ville vært er en annen sak, men når man er veganer er vel ikke effektivitet målet.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wernikess-Korsakoffs kommer av mangel på B1, ikke B12. B1 finnes stort sett i kornvarer og mangler ikke i et plantebasert kosthold.

Anonymkode: 5adbf...105

Du har visst rett der. Men symptomene av B12 er psykose og depresjon og andre ubehagelige psykiske symptomer, så jeg vil fortsatt ikke anbefale det.

Den 26.7.2016 at 1.31, AnonymBruker skrev:

Flott! Dr Mcdougall har en side og forks over knives, engine 2 diet, the China study bla. Har du Netflix må du se forks over knives ellers søk de andre på YouTube. Spiser du riktig er b12 det eneste tilskuddet du trenger (med mindre du spiser jord b12 er et mineral som kommer fra bakken). 

Fisk: du trenger da bareomega3 som du får fra valnøtter og linfrø bla. 

Anonymkode: 1cfe5...d1b

Er du en av dem som innbiller seg at vitaminer er et portmanteau av "vitale" og "mineraler"? Ordet stamer fra ordet "vita" som betyr liv på latin, og amine siden de innbilte seg at de inneholdt aminosyrer. 

Ingen vitaminer er mineraler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å faktisk svare TS: du er nødt til å ta tilskudd av B12 om du skal kutte ut alt animalsk. Nå har ikke jeg spist fisk eller kjøtt på åtte år, så jeg aner ikke hvor mye B12 man finner i fisk eller hvor mye fisk man må spise for å dekke dagsdosen. Undersøk dette grundig - hvis fisk er din eneste kilde til B12 er det helt nødvendig at du kontrollerer inntaket. B12-mangel er ikke til å spøke med. Pass også på jern, jod og kalsium. Jeg aner ikke om du synes dette er naturlig nok, men du bør dessuten drikke beriket plantemelk hvis du skal kutte ut alt meieri.

Anonymkode: 5adbf...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å spise kjøtt for 10 år siden og lever fortsatt i beste velgående. 👍

Når man kutter ut noe fra kostholdet er det naturlig å erstatte med noe annet, ellers får du mangler og blir syk. I starten er det et herk, men etter en liten stund vender du deg magisk fort til hvilke matvarer som er "ok" for deg og hvilke som ikke er det.

For meg fungerer det ikke å være veganer selv om jeg skulle ønske jeg fikk det til. Jeg så det vanskelig å få dekket behovet av proteiner og B-vitaminer uten melk og egg. Så dette spiser jeg. Men resten har jeg kuttet ut (gelatin, osteløpe som ikke er mikrobiell, hjortesalt, honning, karmin E120, kjøttbuljong/kraft, bløtdyr osv). 

Bare pass på at du får i deg hva du behøver daglig, så skal det ikke være noe problem hva du spiser. Lykke til!

Anonymkode: ebfb8...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2016 at 19.33, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg ønsker å kutte ut alt av animalske produkter så langt det lar seg gjøre.
Har ingen ønsker om å måtte gå på tilskudd da dette ikke blir naturlig, om dere skjønner.
Etter min research kan jeg kutte ut alt av kjøtt, egg, melk, men ikke fisk. Uten fisk må jeg ta tilskudd om jeg har forstått det riktig.

Mitt spørsmål er da om erfaringer rundt dette, eventuelle linker og innspill fra andre som har mer peiling om kosthold enn meg. :)

Anonymkode: 9366e...35a

Om du vil kutte ut alt animalsk, og heller ikke vil spise noe som har vært levende, spis egg!

Egg inneholder faktisk alt du trenger bortsett fra C-vitamin, og det kan du sikre deg med å drikke et glass daglig med appelsinjuice :)

 

Anonymkode: 53765...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet å spise kjøtt for 10 år siden og lever fortsatt i beste velgående. 👍

Når man kutter ut noe fra kostholdet er det naturlig å erstatte med noe annet, ellers får du mangler og blir syk. I starten er det et herk, men etter en liten stund vender du deg magisk fort til hvilke matvarer som er "ok" for deg og hvilke som ikke er det.

For meg fungerer det ikke å være veganer selv om jeg skulle ønske jeg fikk det til. Jeg så det vanskelig å få dekket behovet av proteiner og B-vitaminer uten melk og egg. Så dette spiser jeg. Men resten har jeg kuttet ut (gelatin, osteløpe som ikke er mikrobiell, hjortesalt, honning, karmin E120, kjøttbuljong/kraft, bløtdyr osv). 

Bare pass på at du får i deg hva du behøver daglig, så skal det ikke være noe problem hva du spiser. Lykke til!

Anonymkode: ebfb8...d8c

Blir hjortesalt (hornsalt) laget av salt fra horn?

Jeg vet at hjort pleier å felle sine horn, f.eks. etter å ha mistet de i kamp, så man trenger ikke drepe eller skade dyret for å få tak i horn. 

Anonymkode: 53765...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blir hjortesalt (hornsalt) laget av salt fra horn?

Jeg vet at hjort pleier å felle sine horn, f.eks. etter å ha mistet de i kamp, så man trenger ikke drepe eller skade dyret for å få tak i horn. 

Anonymkode: 53765...146

For meg spiller det ingen rolle hvordan dyret døde - om det var naturlig eller i et slakteri. For meg er det viktig å ikke spise hva jeg synes er vemmelig å spise, og i den kategorien faller hjortetakksalt/hornsalt. Før ble det brukt horn, nå kan det fremstilles av hydrogenkarbonat, men vet ikke hvilke produsenter som gjør hva, så da er det enklere å holde seg unna alt. Jeg heier litt på "team simple" :fnise:

Anonymkode: ebfb8...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26.7.2016 at 19.33, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg ønsker å kutte ut alt av animalske produkter så langt det lar seg gjøre.
Har ingen ønsker om å måtte gå på tilskudd da dette ikke blir naturlig, om dere skjønner.
Etter min research kan jeg kutte ut alt av kjøtt, egg, melk, men ikke fisk. Uten fisk må jeg ta tilskudd om jeg har forstått det riktig.

Mitt spørsmål er da om erfaringer rundt dette, eventuelle linker og innspill fra andre som har mer peiling om kosthold enn meg. :)

Anonymkode: 9366e...35a

Men hvorfor vil du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tusen takk for mange flotte svar :)

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Men hvorfor vil du dette?

Etiske grunner da jeg er veldig glad i dyr, men tenker også miljømessig rundt dette.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil kutte ut alt animalsk, og heller ikke vil spise noe som har vært levende, spis egg!

Egg inneholder faktisk alt du trenger bortsett fra C-vitamin, og det kan du sikre deg med å drikke et glass daglig med appelsinjuice :)

 

Anonymkode: 53765...146

Takk for et fint forslag :) Skal vurdere det altså!

Den ‎26‎.‎07‎.‎2016 at 1.51, amativeReflection skrev:

Det er unaturlig for mennesker å ikke spise kjøtt...

Jeg ville tatt B12 vitaminer slik at jeg skal å få Wernikess-Korsakoffs Syndrom, det er det som gjør alkoholikere skrullete etterhvert.

Dessuten er det viktig å poengtere at mange ting som er naturlig er veldig dårlig for deg. Jeg lagde naturlig te av rød fluesopp et par ganger og jeg følte meg helt grusomt begge gangene. 

Takk for svar! Er klar over det du sier om mange naturlige ting kan være dårlig :) Så skal være obs på det. Som sagt skal jeg kutte ut så langt jeg klarer samtidig som jeg får i meg alt jeg har behov for, uten å måtte ta tilskudd liksom, så om det betyr egg og fisk for eksempel, så spiser jeg det. :) 

Anonymkode: 9366e...35a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2016 at 1.51, amativeReflection skrev:

Det er unaturlig for mennesker å ikke spise kjøtt...

Jeg ville tatt B12 vitaminer slik at jeg skal å få Wernikess-Korsakoffs Syndrom, det er det som gjør alkoholikere skrullete etterhvert.

Dessuten er det viktig å poengtere at mange ting som er naturlig er veldig dårlig for deg. Jeg lagde naturlig te av rød fluesopp et par ganger og jeg følte meg helt grusomt begge gangene. 

Det er fordeler og ulemper ved alle kosthold uansett. En som spiser kjøtt har for eksempel seks ganger så høy sannsynlighet for å utvikle kreft i tarm- og mageregionen, eller hjerteproblemer, enn en som ikke spiser det. På samme måte har en som ikke spiser kjøtt en høyere sannsynlighet for å utvikle en del hjernesykdommer. 

Ingenting er bedre enn den andre. Det er bare snakk om hva slags kosthold man anser som "vanlig" og ikke. Og da er det veldig lett å skrike ut "usunt!!!" når noen gjør noe utenfor normalen.

Anonymkode: ebfb8...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordeler og ulemper ved alle kosthold uansett. En som spiser kjøtt har for eksempel seks ganger så høy sannsynlighet for å utvikle kreft i tarm- og mageregionen, eller hjerteproblemer, enn en som ikke spiser det. På samme måte har en som ikke spiser kjøtt en høyere sannsynlighet for å utvikle en del hjernesykdommer. 

Ingenting er bedre enn den andre. Det er bare snakk om hva slags kosthold man anser som "vanlig" og ikke. Og da er det veldig lett å skrike ut "usunt!!!" når noen gjør noe utenfor normalen.

Anonymkode: ebfb8...d8c

Jeg har ikke kommet med noen påstander om hva som er bra, bedre eller best. Når det kommer til kosthold, så vil jeg som med mange andre ting, påstå at det kostholdet som er best for deg er det som gjør deg lykkelig. Å strebe etter et kunstig ideal fordi det er "naturlig" er jeg skeptisk til. Men det finnes mennesker med helseårsaker, filosofiske grunner eller som bare liker å spise som en kanin, bra for dem tenker jeg.

Hva som er sunt eller ikke er tilnærmet umulig å vite, forskning på ernæring er nesten utelukkende utført av mennesker som ikke kan noe om vitenskapelig metode og som må ha en eller annen form for løsemiddelskade. Den eneste yrkesgruppen jeg har mindre respekt for enn forskere på ernæring er de hjernedøde journalistene som gjengir forskningen deres ukritisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordeler og ulemper ved alle kosthold uansett. En som spiser kjøtt har for eksempel seks ganger så høy sannsynlighet for å utvikle kreft i tarm- og mageregionen, eller hjerteproblemer, enn en som ikke spiser det. På samme måte har en som ikke spiser kjøtt en høyere sannsynlighet for å utvikle en del hjernesykdommer. 

Ingenting er bedre enn den andre. Det er bare snakk om hva slags kosthold man anser som "vanlig" og ikke. Og da er det veldig lett å skrike ut "usunt!!!" når noen gjør noe utenfor normalen.

Anonymkode: ebfb8...d8c

En som spiser kjøtt har også veldig høyere sannsynlighet for å røyke, drikke alkohol, være sedat, stresse og generelt gi f i helse. Jeg vil si at disse faktorene spiller inn. Jeg så en gang en studie der de sammenlignet kjøttspisere vs vegetarianere av religiøse grunner som ellers levde akkurat som kjøttspiserne. Den studien viste at kjøttspiserne var sunnere.

Anonymkode: 2afcf...bff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så meget, b12 er en bakterie ikke mineral. 

 

 

Sitat;

Many people believe that B12 only comes from animal flesh and animal secretions (i.e. cow’s milk, chicken eggs…) when in fact it is solely bacteria-based.  Fungi, animals and plants are incapable of producing B12 on their own and must obtain it from outside sources.  B12 is synthesized by bacteria and is therefore found in areas of bacterial growth, namely dirt and soil.  Humans have been getting their B12 from the dirt for hundreds of thousands of years by eating plants that still had bits of soil on them.  Today however, we wash our fruits and veggies so well (and understandably so) that we no longer consume dirt or proper levels of B12.  That’s where supplements come in.  B12 is easily produced through bacterial fermentation and can be safely made into a daily supplement. 

Anonymkode: 1cfe5...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2016 at 6.00, AnonymBruker skrev:


Jeg vet om flere som ikke har spist vegetabilske råvarer i nærmere 10 år. Bare kjøtt, litt egg, litt smør. Ingen planter. Ingen tilskudd. Ingen "berikede" varer. Kun naturlig kjøtt som er stekt i smør.

Anonymkode: 2afcf...bff


Er du sikker på at personen spiste bare kjøtt, ikke lever eller andre deler av dyret? For jeg kjenner en som levde på lignende kosthold og han fikk c-vitaminmangel (noe som er nærmest umulig idag). Han fikk skjørbuk. Spiser man andre deler av dyret enn bare kjøttet kan man få i seg mer vitaminer, men mange syns det er ekkelt å spise hjerter, lever, tunge osv.

Jeg syns det høres ut som et merkelig kosthold, er jo ganske dyrt å bare spise kjøtt og egg. Naturlig kjøtt er vel å strekke det litt mtp hva man forer dyra med. Er ikke kufor beriket med b12 for eks? Eller spiser de selvskutt hjort?

Anonymkode: 56473...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...