Gå til innhold

Synes du Breivik skulle blitt hengt? Og andre terrorister/forbrytere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min mener at Breivik bør henges. Jeg mener at han bør råtne i fengsel (og at han har for mange goder i fengsel, det holder med vann og brød og en halmseng uten pute og dyne). 

Folk som er "som Breivik", f.eks muslimer som går inn i en kirke i Frankrike og skjærer strupen av en prest, synes du de skal få dødsstraff? 

Min samboer er for dødsstraff fordi straffen skal passe ugjerningen, straffeutmålingen skal stemme. Jo jævligere forbrytelse, jo strengere blir straffen. Og dødsstraff er det strengeste, det ultimate, for å skremme folk fra å begå slike ugjerninger. 

Jeg er imot dødsstraff og mener at fengselsstraff er det rette, de skal sitte hele livet i en celle og angre på det de har gjort; de skal vendes om og forstå at de har gjort noe galt, og virkelig angre helt inn i sjelen. Da lider de, da straffes de, det er rettferdighet. At han eller hun som begikk ugjerningen ikke bare forandres ved at han eller hun forstår og er enig i at det skulle vært ugjort, men også at personen skal sitte resten av livet og kjenne på ugjerningen, kjenne på den uendelige smerten ved å ha gjort noe grusomt, og så angre etterpå. Jeg mener alle skal få en sjanse til å vende om og bli "gode mennesker"; om det så tar et helt liv, men hensikten med en straff må jo ikke bare være at man skal føle nytelse i sitt eget sinn ved å se noen bli drept, men det bør handle om at forbryteren forstår alvoret, forstår lidelsen og smertene, og forstår at det var 100% galt. 

En ting vi derimot er enige i er at i selvforsvar er det greit å drepe. Løper det terrorister inn og skal bombe et eller annet sted, så skyt dem for all del ned. Det er selvforsvar. Men ovenfor er det snakk om forbrytere som blir fanget, som ikke er til noen fare for noen noe mer. 

Hva mener du? 

Anonymkode: 6da67...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at dødsstraff ikke er straff, men en måte å slippe unna straffen på. Man får ikke kjenne på straffen når man er død. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er ikke for dødsstraff, og er veldig glad for straffesystemet vi har i Norge hvor målet er at forbryteren skal rehabiliteres og kunne go tilbake til samfunnet. Likevel så vet vi jo at det ikke er mulig for alle, som for eksempel Breivik, men det er likevel viktig at han behandles som et menneske og at det jobbes med å få han til å endre sine ekstreme verdier.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Nei, jeg er heller ikke for dødssraff. En forbryter skal ikke slippe unna straffen, det gjør man om man er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Loki Laufeyson skrev:

Nei, jeg er heller ikke for dødssraff. En forbryter skal ikke slippe unna straffen, det gjør man om man er død.

Ikke for de kristne. 

Anonymkode: 6da67...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Den beste straffen han kunne fått, var at han fikk sterk skyldfølelse for det han har gjort. Han burde ikke hatt noen fasiliteter i fengsel som han har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man bør få samme type død som man har påført sine ofre. Har man halshugget noen, bør man selv halshugges på samme måte. Har man stukket ut øynene på noen, så kastrert dem og åpnet opp buken (Bataclan), bør man selv kjenne dette før man dør. Øye for øye, tann for tann. 

Anonymkode: ab3b6...8b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man bør få samme type død som man har påført sine ofre. Har man halshugget noen, bør man selv halshugges på samme måte. Har man stukket ut øynene på noen, så kastrert dem og åpnet opp buken (Bataclan), bør man selv kjenne dette før man dør. Øye for øye, tann for tann. 

Anonymkode: ab3b6...8b6

Og, ja, jeg vet det å mene dette gjør meg til et dårlig menneske. At det er vanskelig for noen å gjennomføre slike straffer. At det gjør noe med en. Men jeg ser at snillisme ikke virker. 

Om det ikke er umulig, men dødstraff er det, så er jeg for dette. Men gjerne slik at man må sitte i fengsel i mange år og vente på at straffen blir gjennomført. 

Anonymkode: ab3b6...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Dødsstraff er ingen straff, men akkurat nå straffer han jo resten av samfunnet med å suge opp millioner av kroner for å holde han i livet.
Han burde bli satt på minimums vedlikehold i en liten celle, ingen underholdning, enkel mat(rester fra andre) og vann. Strippet for rettigheter. Helt til han dør der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Trollkarlen skrev:

Dødsstraff er ingen straff, men akkurat nå straffer han jo resten av samfunnet med å suge opp millioner av kroner for å holde han i livet.
Han burde bli satt på minimums vedlikehold i en liten celle, ingen underholdning, enkel mat(rester fra andre) og vann. Strippet for rettigheter. Helt til han dør der inne.

Helt enig. Forstår og begriper ikke hvor mye han får i fengselet. Han kommer ALDRI til å slippe ut. ALDRI! Så hva er vitsen?

Anonymkode: e0169...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man bør få samme type død som man har påført sine ofre. Har man halshugget noen, bør man selv halshugges på samme måte. Har man stukket ut øynene på noen, så kastrert dem og åpnet opp buken (Bataclan), bør man selv kjenne dette før man dør. Øye for øye, tann for tann. 

Anonymkode: ab3b6...8b6

 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og, ja, jeg vet det å mene dette gjør meg til et dårlig menneske. At det er vanskelig for noen å gjennomføre slike straffer. At det gjør noe med en. Men jeg ser at snillisme ikke virker. 

Om det ikke er umulig, men dødstraff er det, så er jeg for dette. Men gjerne slik at man må sitte i fengsel i mange år og vente på at straffen blir gjennomført. 

Anonymkode: ab3b6...8b6

Og ville du selv vært datter eller sønn av en bøddel som hadde som yrke å torturere de dødsdømte? 

Hvem vil du velge til måtte være torturist og bøddel? Hvem skulle måtte høre de desperate bønner og smerteskrik den dømte kom med mens testiklene ble skåret av? Og så etterpå hvor buken skulle sprettes? 

Ville du akseptert at din samboer tok en slik jobb? Hadde det vært greit at din datter tok, eller ble pålagt å ta, den jobben?

Jeg tror faktisk ikke du virkelig mener at det du beskriver er noe du mener burde innføres som straff i et sivilisert samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

 

Og ville du selv vært datter eller sønn av en bøddel som hadde som yrke å torturere de dødsdømte? 

Hvem vil du velge til måtte være torturist og bøddel? Hvem skulle måtte høre de desperate bønner og smerteskrik den dømte kom med mens testiklene ble skåret av? Og så etterpå hvor buken skulle sprettes? 

Ville du akseptert at din samboer tok en slik jobb? Hadde det vært greit at din datter tok, eller ble pålagt å ta, den jobben?

Jeg tror faktisk ikke du virkelig mener at det du beskriver er noe du mener burde innføres som straff i et sivilisert samfunn.

Jeg tenker at moderne roboter kunne vært bødler i slike tilfeller. Jeg ser at det kan være vanskelig å gjennomføre for normale mennesker.

Anonymkode: ab3b6...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et samfunn er aldri bedre enn måten det behandler sine fanger på.

Anonymkode: 85bfb...040

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et samfunn er aldri bedre enn måten det behandler sine fanger på.

Anonymkode: 85bfb...040

Så hvis samfunnet gir terrorister et luksusopphold i fengsel, så er det tegn på et ekstra godt samfunn? 

Anonymkode: ab3b6...8b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal spare inn på skoler,gamlehjem og alt  nyttig. Men fangene skal ikke spares på. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 8e1ec...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke Breivik skal tas livet av nå. Men at politiet ikke skjøt han da de hadde sjansen på Utøya, vil for meg alltid være en feil.

IS-sympatisører som begår terrorhandlinger i Vesten skal henrettes uten unntak. 

Anonymkode: a9aac...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABB skulle byttet plass med Joshua French.

Anonymkode: a9aac...669

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fortjener og leve sånn som oss andre. Med alle rettigheter. Bortsett fra og forlate fengsel.

Det er mange reportere som ville betalt gode penger for ett intervju.

Anonymkode: 808a5...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...