Gå til innhold

Løs hundeklo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min har en klo som fikk en bøy for halvannen uke siden da den ble tråkket på av en større hund. Den blødde bittelitt men dagen etter så så det ut som at hunden hadde det fint, tråkket og løp fint på poten, ikke noe halting eller tegn på smerter. 

Den ble en uke senere tråkket nok en gang på samme poten i lek med en annen litt større hund og blødde litt igjen. Jeg har avventet å dra til dyrlegen fordi jeg har ikke så mye penger akkurat nå. Jeg har fulgt med på kloen hele tiden, unngått å gå lange turer med henne og i dag er kloen plutselig helt løs og vinglete. Hun drar også poten til seg når jeg såvidt berører den, hun trår også veldig forsiktig på den i dag. Lurer på om jeg kan gi henne en halv paracet for å dempe smerter? Tror kloen faller av relativt snart, og tenkte da å rense med pyriseptvann. Hva tror dere?

Anonymkode: a615f...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått til dyrlegen. Var hos dyrlegen med det samme hos min hund i slutten av juni. De opprerer bort kloen og hunden må holde seg i ro i ca 1 uke, men da er du sikker på at det ikke blir betent. Kloen vokser ut igjen etter ca 5 uker.  Vi måtte ut med ca 3000, men fikk alt dekket på forsikringen. 

 

Anonymkode: b4e4a...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei, du kan ikke gi hunden paracet! Oppsøk dyrlege!

Anonymkode: b4597...b5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått til dyrlegen. Var hos dyrlegen med det samme hos min hund i slutten av juni. De opprerer bort kloen og hunden må holde seg i ro i ca 1 uke, men da er du sikker på at det ikke blir betent. Kloen vokser ut igjen etter ca 5 uker.  Vi måtte ut med ca 3000, men fikk alt dekket på forsikringen. 

 

Anonymkode: b4e4a...92c

Ja hun knakk en klo i fjor sommer og da opererte hun den bort. Tror ikke jeg betalte mer enn 17-1800 pluss bandasjer og medisiner. Jeg har forsikret henne men jeg gjorde det etter denne skaden i fjor og da er hun dermed ikke forsikret for akkurat denne skaden. 

Anonymkode: a615f...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei nei, du kan ikke gi hunden paracet! Oppsøk dyrlege!

Anonymkode: b4597...b5f

Er det noe annet jeg kan gi? Ibux?

Anonymkode: a615f...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Ole Brumm skrev:

Paracet er giftig for hunder!! Dessuten så funker de ikke i lengre enn 2 timer, på grunn av forbrenning. Man har ingen eksakt dose man må holde seg til, før det er giftig. Så ikke gjøre det!
ibux fører til magesår og nyresvikt, og det er giftig!! 

Hva er du tenker med?! Sorry, men ibux og paracet til hund, er du gal?! Trodde det var allment kjent at slikt er giftig for hunder. Forstår at ikke alle vet at hvitløk er farlig for hunder, men kom igjen da. Ibux og paracet. 

IKKE gjøre det. Ikke gi hunden noe som helst!! 

En helsesjekk koster alt fra 600 til 1000 kr, prisene varierer noe ekstremt. Ja også har du behandling og undersøkelse (røntgen, blodprøver etc) utenom. 
Anbefaler deg å dra innom nærmeste dyrlege, be om råd og spør om smertestillinde om det trengs.
Spør "trenger hunden smertestillende?", "hvor mye koster det for en sjekk hos dere" og sist men ikke minst "hvor stor hastesak er det?". Haster det ikke så burde du sett deg ned og send epost til alle klinikkene rundt deg. Små og store, forklart situasjonen, gi den informasjonen du fikk fra veterinær og spør om pris. 
Pris varierer ekstremt mye fra klinikk til klinikk. 

Må hunden til veterinær så må den det. Det er ditt ansvar, trang økonomi eller ei. Dette er noe du skulle ha tenkt på før du skaffet deg hund. Ingen vits i å si "men bilen havarerte" eller "jeg måtte kjøpe nytt kjøleskap", det er fortsatt noe du skulle ha tenkt på, før du skaffet deg hund. 
Det er ditt ansvar og du må dra til veterinær, hvis det trengs. 
Noen tilbyr nedbetalingsplan, men ikke alle. 
Spør om lån fra venner og familie. 

Satt å venta på en lekse og jammen kom den ikke. Går selvfølgelig til vet om det er noe akutt eller alvorlig.

Snakket med en annen som sa at jeg ikke trengte å gjøre noe fordi kloen kom til å falle av etterhvert uansett og det bare måtte renses godt så det ikke ble betennelse. Det er 'tommel' kloen så den berører ikke bakken ved vanlig gange, men tenkte at jeg kunne gi noe som dempet smertene. Men da dropper jeg det. Blir det betent så får jeg heller dra til vet.

Anonymkode: a615f...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 26.7.2016 den 18.32):

Satt å venta på en lekse og jammen kom den ikke. Går selvfølgelig til vet om det er noe akutt eller alvorlig.

Snakket med en annen som sa at jeg ikke trengte å gjøre noe fordi kloen kom til å falle av etterhvert uansett og det bare måtte renses godt så det ikke ble betennelse. Det er 'tommel' kloen så den berører ikke bakken ved vanlig gange, men tenkte at jeg kunne gi noe som dempet smertene. Men da dropper jeg det. Blir det betent så får jeg heller dra til vet.

Anonymkode: a615f...187

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ole Brumm skrev:

Det er bra, dra om det behøves. 

Men, du kan få smertestillende uten undersøkelse. 
Kan få det i "løs", slik at du får den mengden tabletter du trenger, i stedet for en hel eske. 
Ring å forklar situasjonen og hør. Ellers så får du resept og kan hente ut hos apotek. 

God ide, da ringer jeg dem i morgen tidlig :) takk for svar 

Anonymkode: a615f...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 26.7.2016 den 18.45):

God ide, da ringer jeg dem i morgen tidlig :) takk for svar 

Anonymkode: a615f...187

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Ole Brumm skrev:

No problemo. Håper det ordner seg. 

Da har kloen falt av og hunden har ikke vondt lenger ser det ut til faktisk. Får lov å ta på labben og hun herjer og er helt vill så ser ut til at det ordnet seg uten vet denne gang. Skulle se på labben i morges og da var den plutselig vekk, er en liten neglbit igjen nede ved roten så kanskje derfor det ikke gjør så vondt nå, mulig nerven lå litt i klem i tillegg. Takk for råd og tips. 

Anonymkode: a615f...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 27.7.2016 den 19.00):

Da har kloen falt av og hunden har ikke vondt lenger ser det ut til faktisk. Får lov å ta på labben og hun herjer og er helt vill så ser ut til at det ordnet seg uten vet denne gang. Skulle se på labben i morges og da var den plutselig vekk, er en liten neglbit igjen nede ved roten så kanskje derfor det ikke gjør så vondt nå, mulig nerven lå litt i klem i tillegg. Takk for råd og tips. 

Anonymkode: a615f...187

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det er lurest med ein tur til dyrlegen for å få klippet kloen skikkelig og sjekket at den ikkje har sprukket i samme slengen.. Hunden min knakk ei klo når den tråkket på ei rist, og selv om alt virket fint etterpå og den oppførte seg som vanlig, så endte det opp med å bygge seg ein infeksjon inni kloa fordi den hadde fått seg ein usynlig sprekk når den knakk, og deretter ble betennelen kapslet inn i kloen. Det er ikkje alle hunder som gir beskjed om at noe er galt, før det er blitt skikkelig gale og smertefullt, min er nemlig sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 7/26/2016 at 9.09, AnonymBruker skrev:

Er det noe annet jeg kan gi? Ibux?

Anonymkode: a615f...187

Du må ikke finne på å medisinere hunden din selv! Du kan drepe den! Nei vet du hva, du er ansvarlig for å oppsøke veterinær ASAP! At du klarer å se på at den halter og sliter er over min fatteevne!

Anonymkode: 9c43e...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det ser ut til å ordne seg, men til en annen gang  ALDRI vurder å dytt i hunden paracetamol,ibux etc.  Husker en  åndssvak nabo som drepte hunden sin pga det. . Den begynte å blø fra kroppsåpninger og døde i smerte. 

Anonymkode: 9c43e...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...