Gå til innhold

Organisering av tapas i bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi skal ha bryllup i september, og har bestemt oss for tapas. Vi ser flere fordeler med det, blant annet at folk kan få velge det de vil, det blir mer mingling og det blir faktisk billigere. Men jeg har aldri vært i et bryllup hvor det har blitt servert tapas, så jeg lurer på hvordan man skal gjøre det med organisering? Vil det ta veldig lang tid i og med at gjestene skal forsyne seg flere ganger? Og kan man stole på cateringfirmaet at man får nok mat når man oppgir hvor mange gjester som kommer (vi blir 80 stk)? 

Håper noen har erfaringer de vil dere :)

Anonymkode: 693f6...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! En venninne av meg hadde tapas i sitt bryllup, jeg syns det fungerte veldig godt. Hun hadde ikke like mange gjester som det du skal ha, kanskje vi var 50 stk. Det var organisert slik at all tapasen sto på en plass, så det ble veldig sosialt å gå for å forsyne seg også. Vin sto på bordene der vi satt. Veldig god mat og godt utvalg i retter, jeg tror alle fant noe de likte. Det var mer enn nok (og veldig god) mat, så det cateringfirmaet gjorde hvertfall jobben sin.

Anonymkode: 14461...8de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at toastmasteren må si at man kan forsyne seg på nytt. Jeg var i et bryllup med tapas og var nøktern i hvor mye jeg tok i runde 1. Alle på bordet mitt ventet høflig på at vi kunne gå en gang til, men plutselig var alt ryddet bort. Ble en del kake den kvelden....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organiser det med at et og ett bord, en rekke e.l. forsyner seg av gangen. Sørg for å ha nok tapas og informer om hvor mange forsyningsrunder det blir. Er dere redde for hamstring og at det dermed ikke blir nok til alle, så kan dere servere tapas i enkelt-porsjoner. F.eks. i fine plastbegre. Da er det høyere terskel for å hamstre oppå tallerkenen :) 

Sørg også gjerne for at allergivennlige retter er markert og henvis gjerne at det er for de med allergi. Kjipt for allergikere hvis alle tar av alt og det dermed er lite/ingenting igjen av det de tåler. Type gluten og laktoseintolerante. Dersom dette er aktuelt blant deres gjester da... :)

Sørg også for at det ikke foregår taler mens folk forsyner seg. Opplys også gjerne dersom man kun får forsyne seg under visse tidspunkt eller om det bare er å forsyne seg når man er tom. Kjedelig om gjester tror de kan forsyne seg når de er tom, og så begynner en tale mens man holder på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i to bryllup med tapas, fungerte veldig bra. Noen momenter

-det må være noe alle spiser, f.eks kan den eldre generasjon syns oliven og bacondadler er magert, så utvid gjerne med litt koldtbordretter som karbonadesmørbrød, plasser allergimat på et eget bord

-når tapas er middag krever det mer mat enn vin og tapas en lørdagskveld, beregn godt med mat

-når gjestene skal reise seg i flere runder må det være bedre plass rundt bordene enn om folk setter seg til bords og blir der i fem timer

-toastmaster må ha kontroll på at alle sitter når det skal holdes tale (eller synge de skrekkelige sangene)

Anonymkode: 5cacc...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i bryllup med tapas, og det gikk greit. Logistikken kan være en utfordring. Kan du feks ha flere like tapasbord i ulike deler av rommet? Da tråkker ikke alle frem og tilbake i samme retning og lager køer. Husk at folk trenger plass til å bevege seg - ha litt rom mellom vegg og bord slik at det ikke blir komplisert å reise seg opp og gå bak stolene (med mat!) mens mange andre gjør det samme. Taler bør vel holdes til et minimum, fordi det blir vanskelig å holde styr på at alle er på plass. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde koldtbord, er mange år siden jeg ble gift. Så da var ikke tapas kommet til Norge ennå. Vi brukte et firma med veldig godt rykte, som vi visste leverte mer enn nok mat. De laget og mesteparten av maten, gluten og laktosefri. Sånn så det var svært lite de med allergi, ikke kunne spise. Og alt var informert om. Og allergikerne slapp å føle seg, som en sær gruppe med sitt eget bord. Nå var vi bare 45 gjester, og vi hadde få taler. Så det gikk veldig fint med å forsyne seg. Vi har en del allergikere i familien, så alle var veldig fornøyd. Siden det var bryllup, så hadde vi et veldig godt utvalg og. Og det ble en god del mat igjen.

Men siden dere skal være 80 personer, så burde dere dele det opp i grupper, som går og forsyner seg. Og tenker og, at dere bør ha noe den eldre generasjonen liker og.

Anonymkode: 4cb8c...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist nydelig tapas i flere bryllup :) 

Noen tips etter mine opplevelser. 

- Sjekk med firmaet om dere kan få organisert maten etter bord, slik at folk slipper å gå å forsyne seg. Da blir hele selskapet mer samlet fordi alle får spist omtrent samtidig, man slipper kø og får i større grad forsynt seg som man vil. Krever litt logistikk i planleggingen (hvert bord/del av bordet må få nok av alle retter osv) men blir veldig behagelig i gjennomføringen. Særlig hvis det er mange taler så kan middagen bli ekstremt lang hvis 80 personer skal forsyne seg to ganger. 

- Hvis dere skal ha maten fremme på bord: pass på å organisere lokalet slik at det ikke blir for trangt. Det må være lett for alle å komme seg bort til der maten står. Her må også toastmaster gi beskjed om antall forsyninger og gjerne rekkefølge av bord slik at man unngår kaos. 

Jeg tror ikke at dere trenger å være redd for at det blir for lite, det har aldri jeg opplevd i alle fall. Men lurt å passe på at det blir noen alternativer for de kresne, evt. allergikere og vegetarianere og at det er nok kjøtt. Jeg var i et bryllup hvor det var planlagt at man skulle fylle tallerkenene med "alt", mens mange forsynte seg som om kjøttet skulle vært hovedrett og la på litt av det andre ved siden av. Da ble det til slutt veldig lite kjøtt igjen. 

Anonymkode: 9d293...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...