Gå til innhold

Noen som har vett på aubergine her?


Zenobia

Anbefalte innlegg

Gjest summesumbi
1 time siden, Turbofaen skrev:

Aubergine smaker litt kraftig. Den kan faktisk minne om fermentert fisk/ansjosm som er positive betegnelser på denne smaken du peker på. Dårlig aubergine kan gjerne smake harsk tran for alt jeg vet, har ikke vært borti dårlig aubergine.

Takk for svaret☺Er nok ikke en ansjos spiser, men man kan jo venne seg til smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker Aubergine til å lage Baba Ganoush. Kjempe god dipp til brød og grillmat!

Når jeg har kylling/lammespyder på grillen må jeg alltid ha Baba Ganoush ved siden. En perfekt bit for meg er brød+kjøttbit og en skje med Baba Ganoush over.. mhmmm YUM det er som fyrverkeri i munnen min :P 

Bruker denne oppskriften http://www.food.com/recipe/baba-ganoush-the-best-in-the-world-67570 og er veldig fornøyd 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer den i skiver som jeg salter og lar ligge 20–30 minutter. Så tørker jeg av saltet, har skivene på en stekeplate med bakepapir, pensler med olivenolje og steker dem i ovnen. Da blir det mye mindre fett, og en rett som moussaka er mektig nok fra før av om man ikke skal bruke en kvart liter olje i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, summesumbi skrev:

Takk for svaret☺Er nok ikke en ansjos spiser, men man kan jo venne seg til smaker.

Jeg kan ikke fordra ansjos, men det tror jeg har med konsistensen å gjøre, ikke smaken. Anbefaler absolutt at du gir aubergine en sjanse :cowboy:

3 minutter siden, John_Felipe skrev:

Jeg bruker Aubergine til å lage Baba Ganoush. Kjempe god dipp til brød og grillmat!

Når jeg har kylling/lammespyder på grillen må jeg alltid ha Baba Ganoush ved siden. En perfekt bit for meg er brød+kjøttbit og en skje med Baba Ganoush over.. mhmmm YUM det er som fyrverkeri i munnen min :P 

Bruker denne oppskriften http://www.food.com/recipe/baba-ganoush-the-best-in-the-world-67570 og er veldig fornøyd 

Hvor får man tak i tahini?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Zenobia skrev:

Hvor får man tak i tahini?

Utledningsbutikkene, hos meg kostet en stor spann for 40kr. Bruker det til Hummus og Baba Ganoush. Skal nok eksperimentere noen andre oppskrifter når jeg kan også :) 

Bare spørr en av de som jobber der "Tahini til Hummus" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Zenobia skrev:

Ser av oppskriften at olivene skal forvelles. Er det de grønne på glass, eller hvilken type er dette?

Tror du kan lett hoppe over det trinnet, jeg pleier aldri forvelle dem. Jeg ville brukt sorte oliven, gjerne av den store typen om du skjønner (Slike du kan kjøpe i delikatessen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den i lasagne og i andre ovnsretter. Jeg bruker den og i wok og i thai retter. Aubergine funker veldig bra å marinere fordi den suger til seg veske f.eks med soya saus, chili og krydder. Grillet aubergine er også veldig god i salat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...