Gå til innhold

Noen som har vett på aubergine her?


Zenobia

Anbefalte innlegg

Har nylig oppdaget aubergine. Surfer rundt på nettet, og ser masse forskjellige oppskrifter. Ovnsbakt, skiver, halve, ulik tid og temperatur. Jeg blir litt klokere, men vil gjerne høre folks personlige erfaringer.

Jeg leser om salting/skylling/bitterhet, men ikke alle gjør det :klo:

Jeg har praktisert både med og uten (men tilberedt forskjellig), og kan ikke si jeg har merket bitterheten? Noen som kan forklare?

I dag behandler jeg den som søtpotet, bortsett fra at den er i skiver, ikke biter. Ovnsbakt i smør, 45 min, 175°C og snus ved halvgått tid. Kanskje steker jeg den ihjel, vi får se.

[45 min ble for mye, ja]

Hvordan har dere tilberedt deres aubergine?

 

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange varianter, og som med alt annet vi mennesker dyrker har vi avlet etter enkelte egenskaper vi ønsker. Auberginene som selges i Norge er en moderne variant som ikke er like bitter som eldre varianter, og vi trenger derfor ikke å saltbehandle den for å fjerne bitterhet.

Endret av Turbofaen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring annet enn de auberginene jeg har sendt på diverse damers pm på insta 😉😉🍆🍆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Innbiller meg at jeg har smakt aubergine... men hva smaker det. Jeg tror jeg assosierte det med noe fiskeaktig /tran smak? Men squash bruker jeg meget hyppig og synes det smaker fortreffelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aubergine smaker litt kraftig. Den kan faktisk minne om fermentert fisk/ansjosm som er positive betegnelser på denne smaken du peker på. Dårlig aubergine kan gjerne smake harsk tran for alt jeg vet, har ikke vært borti dårlig aubergine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri merket noe bitterhet. Forrige gang jeg kjøpte skulle jeg bruke den i moussaka, da hadde jeg på salt for å få ut fuktighet. Merket ikke noen særlig forskjell, men det ble ihvertfall bløtt. Salt skal jo også trekke ut bitterheten for de som kjenner den smaken. Dersom den skal stekes i stekepanne passer jeg på å ikke ha for mye olje på pannen, da auberginen er som en svamp.

Har ellers bakt i ovn sammen med andre grønsaker, eller fylt dem med kjøttdeig og grønsaker toppet med ost og puttet i ovnen.

Så noen fine på butikken her en dag, de var stripete mørkelilla, lyserosa og hvite. Må finne på noe å bruke dem til før de forsvinner!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aubergine har da en mild smak? I dag krydrer jeg med rosmarin og pepper; får se hvor mye kryddersmak den tar til seg. Den erstatter potet i dag. Moussaka er en gresk rett hvor det er aubergine i (var nok der jeg smakte den først). De sier det er grekernes svar på lasagnaen, altså bytte ut pastaen med aubergine.

10 minutter siden, Turbofaen skrev:

Det finnes mange varianter, og som med alt annet vi mennesker dyrker har vi avlet etter enkelte egenskaper vi ønsker. Auberginene som selges i Norge er en moderne variant som ikke er like bitter som eldre varianter, og vi trenger derfor ikke å saltbehandle den for å fjerne bitterhet.

Takk for forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, summesumbi skrev:

Innbiller meg at jeg har smakt aubergine... men hva smaker det. Jeg tror jeg assosierte det med noe fiskeaktig /tran smak? Men squash bruker jeg meget hyppig og synes det smaker fortreffelig.

Det kan tenkes at noen har stekt den i dårlig rapsolje, som jeg synes har en lei tendens til å både lukte og smake tran. (Derfor bruker jeg aldri rapsolje mer.) Aubergine trekker til seg mye olje under steking og tar derfor en del smak av oljen, så god olivenolje eller en helt nøytral olje er å anbefale. :) Om jeg husker riktig er saltingen før steking også for at den ikke skal trekke til seg så mye olje, så avhengig av hvordan den skal tilberedes videre kan det lønne seg å salte selv om det ikke er nødvendig med tanke på bitterhet. I alle fall om man tenker på kalorier. 

Anonymkode: 3e021...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rapsolje kan smake harskt og dårlig. Ellers vil jeg si at Aubergine smaker kraftig i forhold til Squash, men mildt i forhold til løk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ovnssteker den i smør i dag, og kan bekrefte at den suger som en svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zenobia skrev:

Aubergine har da en mild smak? I dag krydrer jeg med rosmarin og pepper; får se hvor mye kryddersmak den tar til seg. Den erstatter potet i dag. Moussaka er en gresk rett hvor det er aubergine i (var nok der jeg smakte den først). De sier det er grekernes svar på lasagnaen, altså bytte ut pastaen med aubergine.

Takk for forklaring!

Det er akkurat slik jeg bruker aubergine i moussaka, som pastaplatene i lasagne. Synes ikke det smaker noe særlig, så bruker det for konsistensen, gyldigheten og det visuelle sin del. Eller fordi de må  være greie å fylle for de som ikke vil ha paprika eller fylt løk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aubergine i seg selv er ikke min favoritt, men liker konsistensen og den tar til seg smak veldig godt. Gidder aldri å forbehandle noe mer enn å legge i kryddermix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan tenkes at noen har stekt den i dårlig rapsolje, som jeg synes har en lei tendens til å både lukte og smake tran. (Derfor bruker jeg aldri rapsolje mer.) Aubergine trekker til seg mye olje under steking og tar derfor en del smak av oljen, så god olivenolje eller en helt nøytral olje er å anbefale. :) Om jeg husker riktig er saltingen før steking også for at den ikke skal trekke til seg så mye olje, så avhengig av hvordan den skal tilberedes videre kan det lønne seg å salte selv om det ikke er nødvendig med tanke på bitterhet. I alle fall om man tenker på kalorier. 

Anonymkode: 3e021...ae8

Jeg saltet, ventet og skylte av saltet denne gangen. Neste gang bare salter jeg før steking. Jeg har også en meget god olivenolje på lur :lur:  Men jeg er glad i smør også, så i dag ble det det.

@applestories :fnise: stusset litt på den, ja. Moussaka kunne jeg tenkt meg å lage en gang :sikle:

Men nå er det servering her :spise:

 

Takk for alle svar så langt :lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes auberginer som begynner å bli gamle kan smake litt bittert, men som regel ikke nok til at jeg gidder salte de før bruk. Eller synes jeg ikke aubergine har så mye egensmak, noe som egentlig gjør den til en god allround grønnsak, spesielt i retter der den får trekke til seg smaker eller marinert.  Den er veldig vampaktig og noe av det verste jeg vet er understekt aubergine! Når jeg tilbereder liker jeg å drissle over olje før steking/grilling, da suger den til seg mindre fett. Ellers er det et godt tegn på at den er ferdig at ev olje begynner å piple ut igjen. ;) 

Nå om sommeren bruker jeg den mye på grillen i skiver, sammen med squash og parika,  så marinert med urter og sitron i en slags lun salat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, onyx skrev:

Jeg synes auberginer som begynner å bli gamle kan smake litt bittert, men som regel ikke nok til at jeg gidder salte de før bruk. Eller synes jeg ikke aubergine har så mye egensmak, noe som egentlig gjør den til en god allround grønnsak, spesielt i retter der den får trekke til seg smaker eller marinert.  Den er veldig vampaktig og noe av det verste jeg vet er understekt aubergine! Når jeg tilbereder liker jeg å drissle over olje før steking/grilling, da suger den til seg mindre fett. Ellers er det et godt tegn på at den er ferdig at ev olje begynner å piple ut igjen. ;) 

Nå om sommeren bruker jeg den mye på grillen i skiver, sammen med squash og parika,  så marinert med urter og sitron i en slags lun salat.

Nam!  :spise:

Anonymkode: 3e021...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, applestories skrev:

Har aldri merket noe bitterhet. Forrige gang jeg kjøpte skulle jeg bruke den i moussaka, da hadde jeg på salt for å få ut fuktighet. Merket ikke noen særlig forskjell, men det ble ihvertfall bløtt. Salt skal jo også trekke ut bitterheten for de som kjenner den smaken. Dersom den skal stekes i stekepanne passer jeg på å ikke ha for mye olje på pannen, da auberginen er som en svamp.

Har ellers bakt i ovn sammen med andre grønsaker, eller fylt dem med kjøttdeig og grønsaker toppet med ost og puttet i ovnen.

Så noen fine på butikken her en dag, de var stripete mørkelilla, lyserosa og hvite. Må finne på noe å bruke dem til før de forsvinner!

Takker for fyldige svar! Jeg saltet den i dag, men det ble ikke bløtt. Strødde bare over. Skal jeg gni det inn? Har du erfaring med kokt aubergine (gryteversjon)?

19 minutter siden, onyx skrev:

Jeg synes auberginer som begynner å bli gamle kan smake litt bittert, men som regel ikke nok til at jeg gidder salte de før bruk. Eller synes jeg ikke aubergine har så mye egensmak, noe som egentlig gjør den til en god allround grønnsak, spesielt i retter der den får trekke til seg smaker eller marinert.  Den er veldig svampaktig og noe av det verste jeg vet er understekt aubergine! Når jeg tilbereder liker jeg å drissle over olje før steking/grilling, da suger den til seg mindre fett. Ellers er det et godt tegn på at den er ferdig at ev olje begynner å piple ut igjen. ;) 

Nå om sommeren bruker jeg den mye på grillen i skiver, sammen med squash og parika,  så marinert med urter og sitron i en slags lun salat.

Salter du også, eller bare olje? Marinering hadde vært noe! Neste gang blir det nok det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zenobia skrev:

Takker for fyldige svar! Jeg saltet den i dag, men det ble ikke bløtt. Strødde bare over. Skal jeg gni det inn? Har du erfaring med kokt aubergine (gryteversjon)?

Salter du også, eller bare olje? Marinering hadde vært noe! Neste gang blir det nok det.

 

 

Tror jeg bare strødde over og vendte godt så det skulle komme til overalt. Skylte og tørket etterpå. Merket heller ikke noe til at vannet ble trukket ut, men siden mousakaen min ikke ble bløt kan et jo være at det virket allikevel.

Kan ikke huske å ha brukt den i gryte noe gang, jeg lager altfor lite sånt for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Zenobia skrev:

Takker for fyldige svar! Jeg saltet den i dag, men det ble ikke bløtt. Strødde bare over. Skal jeg gni det inn? Har du erfaring med kokt aubergine (gryteversjon)?

Salter du også, eller bare olje? Marinering hadde vært noe! Neste gang blir det nok det.

 

 

Jeg salter ikke, bare har på olje og gjerne vender bitene i oljen så den blir litt jevnt fordelt. Rå aubergine suger jo opp alt, så fordele er viktig. Griller jeg skiver, så bruker jeg gjerne å pensle med olje på, det skal virkelig ikke mye til!

Jeg steker også aubergine jeg bruker i gryteretter..Jeg synes stekt/grillet aubergine har bedre konsistens og smak enn bare kokt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan tenkes at noen har stekt den i dårlig rapsolje, som jeg synes har en lei tendens til å både lukte og smake tran. (Derfor bruker jeg aldri rapsolje mer.) Aubergine trekker til seg mye olje under steking og tar derfor en del smak av oljen, så god olivenolje eller en helt nøytral olje er å anbefale. :) Om jeg husker riktig er saltingen før steking også for at den ikke skal trekke til seg så mye olje, så avhengig av hvordan den skal tilberedes videre kan det lønne seg å salte selv om det ikke er nødvendig med tanke på bitterhet. I alle fall om man tenker på kalorier. 

Anonymkode: 3e021...ae8

Ahhh, okay! Det kan mye mulig være forklaringen ja☺Jeg får driste meg til å prøve aubergine igjen og følge tipsene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...