Gå til innhold

La andre ta med baby på trilletur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

umm...nei dessverre.  3 uker gamle babyer kan få trøst fra hvem som helst og ikke bryr seg om det.  

Anonymkode: 03024...6ae

Babyen gjenkjenner mor allerede på klinikken, og min viste tydelig forskjellig reaksjon på far og meg før den var en uke gammel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sisti
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

umm...nei dessverre.  3 uker gamle babyer kan få trøst fra hvem som helst og ikke bryr seg om det.  

Anonymkode: 03024...6ae

Uhm, altså, nei. Skulle ønske du hadde rett. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet her er vel hvem sine behov som skal stå i fokus i nyfødttiden - er ikke det mor og barn sine? Ikke besteforeldrene! Hvis mor har behov for en time uten babyen sin, så be gjerne andre om å trille en tur. Men å kreve å få låne en nyfødt baby, det burde ingen gjøre! Kanskje du burde si til besteforeldrene: Så fint at dere vil hjelpe til, og etterhvert kommer vi til å be om hjelp til å passe barnet. Akkurat nå har jeg egentlig mer behov for avlastning her hjemme, hadde blitt såå glad hvis dere kunne tatt med middag en dag. (Og så heller la dem få holde babyen når de er på besøk). Når man er nyforløst er det bare babyen og seg selv man skal ta hensyn til - og det kan besteforeldrene godt bli minnet på.

Anonymkode: c3b6c...883

Jeg retter for deg jeg; mor, far og barn sine ;)

Anonymkode: c946b...e01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man gå noen minutter langs en vei hvor bilene kjører fort, men det gjør jo ingenting så lenge den som triller er til å stole på, sant?

Dessverre så fikk min far hjerteinfarkt da han skulle trille tur med barnebarnet her, langs denne veien. Han bare segnet om i grøfta - takk og lov for at det er flatt der, så vogna ble stående stille! 

Alt gikk heldigvis bra. Takket være at han er den mest sta mannen jeg vet om, fikk han karret seg opp og tilkalt hjelp.

Dette er en mann som er i kjempeform, utrolig sprek, så det var fullstendig uventet.

Anonymkode: 0c36b...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest alt... Men selv klarte jeg ikke dra 5 min på butikken en gang uten baby da hun var så lita! Gjorde vondt å gå ut med søpla selv om hun sov og pappan var hjemme! Mors behov og instinkt bør ikke oversees heller. Har du ikke lyst, ikke gjør det! Vesla her snart 6 mnd og aldri vært på trilletur uten meg faktisk. 

Anonymkode: 18007...ba2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lest alt... Men selv klarte jeg ikke dra 5 min på butikken en gang uten baby da hun var så lita! Gjorde vondt å gå ut med søpla selv om hun sov og pappan var hjemme! Mors behov og instinkt bør ikke oversees heller. Har du ikke lyst, ikke gjør det! Vesla her snart 6 mnd og aldri vært på trilletur uten meg faktisk. 

Anonymkode: 18007...ba2

Har aldri far fått trille alene? :O 

Anonymkode: c946b...e01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 18.39, Honey Dew skrev:

Babyen dør da ikke om h*n er borte fra mamma en liten stund.

Det er vel aldri snakk om dødsfall? Kun om at noen synes dette er lettere enn andre, og det må vel gå an å respektere?

Jeg var hos tannlegen da barnet var 2 mnd. Barnet hylte seg omtrent så "bort" hele den halvtimen jeg var borte, og min mor som er mamma til 3 stykker og da mormor til flere, synes det var utrolig ubehagelig. Og jeg som mor fikk fysisk vondt av å både høre og se barnet så utafor da jeg kom hjem. Barnet brukte en time på å roe seg helt med og sovne, selv om han ble lagt rett ved puppen. Etter det så tok det lang tid før jeg var langt borte fra barnet.

At andre ønsker at besteforeldre/trillepiker skal ta barnet fra første stund, er jo også helt greit. Da stoler de på disse personene og de har kanskje et barn som også sover en lengre strekk? 

TS; hvis det føles feil for deg, så sier du nei. At folk mener du skal "ofre" litt nå pga barnepike senere i livet til barnet, det er elt hull i hodet. Det er kronikken snakk om at besteforeldrene ikke kan kose/holde/bære/bli kjent med barnet, det er snakk om en trilletur som de ikke får noe ut av (annet enn å få seg en spasertur, for barnet vil uansett sove) så hvis du sier at du heller ønsker at de er litt nærmere en tid nå må de vel forstå. Men de er jo snille som tilbyr seg også da, i forhold til at du kan få noe avlastning :)

Anonymkode: c9f1b...950

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det merkelig at når man får barn, så er det barnet plutselig allemannseie og alle har en mening om hvordan man skal gjøre ting, og den meningen ja den er den som er svaret og sannheten. Jeg hadde ikke fått meg til å snakke til en mor til en 3 uker gammel baby om å løsrive seg. Faktisk ikke gjort det med foreldre som har barn under ett år. Skulle tro barnet gikk på skolen, var konfirmant eller voksen allerede. Hvis man ikke er klar for å være borte fra barnet sitt på 3 uker, så er man ikke det. Barnet er 3 uker. Skjønner godt at man ikke er klar tre uker at man har født et barn hvis oppgave til foreldrene er å passe på og å sørge for trygghet og god tilknytning. Det er vel et instinkt man har. Vi har ikke et instinkt som sier at det er greit, så da må man følge det. Skulle ønske flere her på kg kunne komme med ordentlige svar og råd, enn å bare mene at mot overdriver og annen skittkasting.

Anonymkode: 7134c...cf7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. juli 2016 at 18.53, AnonymBruker skrev:

Har aldri far fått trille alene? :O 

Anonymkode: c946b...e01

Haha, nei, kanskje det hadde vært noe :P 

Anonymkode: 18007...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, July 26, 2016 at 17.13, Minlillelykke skrev:

Jeg hadde ikke gjort det! Jeg var knapt klar for å la han være uten oss ved 8 måneder. 

Då er det eit typisk eksempel på at det ikkje er barnet sitt behov, men mor sitt behov. 

Slepp det krampeaktige taket og la andre gi omsorg til barnet ditt! Det har alle godt av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nei, kanskje det hadde vært noe :P 

Anonymkode: 18007...ba2

You think? Stakkars mann, han må føle seg totalt overkjørt..

Anonymkode: c946b...e01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Fjaselina skrev:

Då er det eit typisk eksempel på at det ikkje er barnet sitt behov, men mor sitt behov. 

Slepp det krampeaktige taket og la andre gi omsorg til barnet ditt! Det har alle godt av.

Heldigvis er det jeg og far som bestemmer over vrt barn. Han er langt over året og har hatt masse barnevakt. Om jeg som mor har det behovet når barnet er 3 uker, ja da tar jeg hensyn til det. At du mener det er krampeaktig bryr jeg meg fint lite om! Det mange på kg må lære seg er at man føler forskjellig, jeg lar ikke andre passe barnet mitt fordi jeg må, men fordi jeg selv ønsker det og stoler på dem. En 3 uker gammel baby har det best hos mor og far.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke TS virker urimelig i det hele tatt i dette tilfellet, og skjønner virkelig ikke de brukerne som har kommet med kommentarer som at hun burde slappe av/la andre få knytte bånd til baby/slutte å være så overbeskyttende. Og jeg har hvertfall ikke oppfattet henne som frekk eller mistenkt henne for å være full av hormoner basert på hennes innlegg her... Det er altså snakk om en tre UKER gammel baby her, ikke 3 mnd, eller 3 år...?

Jeg har ikke barn selv, men er gravid. Og uten at jeg vet sikkert hvordan jeg kommer til å reagere, så tror jeg faktisk ikke jeg vil være komfortabel med å sende min baby ut på lengre trilleturer uten meg eller far når den er tre uker gammel. Kanskje en liten runde i nabolaget sammen med besteforeldrene/andre jeg stoler på, dersom det viser seg at han er en baby som sover godt i vogn, og de er nære nok til å komme hjem i løpet av 5 min om han skulle våkne. I TS' tilfelle høres det ut som en trilletur medfører at de potensielt er mye lengre vekke når barnet våkner. En tre uker gammel baby har behov for søvn, mat, nærhet til personer den kjenner, og trygghet for at den får dette innen kort tid dersom behovet melder seg. Jeg syns det er rart at mange her ikke skjønner at en trilletur langt avgårde uten mor gjør det vanskelig å dekke disse behovene.

TS virker å ha løst utfordringen på en god måte, og jeg er sikker på at barnet vil få et godt forhold til sine besteforeldre også uten at de fikk trille tur alene med den tre uker gamle babyen 😊

Anonymkode: 7a669...d8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

You think? Stakkars mann, han må føle seg totalt overkjørt..

Anonymkode: c946b...e01

På ingen måte. Er ikke som om han står og maser om å få gå ut alene. I helgene liker vi å trille tur sammen, helt naturlig at jeg er med. Han triller gjerne, så går vi og skravler... Hvorfor kan jeg ikke være med? Har måttet amme på flere slike trilleturer, da tror jeg pappan var glad puppene var med ;) Beste for baby er å være nær mor. Spør hvemsomhelst av eksperter. Mor er best, pappa nest best og andre nære omsorgspersoner deretter. Like naturlig at mor ikke ønsker å være borte fra baby :) 

Anonymkode: 18007...ba2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare lurer. Er det hans foreldre eller dine det er snakk om? Jeg husker nemlig at terskelen min for å la svigermor gå på tur var mye høyere enn min egen mor. Måtte jobbe litt med meg selv der. 

Anonymkode: 063f9...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 15.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt av det samme problemet, men her gjelder det en jente som jeg er tante til som er 11 år gammel. Hun gleder seg sånn til babyen blir født for da vil hun trille, sier hun. Jeg kjenner at jeg overhodet ikke er komfortabel med å sende en nyfødt baby ut på trilletur med en 11-åring. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg unna heller. Kan jo ikke akkurat si til henne at jeg ikke stoler på henne. Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: ebd1d...39d

Jeg kunne nok latt besteforeldrene trille en tur i nærområdet dersom babyen sov og de lovet å komme tilbake umiddelbart om den våknet. Ei jente på 11 hadde nok ikke fått gjøre det, men jeg forstår dilemmaet når det er snakk om et tantebarn som har gledet seg sånn. Kanskje hun kan få andre oppgaver sånn at hun blir kjent med babyen? For eksempel sitte ved siden av babyen mens du dusjer, og så få i oppgave å hente deg hvis babyen begynner å gråte etc., eller ligge på gulvet og leke med babyen mens du lager middag...

Anonymkode: ecc35...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På ingen måte. Er ikke som om han står og maser om å få gå ut alene. I helgene liker vi å trille tur sammen, helt naturlig at jeg er med. Han triller gjerne, så går vi og skravler... Hvorfor kan jeg ikke være med? Har måttet amme på flere slike trilleturer, da tror jeg pappan var glad puppene var med ;) Beste for baby er å være nær mor. Spør hvemsomhelst av eksperter. Mor er best, pappa nest best og andre nære omsorgspersoner deretter. Like naturlig at mor ikke ønsker å være borte fra baby :) 

Anonymkode: 18007...ba2

Tviler på at han ikke føler seg tilsidesatt om det er sånne holdninger du har, at du er best og han bare er nest best. Husk at barnet ditt ikke hadde vært der uten far, han er like viktig som det du er..

Anonymkode: c946b...e01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at han ikke føler seg tilsidesatt om det er sånne holdninger du har, at du er best og han bare er nest best. Husk at barnet ditt ikke hadde vært der uten far, han er like viktig som det du er..

Anonymkode: c946b...e01

Enig.

 

 

Anonymkode: e6a84...369

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...