Gå til innhold

Jeg har en 3-åring midt i trassalderen/butikk... :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, strawberryjaw skrev:

Absolutt den beste løsningen før meg og mitt barn på handletur. Men har du prøvd å sette en pinnestiv, rasende unge som IKKE vil sitte der oppi handlevogna? 🙊 Jeg har ikke sjans! Ungen er like fort ute igjen av vognen som h*n kommer oppi :P 

Min 2-åring oppfører seg på nøyaktig samme viset. Jeg er alene, så har ikke noen som kan ta med seg barnet ut heller. Vært mange fortvilte handleturer....  Har ikke noen tips. Jeg har slutta å ta med meg barnet i butikken. Handler når barnet er i barnehagen eller er hjemme hos besteforeldre. :) kanskje om noen år... :P

Joda,prøvd det og. Men 3åringen får ikke til og komme seg ut selv så litt heldig der. Men hun pleier og roe  seg fort, for hun vet hun ikke kommer ut av vognen før vi er ferdig eller at vi går ut av butikken om hun hyler/trasser for mye! For det har vi gjort.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt små unger selv så vet åssen prbl føles. Jeg slet, men jeg fikk råd om at hvis ungen begynte å hyle grine inne i butikken, var det konsekvent å gi en advarsel. Det fungerte 5 min. Om igjen på ny. Da ble det rett uti bilen til pappa og der satt hun. Neste gangs handletur ble på samme vis, ut i bilen til en av oss var ferdig med handlingen.

Dette pågikk noen dager til hun skjønte at hyl og skrik ikke var lønnsom vei å gå, heller være snill og grei mot mamma om hun skulle få bli med. Vi ga ros når ho ble stille i bilen etter at vi bar henne ut, og ros når den som handlet kom og satte seg i bilen.

Husker ikke hvor lenge det pågikk, men det fungerte så hun forstod at det å oppføre seg pent når en er borte er mer fortjent enn hyling. Men vi ga ikke godteri som ros, det ble med ord, men på en fredagskveld eller lørdag, om hun oppførte seg bra, ble det en liten sjokolade/ sukkertøyeske.

Også prøvde hun seg på nytt, og vi måtte gjøre som sist, ut i bilen, ingen lovnader om å få bli med inn når hun skrek. Det er slitsomt, men det fungerte til slutt.

Da jeg var alene med henne, ble det til at jeg tok med meg få ting,mens hun skrek litt inne i butikken også bar det rett hjem. Han handlet senere på kvelden da han var hjemme fra jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er problemet her? Problemet er virkelig IKKE at jeg må bære posene selv, det gjør jeg stort sett hver eneste dag. Jeg bærer faktisk rundt på 20 kg unge mye av dagene, så jeg er kjempesterk i armene. 

Problemet er at barnet trasser når hun er med i butikken.

Men sånn til de som ikke skjønte det så startet jeg ikke denne tråden for å få råd eller tips, siden jeg har prøvd alt (har et ess i ermet jeg håper funker neste gang - idag kunne hun ikke være med inn for trassanfallet startet allerede i bilen fordi hun sparket lillesøster og fikk kjeft ;) ), men jeg startet denne tråden for å fortelle alle de barnehatende menneskene her inne at trassen unge ikke er synonymt med giddalause og late foreldre! Enkelte av oss jobber hardt med å oppdra ungene, og gjør det de kan for at de skal tilegne seg folkeskikk og ferdes offentlig uten å være til stor plage for øvrige borgere :)

Anonymkode: ffdd9...d9d

  Noen barn har mer vilje enn andre barn. Og det er veldig positivt, men kan være utrolig slitsom for foreldrene til tider. Og jeg har også opplevd at vi har hatt perioder med mye trass i enkelte situasjoner, og jeg har da opplevd at dette skjer ofte igjen og igjen, pga at jeg begynner og forvente det og nesten starter det ubevisst selv. Hvis jeg har gått inn i samme situasjon med den tanken, og forsøkt og starte situasjonen på en annen måte helt bevisst, så har jeg opplevd at hele situasjonen har endret seg. 

Jeg har selv et ekstremt viljesterkt barn, og var også et selv. Men jeg tror at dere har skapt en ond sirkel ved disse handlingen som utløser trassanfall allerede før handlingen har startet og det er for all del vanlig at et barn trasser, men hvis det skjer i en bestemt situasjone hver gang og dere ikke kan finne andre logiske forklaringer, så tror jeg dere må rette blikket innover og se litt på hvordan dere takler situasjonen.

og så det er sagt, jeg mener ikke at du er en dårlig mor eller at dere ikke oppdrar barnet osv, jeg sier bare at ofte kan man med viljesterke barn sette deg litt fast og ende opp med en ond sirkel.

Anonymkode: d1d38...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/26/2016 at 20.08, AnonymBruker skrev:

Huff kjenner meg mye igjen, har en sønn på 3,5 som oppfører seg mye slik du beskriver, og jeg føler at jeg jobber meg ihjel med denne trassen. Men jeg er stort sett alene med mine barn og har heller ikke bil. Ergo må barna mine være med på handleturer og vi kan ikke bare kaste oss i en bil når ting eskalerer. 

I dag hadde jeg en hendelse som fikk meg til å ta til tårene. Måtte innom apoteket for å kjøpe solkrem. Hadde sønnen min med og minstebarnet på noen uker som lå i vogn. Med en gang vi kom inn i butikken fant sønnen min en ting han ville ha. Sa at han kunne få den. Når vi skulle betale klikket han helt fordi damen måtte få tingen hans for å scanne den. Han slo seg totalt vrang, så jeg tok tingen ut av hendene hans og ga den til den ansatte. Da klikket gutten helt og kastet tingen i fra seg når jeg prøvde å gi den tilbake. Han begynte å hylgrine og nektet å røre på seg. Prøvde å snakke til han rolig, men måtte tilslutt dra han ut fra butikken da han hylte så fælt. Utenfor apoteket la han seg på bakken å hylte for full hals. Prøvde igjen å snakke til han uten hell, prøvde å dra han med meg men det ble han enda sintere av. Baby i vognen begynte å gråte, det var kokvarmt og vi var i steiksola så måtte komme oss vekk. Men guttungen nektet å røre på seg. Når jeg prøvde å holde han fast på søskenbrettet til vogna hev han seg av å hylte enda mer. Det var så ubehagelig og fælt at jeg ville forsvinne i et svart hull der og da. Fikk til slutt dratt han med meg, men han hylte og vrælte hele veien hjem. Hva gjør man? Kan jo ikke holde oss hjemme hele døgnet heller, ut å gjøre ærender må man jo og når man er alene med barn har man ikke stort valg enn å ta de med. Synes jo også det er vel drastisk at barn ikke skal kunne være med på helt vanlige ting som å gå på butikken o.l. Dette er jo noe de må lære. Tar gjerne i mot tips. Jeg har aldri vært en forelder som bare overser dårlig oppførsel, jeg har alltid vært konsekvent og stått på mitt og har aldri belønnet dårlig oppførsel. Så blir veldig oppgitt når foreldre til "drittunger" (som de gjerne blir kalt av omverden) blir dømt som late foreldre som ikke oppdrar barna sine. 

Anonymkode: 99e3b...ab3

 Du burde å bare ha dratt fra han og sa ha det!  Jeg blir ikke med når du oppfører deg sann.  Og jeg håper at du ikke ga han det du kjøpte i butikken heller.  

Anonymkode: c13d1...4fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hvis det ofte oppstår scener i butikken, ville jeg trent på situasjonen. Ta de store handlerundene når barnet ikke er med, og så tar du barnet med på små ærender i butikken. Fortell barnet hva dere skal ha før dere ankommer butikken, f.eks yoghurt, bananer, dopapir, og ikke noe annet. Hun kan hjelpe med å finne tingene, trille vognen ved siden av deg osv. Ha tid til å ha fokus på barnet i butikken, når dere er mette, opplagte og ikke stresser, og barnet får ikke tid til å kjede seg. Da har dere bedre betingelser for å få det til, uansett hvilken oppdragelsesstrategi du velger. Fokuser på hva dere skal, hvem finner bananen først? Nå setter vi stoppeklokken på mobilen og prøver å finne alle tingene på 5 minutter. Ha handleliste, hvis du går opp og ned langs ferskvaredisken for å bestemme hva dere skal ha til middag, er det ikke rart det sklir ut og hun ser seg rundt etter mulige adspredelser.

Endret av Raven Emerald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2016 at 18.35, AnonymBruker skrev:

Bare sånn for sikkerhetsskyld: 

jeg startet denne tråden for å fortelle alle de barnehatende menneskene her inne at trassen unge ikke er synonymt med giddalause og late foreldre! Enkelte av oss jobber hardt med å oppdra ungene, og gjør det de kan for at de skal tilegne seg folkeskikk og ferdes offentlig uten å være til stor plage for øvrige borgere :)

Anonymkode: ffdd9...d9d

Og du er tydeligvis ikke en av de som jobber hardt med å oppdra barnet. Isåfall jobber du feil med problemet. Du sier jo selv at du gir haugevis av advarsler. Det er nettopp det som er grunnen til manglende oppdragelse. Konsekvenser er viktig, og å påstå at en treåring er for liten til å forstår konsekvenser viser bare ansvarsfraskrivelse for oppførselen til nevnte treåring. Det er jo nettopp slike som deg som ikke får det til, fordi dere ikke gir konsekvenser. 

Anonymkode: e1353...ba6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde folk kjørt en strengere oppdragelse så hadde ikke sånt vært et problem. Null-toleranse funker.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 18.35, AnonymBruker skrev:

Bare sånn for sikkerhetsskyld: 

jeg startet denne tråden for å fortelle alle de barnehatende menneskene her inne at trassen unge ikke er synonymt med giddalause og late foreldre! Enkelte av oss jobber hardt med å oppdra ungene, og gjør det de kan for at de skal tilegne seg folkeskikk og ferdes offentlig uten å være til stor plage for øvrige borgere :)

Anonymkode: ffdd9...d9d

Men, debattantene her gir bare råd og tips om hvordan man kan unngå at ungene trasser, og er til stor plage for øvrige borgere på offentlige steder. Dessuten, om "alt" er prøvd, og man likevel har barn som slår seg vrange på f.eks. matbutikken, så burde man jo være overlykkelig over å få noen innspill her, og tips til oppdragelse :-) 

Jeg er utdannet i atferd hos barn, og jobber med barn hver eneste dag - og kan si såpass, at det er ingen friske barn som bare "er" slik som du beskriver, uten at det bunner i oppdragelse og forventninger. Trass, er noe mange barn går igjennom, men det kan absolutt dempes :-). 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/26/2016 at 18.34, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er problemet her? Problemet er virkelig IKKE at jeg må bære posene selv, det gjør jeg stort sett hver eneste dag. Jeg bærer faktisk rundt på 20 kg unge mye av dagene, så jeg er kjempesterk i armene. 

Problemet er at barnet trasser når hun er med i butikken.

Men sånn til de som ikke skjønte det så startet jeg ikke denne tråden for å få råd eller tips, siden jeg har prøvd alt (har et ess i ermet jeg håper funker neste gang - idag kunne hun ikke være med inn for trassanfallet startet allerede i bilen fordi hun sparket lillesøster og fikk kjeft ;) ), men jeg startet denne tråden for å fortelle alle de barnehatende menneskene her inne at trassen unge ikke er synonymt med giddalause og late foreldre! Enkelte av oss jobber hardt med å oppdra ungene, og gjør det de kan for at de skal tilegne seg folkeskikk og ferdes offentlig uten å være til stor plage for øvrige borgere :)

Anonymkode: ffdd9...d9d

Siden du spurte og siterte meg; jeg mener problemet ligger hos deg ut fra det du skriver selv om at du gir mange advarsler og ikke er konsekvent i å følge opp disse advarslene med en gang. Når du skriver at du ser barnet som et problem, hennes trass og videre skriver at barnet får "trassanfall" ved irettesettelse tror jeg du må se på hvordan du irettesetter også og ikke bare avskrive det som trass, men det er selvsagt bare en mening basert på den informasjonen du gir ut. Jeg tror nok at barnet ditt har en annen side også som er helt nydelig og jeg liker ikke at du tillegger med "barnehat" og jeg har aldri påpekt at du som mor er hverken "giddalaus" eller "lat" - og ikke har jeg sagt eller ment noe om oppdragelsen du velger heller før du nå spør. Det jeg derimot står for er at barn ikke skal ha tre, fire, fem advarsler - det fungerer mye bedre med "nå skal vi gjøre slik og da skal dette skje" så "nå gjør du ikke som vi ble enig om - det er ikke greit, hvis ikke du vil oppføre deg må *konsekvensen* skje" - hører ikke barnet "nå hørte du ikke etter og da skjer *konsekvensen* - ingen advarsler i hytt og pine - oppførsel - konsekvens, alltid! 

Den 7/26/2016 at 19.18, AnonymBruker skrev:

Ja, særlig bedrevitere som står på sidelinjen uten noe som helst av informasjon :)

Anonymkode: ffdd9...d9d

Du legger jo ut mye informasjon, og denne svarer brukere på - da blir det å kaste sten i glasshus å komme med slike karakteristikker av andre, det kan lett slå tilbake på deg selv..

Den 7/27/2016 at 9.10, AnonymBruker skrev:

Men.. som du sikkert ser, mener de fleste i denne tråden at de problemene du opplever med barnet ditt er du skyld i selv, på grunn av måten du gjør det på. Du gjør det enklere, både for deg selv, barnet og omgivelsene, ved å ta innover deg noen av svarene i tråden og følge noen av rådene.

 

Om du ikke klarer å lese noen av dem uten å tenke 'barnehater', tror jeg at de treffer et veldig sårt punkt, og at det i seg selv bør få deg til å tenke. Flere som har svart har også barn selv.

Anonymkode: 87da0...2c5

Dette tror jeg er viktig! Se på det som potensielle råd du kan vurdere ta med deg neste gang, ingen utvikler seg ved å gjøre det samme om og om igjen..

Den 7/27/2016 at 9.59, AnonymBruker skrev:

  Noen barn har mer vilje enn andre barn. Og det er veldig positivt, men kan være utrolig slitsom for foreldrene til tider. Og jeg har også opplevd at vi har hatt perioder med mye trass i enkelte situasjoner, og jeg har da opplevd at dette skjer ofte igjen og igjen, pga at jeg begynner og forvente det og nesten starter det ubevisst selv. Hvis jeg har gått inn i samme situasjon med den tanken, og forsøkt og starte situasjonen på en annen måte helt bevisst, så har jeg opplevd at hele situasjonen har endret seg. 

Jeg har selv et ekstremt viljesterkt barn, og var også et selv. Men jeg tror at dere har skapt en ond sirkel ved disse handlingen som utløser trassanfall allerede før handlingen har startet og det er for all del vanlig at et barn trasser, men hvis det skjer i en bestemt situasjone hver gang og dere ikke kan finne andre logiske forklaringer, så tror jeg dere må rette blikket innover og se litt på hvordan dere takler situasjonen.

og så det er sagt, jeg mener ikke at du er en dårlig mor eller at dere ikke oppdrar barnet osv, jeg sier bare at ofte kan man med viljesterke barn sette deg litt fast og ende opp med en ond sirkel.

Anonymkode: d1d38...e02

Vilje har ikke noe med trass og utagerende oppførsel å gjøre. Vilje er det som får barnet til å reise seg og forsøke gå igjen og igjen til det mestrer stegene, elelr det som får ungen til å prøve sette sammen legoklossene gang på gang til det blir bra, vilje er det som får barn til å utvikle seg, til å vokse - og jeg er enig i at vilje er kjempebra! Jeg tror også at vilje kan føre til trass, men vilje trenger ikke "kues" for at barnet skal "oppføre seg" - tvert imot kan man oppmuntre viljen til forventet oppførsel med positiv forsterking på tross av handling - konsekvens. 

Men jeg skjønner jo at når noen føler seg kritisert er det vanskelig å se noe konstruktivt i det.. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26/07/2016 at 10.37, AnonymBruker skrev:

Kan sitte og vente, ja, men det er kjipt for den som må bære alle handleposene, da. Handler ikke hver dag, handler stort sett 2 ganger i uken og det er mye tungt som bla.a Farris.

Anonymkode: ffdd9...d9d

Kjøp deg brusmaskin og lag kullsyrevann hjemme! 

Anonymkode: a26d4...ae2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp deg brusmaskin og lag kullsyrevann hjemme! 

Anonymkode: a26d4...ae2

Helt off topic, men er de egentlig så bra at det blir likt med de maskinene? 

Anonymkode: bfff6...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt off topic, men er de egentlig så bra at det blir likt med de maskinene? 

Anonymkode: bfff6...0e2

Det syntes iallfall jeg! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må nesten smile av noen av historiene her jeg. Føler sååå med dere mødre her ja, men husk at ungene dere ikke er drittunger bare fordi de blir sinte og trassige da. Dette går over av seg selv - garantert! Forstår frustrasjonen når det skjer, men av og til lønner det seg å bare føye ungen litt. Du er ikke noen dårlig oppdrager for det, de blir ikke bortskjemte og ufordragelig senere i livet av den grunn. Og når ungene er blitt større, så vil dere bare le av dette. Tips er å prøve å unngå situasjoner hvor du vet barnet vil slå seg vrang, og prøve å avlede før slike ting skjer. Ja jeg vet det er vanskelig, men sånn er det å ha små barn. Mine er nesten voksne nå, og jeg savner tiden når de var små jeg (selv slike episoder).

Anonymkode: 6bee4...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 10.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 3-åring som sikkert er nøyaktig det folk tenker hvis de skal tenke på irriterende unger på butikken. Tro meg, jeg har forsøkt alt bortsett fra gaffateip! Lest, spurt, forsøkt. Ingenting funker, for trassen er så overskyggende. 

På butikken:

Forklarer på forhånd hva som er lov og hva som ikke er lov i butikken, hvis du er snill får du være med inn. OK! Skal være snill. 

Går inn, alt går bra. Får egen vogn, skal du hjelpe mamma? Ja, ok. Det har gått 1 min, og hun begynner å tulle. Løper frem og tilbake. "Det er ikke lov å løpe i butikken, du må gå fint ved siden av meg". Ok, går fint i 38,2 sekunder. Så er det på'an igjen. Tøyer strikken litt til og begynner å ta ting fra hyllene. Ikke lov. Hvis du ikke hører må du ut i bilen med pappa. Ånei, det vil hun ikke. Oppfører seg fint i nye 20,5 sekunder. Før hun henger over frysedisken og finner på noe tull, løper rundt, ræler, plager folk, tar ting, skriker hvis vi irettesetter henne, legger seg ned og hyler, slår, sparker, biter, spytter, ler av deg hvis du forsøker deg på oppdragelse. Nei, ut i bilen med pappa. Hyler hele veien ut, mellom latteranfallene. Neste gang er det påan igjen. 

Jobber hardt med det, forsøker alle tips og råd.... Og jeg vet at det er en haug med mennesker som ikke skjønner dette, som bare tenker stygge ting. Men husk at bak enhver trassen unge står det IKKE foreldre som ikke gidder å oppdra ungene :)

Anonymkode: ffdd9...d9d

Digresjon: Det heter ikke trassalder, men utviklingsalder. Det er her barn oppdager og utforsker sin egen identitet ved å tøye grenser og sette grenser for seg selv.

et lite tips: ikke bry deg så mye om hva andre folk tenker. Barn plager ikke noen om de skriker litt i butikker. Gjør heller handlingen til en lek hvor du beskriver noen gjenstander du skal ha, så er det opp til henne å finne de. Det er for mye å forvente av en treåring at de skal gå stram og rett sammen med deg igjennom hele handlingen. Skjønner heller ikke at du blir så forbausa over at banet ditt glemmer å holde seg sammen med deg, du som har lest mye om barn, som du påstår, bør vite at barn i den alderen ikke holder fokus veldig lenge og er lett og avlede.

Anonymkode: 2adbb...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde jeg dette fikk jeg et klaps på hånden og info om at jeg ikke fikk snop på lørdag eller nugatti på skiven. Og det fikk jeg absolutt ikke om jeg tøyet strikken La jeg meg ned og skreik så gikk mor bare videre og jeg kom meg opp rimelig raskt. Ikke gi henne mange alternativer og mange muligheter til å tøye strikken og være trass. Hun er 3, hun har ikke selvbestemmelsesrett i alle ting. 

Anonymkode: fa313...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde jeg dette fikk jeg et klaps på hånden og info om at jeg ikke fikk snop på lørdag eller nugatti på skiven. Og det fikk jeg absolutt ikke om jeg tøyet strikken La jeg meg ned og skreik så gikk mor bare videre og jeg kom meg opp rimelig raskt. Ikke gi henne mange alternativer og mange muligheter til å tøye strikken og være trass. Hun er 3, hun har ikke selvbestemmelsesrett i alle ting. 

Anonymkode: fa313...be5

Joda, foreldre som ikke vet bedre vil nok håndtere slike ting på den måten du beskriver. Maktmisbruk er et benet ord!

Anonymkode: 6bee4...3ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, foreldre som ikke vet bedre vil nok håndtere slike ting på den måten du beskriver. Maktmisbruk er et benet ord!

Anonymkode: 6bee4...3ac

Takk for at du skrev dette så slapp jeg. Folk som tyr til knips og slag er utrolig umodne og har virkelig ikke forstått seg på barn. 

Anonymkode: 2adbb...8e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde jeg dette fikk jeg et klaps på hånden og info om at jeg ikke fikk snop på lørdag eller nugatti på skiven. Og det fikk jeg absolutt ikke om jeg tøyet strikken La jeg meg ned og skreik så gikk mor bare videre og jeg kom meg opp rimelig raskt. Ikke gi henne mange alternativer og mange muligheter til å tøye strikken og være trass. Hun er 3, hun har ikke selvbestemmelsesrett i alle ting. 

Anonymkode: fa313...be5

DET

Anonymkode: 2adbb...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde jeg dette fikk jeg et klaps på hånden og info om at jeg ikke fikk snop på lørdag eller nugatti på skiven. Og det fikk jeg absolutt ikke om jeg tøyet strikken La jeg meg ned og skreik så gikk mor bare videre og jeg kom meg opp rimelig raskt. Ikke gi henne mange alternativer og mange muligheter til å tøye strikken og være trass. Hun er 3, hun har ikke selvbestemmelsesrett i alle ting. 

Anonymkode: fa313...be5

DET ER IKKE TRASS!! Dette er utviklingsalderen, fatter ikke at dette er så vanskelig å forstå i 2016? Alle bøker som er skrevet om barn i denne alderen bruker det begrepet! Barn trasser ikke her, de utvikler sin egen identitet!

Anonymkode: 2adbb...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...