Gå til innhold

Hun blir så lett irritert/sint...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forholder meg rolig og jeg hever ikke stemmen min når hun blir sint. 
har noen ganger prøvd og satt hun på plass når hun har vært veldig urimelig og sint uten noe grunn. Dette gjør bare at hun blir enda mer sint.. 

Anonymkode: 31af3...2b6

Jeg kan love deg uten å kjenne deg at problemet ikke ligger hos deg. 

Det er mye som ligger i atferden hennes som kokes opp til en perfekt suppe; Hun er veldig opptatt av at forholdet skal gå bra, og tror hun gjør dere en tjeneste ved å si fra med én gang noe irriterer henne (fremfor å være stille og si at alt er bra). Den lille tingen du nettopp gjorde eller sa, er noe hun ikke ønsker skal skje igjen ettersom hun kanskje fant det fornærmende etc, og hun ønsker å si fra så dette ble siste gang. Hun har ikke lært seg å mestre sinne ordentlig, og har store vansker med å la noe bare gå. Kanskje dårlig selvbilde og en mild form for depresjon, som igjen gjør det viktig for henne at forholdet "går bra" og at hun har kontroll på deg (hun har det dårlig med seg selv, men tror at du er årsaken fordi det er enklere for henne å håndtere). Grunnen til at du ser henne slik og ingen andre er fordi du er mye nærmere henne, og du får derfor se hennes negative sider fordi hun stoler på deg nok. Kan jeg gjette at dette har skjedd ganske gradvis?

Anonymkode: fcb44...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan love deg uten å kjenne deg at problemet ikke ligger hos deg. 

Det er mye som ligger i atferden hennes som kokes opp til en perfekt suppe; Hun er veldig opptatt av at forholdet skal gå bra, og tror hun gjør dere en tjeneste ved å si fra med én gang noe irriterer henne (fremfor å være stille og si at alt er bra). Den lille tingen du nettopp gjorde eller sa, er noe hun ikke ønsker skal skje igjen ettersom hun kanskje fant det fornærmende etc, og hun ønsker å si fra så dette ble siste gang. Hun har ikke lært seg å mestre sinne ordentlig, og har store vansker med å la noe bare gå. Kanskje dårlig selvbilde og en mild form for depresjon, som igjen gjør det viktig for henne at forholdet "går bra" og at hun har kontroll på deg (hun har det dårlig med seg selv, men tror at du er årsaken fordi det er enklere for henne å håndtere). Grunnen til at du ser henne slik og ingen andre er fordi du er mye nærmere henne, og du får derfor se hennes negative sider fordi hun stoler på deg nok. Kan jeg gjette at dette har skjedd ganske gradvis?

Anonymkode: fcb44...0ca

Noen har bare en slik personlighet at de sier ifra med en gang

Anonymkode: 1c7a4...9a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen har bare en slik personlighet at de sier ifra med en gang

Anonymkode: 1c7a4...9a3

Det er ikke en personlighetskarakteristikk å være langsint og hakke på kjæresten for hver minste ting. Det er et kognitiv- og atferdsproblem som man trenger profesjonell hjelp for å gjøre noe med.

Anonymkode: fcb44...0ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan love deg uten å kjenne deg at problemet ikke ligger hos deg. 

Det er mye som ligger i atferden hennes som kokes opp til en perfekt suppe; Hun er veldig opptatt av at forholdet skal gå bra, og tror hun gjør dere en tjeneste ved å si fra med én gang noe irriterer henne (fremfor å være stille og si at alt er bra). Den lille tingen du nettopp gjorde eller sa, er noe hun ikke ønsker skal skje igjen ettersom hun kanskje fant det fornærmende etc, og hun ønsker å si fra så dette ble siste gang. Hun har ikke lært seg å mestre sinne ordentlig, og har store vansker med å la noe bare gå. Kanskje dårlig selvbilde og en mild form for depresjon, som igjen gjør det viktig for henne at forholdet "går bra" og at hun har kontroll på deg (hun har det dårlig med seg selv, men tror at du er årsaken fordi det er enklere for henne å håndtere). Grunnen til at du ser henne slik og ingen andre er fordi du er mye nærmere henne, og du får derfor se hennes negative sider fordi hun stoler på deg nok. Kan jeg gjette at dette har skjedd ganske gradvis?

Anonymkode: fcb44...0ca

Det skjedde gradvis, i starten var det ingen utbrudd, men jo lengre ut i forholde jo større ble sinnet. 

Anonymkode: 31af3...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt sikker på det?

Anonymkode: 1c7a4...9a3

ja jeg er ganske sikker på at jeg ikke reagerer negativt på kritikk ja, jeg er en person som oftes lar ting ligge. Reagerer sjeldent på negative ting, og om jeg blir kritisert så viser jeg bare at jeg ikke bryr meg om det, og lar ikke noe kritisere meg sånn at jeg skal føle meg dårlig.. 

Anonymkode: 31af3...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en personlighetskarakteristikk å være langsint og hakke på kjæresten for hver minste ting. Det er et kognitiv- og atferdsproblem som man trenger profesjonell hjelp for å gjøre noe med.

Anonymkode: fcb44...0ca

Hvis en forelder av personen er helt lik vil det vel si at det kan være personlighetstrekk? Å si i fra med en gang er heller ikke forenelig med å være langsint. Da er man gjerne ferdig med ting raskt.

Anonymkode: 1c7a4...9a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være hormonelt? Jeg var en hyggelig og grei person helt til jeg møtte kjæresten min. Plutselig kunne jeg få de sykeste raserianfall. Ødelegge hele handleturen dersom han kjørte inn på en annen parkeringsplass enn det jeg foreslo, overreagerte i krangler, kjeftet og smelte. Det holdt på å koste oss hele forholdet. Så leste jeg en artikkel om Ppillebruk og humørsvingninger, og det passet på en prikk. Og jeg begynte jo på pillen for første gang da jeg traff ham. Etter to år med drama gikk jeg over fra 3-fasepiller til minipillen, og raseriet forsvant. Fy søren for en lettelse å slippe å være så sint hele tiden. Verd å sjekke ut;-)

Anonymkode: d746c...2eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja jeg er ganske sikker på at jeg ikke reagerer negativt på kritikk ja, jeg er en person som oftes lar ting ligge. Reagerer sjeldent på negative ting, og om jeg blir kritisert så viser jeg bare at jeg ikke bryr meg om det, og lar ikke noe kritisere meg sånn at jeg skal føle meg dårlig.. 

Anonymkode: 31af3...2b6

Så du har aldri hevet stemmen til henne, utagert, hevet ting på henne, tatt kvelertak eller lignende? Da virker du jo som drømmepartneren som holder ut hennes negative sider.

Anonymkode: 1c7a4...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også slik før, begynte på Cipralex, er blitt mye mye jevnere i humøret. Kan være så enkelt. 

Anonymkode: 4cec9...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du har aldri hevet stemmen til henne, utagert, hevet ting på henne, tatt kvelertak eller lignende? Da virker du jo som drømmepartneren som holder ut hennes negative sider.

Anonymkode: 1c7a4...9a3

Som jeg tidligere skrev så har jeg satt henne på plass, dermed hevet stemmen min. Men har ikke stått å kjeftet på henne, ikke noe voldelig, har heller aldri kastet noe etter henne.  

Anonymkode: 31af3...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en personlighetskarakteristikk å være langsint og hakke på kjæresten for hver minste ting. Det er et kognitiv- og atferdsproblem som man trenger profesjonell hjelp for å gjøre noe med.

Anonymkode: fcb44...0ca

Nå syns jeg du er veldig bastant og regner med du ikke har noen utdannelse eller erfaring som tilsier at du kan sette så strenge rammer for mennesker basert på at du ikke kjenner noe om partneren til ts annet enn det han beskriver.

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja jeg er ganske sikker på at jeg ikke reagerer negativt på kritikk ja, jeg er en person som oftes lar ting ligge. Reagerer sjeldent på negative ting, og om jeg blir kritisert så viser jeg bare at jeg ikke bryr meg om det, og lar ikke noe kritisere meg sånn at jeg skal føle meg dårlig.. 

Anonymkode: 31af3...2b6

Å være unvikende er ofte veldig provoserende for noen som trenger å ta opp ting, det er mulig din reaksjon også trigger hennes og forverrer den, jeg sier ikke det ER slik, men jeg påpeker at det kan være slik.

Du trenger hverken rope eller skrike, tvert imot - å bli unaturlig rolig, stille og tilbaketrukket når noen blir sint er provoserende i seg selv, jeg foreslår at dere enten søker hjelp sammen eller at du leser litt om adferd og ser på din og hennes utenfra - hva om det ikke var dere men noen andre; hvilke råd ville du da gi?

Endret av Carrot
skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Carrot skrev:

Nå syns jeg du er veldig bastant og regner med du ikke har noen utdannelse eller erfaring som tilsier at du kan sette så strenge rammer for mennesker basert på at du ikke kjenner noe om partneren til ts annet enn det han beskriver.

 

Å være unvikende er ofte veldig provoserende for noen som trenger å ta opp ting, det er mulig din reaksjon også trigger hennes og forverrer den, jeg sier ikke det ER slik, men jeg påpeker at det kan være slik.

Du trenger hverken rope eller skrive, tvert imot - å bli unaturlig rolig, stille og tilbaketrukket npe noe blir sint er provoserende i seg selv, jeg foreslår at dere enten søker hjelp sammen eller at du leser litt om adferd og ser på din og hennes utenfra - hva om det ikke var dere men noen andre; hvilke råd ville du da gi?

jeg mener jeg er stille mot henne når hun blir sint på meg, jeg orker ikke å bry meg veldig når hun blir sur uten grunn. Jeg ignorerer henne.. Men når vi diskuterer osv så sier jeg min mening også om hun blir sur så orker jeg ikke å fortsette å diskutere med henne, for det må være mulig å diskutere uten å bli så sint og irritert.. 

Anonymkode: 31af3...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg mener jeg er stille mot henne når hun blir sint på meg, jeg orker ikke å bry meg veldig når hun blir sur uten grunn. Jeg ignorerer henne.. Men når vi diskuterer osv så sier jeg min mening også om hun blir sur så orker jeg ikke å fortsette å diskutere med henne, for det må være mulig å diskutere uten å bli så sint og irritert.. 

Anonymkode: 31af3...2b6

For henne er det tydeligvis ikke uten grunn, ellers hadde hun ikke blitt irritert 

Anonymkode: 1c7a4...9a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

For henne er det tydeligvis ikke uten grunn, ellers hadde hun ikke blitt irritert 

Anonymkode: 1c7a4...9a3

Skal ikke si at alt er uten grunn, men det er mange småting hun blir sur for som hun gjør til noe stort. F.eks at jeg svarte henne med "Åja, skal vi dit inn igjen ja" på en spøkefull måte, dette sa jeg for at vi skulle inn på den samme butikken for 4. gang på under 1 time. Dette gjorde at hun gikk av gårde, ignorerte meg i en time før jeg fikk tak i henne, når vi møttes forklarte jeg henne at det var en liten spøk, og hun vet at jeg ikke har noe som helst problem med å bli med henne på shopping, da dette også var en shopping ferie for oss 2. Av at jeg forklarte saken ble ikke ting bedre heller, hun var sur i et par timer etterpå, før hun til slutt beklag la seg og sa at hun overreagerte. 

Anonymkode: 31af3...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noe særlig tid fra hverandre? Jobb eller skole såklart, familie, kjæresten, venner og tid helt alene trengs jo. Får litt inntrykk av at dere er veldig mye sammen, det er jo ikke sunt at forholdet blir "altoppslukende". Får man tid til å savne litt, og ha selvstendige liv, henger man seg ikke opp i småpjusk som ellers kan irritere, og man blir ikke langsint.

Anonymkode: 467c2...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er kanskje åpen da for at din reaksjon kan bidra til at hennes negative side forsterkes, er det det du sier? At når du mener hun overragerer så "straffer" du med å ignorere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noe særlig tid fra hverandre? Jobb eller skole såklart, familie, kjæresten, venner og tid helt alene trengs jo. Får litt inntrykk av at dere er veldig mye sammen, det er jo ikke sunt at forholdet blir "altoppslukende". Får man tid til å savne litt, og ha selvstendige liv, henger man seg ikke opp i småpjusk som ellers kan irritere, og man blir ikke langsint.

Anonymkode: 467c2...a7c

Vi bor ikke sammen, vi treffes for det mest i helgene :) vi har bodd sammen i 9mnd da vi studerte, men det er en stund siden nå :) 

Anonymkode: 31af3...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke si at alt er uten grunn, men det er mange småting hun blir sur for som hun gjør til noe stort. F.eks at jeg svarte henne med "Åja, skal vi dit inn igjen ja" på en spøkefull måte, dette sa jeg for at vi skulle inn på den samme butikken for 4. gang på under 1 time. Dette gjorde at hun gikk av gårde, ignorerte meg i en time før jeg fikk tak i henne, når vi møttes forklarte jeg henne at det var en liten spøk, og hun vet at jeg ikke har noe som helst problem med å bli med henne på shopping, da dette også var en shopping ferie for oss 2. Av at jeg forklarte saken ble ikke ting bedre heller, hun var sur i et par timer etterpå, før hun til slutt beklag la seg og sa at hun overreagerte. 

Anonymkode: 31af3...2b6

Jeg hadde muligens også reagert på den spøken altså, kanskje tonefallet ditt sa at det ikke var 100% spøk men at det lå litt alvor i kommentaren også, du var lei ;)  jeg tror kanskje dette "problemet" som hun har innrømmet har gitt deg et "frikort" for å bruke det mot henne når ting ikke går din vei også?

Slik som denne spøken - problemet med spøk og humor er at det kan slå ut så mange andre måter enn det du ser for deg, spesielt i slike settinger..

Jeg har ikke noe problem med å se at det KAN være kun humor - men jeg har heller ikke problem med å se at det KAN oppfattes som noe annet..

Endret av Carrot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

Så du er kanskje åpen da for at din reaksjon kan bidra til at hennes negative side forsterkes, er det det du sier? At når du mener hun overragerer så "straffer" du med å ignorere?

Det kan ikke være umulig, men nå må det sies at jeg ignorer henne ikke vær gang, når jeg først ignorer henne så er det for at hun er sint for en ting hun faktisk ikke burde være sint for. 
Når jeg vet selv at jeg er med i å starte kranglen eller det er jeg som har startet den så prøver jeg å snakke med henne og beklage. Jeg sier ofte at vi heller må snakke rolig om det, og at vi må prøve å heller snakke oss ferdig med det enn å være langsint.

Jeg er ikke en langsint person, det er som en bryter jeg kan skru av og på. 

Anonymkode: 31af3...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring gjennom livet er at de som påpeker igjen og igjen at de ikke er slik eller sånn ofte er akkurat det, og at det de "henger seg fast ved hos andre" er ting som også oppstår hos dem selv..

Anonymkode: 4a303...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...