Gå til innhold

Valpen tar lite initiativ og er lite selvstendig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en valp av en brukshund rase, hatt han i to uker nå, han er 3 måneder nå.

Jeg prøver å introdusere han for klikkertrening og shaping, men han tar så lite initiativ. Jeg mener selv at jeg ikke gjør det vanskelig, klikker for hver minste ting som kan få han nærmere et mål. Men stort sett så bare setter han seg og ser på meg eller legger seg ned og blir uinteressert. Han tar veldig lite initiativ i å prøve nye ting, og da synes jeg det er vanskelig å fange momenter jeg kan begynne å shape på.

En annen ting er at han er så lite selvstendig, i det forstand at han klarer ikke å underholde seg selv og leker ikke alene. Jeg er alltid nødt til å leke, slutter jeg så slutter han. Tror ofte han har lyst å leke mer, for han blir frustrert og begynner å bjeffe når lekene ikke beveger seg lengre.. 

Tips? Så lenge siden jeg har hatt valp.. 

Anonymkode: 3ae62...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder er svært forskjellige og som regel må man legge opp trening annerledes enn det man hadde planlagt. Når man har hatt flere hunder ser man raskt at den treningsmetoden man brukte på nummer 1, ikke fungerer for verken nummer 2, 3 eller 4.
Jeg har to vidt forskjellige hunder nå; den ene tilbyr atferder i fleng og skifter så raskt at det av og til kan være vanskelig å fange det jeg vil ha med klikker. I tillegg har denne hunden mye pågangvilje, den gir aldri opp. Den andre derimot er veldig passiv og tilbyr ingenting, i tillegg gir den raskt opp om den ikke forstår eller blir feilet. På den første fungerer shaping utmerket, på den andre må jeg finne fram helt andre verktøy fra verktøykassa for at det skal bli ei bra økt.

Noen hunder er mye mer passive enn andre, og på disse må man som regel bruke lokking for å få dem i gang. Shaping forutsetter at man har en hund som tar mye initiativ til å tilby forskjellige atferder og også gjentar disse av seg selv. Dette
kommer mer naturlig for noen hunder og raser enn andre. For de det ikke kommer naturlig for, blir denne typen trening raskt negativt. De blir frustrerte fordi de forstår ikke hva du vil og gir opp. 
I tillegg må du tenke på at dette er en valp. Det du gjør nå er hele fundamentet for videre trening. Med en valp er det viktig at den får masse positive erfaringer, man skal alltid legge opp treningen slik at de lykkes. De burde aldri få muligheten til å gi opp og melde seg ut. Spesielt om du skal bruke den til konkurranse er det viktig.
Om shaping ikke er noe for han pr. nå, så legg det på hylla og plukk det heller fram og prøv igjen når han er blitt mer moden. Benytt deg av lokking og andre metoder for å lære inn det grunnleggende, det kan fint kombineres med klikker.

Hva gjelder leking; hvis han ikke er interessert i å leke på egenhånd så la det være, mange hunder leker ikke alene. Jaktlek er selvsagt kjempe kult for mange hunder, og jeg tipper nok at han blir mer frustrert for at moroa er over enn at han ikke får til å leke på egenhånd. At han leker med deg er det viktigste, for dette blir gull verdt som belønning senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lurt å ha i bakhodet at dette er en valp på 3 måneder. De har fluer i hodet og svært liten konsentrasjonsevne. Du har hatt ham i to uker, det er ganske tidlig å forvente at han skal tilby atferder. 

Jeg ville ikke fokusert så mye på shaping når han er så liten, men fortsett som du gjør med å lære inn klikkeren. Bruk godbiter hunden er villig til å jobbe for, ha lavere kriterier og korte økter. Heller korte økter ofte enn lange økter sjelden.

Det er også ganske vanlig at hunder ikke leker alene. Spesielt ikke brukshunder som er avlet til å samarbeide med mennesker, de er jo av natur ofte litt mindre selvstendige nettopp fordi vi ønsker å avle frem samarbeid og kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skywise @Tabris

Hei, takk for svar. Kjenner det er lenge siden jeg har hatt valp. Skal gå på kurs snart :)

Anonymkode: 3ae62...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått en valp av en brukshund rase, hatt han i to uker nå, han er 3 måneder nå.

Jeg prøver å introdusere han for klikkertrening og shaping, men han tar så lite initiativ. Jeg mener selv at jeg ikke gjør det vanskelig, klikker for hver minste ting som kan få han nærmere et mål. Men stort sett så bare setter han seg og ser på meg eller legger seg ned og blir uinteressert. Han tar veldig lite initiativ i å prøve nye ting, og da synes jeg det er vanskelig å fange momenter jeg kan begynne å shape på.

En annen ting er at han er så lite selvstendig, i det forstand at han klarer ikke å underholde seg selv og leker ikke alene. Jeg er alltid nødt til å leke, slutter jeg så slutter han. Tror ofte han har lyst å leke mer, for han blir frustrert og begynner å bjeffe når lekene ikke beveger seg lengre.. 

Tips? Så lenge siden jeg har hatt valp.. 

Anonymkode: 3ae62...6e0

Dette er en svært ung valp. Nettopp flyttet hjemmefra og verden er stor. En kan ikke forvente at valper eller "babyer" er selvstendige på noen måte. Valpen er enda avhengig av moren sin dersom han hadde fått vært der.

Jeg vill glemt alt med trening og shaping. Det som er uhyre viktig nå - er sosialisering og miljøtrening.

Anbefaler boken "Valpen flytter hjemmefra " av Linn Palm :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...