Gå til innhold

Jobbe på kattehjem - gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg kunne så inderlig tenke meg å jobbe frivillig  på kattehjem.  I byen min har dyrebeskyttelsen et hus hvor mange frivillige skifter på å ta vare på kattene. Jeg ønsker å bli med på dette.. det er bare en ting som stopper meg.. jeg og samboeren vil forsøke å bli gravide om et halvt års tid. Å bli smittet av toxoplasmose kan jo være skadelig for et eventuelt foster..og mange katter kan jo være bærere av denne parasitten. Jeg har så vidt jeg vet ikke hatt toxoplasmose fra før, så dette er jo noe jeg kan få dersom jeg jobber der?? 

Hva tenker dere er lurt i mitt tilfelle.. skal jeg starte å jobbe der å bare satse på at det går bra? Eller vente litt? Noen som har litt peiling? 

Anonymkode: a099d...e07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To alternativer:

1. Vent med jobb på kattehjem til etter du har fått barnet. 

2. Begynne nå og sørge for at du får toxoplasmose og er frisk før du blir gravid? Toxoplasmose er bare farlig for foster om du får det når du er gravid. Ikke hvis du alt har smitten. Men aner ikke hvor lenge etter at man fikk smitten det er trygt å bli gravid da.

 

Anonymkode: ceeff...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To alternativer:

1. Vent med jobb på kattehjem til etter du har fått barnet. 

2. Begynne nå og sørge for at du får toxoplasmose og er frisk før du blir gravid? Toxoplasmose er bare farlig for foster om du får det når du er gravid. Ikke hvis du alt har smitten. Men aner ikke hvor lenge etter at man fikk smitten det er trygt å bli gravid da.

 

Anonymkode: ceeff...554

Jeg trodde t.gondii levde inni deg for sånn for alltid. Og at det gjør deg til en dårligere sjåfør og får deg til å like katter. Øker også sjansen for schizofreni. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg trodde t.gondii levde inni deg for sånn for alltid. Og at det gjør deg til en dårligere sjåfør og får deg til å like katter. Øker også sjansen for schizofreni. 

På en måte. Som med barnesykdommer regner jeg med. Mora blir i alle fall imun. (Resten: ikke bevist:))

Anonymkode: ceeff...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få toksoplasmose av katter må du nesten spise kattens avføring - det vil si veldig usannsynlig. Det er mer sannsynlig at du får det fra jorda ved hagearbeid (får jord i munnen). Man får kun toksoplasmose via munnen, så man kan fint forebygge ved god håndhygiene.

Ville startet å hjelpe nå. Og når du er gravid, eller vil bli det, kan du teste om du har hatt det. Har man hatt toksoplasmose en gang får man det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...