Gå til innhold

Naver og det å bo hjemme hos foreldrene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som lever på nav samtidig som hun bor hjemme hos foreldrene sine. HUn er voksen dame på 25 år og hadde ikke hatt annet enn sommerjobb  og studier tidligere. Hun får utbetalt 10 000 kroner. Er det normalt å få så mye når man både bor hjemme og knapt har inntektsgrunnlag? Synes 10 000 etter skatt er rimelig mye når en bor gratis.

Det er ikke meningen å rakke ned på noen, men jeg er student og jeg får jo mindre utbetalt i tillegg til at jeg må betale husleie og strøm.

Anonymkode: 3324d...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hva slags ytelse hun har. Nav sine stønader har ofte en såkalt minstesats så selv om hun har tjent mindre enn dette så vil hun da altså få minstesats uansett. Det gjelder blandt annet satser på arbeidsavklaringspenger og dagpenger. Går hun derimot på sosial penger så høres 10000 kr veldig mye ut når hun bor hjemme. Er du sikker på at hun ikke betaler noe hjemme? Livsopphold sats for enslig er vel enn 6000 kr ca om du bor alene, men hvis du bor med foreldre så er den som regel på 3 til 4000 bare maks. I tillegg kommer husleien hvis hun betaler det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27 og får utbetalt litt over 11.000 i måneden! Bor hjemme fordi jeg sliter med senskader etter kreftbehandling.. Mamma får kortet mitt når hun skal handle etc..

Anonymkode: 78b22...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som din venn er ung ufør og du ikke er i nærheten av å vite hvorfor hun bor hjemme. 

Ikke at du kan skryte på deg å være en god venn som baksnakker henne på denne måten. 

Min lillesøster på 22 bor hjemme og får ca sum i måneden som ung ufør. Det er bare oss i familien som veit hvorfor, fordi min søster skammer seg og føler andre sin dømmende meninger og blikk daglig. Min søster har diagnoser som gjør at hun er i den situasjonen som hun er. 

Bor man hjemme på sosial stønad så får man 500 kr til husleie og 4750 kr ca til livsopphold. 

 

 

 

Anonymkode: 9bd77...ae5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tussi84 skrev:

Spørs hva slags ytelse hun har. Nav sine stønader har ofte en såkalt minstesats så selv om hun har tjent mindre enn dette så vil hun da altså få minstesats uansett. Det gjelder blandt annet satser på arbeidsavklaringspenger og dagpenger. Går hun derimot på sosial penger så høres 10000 kr veldig mye ut når hun bor hjemme. Er du sikker på at hun ikke betaler noe hjemme? Livsopphold sats for enslig er vel enn 6000 kr ca om du bor alene, men hvis du bor med foreldre så er den som regel på 3 til 4000 bare maks. I tillegg kommer husleien hvis hun betaler det.

 

Tusen takk!

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 27 og får utbetalt litt over 11.000 i måneden! Bor hjemme fordi jeg sliter med senskader etter kreftbehandling.. Mamma får kortet mitt når hun skal handle etc..

Anonymkode: 78b22...1ad

Trist at du hadde kreft og bra du har blitt frisk. Burde presisert at min venninne er arbeidssøker og det er vel ikke du? Vet ikke om det utgjør noe forskjell for utbetalingen. Hvis det er det samme så lurer jeg på om du hadde opparbeidet deg inntektsgrunnlag, det hadde ikke min venninne.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som din venn er ung ufør og du ikke er i nærheten av å vite hvorfor hun bor hjemme. 

Ikke at du kan skryte på deg å være en god venn som baksnakker henne på denne måten. 

Min lillesøster på 22 bor hjemme og får ca sum i måneden som ung ufør. Det er bare oss i familien som veit hvorfor, fordi min søster skammer seg og føler andre sin dømmende meninger og blikk daglig. Min søster har diagnoser som gjør at hun er i den situasjonen som hun er. 

Bor man hjemme på sosial stønad så får man 500 kr til husleie og 4750 kr ca til livsopphold. 

 

Anonymkode: 9bd77...ae5

Det kan selvsagt være at jeg ikke vet hvorfor hun bor hos foreldrene sine, men tror ikke hun er ung ufør. Greit, hun sliter litt psykisk, det vet jeg, men hun er jobbsøker nå som ikke fullførte studiene.  Kan man søke på fulltidsjobber som ung ufør?

Men du mener hun må være ung ufør om hun skal få såpass utbetalt samtidig som hun bor hjemme?

TS

Anonymkode: 3324d...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som din venn er ung ufør og du ikke er i nærheten av å vite hvorfor hun bor hjemme. 

Ikke at du kan skryte på deg å være en god venn som baksnakker henne på denne måten. 

Min lillesøster på 22 bor hjemme og får ca sum i måneden som ung ufør. Det er bare oss i familien som veit hvorfor, fordi min søster skammer seg og føler andre sin dømmende meninger og blikk daglig. Min søster har diagnoser som gjør at hun er i den situasjonen som hun er. 

Bor man hjemme på sosial stønad så får man 500 kr til husleie og 4750 kr ca til livsopphold. 

 

 

 

Anonymkode: 9bd77...ae5

Livsopphold varierer fra kommune til kommune. 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!

Trist at du hadde kreft og bra du har blitt frisk. Burde presisert at min venninne er arbeidssøker og det er vel ikke du? Vet ikke om det utgjør noe forskjell for utbetalingen. Hvis det er det samme så lurer jeg på om du hadde opparbeidet deg inntektsgrunnlag, det hadde ikke min venninne.

Det kan selvsagt være at jeg ikke vet hvorfor hun bor hos foreldrene sine, men tror ikke hun er ung ufør. Greit, hun sliter litt psykisk, det vet jeg, men hun er jobbsøker nå som ikke fullførte studiene.  Kan man søke på fulltidsjobber som ung ufør?

Men du mener hun må være ung ufør om hun skal få såpass utbetalt samtidig som hun bor hjemme?

TS

Anonymkode: 3324d...205

Hvis hun får AAP feks vil hun jo få utbetalt ca 11000 i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Livsopphold varierer fra kommune til kommune. 

Hvis hun får AAP feks vil hun jo få utbetalt ca 11000 i måneden. 

Hun får 10500, men jeg vet hun har søkt fulltidsjobber så det kan vel ikke være AAP?

TS

Anonymkode: 3324d...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hun får 10500, men jeg vet hun har søkt fulltidsjobber så det kan vel ikke være AAP?

TS

Anonymkode: 3324d...205

Jeg skjønner ikke. Har du inntrykk av at det finnes ytelser fra NAV som aktivt forhindrer deg i å søke jobb? Alle som går på NAV står fritt til å søke og å ta jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke. Har du inntrykk av at det finnes ytelser fra NAV som aktivt forhindrer deg i å søke jobb? Alle som går på NAV står fritt til å søke og å ta jobb. 

Jeg har ikke peiling, men om man har AAP så må arbeidsevnen være redusert med over 50% Søker man fulltidsjobb så sier man jo at man har 100% arbeidsevne.  Da syntes jeg det er logisk at man ikke får trygd som følge av at arbeidsevnen er redusert med over 50%, men reglene er annerledes? 

TS

Anonymkode: 3324d...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke peiling, men om man har AAP så må arbeidsevnen være redusert med over 50% Søker man fulltidsjobb så sier man jo at man har 100% arbeidsevne.  Da syntes jeg det er logisk at man ikke får trygd som følge av at arbeidsevnen er redusert med over 50%, men reglene er annerledes? 

TS

Anonymkode: 3324d...205

Det er litt rart. Kanskje venninnen din er gal? Ganske hasardiøst å søke vanlig fulltidsjobb rett fra AAP siden folk der pleier ha greie utfordringer. Man får ikke AAP, men dagpenger om man bare er arbeidsledig. 

Anonymkode: 7772b...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke peiling, men om man har AAP så må arbeidsevnen være redusert med over 50% Søker man fulltidsjobb så sier man jo at man har 100% arbeidsevne.  Da syntes jeg det er logisk at man ikke får trygd som følge av at arbeidsevnen er redusert med over 50%, men reglene er annerledes? 

TS

Anonymkode: 3324d...205

Det gjør det jo ikke. Hun kan jo søke for å prøve seg i jobb for å finne arbeidsevnen. Hvis hun jobber mer enn 50% mister hun vel ytelsene, men da trenger hun dem jo heller ikke.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt rart. Kanskje venninnen din er gal? Ganske hasardiøst å søke vanlig fulltidsjobb rett fra AAP siden folk der pleier ha greie utfordringer. Man får ikke AAP, men dagpenger om man bare er arbeidsledig. 

Anonymkode: 7772b...242

Får man dagpenger dersom man har vært student?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det gjør det jo ikke. Hun kan jo søke for å prøve seg i jobb for å finne arbeidsevnen. Hvis hun jobber mer enn 50% mister hun vel ytelsene, men da trenger hun dem jo heller ikke.

Får man dagpenger dersom man har vært student?

Man mister AAP helt når man passerer 60% mener jeg. Jobber en 30%: 30% lønn 70% AAP. AAP er  så pass lav at det alltid lønner seg å jobbe restarbeidsevnen sin hvis man kan. Utover unntaksvis for dem som kan jobbe rundt akkurat 60 og er svært lavt lønnet. Hvis en er i NAV-tiltak f.eks kan lønnen der være så lav, at en får mindre utbetalt på 60% lønn/(AAP faller bort), enn det en hadde på 100% AAP..

Hvis hun ikke søker jobb krever vel NAV at hun plasseres i tiltak for å få sjekket arbeidsevne/funskjonsnivået hennes uansett? De fleste søker jo jobber selv hvis de er i stand til det for å ikke havne i de grusomme Nav-tiltak jobbene hvis de har restarbeidsevne.

Anonymkode: 7772b...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det gjør det jo ikke. Hun kan jo søke for å prøve seg i jobb for å finne arbeidsevnen. Hvis hun jobber mer enn 50% mister hun vel ytelsene, men da trenger hun dem jo heller ikke.

 

Så hvis jeg ansetter en til 100% stilling så kan det være en som bare har blitt fortalt at hun bare har 30% arbeidsevne. Mest sannsynlig ender jeg å ansette en som ikke er i stand til å jobbe hos meg og jeg må ta kostandene, alternativt så har NAV bommet totalt når de sa at hun bare hadde 30% arbeidsevne, men egentlig har 100%.  Så arbeidsgiver må betale så lenge NAV ikke har bommet helt i sin vurdering. Og det koster jo å ansette feil person. 

Anonymkode: 3324d...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navere fortjener såpass. Som student kan du i det minste gå med hevet hode. Det kan ikke en naver. Det blir dermed en tilleggsbelastning som tærer mer psykisk. 

Anonymkode: 43332...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navere fortjener såpass. Som student kan du i det minste gå med hevet hode. Det kan ikke en naver. Det blir dermed en tilleggsbelastning som tærer mer psykisk. 

Anonymkode: 43332...328

Enig. Ts er frisk selv og ser 10500 kr fra sin helsetilstand, alder og livssituasjon uten tanke for at beløpet egentlig er veldig  lite som et livsgrunnlag for en voksen person. Og fremstiller det som om hun selv blir nærmest tvunget til å leve på studielån og som fattig selv. Å studerer er jo et valg man gjør av egne helt egoistiske grunner for å få det komfortabelt i fremtiden og ikke fordi man tvinges til det...Hvis hun vil, kan hun drite i utdannelse og tjene 20 000 netto i stedet om det er så grusomt å være student og fattig nå og få en bedre lønn senere.

Anonymkode: 7772b...242

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hun går på dagpenger, så er det 62,4% av lønnen hun hadde i fjor, eller gjennomsnitlig de siste 3 årene. Kanskje hun hadde en kjempefet sommerjobb? Eller at hun ikke ønsker å fortelle deg om at hun er ufør eller mottar noe helt annet enn dagpenger og bare later som at hun søker jobber?

Anonymkode: 26a7a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venn som lever på nav samtidig som hun bor hjemme hos foreldrene sine. HUn er voksen dame på 25 år og hadde ikke hatt annet enn sommerjobb  og studier tidligere. Hun får utbetalt 10 000 kroner. Er det normalt å få så mye når man både bor hjemme og knapt har inntektsgrunnlag? Synes 10 000 etter skatt er rimelig mye når en bor gratis.

Det er ikke meningen å rakke ned på noen, men jeg er student og jeg får jo mindre utbetalt i tillegg til at jeg må betale husleie og strøm.

Anonymkode: 3324d...205

Er du 100% sikker på at hun bor gratis? Da jeg selv bodde hjemme en periode som voksen betalte jeg husleie. Har hun fortalt deg om hun får AAP? Jeg ble forresten også pushet til å søke 100% jobb fordi kontaktpersonen min på tiltaket jeg var på trodde jeg var friskere enn jeg virkelig var.. Så det trenger ikke være hun som er "gal". Du skriver at det ikke er meningen å rakke ned på noen, men jeg håper du ser den at studenttilværelsen er selvvalgt og for en begrenset periode. Vi vet ikke hva som er venninnen din sin fremtid, bare at hun er 25 år, bor hjemme og sliter psykisk. Da er det jo greit at hun har penger til å klare seg i tillegg. 

Anonymkode: 4c6e8...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke peiling, men om man har AAP så må arbeidsevnen være redusert med over 50% Søker man fulltidsjobb så sier man jo at man har 100% arbeidsevne.  Da syntes jeg det er logisk at man ikke får trygd som følge av at arbeidsevnen er redusert med over 50%, men reglene er annerledes? 

TS

Anonymkode: 3324d...205

Det kan hende et annet yrke vil føre til at hun har mer arbeidsevne, enn i gammel jobb. Eller at hun søker for så å søke om å jobbe redusert.

Jeg er selv på AAP, og jeg lyver til både venner og familie om hvordan situasjonen er, fordi jeg ikke ser noen grunn til at andre skal snoke i mine personlige saker. Jeg har fortalt at jeg jobber deltid samtidig som jeg studerer, men nå har jeg ikke gjort noen av delene på et år. Ingen har noe med det, så den informasjonen velger jeg selv om jeg vil dele eller ikke.

Anonymkode: aa97d...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Navere fortjener såpass. Som student kan du i det minste gå med hevet hode. Det kan ikke en naver. Det blir dermed en tilleggsbelastning som tærer mer psykisk. 

Anonymkode: 43332...328

En Naver er en som ikke gidder å jobbe,men er man syk er man IKKE en naver.

Anonymkode: 6ffcb...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...