Gå til innhold

Naver og det å bo hjemme hos foreldrene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som lever på nav samtidig som hun bor hjemme hos foreldrene sine. HUn er voksen dame på 25 år og hadde ikke hatt annet enn sommerjobb  og studier tidligere. Hun får utbetalt 10 000 kroner. Er det normalt å få så mye når man både bor hjemme og knapt har inntektsgrunnlag? Synes 10 000 etter skatt er rimelig mye når en bor gratis.

Det er ikke meningen å rakke ned på noen, men jeg er student og jeg får jo mindre utbetalt i tillegg til at jeg må betale husleie og strøm.

Anonymkode: 3324d...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hva slags ytelse hun har. Nav sine stønader har ofte en såkalt minstesats så selv om hun har tjent mindre enn dette så vil hun da altså få minstesats uansett. Det gjelder blandt annet satser på arbeidsavklaringspenger og dagpenger. Går hun derimot på sosial penger så høres 10000 kr veldig mye ut når hun bor hjemme. Er du sikker på at hun ikke betaler noe hjemme? Livsopphold sats for enslig er vel enn 6000 kr ca om du bor alene, men hvis du bor med foreldre så er den som regel på 3 til 4000 bare maks. I tillegg kommer husleien hvis hun betaler det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27 og får utbetalt litt over 11.000 i måneden! Bor hjemme fordi jeg sliter med senskader etter kreftbehandling.. Mamma får kortet mitt når hun skal handle etc..

Anonymkode: 78b22...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som din venn er ung ufør og du ikke er i nærheten av å vite hvorfor hun bor hjemme. 

Ikke at du kan skryte på deg å være en god venn som baksnakker henne på denne måten. 

Min lillesøster på 22 bor hjemme og får ca sum i måneden som ung ufør. Det er bare oss i familien som veit hvorfor, fordi min søster skammer seg og føler andre sin dømmende meninger og blikk daglig. Min søster har diagnoser som gjør at hun er i den situasjonen som hun er.