Gå til innhold

Lære kattene å IKKE gå på bordet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sprayflaske med vann så fort de gjør noe de ikke har lov til. Til slutt lærer de.

Har tre katter og ingen går på bordet eller klorer på møbler takket være det trikset. 

Anonymkode: 6fc03...a10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min katt snøst veldig og ville ikke ha han i sofaen. Jeg tenkte jeg bare ikke måtte gi opp og holde på til han forstår. Jeg tok han ned hver gang han hoppet opp. Jeg sa NEI med en streng tone. Til slutt  (etter noen måneder) så tok han hintet og hoppet ikke opp i sofaen mer. Han har aldri hoppet opp på kjøkkenbenken da. Takk og pris for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, smalls skrev:

Min katt snøst veldig og ville ikke ha han i sofaen. Jeg tenkte jeg bare ikke måtte gi opp og holde på til han forstår. Jeg tok han ned hver gang han hoppet opp. Jeg sa NEI med en streng tone. Til slutt  (etter noen måneder) så tok han hintet og hoppet ikke opp i sofaen mer. Han har aldri hoppet opp på kjøkkenbenken da. Takk og pris for det.

Hva er snøst?

Anonymkode: 54fc8...909

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Katten min er 3 år gammel og jeg har prøvd alle triks i boka for å få han til å slutte å hoppe opp på kjøkkenbenken, ingenting virker. Blir skikkelig frustrert av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er snøst?

Anonymkode: 54fc8...909

Det betyr vel at de mister hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løft ned. Står de og girer seg opp til å hoppe opp så grip etter en sprayflaske med vann i, ikke spray rett i ansiktet typ, men mot de. Liker hverken lyden eller en dis av vann på seg. 

Anonymkode: b3056...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. juli 2016 at 11.26, Chroma skrev:

Katten min er 3 år gammel og jeg har prøvd alle triks i boka for å få han til å slutte å hoppe opp på kjøkkenbenken, ingenting virker. Blir skikkelig frustrert av og til!

Det samme hadde jeg, og ingenting fungerte. Helt til jeg sa til meg selv at nå gadd jeg ikke mer, og siden har han ikke vært på bordet. Det var visst ikke så gøy når ingen reagerte på at han var på bordet og han ikke fikk oppmerksomhet lenger. 

Anonymkode: 42e43...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med denne selv, men har hørt at den skal virke :)

'' Ssscat er en genial oppfinnelse som får din katt til å slutte å vandre på kjøkkenbenker, spisebordet og generelt plasser der den er uønskelig. Det er en sprayflaske med bevegelsessensor. Man  plaserer dennne der katten ikke får lov til å gå, som f.eks. kjøkkenbenken. Så neste gang din katt finner det for godt til å ta seg en spasertur på f.eks. spisebordet vil Ssscat oppdage bevelse og spraye. Gassen er helt ufarlig for katter, hunder og mennesker men vil skremme katten din slik at den ikke går dit flere gang.'' http://bengal.isay.no/2012/01/08/katt-pa-kjokkenbenken-ikke-lenger-et-problem/

Anonymkode: 8846e...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 27.7.2016 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid latt pusene gå på bord og benker, synes bare det er hyggelig. :) 

Anonymkode: 6e878...444

Æsj så uhygienisk! Rett fra dritekassa til kjøkkenbenken. 

Anonymkode: b4160...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar utgangspunkt i at katter i likhet med de fleste sosiale dyr ønsker å være snille, og gjøre ting riktig. De  kan følge mange regler om de bare forstår de. Jeg lærer mine katter nei og en advarsel, a-a. Som betyr «ikke gjør det.» Når jeg ser katten er i ferd med å begynne uønsket adferd, som f.eks sikte på å hoppe opp på bordet, sier eg a-a, det gir katten veiledning i at dette ikke er ønsket. 

Det gir også trygghet i nye situasjoner hvor spillereglene er ukjente. 

Mine katter klorer ikke på sofa, og bruker ikke kjøkkenbenk/bord, som oppholdsplasser. Hverken alene eller med noen tilstede. 

Anonymkode: a1095...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Mummy1 said:

Spray vann på pus, gidder du være konsekvent, vil pus til slutt la vær. 

Pus forstår ikke at han ikke skal klore eller hoppe på benker å bord av å bli våt. Han lærer at du ikke er til å stole på, og straffer han. Og så vil han fortsette adferden når du ikke ser han, eller stålsette seg for spruten. 

Samtidig som tilliten hans til deg blir svekket

Anonymkode: a1095...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pus forstår ikke at han ikke skal klore eller hoppe på benker å bord av å bli våt. Han lærer at du ikke er til å stole på, og straffer han. Og så vil han fortsette adferden når du ikke ser han, eller stålsette seg for spruten. 

Samtidig som tilliten hans til deg blir svekket

Anonymkode: a1095...90c

Viktig: Pass på at pus ikkje ser at det er du som spruter vatn (det kan ikkje vere så lett!) 

Eg har ikkje prøvd, men skal vere effektivt, i følge venninne med katt. 

Eg har også problem med min katt. Hadde fått "fri oppdraglese" på oppdrettet. Pusen veit godt at ho ikkje får lov når eg er der, men hoppar opp så snart eg forlet rommet. Da eg stod opp for å ta meg eit glas vatn ei natt, sat ho i oppvaskkummen og såg uskyldig ut.

Eg bruker eingangs desinfeksjons-klut på bord og benker. 

Anonymkode: 06342...392

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrivefeil.: "fri oppdragelse"

Anonymkode: 06342...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pus forstår ikke at han ikke skal klore eller hoppe på benker å bord av å bli våt. Han lærer at du ikke er til å stole på, og straffer han. Og så vil han fortsette adferden når du ikke ser han, eller stålsette seg for spruten. 

Samtidig som tilliten hans til deg blir svekket

Anonymkode: a1095...90c

Eh...Okay 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mummy1 skrev:

Eh...Okay 

Det er det som skjer når du påfører en katt ubehag ja. Burde ikke komme som en overraskelse selv om du kanskje nekter å tro på det 

Anonymkode: b3d07...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med katt som SKAL opp på kjøkkenbenken hele tiden. Hun vet godt at hun ikke får lov, hun hopper aldri opp når vi er i nærheten, men vi hører hun hoppe ned fra benken når vi ikke er på kjøkkenet samt at det er ofte møkkete kattespor på kjøkkenbenken.

Vi gjør vårt beste for å holde kjøkkenbenken ren til enhver tid slik at det ikke er noe spennende, men katta foretrekker løk/potetrester i sluket på vasken fremfor kattemat.

Katter gjør akkurat som de vil, om katten ønsker å være på bord eller benk hopper de opp. Om de vet at de ikke får lov gjør de det bare bak ryggen din. Beste vi kan gjøre er å gjøre benken lite attraktiv, sørge for at det aldri er noe spennende på bordet eller ha andre høye plasser som vinduskarmer som katta kan sitte og kikke.

Anonymkode: d4b1c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å straffe katten med vannsprut har jeg aldri gjort fordi jeg har sett hvor utrygge katter kan bli av det. 
Moren min var alltid streng med sine katter Og sprutet vann på dem når de var ulydige. De endte opp med å unngå henne som pesten. De skjønte jo ikke hva galt de hadde gjort, de søkte bare opp i høyden (som er helt naturlig for katter) og plutselig kom hun og påførte dem ubehag. 

Når jeg fikk katter selv så var det et triks jeg prøvde som fungerte. Jeg var føre var og sprutet sitronsaft på benken når jeg var borte. Med overvåkningskameraet vårt så jeg at de hoppet opp på benken, men bråsnudde og hoppet ned igjen når de kjente lukten. Jeg gjorde det en måneds tid (for jaggu prøver de seg igjen, de lærer ikke med én gang) og det var lang nok tid til at de forbandt benken med ekkel lukt. 
Og dermed ble det aldri meg direkte som påførte dem ubehaget. 
 

Jeg har også hørt at å legge aluminiumsfolie på benken kan funke, for når de hopper opp så vil det krasle og bråke som gjør at de skvetter og hopper ned igjen. Benken=skummel. 

Anonymkode: 98c2d...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...