Gå til innhold

Lære kattene å IKKE gå på bordet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboeren min har hentet to små skjønne kattunger som vi kjøpte fra to forskjellige oppdrettere, og BEGGE kattungene går på bordet! Da vi var hjemme hos oppdretterne så vi alle kattene gå fritt på bord/spisebord noe jeg synes er ekkelt og er vanskelig å avvenne de. Jeg har vokst opp med katter men har aldri latt de gå på bordet/benken/spisebordet. Vil liksom ikke ha bakteriene fra kattedoen og over alt ellers på bordet der vi spiser. Noen tips til hva jeg kan gjøre?

:)

Anonymkode: bbb42...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine katter går på bordet, men de vet at de ikke har lov når vi har mat stående. Det holder de seg til, men vi går selvsagt ikke fra fiskebiter eller lignende ubevoktet (eller mais, de elsker mais). 

Våre er nok oppdratt ganske fritt, men det skal nok gå fint å venne deres til å ikke gå på bord og benker. Vær konsekvent og litt hard i stemmen, så vil jeg tro de skjønner det raskt. Om de holder seg til det de lærer, kommer an på personligheten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løft de ned, løft de ned og løft de ned! Kanskje du må gjøre det ti tusen ganger, men til slutt skjønner de det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare ikke gi opp.

Veldig kjedelig at de har blitt opplært til at det er greit å gå på bordet! Det er kjempeekkelt og uhygienisk!

Anonymkode: 8bd88...24e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ha mange tusen ting på bordet som du trenger som ikke er små. Lap top, planter, osv. Meeeen, du må løfte de ned og løfte de ned og løfte de ned, og løfte de og løfte .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lære katten å ikke gå på benker og bord når du er hjemme, men hva den gjør når du ikke er hjemme vet du ikke. Jeg har aldri sett katten vår på kjøkkenbenken, men jeg vet at han har vært der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Sly skrev:

Du kan lære katten å ikke gå på benker og bord når du er hjemme, men hva den gjør når du ikke er hjemme vet du ikke. Jeg har aldri sett katten vår på kjøkkenbenken, men jeg vet at han har vært der. 

:Nikke:

:fnise:

 

Anonymkode: c8d2c...49d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har hjulpet meg når jeg har hatt katt og kattunger er "SHHHHH" , "NEI", etterfulgt av å ta dem ned fra bord/benker hver eneste gang.

Mange har også god erfaring med sprayflaske med vann. Men, dette var før man fikk kjøpt bokser med kun lyd og ikke lukt, vi brukte spraydeodorant noen ganger :popcorn: SHHHHHHHH sa den, og de ble livredde. Koblet ulovlige ting (som å gå på benk) med den forferdelig skumle SHH-lyden. Effektivt som søren.

Anonymkode: 7e7c0...67f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen andre sier løft ned, løft ned og løft ned. Gjerne med et bestemt nei. Katten min er aldri på bordet lenger. Det gjelder selvfølgelig bare når vi er hjemme, har nok sett henne gjennom vinduet når vi kommer hjem fra jobb o.l. :fnise: katter vil alltid være katter.

Anbefaler å sørge for å ha andre høye steder de kan ligge, sånn at de har oversikt over rommet. Får de et bedre alternativ enn bordet så velger de gjerne det.

Anonymkode: d687a...882

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som andre sier, har to katter, de går aldri på bordet, kjøkkenbenk, sofabord osv - når vi er hjemme. De klorer heller aldri sofa foran meg. Men sofa har jo klormerker, og maten som blir liggende på kjøkkenbenk blir stjålet, så.. hehe. 

Anonymkode: 85928...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Med streng stemme:"*Navn*, ha deg ned frå bordet!" 

Kanskje kattene mine er lydige, men dei går ned kvar gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sly skrev:

Du kan lære katten å ikke gå på benker og bord når du er hjemme, men hva den gjør når du ikke er hjemme vet du ikke. Jeg har aldri sett katten vår på kjøkkenbenken, men jeg vet at han har vært der. 

Så sant! Min er heller aldri på kjøkkenbenken når jeg er tilstede, men det har hendt at jeg har hørt klirring i oppvask eller lyden av katt som hopper ned på gulvet idet jeg kommer ut av dusjen eller etter jeg har lagt meg. Nesten litt imponerende at hun er så utspekulert at hun tenker: "Nå gikk hun i dusjen, så dette får hun ikke med seg." og "Hun har lagt seg, så da er det nok fritt fram.":fnise:

Anonymkode: ab637...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sant! Min er heller aldri på kjøkkenbenken når jeg er tilstede, men det har hendt at jeg har hørt klirring i oppvask eller lyden av katt som hopper ned på gulvet idet jeg kommer ut av dusjen eller etter jeg har lagt meg. Nesten litt imponerende at hun er så utspekulert at hun tenker: "Nå gikk hun i dusjen, så dette får hun ikke med seg." og "Hun har lagt seg, så da er det nok fritt fram.":fnise:

Anonymkode: ab637...0de

Neida, de er ikke utspekulerte. Katten vet bare at den ikke skal gå på benken når du er der. Det er det du har lært den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Sly skrev:

Du kan lære katten å ikke gå på benker og bord når du er hjemme, men hva den gjør når du ikke er hjemme vet du ikke. Jeg har aldri sett katten vår på kjøkkenbenken, men jeg vet at han har vært der. 

Kjent problemstilling. Jeg hører katten innimellom hoppe ned fra benken når jeg nærmer meg kjøkkenet, så den vet veldig godt at det ikke er lov. Dermed antar jeg benken blir brukt når katten er alene hjemme også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sly skrev:

Neida, de er ikke utspekulerte. Katten vet bare at den ikke skal gå på benken når du er der. Det er det du har lært den.

Godt mulig at du har rett, men jeg er jo der, bare "tilsynelatende ikke tilgjengelig". Hun gjør det aldri når jeg er rundt omkring i leiligheten ellers, dvs. ute av syne, men våken og troende til å ta henne på fersken. :) Synes det er en morsom tanke at hun "planlegger forbrytelsen." ;)

Anonymkode: ab637...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pus var bebi måtte vi spraye henne med vann når hun nektet å gå ned fra bordet. Det funket, hun går aldri på bordet nå 

Anonymkode: e77dc...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alltid rydd bort mat slik at de ikke finner noe spisende der. Ellers si nei og løft de ned. Mine mistet interessen etterhvert, men det tok tid...

Anonymkode: 9769b...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid latt pusene gå på bord og benker, synes bare det er hyggelig. :) 

Anonymkode: 6e878...444

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter lærer av hverandre. Har hatt fosterhjemskatter som er født her og som aldri hoppet høyere opp enn på en stol. Når de kom i nye hjem med flere katter lærte de ved å observere at det var mulig og gå over alt. Oppå bokhyller osv. Hvis en er livredd for bakterier, steng døren til kjøkkenet. Går det katter på kjøkkenet, vask benken godt før matlaging. Ved ikke å ha så mye annet skitt og lort stående der, er det fort gjort i en port å spraye på litt klorinspray og tørke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rett og slett ikke hjerte til å nekte min gamle svaksynte venn å sove i hjørnet på benken (der er det lunkent og deilig for benkeberederen står rett under).

Jeg bare tørker over benken før den brukes til mat. Nix problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...