Gå til innhold

Hvorfor smaker Jarlsberg annerledes enn andre guloster?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjekket kcal og karbohydrater og innholdet er det samme. Men synes Jarlsberg er mye bedre. Så, er det en annen melk eller lever dyrene osten kommer fra bedre?

Anonymkode: 97d42...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.nettavisen.no/nyheter/dette-er-jarlsbergs-hemmelige-ingrediens/3566748.html

 

- For å få laget osten er det nødvendig å tilsette en bakteriekultur. Jarlsberg har en helt egen bakteriekultur som tilsettes ystemelka under ystingsprosessen, og som gir den gode smaken og konsistensen. Det er oppskriften og hvordan bakteriekulturen lages som er hemmelig.

Anonymkode: 483d6...e00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.nettavisen.no/nyheter/dette-er-jarlsbergs-hemmelige-ingrediens/3566748.html

 

- For å få laget osten er det nødvendig å tilsette en bakteriekultur. Jarlsberg har en helt egen bakteriekultur som tilsettes ystemelka under ystingsprosessen, og som gir den gode smaken og konsistensen. Det er oppskriften og hvordan bakteriekulturen lages som er hemmelig.

Anonymkode: 483d6...e00

Aha :)

Det minte meg på noe jeg leste for en tid tilbake: At man kan lage egen tåfisost ved å tilsette tåfisbakterier i melka (dvs dyppe tærne godt og lenge i melka og så kan man visstnok få en ost av dette)  :spise:

Anonymkode: 93d58...273

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns Jarlsberg smaker grusomt? Alle liker Jarlsberg, virker det som :fnise:  Jeg liker, merkelig nok, nesten all annen type ost. 

Anonymkode: 525fa...127

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost er laget på melk. Smak og kvalitet på melk vil variere med beiteforhold, topografi osv. og vil selvsagt påvirke smak. I større grad påvirker produksjonsprosess og lagring smak. Jarslberg lages på en "unik" måte, som vil si en litt annen måte å lage ost på enn man pleide i Norge frem til Jarlsberg kom. Lagring spiller også inn. Stor forskjell i smak på lagringsgradene på Norvegia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som syns Jarlsberg smaker grusomt? Alle liker Jarlsberg, virker det som :fnise:  Jeg liker, merkelig nok, nesten all annen type ost. 

Anonymkode: 525fa...127

Jeg liker mange ulike oster, men Jarlsberg er en av de jeg virkelig ikke klarer å spise, synes den smaker høgg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Turbofaen skrev:

Ost er laget på melk. Smak og kvalitet på melk vil variere med beiteforhold, topografi osv. og vil selvsagt påvirke smak. I større grad påvirker produksjonsprosess og lagring smak. Jarslberg lages på en "unik" måte, som vil si en litt annen måte å lage ost på enn man pleide i Norge frem til Jarlsberg kom. Lagring spiller også inn. Stor forskjell i smak på lagringsgradene på Norvegia.

Amen! Den vanlige Norvegiaen smaker bare standard, kjedelig gulost, men den ekstra vellagrede er nydelig og et godt eksempel på hva riktig lagring kan gjøre for en ost. 

Anonymkode: fd97e...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ost er i praksis melk i forskjellige forråtnelsestadier :fnise:

Så Jarlsberg er på-vei-til-å-bli-muggen melk med ekstra bakterier i. Ikke rart jeg synes den smaker fotsvette. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Minya skrev:

All ost er i praksis melk i forskjellige forråtnelsestadier :fnise:

Så Jarlsberg er på-vei-til-å-bli-muggen melk med ekstra bakterier i. Ikke rart jeg synes den smaker fotsvette. :skratte:

Det er sant, den smaker litt spesielt. Men den Kongsgården eller hva den heter, den er fæl!!!  Helt grusom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, EDM skrev:

Det er den lille sorte flasken på reklamen.  Den hemmelige ingrediensen

Inneholder den "tåfis"-bakterier kanskje?

Anonymkode: 93d58...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.nettavisen.no/nyheter/dette-er-jarlsbergs-hemmelige-ingrediens/3566748.html

 

- For å få laget osten er det nødvendig å tilsette en bakteriekultur. Jarlsberg har en helt egen bakteriekultur som tilsettes ystemelka under ystingsprosessen, og som gir den gode smaken og konsistensen. Det er oppskriften og hvordan bakteriekulturen lages som er hemmelig.

Anonymkode: 483d6...e00

Forstår godt at den er hemmelig, hvis det er slik at svette tær er med på å lage den ingrediiensen

Anonymkode: 93d58...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle guloster smaker forskjellig. Gouda, cheddar, Norvegia, First Price, alle har sin egen smak.

Anonymkode: 4c6f4...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inneholder den "tåfis"-bakterier kanskje?

Anonymkode: 93d58...273

Fælt så opphengt du skulle være i denne tåfisen?

 

Jarlsberg smaker ikke som Norveiga siden det er to forskjellige typer hvitost. Jarlsberg er en emmentalerost.

Anonymkode: c8a89...01b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 22.54, Minya skrev:

All ost er i praksis melk i forskjellige forråtnelsestadier :fnise:

Så Jarlsberg er på-vei-til-å-bli-muggen melk med ekstra bakterier i. Ikke rart jeg synes den smaker fotsvette. :skratte:

Joghurt er også fernentert melk. Soyasaus er fermentert soyabønne og fisk. Øl er kontrollert råtnet korn og vin er bedervet drue. Og når du lager brød så heller du sopp i en haug mel som den sporenstreks starter spise på. Mens den spiser gir den fra seg masse gass. Som gir luftig brød. All god mat er delvis nedbrutt. En vellagret og mør biff? Delvis bedervet kjøtt.

 

Men Norwegia smaker ikke unikt. Det smaker ulagret ferskost laget av melk av ikke super kvalitet. All norsk ost smaker helt likt. Jeg ville ikke i en blindtest kunne skille dem fra hverandre.

Anonymkode: c1afd...e36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 26.7.2016 at 3.05, AnonymBruker skrev:

Aha :)

Det minte meg på noe jeg leste for en tid tilbake: At man kan lage egen tåfisost ved å tilsette tåfisbakterier i melka (dvs dyppe tærne godt og lenge i melka og så kan man visstnok få en ost av dette)  :spise:

Anonymkode: 93d58...273

Om man har bakteriell vaginose kan man også skrape litt fra underlivet og tilsette dette i f.eks ostesaus til fisk. 

Anonymkode: 3dfbb...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...