Gå til innhold

Blir forkjølet HELE tiden


Gjest Khloe

Anbefalte innlegg

Gjest Khloe

Hei!

Har hatt en utrolig irriterende sommer med forkjølelse på forkjølelse. Jeg brygger nå på nummer tre på litt over en måned. Blir frisk for så å bli syk igjen, noe jeg aldri har opplevd før.

Trener 3-5 ganger i uka og spiser normalt sunt. Har sommerjobb på et eldrehjem, men er ikke så mye forkjølelse der egentlig.

Noen som har noen tips til å få bukt med dette drittet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sover du med vinduet oppe? Jeg må ha det lukket ellers blir jeg akutt forkjølet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Khloe
Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev:

Sover du med vinduet oppe? Jeg må ha det lukket ellers blir jeg akutt forkjølet :) 

Har det alltid lukket. Er veldig kald av meg:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er håndhygienen din? Både på jobb og på privaten? Tenker du alltid på hvor du har tatt hen osv sånn at du vasker hendene etter du har vært borti mulige smittekilder og at du ikke tar deg mye i ansiktet? 

Anonymkode: 11fc7...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Hele året. Ikke bare i sommer. Men det får ikke stoppe meg. Har vert på ferie og skal snart reise igjen uansett. En forkjøling takler vi selv om det er plagsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skifter du tannbørsta etter hver forkjølelse? Vasker vannflasken godt? Man kan bli smittet av disse tingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alltid forkjøla og syk før, men så begynte jeg å ta Immiflex, etter anbefaling av en venn. Funker som bare rakkærn, er sjeldent syk lenger!

Anonymkode: 8d587...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyker du?

Når jeg røykte var jeg konstant forkjølet, Etter at jeg sluttet er jeg det nesten aldri.

Anonymkode: 540c4...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig å ha ca 4 forkjølelser i året? Jeg hadde 7 forkjølelser i fjor. Tok blodprøver og manglet jern. Etter at jeg fylte opp jernlagrene så har jeg faktisk ikke vært forkjølet. Kanskje en tilfeldighet, men det skader ikke å sjekke at du har alt av vitaminer osv i kroppen?

Anonymkode: a3ce0...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er sånn som meg. Jeg er alltid forkjøla gjennom sommeren fordi jeg tåler ikke vifter eller aircondition i butikker, fly og bil. Er spesielt ille når jeg jobber inne og det er litt kjølig, så går jeg ut, så inn igjen osv..

Endret av Raiu
Fiksa ett ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, bordogstol skrev:

Skifter du tannbørsta etter hver forkjølelse? Vasker vannflasken godt? Man kan bli smittet av disse tingene!

Det er en myte at man kan bli smittet av seg selv ;) 

Anonymkode: 11fc7...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nesten aldri forkjølet, er over fem år siden. Men var det en periode når jeg var yngre (i tjueårene) uten at jeg vet hvorfor, da 2-4 ganger i året, hadde barn i barnehage. Blir ikke smittet selv om jeg er sammen med andre som er forkjølet heller mer.

Jeg forholder meg til å alltid vaske hendene, det første jeg gjør når jeg kommer inn døra, omtrent selv om jeg bare har tatt heisen ned og henta inn posten. Og da mener jeg vaske dem kanskje like grundig som en kirurg ville gjort. Tar meg sjelden i ansiktet når jeg er ute i det offentlige rom. Ellers normal hygiene. Har jeg vært sammen med noen som er forkjølt tar jeg solhatt, ekstra C-vitaminer (1500-3000 mg), og lager en buljong med hvitløk, ingefær, chili og litt gulrot (gulrot for smaken) hvis jeg opplever begynnende halsvondt, eller forebyggende. Pluss honning i teen. Da er det hele over til neste dag. Bruker også psyken og tenker at jeg ikke har tid til å bli syk.

Passer på ikke å fryse for mye, tåler kulde godt. Kan være ute i timevis på vinteren og komme hjem som en ispinne, men da setter jeg selvsagt opp varmen. Tror ikke jeg har en sterkere helse enn andre, har f.eks. allergi mot katter, influensa går det cirka 10-14 år mellom hver gang jeg får. Aldri tatt vaksine mot influensa. Det kan hende det er alderen som har gjort immunforsvaret sterkere, men ser jo at de på samme og høyere alder blir forkjølet par, tre ganger i året.

Spiser normalt sunt og litt usunt i blant, tar tilskudd av multivitaminer og tran på vinteren, men sukker er i liten grad med i kostholdet. Er også forsiktig med å ta paracet og febernedsettende hvis ikke forkjølelse /influensa har brutt ut for fullt.

Hva som gjør at jeg nesten aldri blir syk vet jeg ikke, kanskje alle faktorene samlet.

 

Anonymkode: 3c7c6...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk b12, jeg var sammenhengene forkjøet i et halvt år fpr legen sjekket b12 og fant ut at jeg var ekstremt lav. Kom seg fort når verdiene steg.

Anonymkode: a18fd...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke ha allergier da? Jeg var alltid forkjølet, type 8-10 ganger i året, fant ut at jeg hadde allergier og etter jeg begynte på medisin i desember i fjor har jeg ikke vært forkjølet en eneste gang i år. Verdt å sjekke ut, tenker jeg. 

Anonymkode: 0dc11...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Khloe

Wow, takk for så mange svar!

Håndhygiene er jeg VELDIG nøye med. Spesielt på jobb og hvis jeg er ute. Har også nylig sjekket både allergier og mangler, uten at det var noe nytt der :)

Ellers har jeg notert meg mange av rådene! Blir jeg ikke bedre, blir det handling av både solhatt, c-vitamin og tran. Har det ikke noe for seg, håper jeg hvertfall placeboeffekten gjør nytten sin :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjelden syk, men gjør lite for det. Tar aldri tran, men tar d-vit på vinteren (det er det eneste kosttilskuddet jeg tar). Normal håndhygiene, men det består i å vaske hendene etter dobesøk, sjelden ellers. Men, jeg er nøye på å unngå å bli unormalt kald, spesielt passer jeg på føttene. Tykke sokker om det er gulvkaldt er vel det aller viktigste punktet. Ellers tar jeg meg en dusj og tar på varme og tørre klær om jeg merker det muligens er "noe" på gang. Influensavaksine pleier jeg dog å ta, det er bare tull at immunforsvaret trenger å "trene seg på å bli syk" for å bli sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...