Gå til innhold

Fortjener Breivik playstation 3?


UkjentN

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Kjetil E skrev:

Han har tilgang til alt for mye, han burde ikke ha noen ting annet enn en brisk å ligge og en ståldass. Ellers burde cella vært totalt strippet for alt. Og ingen lesestoff, ingen TV, ingen mulighet for å sende eller motta brev. Der burde han sitte dag og natt resten av livet.

Det sto at han hadde tilgang til en slags skrivemaskin, en tredemølle og et besøksrom. Det leste jeg i allefall - mulig det ikke stemmer. Jeg aner ikke. Men at han har playstation og sånt - det tviler jeg litt på. 

Det skal sies at han aldri får besøk, noe jeg også skjønner veldig godt. Han hadde visst hatt det èn gang (under oppsyn).

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Yme skrev:

 

Han tok alle de barnas rett til å leve. Du beskytter hans rett til å leve, i tillegg til at du mener det er like ille å ta hans liv, som å ta livet til såpass mange barn... Det er det samme som å si at 1 barnemorders rett til liv, er mer verdifullt enn retten til hver av de barna, siden du faktisk mener at å fjerne denne ene morderens rett til et liv er like ille som å fjerne nesten 100 barns rett til et liv.

I praksis, likestiller du hans liv, med livene til alle barna han drepte til sammen... Å drepe 1 massebarnemorder er på ingen måter like ille som drepe 100 uskyldige barn, uansett hvordan man vrir å vender på det... Det er ikke like ille som å drepe ett eneste barn en gang.

Han tok ikke livets rett fra barna, han tok livet fra dem. Det er umulig å fjerne en rettighet man ikke selv har gitt noen. Du skriver mye feil om hva jeg mener så jeg foreslår du leser innleggene mine på nytt så du kanskje forstår.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stiani skrev:

Han tok ikke livets rett fra barna, han tok livet fra dem. Det er umulig å fjerne en rettighet man ikke selv har gitt noen. Du skriver mye feil om hva jeg mener så jeg foreslår du leser innleggene mine på nytt så du kanskje forstår.  

 

Hva er den praktiske forskjellen i å ta fra noen deres rett til å leve, og å ta livet deres? Utfallet er jo nøyaktig det samme... Eller har min ikke mista sin rett til å leve, når man har blitt drept?

Forøvrig syns jeg denne setninga her beskriver meningene din veldig bra

"Hvis man skulle ignorert rettighetene til noen fordi de brøyt rettighetene til noen andre så er man jo like ille."

Konteksten her er at du skriver dette i en sammenheng hvor meningen blir at å ignorere rettighetene til en barnemorder, er like ille som å ignorere rettighetene til 100 uskyldige barn, siden det er det vi snakker om... Hvis det ikke var det du mente da du skrev det, er det jo ingen grunn til å i det hele tatt nevne det, i denne sammenhengen.

Når det er sagt, håper jeg virkelig at du har rett i at jeg misforstår det du skriver, så du ikke oppriktig mener at det er like ille å frata en barnemorder sitt liv, som en konsekvens av at han har drept hauger av barn, å det å frata alle disse uskyldige barna sine liv... Det hadde vært rimelig forkastelig å mene noe sånt, fordi det likestiller hans ene, ødeleggende liv, med livene til alle disse uskyldige barna til sammen.

 

 

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Yme skrev:

Hva er den praktiske forskjellen i å ta fra noen deres rett til å leve, og å ta livet deres? Utfallet er jo nøyaktig det samme... Eller har min ikke mista sin rett til å leve, når man har blitt drept?

Forøvrig syns jeg denne setninga her beskriver meningene din veldig bra

"Hvis man skulle ignorert rettighetene til noen fordi de brøyt rettighetene til noen andre så er man jo like ille."

Konteksten her er at du skriver dette i en sammenheng hvor meningen blir at å ignorere rettighetene til en barnemorder, er like ille som å ignorere rettighetene til 100 uskyldige barn, siden det er det vi snakker om... Hvis det ikke var det du mente da du skrev det, er det jo ingen grunn til å i det hele tatt nevne det, i denne sammenhengen.

Når det er sagt, håper jeg virkelig at du har rett i at jeg misforstår det du skriver, så du ikke oppriktig mener at det er like ille å frata en barnemorder sitt liv, som en konsekvens av at han har drept hauger av barn, å det å frata alle disse uskyldige barna sine liv... Det hadde vært rimelig forkastelig å mene noe sånt, fordi det likestiller hans ene, ødeleggende liv, med livene til alle disse uskyldige barna til sammen.

Den praktiske forskjellen mellom å ta noens rett til å leve og ta livet demmes er stor. Hvis en fjerner retten til liv fra noen så betyr det jo at den personen ikke har livets rett og hvis en tar liv av noe som ikke har livets rett så gjør man ikke noe galt. Det Breivik derimot gjorde var å ta liv av noen til tross for at de hadde livets rett. 

Breivik har livets rett og hvis noen tar liv av Breivik til tross for hans rett til liv så er dem like ille som Breivik selv. Dette tolker du feilaktig som at jeg mener Breiviks rett til liv er mer verdt enn alle de døde barnas rett til liv.

Endret av Stiani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Stiani skrev:

Den praktiske forskjellen mellom å ta noens rett til å leve og ta livet demmes er stor. Hvis en fjerner retten til liv fra noen så betyr det jo at den personen ikke har livets rett og hvis en tar liv av noe som ikke har livets rett så gjør man ikke noe galt. Det Breivik derimot gjorde var å ta liv av noen til tross for at de hadde livets rett. 

Breivik har livets rett og hvis noen tar liv av Breivik til tross for hans rett til liv så er dem like ille som Breivik selv. Dette tolker du feilaktig som at jeg mener Breiviks rett til liv er mer verdt enn alle de døde barnas rett til liv.

 

Du skriver jo at å ta liv av breivik, er like ille som å ta liv av 100 barn. Hvis det er like ille å drepe 1 av han, som det er å drepe 100 barn, er effekten av det at hvert av de barna har en hundredels verdi av det breivik har, entend du ønsker å innse dette eller ikke... Å drepe 1 Breivik, er like ille som å drepe 100 barn, skriver du, og det er faktisk motbydelig, spesielt ovenfor familiene til alle disse barna.

En annen ting er at det du kommer med her, er en idealistisk tanke som ikke er overførbar til virkeligheten... Å drepe 1 breivik, er like ille som å drepe hundre 100 barn, så hvis barn nummer 60 hadde greid å drepe breivik, mens han har livets rett, blir dette barnet like ille som breivik selv... Han tok jo tross alt livet til en som hadde livets rett intakt! Eller hva om politier hadde skutt han, der og da, for å forhindre flere drap? Wops! Breivik har livets rett, så nå er betjenten som skøyt breivik, like ille som breivik selv... Eller er logikken din selektivt kontekstsensitiv, der det passer deg?

Her i landet er det ingen ting som fjerner noens rett til å liv, og det er det ingen andre steder heller. Noen land dømmer kriminelle til døden, men det er ikke å dømme dem til å miste livets rett, og det hadde selvfølgelig vært straffbart å drepe dette menneske som er dømt til døden, til og med sekunder før han eventuelt ble satt i strømstolen... Var det ikke du som akkurat skrev at man ikke kunne frata noen en rett man ikke har gitt dem, forresten? Selektivt kontekstsensitiv logikk igjen? Med den solide tankegangen du fører her, betyr det at folk som tar liv i selvforsvar, er like ille som breivik.

Å ta livet til en barnemorder, er selvfølgelig ikke like ille som å ta livet til 100 barn, eller å ta livet til en person som prøver å ta ditt eller andres liv... Du forstår selvfølgelig dette selv.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 7/28/2016 at 8.37, Yme skrev:

 

Du skriver jo at å ta liv av breivik, er like ille som å ta liv av 100 barn. Hvis det er like ille å drepe 1 av han, som det er å drepe 100 barn, er effekten av det at hvert av de barna har en hundredels verdi av det breivik har, entend du ønsker å innse dette eller ikke... Å drepe 1 Breivik, er like ille som å drepe 100 barn, skriver du, og det er faktisk motbydelig, spesielt ovenfor familiene til alle disse barna.

En annen ting er at det du kommer med her, er en idealistisk tanke som ikke er overførbar til virkeligheten... Å drepe 1 breivik, er like ille som å drepe hundre 100 barn, så hvis barn nummer 60 hadde greid å drepe breivik, mens han har livets rett, blir dette barnet like ille som breivik selv... Han tok jo tross alt livet til en som hadde livets rett intakt! Eller hva om politier hadde skutt han, der og da, for å forhindre flere drap? Wops! Breivik har livets rett, så nå er betjenten som skøyt breivik, like ille som breivik selv... Eller er logikken din selektivt kontekstsensitiv, der det passer deg?

Her i landet er det ingen ting som fjerner noens rett til å liv, og det er det ingen andre steder heller. Noen land dømmer kriminelle til døden, men det er ikke å dømme dem til å miste livets rett, og det hadde selvfølgelig vært straffbart å drepe dette menneske som er dømt til døden, til og med sekunder før han eventuelt ble satt i strømstolen... Var det ikke du som akkurat skrev at man ikke kunne frata noen en rett man ikke har gitt dem, forresten? Selektivt kontekstsensitiv logikk igjen? Med den solide tankegangen du fører her, betyr det at folk som tar liv i selvforsvar, er like ille som breivik.

Å ta livet til en barnemorder, er selvfølgelig ikke like ille som å ta livet til 100 barn, eller å ta livet til en person som prøver å ta ditt eller andres liv... Du forstår selvfølgelig dette selv.

Du må forstå at når et liv er uendlig mye verdt så henger ikke den matten på greip. En hundredel av uendelig er fortsatt uendelig.

Resonementet om at dersom politiet eller et barn hadde greid å drepe breivik osv bla bla bla henger jo ikke på greip fordi det er i selvforsvar. Jeg syns synd på deg dersom det ikke var åpenbart at det var snakk om at det å drepe breivik i fangenskap som hevn for hva han gjorde på utøya gjør deg like ille som breivik selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Stiani skrev:

Du må forstå at når et liv er uendlig mye verdt så henger ikke den matten på greip. En hundredel av uendelig er fortsatt uendelig.


Og med det skriver du rett ut at livet til Breivik, har like mye verdi som alle de 100 barna sammenlagt... Eller eventuelt at livet til Breivik har like mye verdi som livet til ett av barna han drepte, fordi "et liv er uendelig mye verdt", selv om man bruker det på å drepe barn...
 

Sitat

Resonementet om at dersom politiet eller et barn hadde greid å drepe breivik osv bla bla bla henger jo ikke på greip fordi det er i selvforsvar. Jeg syns synd på deg dersom det ikke var åpenbart at det var snakk om at det å drepe breivik i fangenskap som hevn for hva han gjorde på utøya gjør deg like ille som breivik selv. 


Det er synd på meg fordi jeg mener at et uskyldig barns liv, eller 100 uskyldige barns liv, er mer verdt enn livet til Breivik? Du er kvalm ass... Det er seriøs en ekstremt motbydelig ting å mene.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Han fortjener mer juling enn mat!

...og slett ikke leketøy.


Like vell er det mennesker her som greier å si noe så idiotisk som at livet hans er like mye verdt som livet til barna han drepte. Det er helt utrolig at det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Yme skrev:


Og med det skriver du rett ut at livet til Breivik, har like mye verdi som alle de 100 barna sammenlagt...
 


Det er synd på meg fordi jeg mener at et uskyldig barns liv, eller 100 uskyldige barns liv, er mer verdt enn livet til Breivik? Du er kvalm ass... Det er seriøs en ekstremt motbydelig ting å mene.

Det er synd på deg fordi du ikke greide å forstå det åpenbare som var forklart i mitt forrige innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Stiani skrev:

Det er synd på deg fordi du ikke greide å forstå det åpenbare som var forklart i mitt forrige innlegg. 


Jeg ser jo hva du skriver... Du skriver at om jeg hadde drept Breivik nå, hadde jeg vært like ille som han er, etter han drepte oppimot 100 barn. Det var det jeg svarte på også... Ved å si at jeg er like ille som han, om jeg gjør det, sier du også at hans liv er like mye verdt som alle barna han drepte. At du ikke greier å se det selv, er helt uforståelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Yme skrev:


Like vell er det mennesker her som greier å si noe så idiotisk som at livet hans er like mye verdt som livet til barna han drepte. Det er helt utrolig at det er mulig.

Han har ingen verdi. 

Et monster, ikke et menneske!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Han har ingen verdi. 

Et monster, ikke et menneske!

 

Ja, jeg mener at man mister all verdi, om man er en barnemorder. For hvert av barna han drepte, sank verdien hans betraktelig... Like vell finnes det folk som greier å påstå at å ta liv av Breivik, er like ille som å drepe oppimot 100 barn.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Yme skrev:


Jeg ser jo hva du skriver... Du skriver at om jeg hadde drept Breivik nå, hadde jeg vært like ille som han er, etter han drepte oppimot 100 barn. Det var det jeg svarte på også... Ved å si at jeg er like ille som han, om jeg gjør det, sier du også at hans liv er like mye verdt som alle barna han drepte. At du ikke greier å se det selv, er helt uforståelig.

Breiviks liv er like mye verdt som de 100 livene han tok. Men det betyr ikke at et av de døde barnas liv er mindre verdt enn hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Stiani skrev:

Breiviks liv er like mye verdt som de 100 livene han tok. Men det betyr ikke at et av de døde barnas liv er mindre verdt enn hans.


Ja, jeg skjønner hva du mener nå som du skrev at hvert liv har uendelig verdi... Du slenger inn en helt abstrakt og urealistisk betegnelse som "uendelig", fordi du enkelt og greit bare bestemte at det er det som er verdien på et menneskeliv, og bruker det for å beskrive at Breiviks ene liv har like mye verdi som alle barna han drepte, uavhengig om det hadde vært ett barn, eller en million barn.

Det er skikkelig motbydelig ovenfor alle menneskene den hendelsen gikk utover.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Breivik fortjener den samme medmenneskelige behandlingen som ligger til grunn for den norske kriminalomsorgen, og det betyr at Breivik i aller høyeste grad fortjener en playstation 3.

Dog bør han kanskje holdes unna Utøya-modifikasjonen til skytespillet Arma 2, som jeg har hørt noen rykter om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎07‎.‎2016 at 13.35, Stiani skrev:

Nei han fortjener ikke å bli drept en gang for hvert uskyldige barneliv han har tatt. Ingen fortjener å bli drept og folk som er uenige er søppel.

Fordi man ikke er enig med deg, er man søppel?

Vi har lover og regler som forhindrer at forbrytere får som fortjent, men begrepet "fortjent" er ganske subjektivt. I min bok burde man miste sine menneskerettigheter i det øyeblikk man fratar et annet menneske dets rettigheter, noe denne mannen har gjort til gangs. Han "fortjener" å kjenne på hva han har gjort for all ettertid, og gjerne serveres et liv som er så miserabelt at hver eneste dag han har igjen blir en lidelse. Det har han ærlig "fortjent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...