Gå til innhold

Sliten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så dønn gjennom sliten. Både jeg og mannen. Har et barn som simpelthen ikke klarer folkeskikk. Å gå på kafé er et mareritt. Å dra på besøk til folk er et mareritt. Å ha folk hos oss er et mareritt. Kort sagt. Vi har hatt besteforeldre på besøk noen dager, foreldrene til mannen min. Alt ligger jo til rette for fin ferietid sammen. Lørdag dro vi på kafé.  Bestefar ville spandere. 6 åringen klarer ikke bestemme seg hva hun vil ha. Til slutt hadde vi brukt for lang tid i køen og måtte bare betale. Når vi kommer ut og spiser, skal hun plutselig ha noe likevel. Jeg går inn for å bestille. Hun ombestemmer seg og klarer ikke velge. Hun vil ha brus. Jeg sier at da får hun dele med søster. Da starter krigen. For et spetakkel. Vi må til slutt reise derfra. Jenta klarer ikke sitte normalt ved et bord å spise og snakke. Utestemme hele tiden. Alt skal handle om henne!  Hjelp! 

Anonymkode: d26a5...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er så dønn gjennom sliten. Både jeg og mannen. Har et barn som simpelthen ikke klarer folkeskikk. Å gå på kafé er et mareritt. Å dra på besøk til folk er et mareritt. Å ha folk hos oss er et mareritt. Kort sagt. Vi har hatt besteforeldre på besøk noen dager, foreldrene til mannen min. Alt ligger jo til rette for fin ferietid sammen. Lørdag dro vi på kafé.  Bestefar ville spandere. 6 åringen klarer ikke bestemme seg hva hun vil ha. Til slutt hadde vi brukt for lang tid i køen og måtte bare betale. Når vi kommer ut og spiser, skal hun plutselig ha noe likevel. Jeg går inn for å bestille. Hun ombestemmer seg og klarer ikke velge. Hun vil ha brus. Jeg sier at da får hun dele med søster. Da starter krigen. For et spetakkel. Vi må til slutt reise derfra. Jenta klarer ikke sitte normalt ved et bord å spise og snakke. Utestemme hele tiden. Alt skal handle om henne!  Hjelp! 

Anonymkode: d26a5...b6e

Kjent dillemma nå i disse ferietider. Du skal se at barnet kjeder seg.
Er det ikke barn i hennes alder hun kan leke med i området?

Det hjelper veldig å få brent av seg litt energi. 
Ta henne med på trimturer, trampoline, lekeland - 

få rett og slett brukt energien.

På kvelden kan dere roe ned, ingen tv-titting eller ipad, i stedet kan familien spille brettspill eller lese bok.

Så kan dere kose dere sammen med varm kakao og brødskive med yndlingspålegget.

Slutt å mase og kjefte, det gjør ting bare verre.

Pass på regelmessighet i livet hennes, 

at dere har de samme reglene hele tiden, at begge foreldrene sier det samme, at dere har fast leggetid og stå opp tid,

at dere har faste måltider og sunne måltider, unngå raske blodsukkerstigninger. 
Nok søvn og jevnt blodsukker gjør underverker for humøret, tro meg!

 

Om dette fortsetter \å være et problem, så ta det opp med helsesøster på skolen. Kanskje hun har noe tips.

 

Anonymkode: 9190b...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jenta har lekekamerater i nabolaget og flere søsken. Tro meg - hun har noen å leke med store deler av tiden. Slutt å kjefte sier du. Vi kjefter ikke. Men kan selvsagt ikke akseptere at barnet ødelegger kafébesøk for alle andre.

Anonymkode: d26a5...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er på tide å stramme opp oppdragelsen og innføre belønning og konsekvenser.

Anonymkode: a61d3...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å gi deg råd ut fra disse (få) eksemplene fra kafebesøket. På generelt grunnlag så er det viktig å være klar på hva man forventer og gjennomføre konsekvenser. Jeg vet ikke om du mente at det er ubesluttsomheten som er problemet eller det som skjer etterpå. I det gitte tilfellet så må hun få klar beskjed om at dersom hun ikke klarer å bestemme seg for noe så får hun heller ikke noe. At du går inn igjen for å bestille, etter at hun ikke har greid å bestemme seg er ikke så lurt. Hun strekker strikken din langt og for hver gang du gir deg så vil hun tøye den lenger. 

Det vil være tøft til å begynne med å alltid skulle gjennomføre konsekvensene man har tydeliggjort.

Forøvrig lurer jeg på om hun har endret seg, eller om hun alltid har vært sånn. Endringer i atferd har ofte en årsak som man blr prøve å avdekke.

Anonymkode: 94f6c...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdra henne skikkelig. Innfør strengt regime, men uten kjefting. Vær streng og inndra alt av iPad, pc, spill, tv, netflix osv til hun lærer å oppføre seg! Hun er 6 år, da burde hun forstå at man tar hensyn til andre og snakker med innestemme inne. 

Anonymkode: 962e4...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så dønn gjennom sliten. Både jeg og mannen. Har et barn som simpelthen ikke klarer folkeskikk. Å gå på kafé er et mareritt. Å dra på besøk til folk er et mareritt. Å ha folk hos oss er et mareritt. Kort sagt. Vi har hatt besteforeldre på besøk noen dager, foreldrene til mannen min. Alt ligger jo til rette for fin ferietid sammen. Lørdag dro vi på kafé.  Bestefar ville spandere. 6 åringen klarer ikke bestemme seg hva hun vil ha. Til slutt hadde vi brukt for lang tid i køen og måtte bare betale. Når vi kommer ut og spiser, skal hun plutselig ha noe likevel. Jeg går inn for å bestille. Hun ombestemmer seg og klarer ikke velge. Hun vil ha brus. Jeg sier at da får hun dele med søster. Da starter krigen. For et spetakkel. Vi må til slutt reise derfra. Jenta klarer ikke sitte normalt ved et bord å spise og snakke. Utestemme hele tiden. Alt skal handle om henne!  Hjelp! 

Anonymkode: d26a5...b6e

En av feilene her er at dere alle måtte dra fordi datteren din lagde spetakkel. Dere ble alle derfor straffet, ingen fikk en koselig cafetur. Det dere kunne ha gjort er at du eller far tok med dere 6åringen å enten satt dere i bilen (om dere kjørte bil) eller gikk en tur, og snakket skikkelig med datteren deres om at sånn oppfører man seg faktisk ikke på cafe. Ikke kjeft, vært saklig. Ventet til hun hadde roet seg, og da gitt henne en ny sjanse. Også når hun ikke klarer å bestemme seg for noe er det ganske sikkert at hun vil ha noe likevel, og da kan dere som foreldre bestemme, og si at nå bestiller vi ..... til deg siden du ikke klarer å bestemme deg, og det er andre her i køen som også skal betale for sin mat. Da vil hun sannsynligvis enten protestere (og da vet dere at hun egentlig her mest lyst på det andre), eller så protesterer hun ikke. Om hun da slår seg vrang etterpå fordi hun vil ha noe annet, så få hun enten bare spise det dere har kjøpt eller la vær å spise. Og lager hun mer styr så må en av dere foreldre ta henne med dere bort til hun har roet seg. Konsekvensene må gå ut over henne, ikke alle sammen. Dere kan også bruke andre konsekvenser mot henne, f.eks ikke tv eller ipad. 


Fortell også saklig at på cafe bruker man innestemme. Det er et begrep hun høyst sannsynlig er kjent med via barnehagen. Her også må det konsekvenser til om hun ikke klarer å oppføre seg (men må selvsagt ta høyde for at det er lov å glemme seg ;) )

Anonymkode: d6315...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...