Gå til innhold

Ukelønn. Trenger meninger.


Wasabii

Anbefalte innlegg

Hei,

Så temaet ukelønn har kommet på banen her i huset. Vi har ei på 15, 2 på 11 og ei på 8 (vi er en mine, dine & vår familie). Spørsmålet er hva er vanlig å gi i ukelønn? Og er det slik at dette er noe de har "krav" på? Personlig mener jeg at barn/ungdommer skal hjelpe til hjemme som en del av fellesskapet, og ser ikke på dette som en jobb som de skal ha betalt for. Vi betaler allerede telefon for de 3 største. Ikke er vi kjipe heller, spør de etter penger til kino etc får de det. 

Og hvis de får ukelønn skal denne "lønnen" da dekke evt kino, svømmehall besøk o.l? Eller er det vanlig at det bare "spending" money som de fritt kan bruke til hva de vil? Strengt tatt er ikke det noe jeg syns noe særlig om. 

Hvis noen har noen ordninger der ute som fungerer gjerne let me know. Det begynner å bli er hett tema i husholdningen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hvorfor barn skal ha ukelønn. De må gjerne få lønn (sjansen til å tjene penger), men ikke penger slengt etter seg uten grunn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelse for hvor penger kommer fra og kunskap om disponering og det å tjene penger er en av de viktigste tingene vi som foreldre kan lære barna våre i tillegg til grunnleggende etikk, moral og folkeskikk! 

Ungene har et behov for penger, og det knytte utførelsen av visse oppgaver opp mot pengene er en grei måte å sørge for at oppgavene løses og at ungene forstår hvor pengene kommer fra. 

Mine barn får liste med oppgaver som kan kvitteres ut mot penger, kort fortalt. Enkelte ting er daglig, andre er ukentlig. Små summer, så timelønnen er ikke høg. Om de vil på kino men ikke har kvittert ut jobber, så er det synd for dem. Vi lar de hente ut "lønna" uregelmessig, da det ofte er behovet for penger som fører til en panisk utførsel av husarbeid eller boning av bil. På sikt skal vi gå over til faste utbetalingsdatoer. 

Å gi ungene penger i slumper, uforutsigbart, lærer ungen at om man bruker alt får man mer, og muligens at man må bruke det man har for å få mer. 

Ungene mine legger ca halve ukelønna inn på sparkonto som går til større spareprosjekter. Resten går til kino og diverse småtteri som de har bruk for.

Bli enige om hva slags jobber som passer på en sånn lønnsliste. F.eks. støvsuging, oppvask, vaske badet, osv. Lag en liste for daglige ting og en for ukentlige. La hver jobb ha sitt antall kroner. Hos oss er det mange jobber som er 5-15 kr. Samlet blir det penger av det. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Juniper skrev:

Forståelse for hvor penger kommer fra og kunskap om disponering og det å tjene penger er en av de viktigste tingene vi som foreldre kan lære barna våre i tillegg til grunnleggende etikk, moral og folkeskikk! 

Ungene har et behov for penger, og det knytte utførelsen av visse oppgaver opp mot pengene er en grei måte å sørge for at oppgavene løses og at ungene forstår hvor pengene kommer fra. 

Mine barn får liste med oppgaver som kan kvitteres ut mot penger, kort fortalt. Enkelte ting er daglig, andre er ukentlig. Små summer, så timelønnen er ikke høg. Om de vil på kino men ikke har kvittert ut jobber, så er det synd for dem. Vi lar de hente ut "lønna" uregelmessig, da det ofte er behovet for penger som fører til en panisk utførsel av husarbeid eller boning av bil. På sikt skal vi gå over til faste utbetalingsdatoer. 

Å gi ungene penger i slumper, uforutsigbart, lærer ungen at om man bruker alt får man mer, og muligens at man må bruke det man har for å få mer. 

Ungene mine legger ca halve ukelønna inn på sparkonto som går til større spareprosjekter. Resten går til kino og diverse småtteri som de har bruk for.

Bli enige om hva slags jobber som passer på en sånn lønnsliste. F.eks. støvsuging, oppvask, vaske badet, osv. Lag en liste for daglige ting og en for ukentlige. La hver jobb ha sitt antall kroner. Hos oss er det mange jobber som er 5-15 kr. Samlet blir det penger av det. 

Det er i de baner jeg tenker også, men noen oppgaver skal også gjøres uten å få lønn for det.

Nå er vesla bare 5 år, så hun er litt for ung for fast ukelønn ennå, men når hun gjør oppgaver som strengt tatt er mine (som den gangen hun tok halve oppvasken) så får hun noen kroner for jobben. 

Anonymkode: 8aa37...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er i de baner jeg tenker også, men noen oppgaver skal også gjøres uten å få lønn for det.

Nå er vesla bare 5 år, så hun er litt for ung for fast ukelønn ennå, men når hun gjør oppgaver som strengt tatt er mine (som den gangen hun tok halve oppvasken) så får hun noen kroner for jobben. 

Anonymkode: 8aa37...a1d

Hos oss er det selvsagt ikke lønn for å rydde eget rom og brette egne klær, og så videre. Heller ikke for å lage mat, eller hjelpe til litt når det dukker opp noe og vi ber de. Det er et krav om at de bidrar en del. 

Lønna må jo være for de tingene som er valgfrie. Men det fører til at ting som vi voksne ellers måtte gjøre blir gjort av ungene, uten mas. Og jeg setter pris på det. Jeg legger noen ganger fram en ekstra liste med oppgaver vi har i huset akkurat nå, som de kan jobbe seg igjennom. Om de ikke gjør det før jeg gjør det selv blir det selvsagt ikke penger. 

Det som er viktig, er at dere da skrur for pengekrana ellers. Hvis ikke forsvinner motivasjonen. 

5-åringen kan få sin liste når hun er klar for oppgaver. 

Du kan også ha en fast "grunnlønn" i bunnen som ikke er høy, men rikelig for en 5-åring, og så vil penger utover det kreve innsats. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk månedslønn for å vaske to bad i uken, men husler ikle hvor mye jeg fikk. I tillegg betalte pappa mobilabonnementet mitt som på den tiden kostet 399 i mnd tror jeg. Min bror fikk lønn for å klippe gresset. 

Hvis vi ikke gjorde ekstra oppgaver fikk vi heller ingen penger, og det syntes jeg er helt rett og rimelig.

Man må lære å håndtere penger, og også konsekvensen av å ikke gjøre det man skal.

Hva minstejenta gjelder er det sikkert småting hun også kan gjøre? Som å dekke på til middag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid ment at vanlig husarbeid (matlaging, klesvask/bretting, stryking, husvask, plenklipping ol) er noe som alle som bor i et hus må bidra til, og ingen får betalt for. Heller ikke barn. Ingen betaler meg for at jeg tar oppvasken eller vasker klær, så hvorfor skal andre familiemedlemmer få det, bare fordi de er barn? I tillegg lærer man da barna at de skal tjene penger på å gjøre de vanlige tingene, noe som fører til at  deres terskel for å "hjelpe til" gratis blir lavere og lavere.

Samtidig er det klart at barn må lære å håndtere penger og å prioritere de midlene de har, slik at de ikke lærer seg at det bare er å be om mer når det er tomt.

Jeg løste dette ved at ungen fikk ukelønn, tilpasset etter alder, uten at det var noen krav til at oppgaver måtte gjøres først. Da lærte ungen både at husarbeid er noe vi alle må gjøre, samtidig som h*n fikk en pengesum til disposisjon. Tror vi startet med dette når ungen var 4-5, og da var det en liten sum 5 eller 10 kr, og jeg tror jeg insisterte å at h* sparte 1-2 kr, og at resten kunne gå til lørdagsgodt. Alt annet holdt selvsagt jeg. Etter hvert som h*n ble eldre, ble summen større og skulle dekke mer, og når h*n gikk på videregående fikk h*n månedslønn, som da skulle dekke klær, busskort, mobil, toalettsaker, fritidssysler som kino ol. Jeg dekket linser/briller og lege, og større ting (som ny telefon, vinterjakke/sko) ble gjerne bursdags/julegaver. H*n tjente også noe egne penger etter hvert, først på sommerjobb og siste året på vgs også ved jobb et par ganger i uka. Jeg sluttet å gi lommepenger sommeren ungen var ferdig på vgs, men h*n fikk naturligvis bo/spise gratis hjemme, fordi h*n da ble student.

For oss funket dette fint, ungen lærte seg at x kr holder til a, b og c men vil h*n ha d, så må det spares/omprioriteres. I tillegg lærte h*n at husarbeid er noe vi alle må være med på, dette er ikke lønnsarbeid for noen av oss, og h*n lærte å gjøre husarbeid. En 4-5 åring kan fint bidra i husholdningen, ikke med alt, men med mye mer enn de fleste 4-5åringer i dagens Norge får lov til.

 

Endret av regine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alle som sier penger for husarbeid. Da lærer de verdien av å jobbe for penger, samt å disponere egne penger, prioritere Hva driver vil ha etc. Ville gitt en fast sum per oppgave, og ikke gi til noe utover dette. Selvfølgelig, er det ting de trenger (ny bukse, vintertøy etc) så kjøper dere, men lørdagsgodt, kino, kafé etc klarer de fint å fikse selv mot arbeid. 

Oppfordre også til å skaffe seg helgejobb ved siden av skolen, jeg fikk når jeg ble 15 og har vært "økonomisk selvstendig" etter dette ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette en del år siden (ca 15), men jeg husker i alle fall at jeg fikk ansvaret for ulike oppgaver hver fredag fra jeg var rundt 11år, og det fikk jeg en fast sum for. Sum og ansvarsoppgaver økte med alderen. 
For eksempel: 
11 år: Vanne alle planter = 50kr 
12 år: Vanne planter + tørke støv = 100kr 
13 år: Vanne planter + Støvsuge + tørke støv = 150kr  
14 år: Støvsuge alle rom + vaske badet = 200kr 

I tillegg hold jeg det selvfølgelig (nogenlunde) ryddig på mitt eget rom, hjalp til med middagen, dekket og ryddet bord, gikk med søppla osv uten å få betalt for det. :) 

Skulle jeg på kino, kjøpe godteri, klær eller andre ting så gikk disse pengene til det. Vi hadde lite penger når jeg var liten så jeg fikk ikke nye klær og utstyr kastet etter meg, og måtte som regel spare selv dersom det var noe jeg ønsket meg. 
Lærte tidlig at penger ikke vokser på trær og at alt man vil ha her i livet må jobbes for. ;)  

Anonymkode: 393cf...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg var 8 til 13 fikk jeg 25 kr i uken, trengte ikke gjøre noen ting.

Etter hvert som jeg ble tenåring økte ukelønnen til 50 kr og jeg måtte gjøre diverse i heimen for å få lønnen.

Da jeg ble 16 økte lønnen igjen til 100 kr. Da måtte jeg vaske bad hver uke, lage middag og andre huslige oppgaver.

Da jeg ble 18 var det slutt på ukelønn. Da måtte jeg sørge for å tjene egne penger utenfor heimen. Fikk mat osv. så lenge jeg bodde hjemme. Alt annet måtte jeg spare til selv.

Anonymkode: 3db2c...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Jeg er 26 år, og har aldri fått ukepenger fast. 

Vi fikk penger når vi trengte det, og hjalp til hjemme når vi ble spurt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte vel å få ukelønn når jeg var rundt 12 år siden foreldrene mine følte at dette var noe "alle" andre på min alder fikk etter å ha snakket med foreldre av vennene mine. Hver andre uke fikk jeg 25 kr som skulle holde til lørdagsgodt eller sparing til leker. Da jeg var fylt 14/15 fikk jeg 500 kr i måneden, der jeg selv valgte at kun 200 kr skulle gå inn på brukskonto mens resten skulle inn på sparekonto. Pengene skulle dekke klær som ikke var nødvendig, lørdagsgodt/helgekos og mat i kantinen på skolen dersom jeg ønsket det. Synes selv at det var en fin ordning siden i familien min er det en uting å ønske seg penger til bursdag og jul. 
Har bestandig hjulpet til hjemme når det kom til husarbeid (noe foreldrene mine mente at man uansett skulle gjøre siden man er en del av familien), så pengene kom utenom og ble for det meste brukt til å være sosial. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Wasabii skrev:

Hei,

Så temaet ukelønn har kommet på banen her i huset. Vi har ei på 15, 2 på 11 og ei på 8 (vi er en mine, dine & vår familie). Spørsmålet er hva er vanlig å gi i ukelønn? Og er det slik at dette er noe de har "krav" på? Personlig mener jeg at barn/ungdommer skal hjelpe til hjemme som en del av fellesskapet, og ser ikke på dette som en jobb som de skal ha betalt for. Vi betaler allerede telefon for de 3 største. Ikke er vi kjipe heller, spør de etter penger til kino etc får de det. 

Og hvis de får ukelønn skal denne "lønnen" da dekke evt kino, svømmehall besøk o.l? Eller er det vanlig at det bare "spending" money som de fritt kan bruke til hva de vil? Strengt tatt er ikke det noe jeg syns noe særlig om. 

Hvis noen har noen ordninger der ute som fungerer gjerne let me know. Det begynner å bli er hett tema i husholdningen :P

Jeg vil vel si at de som får penger når de vil på kino er mer bortskjemte enn de som får ukelønn og må spare for å kunne dra på kino. Ved ukelønn så må de selv lære hvordan de disponeres, spare hvis de skal ha dyre ting, erfare hvordan det er å gå tom for penger (derfor er jeg mer fan av månedslønn, da de lærer mer når pengene kommer mer sjelden). 

Oppgaver i hjemmet skal man ha uavhengig av lønn er min mening. Men en av oppgavene vi foreldre har er å lære barna hvordan man disponerer penger. Og det lærer de ikke når de bare kan spørre etter kinopenger e.l. Siden de uansett får penger til sånt, så hvorfor ikke gi det som ukelønn, så må de selv spare til godteri/kino/ny mobil etc? 

Anonymkode: cf976...a62

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder sum vil jeg foreslå 25 i uka på 8åringen, 50 i uka på 11åringene (200 i mnd, så får de oppleve hvordan det er å ikke ha penger til lørdagsgodt), og 100 i uka til 15åringen (400 i mnd). 

De vil da måtte betale sminke, godteri, kinobesøk etc selv. Oppgavene hjemme har ingenting med lommepengene å gjøre (jeg synes lommepenger er bedre begrep, og det er jo noe alle, både voksen og barn, trenger til småting), men man kan inndra lommepenger som straff hvis vanlige oppgaver ikke gjøres. 

Anonymkode: cf976...a62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må de jobbe for lommepengene og de skal da gå til alt de ønsker seg som ikke er nødvendig (kino, buss, svømmehall sminke etc) Jenta på 15 har skjønt at det kommer penger av å hjelpe til, men veldig ofte så er det "i siste liten jobbing" fordi hun plutselig skal noe og ikke har spart. I dag skal hun ta bussen til byen og spurte faren etter penger. Men det fikk hun ikke. Gutten på 14 får de pengene han trenger av besteforeldrene så han trenger ikke jobbe, og han gidder heller ikke. Det er nok ikke like enkelt dette når man har skilte foreldre og bor litt her og der, enklere å ha jobberutiner når man bor fast et sted. De er jo stort sett her i helgene og da går ofte dagene fort. Desto mer skal for eksempel gjøres ute, slik at de faktisk har muligheten til å tjene noen kroner. Når det  kommer til rom og klær etc, så skal de ordne opp i dette selv. Jeg vasker gulvene når alt annet er tatt (tørke støv og rydde). Etterhvert må de gjøre dette selv også. 

Anonymkode: b761b...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/25/2016 at 21.59, MapleSirup skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor barn skal ha ukelønn. De må gjerne få lønn (sjansen til å tjene penger), men ikke penger slengt etter seg uten grunn.

Synes det er best at ungene jobber, men jeg ser jo verdien i ukelønn også. Man lærer jo ungene å disponere pengene. Alternativet til ukelønn er jo å gjøre som TS og betale ungenes mobilregninger, gi de penger til kino, penger til lørdagsgodt, osv. Det lærer de jo absolutt ingenting av. 

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Summers skrev:

Synes det er best at ungene jobber, men jeg ser jo verdien i ukelønn også. Man lærer jo ungene å disponere pengene. Alternativet til ukelønn er jo å gjøre som TS og betale ungenes mobilregninger, gi de penger til kino, penger til lørdagsgodt, osv. Det lærer de jo absolutt ingenting av. 

Nei, alternativet er lønn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MapleSirup skrev:

Nei, alternativet er lønn :) 

Beklager, mente alternativet om ungen ikke jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, her er mitt svar..

Mine 2 har en jobbliste de skal gjøre for å få ukelønn. Det skal være 11 kryss pr uke(kun jeg får sette kryss så vi vet d blir rett) for å få lønna. Minste for 50 kr å eldste 75 kr uka hvis de har oppfylt kravet. Dette er enkle ting som å få sekken på rommet å ta ut matboksen hver dag(5 kryss bare der), rydde rommet på fredag, få klærne i skittentøyskurven etter bruk, sette fat og bestikk i maskinen etter middag og lignende... De kan også velge om de vil ha pengene i handa eller spare dem opp så fyller jeg det på kontantkortene deres. Vi lagde listene sammen, så de fikk være med å bestemme hva de skulle gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Linkas skrev:

Har ikke lest hele tråden, her er mitt svar..

Mine 2 har en jobbliste de skal gjøre for å få ukelønn. Det skal være 11 kryss pr uke(kun jeg får sette kryss så vi vet d blir rett) for å få lønna. Minste for 50 kr å eldste 75 kr uka hvis de har oppfylt kravet. Dette er enkle ting som å få sekken på rommet å ta ut matboksen hver dag(5 kryss bare der), rydde rommet på fredag, få klærne i skittentøyskurven etter bruk, sette fat og bestikk i maskinen etter middag og lignende... De kan også velge om de vil ha pengene i handa eller spare dem opp så fyller jeg det på kontantkortene deres. Vi lagde listene sammen, så de fikk være med å bestemme hva de skulle gjøre.

Men dette er jo vanlige hverdagsoppgaver som burde gjøres uten lønn. Skal man tjene ekstra ukelønn så må det jo være noe annet enn dagligdagse plikter? 

Anonymkode: cf976...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...