Gå til innhold

Jobbsøking uten referanse :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 22 år gammel jente, som skal begynne på en bachelorgrad til høsten. Har lyst til å ha en deltidsjobb ved siden av studiene, og tenker å søke på sykehjem og i en del matbutikker osv.

Problemet mitt er at jeg ikke har noen referanser å vise til. Jeg har hatt kun én jobb tidligere (på et treningssenter), og jeg vil nødig bruke sjefen der som referanse. Greia er at jeg slet med spiseforstyrrelser, samt at moren min var alvorlig syk, da jeg jobbet der. Derfor var jeg veldig lite fleksibel og tok aldri på meg noen vakter utover mine faste. Ja, det var dumt, men slik tenkte jeg ikke over da jeg slet psykisk og samtidig hadde en alvorlig syk mor. Sjefen synes selvfølgelig jeg ikke var noen god medarbeider, som jo er forståelig. Men jeg vil ikke bruke henne som referanse siden jeg da risikerer at hun sier noe negativt om meg til den jeg søker jobb hos. 

Noen forslag til hva jeg bør gjøre? Er det liten sjanse å få jobb når jeg ikke har noen referanser arbeidsgiver kan kontakte? 

Anonymkode: a89b1...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidet du med noen andre på treningssenteret?
Du kan oppgi en kollega som du føler du hadde god kontakt med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Chibi skrev:

Arbeidet du med noen andre på treningssenteret?
Du kan oppgi en kollega som du føler du hadde god kontakt med :) 

Jeg tror nok også de vil kunne si noe negativt om meg, siden jeg aldri sa ja til å bytte vakter med dem, eller ta ekstra hvis de var syke etc. Så de står nok på lik linje med sjefen, tror jeg. Var forresten kun to andre som jobbet der i tillegg til meg og sjefen, så om jeg spør en av de andre ansatte vil nok sjefen få greie på det (hun har et veldig godt forhold til begge dem). 

Anonymkode: a89b1...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i starten av 20-årene hadde jeg ingen relevante referanser og fikk en attest med referanse fra en lærer. 

Anonymkode: 2ecaf...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei 22 år gammel jente, som skal begynne på en bachelorgrad til høsten. Har lyst til å ha en deltidsjobb ved siden av studiene, og tenker å søke på sykehjem og i en del matbutikker osv.

Problemet mitt er at jeg ikke har noen referanser å vise til. Jeg har hatt kun én jobb tidligere (på et treningssenter), og jeg vil nødig bruke sjefen der som referanse. Greia er at jeg slet med spiseforstyrrelser, samt at moren min var alvorlig syk, da jeg jobbet der. Derfor var jeg veldig lite fleksibel og tok aldri på meg noen vakter utover mine faste. Ja, det var dumt, men slik tenkte jeg ikke over da jeg slet psykisk og samtidig hadde en alvorlig syk mor. Sjefen synes selvfølgelig jeg ikke var noen god medarbeider, som jo er forståelig. Men jeg vil ikke bruke henne som referanse siden jeg da risikerer at hun sier noe negativt om meg til den jeg søker jobb hos. 

Noen forslag til hva jeg bør gjøre? Er det liten sjanse å få jobb når jeg ikke har noen referanser arbeidsgiver kan kontakte? 

Anonymkode: a89b1...a76

Vi hadde en vikar en gang som ingen kunne si noe pent om...

Jeg fikk aldri med meg hva greia var pga jeg ikke hadde noe direkte med henne å gjøre, 

men hun spurte meg om jeg ville være referanse for henne.... noe jeg syntes var rart,

da jeg fortalte kollegene mine dette, sa de at hun var nok redd for hva de andre ville si om henne.


Det jeg tror du skal gjøre i dette tilfellet, er å være ærlig helt fra starten.
Spør gjerne dine kolleger om å være referanse,

men på forhånd kan du "advare" sjefen og fortelle hvordan ting var.

Anonymkode: e4d48...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt i starten av 20-årene hadde jeg ingen relevante referanser og fikk en attest med referanse fra en lærer. 

Anonymkode: 2ecaf...079

Fra en lærer? Jeg har ikke hatt noen lærere på en stund. Og om jeg venter med å søke til jeg har studert litt, så har jo foreleserne enormt mange studenter å forholde seg til, så det er litt rart hvordan vedkommende kan si noe spesifikt om akkurat meg? 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en vikar en gang som ingen kunne si noe pent om...

Jeg fikk aldri med meg hva greia var pga jeg ikke hadde noe direkte med henne å gjøre, 

men hun spurte meg om jeg ville være referanse for henne.... noe jeg syntes var rart,

da jeg fortalte kollegene mine dette, sa de at hun var nok redd for hva de andre ville si om henne.


Det jeg tror du skal gjøre i dette tilfellet, er å være ærlig helt fra starten.
Spør gjerne dine kolleger om å være referanse,

men på forhånd kan du "advare" sjefen og fortelle hvordan ting var.

Anonymkode: e4d48...436

Advare sjefen der jeg søker, tenker du? :) Går jo an det, men vedkommende blir vel automatisk skeptisk når jeg ikke er "feilfri" hvis du skjønner. Har ikke kontakt med noen av de to kollegaene jeg hadde, så jeg synes det er veldig upassende å spørre en av dem. Særlig når begge to fortsatt jobber der, og jeg ikke har noe forhold til dem i det hele tatt, annet enn at jeg er deres tidligere ufleksible og irriterende kollega :(

Anonymkode: a89b1...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at skremmende mange faktisk ikke sjekker referanser uansett, i hvert fall i matbutikker, kiosker, bensinstasjoner o.l., så du kan jo ha "flaks" og komme ut for en slik arbeidsgiver. Sjansen er nok større for at referanser ikke blir sjekket hvis du møter opp personlig og gjør en veldig god figur når du leverer søknaden. Det er også lurt å komme på dagtid, da er det mest sannsynlig at sjefen er der. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt hva som helst i begynnelsen og gjort en god jobb der så jeg kunne få en god referanse å bruke senere.

Anonymkode: d3dff...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var litt yngre enn deg, TS, hadde ikke jeg heller noen referanser å snakke om. Så da brukte jeg kontaktlærer fra videregående.

Anonymkode: a4d77...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at skremmende mange faktisk ikke sjekker referanser uansett, i hvert fall i matbutikker, kiosker, bensinstasjoner o.l., så du kan jo ha "flaks" og komme ut for en slik arbeidsgiver. Sjansen er nok større for at referanser ikke blir sjekket hvis du møter opp personlig og gjør en veldig god figur når du leverer søknaden. Det er også lurt å komme på dagtid, da er det mest sannsynlig at sjefen er der. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt hva som helst i begynnelsen og gjort en god jobb der så jeg kunne få en god referanse å bruke senere.

Anonymkode: d3dff...d5a

Ja, jeg tenker å møte opp, iallefall hvis jeg søker uten at det er utlyst stilling. Tar også hva som helst, så lenge det er forsvarlig arbeid. Er veldig fleksibel sånn sett, det er jo bare en ekstrajobb :) Men på utlyste stillinger er det vel vanlig å sende søknad dit det står at man skal sende, og heller kanskje ringe/møte opp etter søknadsfristen for å "høre hvordan det går", og slik bli langt merke til. Men er jo redd for at arbeidsgiver skal bli skeptisk når jeg ikke har noen referanser å vise til. H*n kan jo ane ugler i mosen. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var litt yngre enn deg, TS, hadde ikke jeg heller noen referanser å snakke om. Så da brukte jeg kontaktlærer fra videregående.

Anonymkode: a4d77...7f4

Nå er det jo flere år siden jeg gikk ut fra videregående, så det er nok ikke egnet for meg. Etter videregående begynte jeg på et studie, men måtte slutte etter jul første semester, pga. spiseforstyrrelsene. Så har dessverre ikke noen som egner seg som referanse der heller. Ikke meningen å blåse forslaget ditt av banen, men håper du forstår hva jeg mener :)

Anonymkode: a89b1...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å ikke føre opp at du har jobbet, så slipper du spørsmål om tidligere arbeidssted, samt å måtte forklare hvorfor du ikke har referanse osv.

Du ville ikke vært den eneste uten tidligere arbeidserfaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Paeonia skrev:

Alternativet er å ikke føre opp at du har jobbet, så slipper du spørsmål om tidligere arbeidssted, samt å måtte forklare hvorfor du ikke har referanse osv.

Du ville ikke vært den eneste uten tidligere arbeidserfaring :) 

Som uti 20-åra er det vel ganske vanlig å ha tidligere arbeidserfaring? 

Vil du si det beste er å droppe å føre opp at jeg har jobbet, eller føre opp og videre forklare at jeg ikke har referanse? 

Anonymkode: a89b1...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.7.2016 at 20.36, AnonymBruker skrev:

Fra en lærer? Jeg har ikke hatt noen lærere på en stund. Og om jeg venter med å søke til jeg har studert litt, så har jo foreleserne enormt mange studenter å forholde seg til, så det er litt rart hvordan vedkommende kan si noe spesifikt om akkurat meg? 

Advare sjefen der jeg søker, tenker du? :) Går jo an det, men vedkommende blir vel automatisk skeptisk når jeg ikke er "feilfri" hvis du skjønner. Har ikke kontakt med noen av de to kollegaene jeg hadde, så jeg synes det er veldig upassende å spørre en av dem. Særlig når begge to fortsatt jobber der, og jeg ikke har noe forhold til dem i det hele tatt, annet enn at jeg er deres tidligere ufleksible og irriterende kollega :(

Anonymkode: a89b1...a76

Jeg "advarte" min nye sjef om min gamle arbeidsplass og hvordan det var der når jeg søkte ny jobb. Gikk veldig fint egentlig. Måtte jo bare si det ettersom han "måtte" ha en referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som uti 20-åra er det vel ganske vanlig å ha tidligere arbeidserfaring? 

Vil du si det beste er å droppe å føre opp at jeg har jobbet, eller føre opp og videre forklare at jeg ikke har referanse? 

Anonymkode: a89b1...a76

Jeg vil si at det hele avhenger av hva du eventuelt unnskylder referansen din med. Men blr være forsiktig med å informere om tidligere sykdommer som psykiske lidelser. Da kan den nye sjefen lett tenke at man er redd for at det kan skje igjen. Hvis du kan bortforklare det med sykdommen til moren din, eller noe annet (uten å legge skyld på tidligere arbeidsgiver) ville jeg satt opp erfaringen og forklart at du ikke har referanse pga det.

Hvis du ikke kan komme med en fornuftig og god unnskyldning, som setter verken deg eller tidligere arbeidsgiver i dårlig lys, ville jeg latt være å ført det opp :)

Men da er det desto viktigere å levere personlig. Det ER lov å møte opp å gi til sjefen selvom det står at det skal sendes på mail. Da kan du bare si at "jeg ønsket å levere personlig, men jeg kan gjerne sende på mail også, hvis du foretrekker det" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg "advarte" min nye sjef om min gamle arbeidsplass og hvordan det var der når jeg søkte ny jobb. Gikk veldig fint egentlig. Måtte jo bare si det ettersom han "måtte" ha en referanse.

Men er det ikke litt dumt å snakke negativt om forrige arbeidsplass, til en ny arbeidsgiver? Det er jo ikke akkurat positivt å henge ut tidligere arbeidsgivere. Den deltidsjobben jeg eventuelt får, kommer jeg jo ikke til å ha resten av livet, og man vil vel neppe ansette noen som snakker stygt om sine tidligere arbeidsgivere? 

15 minutter siden, Paeonia skrev:

Jeg vil si at det hele avhenger av hva du eventuelt unnskylder referansen din med. Men blr være forsiktig med å informere om tidligere sykdommer som psykiske lidelser. Da kan den nye sjefen lett tenke at man er redd for at det kan skje igjen. Hvis du kan bortforklare det med sykdommen til moren din, eller noe annet (uten å legge skyld på tidligere arbeidsgiver) ville jeg satt opp erfaringen og forklart at du ikke har referanse pga det.

Hvis du ikke kan komme med en fornuftig og god unnskyldning, som setter verken deg eller tidligere arbeidsgiver i dårlig lys, ville jeg latt være å ført det opp :)

Men da er det desto viktigere å levere personlig. Det ER lov å møte opp å gi til sjefen selvom det står at det skal sendes på mail. Da kan du bare si at "jeg ønsket å levere personlig, men jeg kan gjerne sende på mail også, hvis du foretrekker det" :)

Jeg har alltid trodd at det er "forbudt" å levere personlig hvis det står det skal sendes på mail eller gjennom søknadsskjema. Vil jo ikke være irriterende, heller :P Men går jo an å sende på mail, og så dra innom rett rundt søknadsfristen og slik vise seg personlig? Eller er det helt ok og normalt å levere søknaden personlig selv om det står noe annet? 

Anonymkode: a89b1...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke litt dumt å snakke negativt om forrige arbeidsplass, til en ny arbeidsgiver? Det er jo ikke akkurat positivt å henge ut tidligere arbeidsgivere. Den deltidsjobben jeg eventuelt får, kommer jeg jo ikke til å ha resten av livet, og man vil vel neppe ansette noen som snakker stygt om sine tidligere arbeidsgivere? 

Jeg har alltid trodd at det er "forbudt" å levere personlig hvis det står det skal sendes på mail eller gjennom søknadsskjema. Vil jo ikke være irriterende, heller :P Men går jo an å sende på mail, og så dra innom rett rundt søknadsfristen og slik vise seg personlig? Eller er det helt ok og normalt å levere søknaden personlig selv om det står noe annet? 

Anonymkode: a89b1...a76

Jeg sa vel egentlig bare at arbeidsmiljøet der var skikkelig dårlig og jeg følte jeg ikke hadde fått tilstrekkelig opplæring og at daglig leder var konstant veldig gretten på meg. Han ringte de som referanse likevel, og ble kjefta ned derifra.. haha.

 

Hadde ikke så mye annet valg enn å si at jeg fikk antageligvis ikke noen god referanse derifra, men at han fikk jo bare ringe.. :P Han var litt skeptisk til meg i begynnelsen før han sjekket referansene, men etter han hørte hvor frekke de var så sa han bare i ettertid at han skjønte hvorfor jeg hadde sluttet, og at jobben var min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk stygt om tidligere arbeidsgiver. Det kan gå fint som eksempelet over, men på generelt grunnlag er dette ikke en god idé. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Bokdamen skrev:

Ikke snakk stygt om tidligere arbeidsgiver. Det kan gå fint som eksempelet over, men på generelt grunnlag er dette ikke en god idé. 

Jepp. Jeg visste at det (i min situasjon) kom til å komme frem uansett da han ringte referansene så det var like godt å si det først som sist :) Pluss at han spurte hvorfor jeg sluttet (gikk arbeidsledig 5 mnd fra jeg sluttet i jobb 1 til begynte i jobb 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...