Gå til innhold

Betale førerkort for barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke lappen av foreldrene mine, selvom de hadde mer en god nok råd. 

Da jeg bestemte meg for at jeg ville ta lappen var det tre grunner til at de ikke ville betale.

1) Vi hadde et utmerket busstilbud.

2) Jeg jobbet mer eller mindre fulltid selv.

3) Jeg bodde hjemme og betalte ikke noe for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg synes dette er et ansvar foreldre bør ta. Hvor mange femtenåringer har råd til trafikalt grunnkurs og mørkedemo? Hvor mange 16-åringer har økonomi til å begynne å kjøre? For å klare å øvelseskjøre nok til å redusere risikoen er det jo vitalt at man begynner så tidlig som mulig.

Hvis jeg får barn skal de ta trafikalt grunnkurs med en gang de fyller femten og øvelseskjøre med en gang de fyller 16. 

Synes det er en uting at folk får barn når de åpenbart ikke har økonomi til det, dere burde tatt dere en utdanning isteden. Fattigdom avler fattigdom.

Lappen blir jo også dyrere og dyrere, så de vil jo både gå glipp av fordelen med å ha lappen fra de er atten OG måtte betale mer for den.

All forskning viser at lavt utdannede foreldre som er lavt lønnede er negativt for barns oppvekst. En av de viktigste faktorene for at et barn skal klare seg bra er foreldre med høyere utdanning. Risiko for rusmisbruk, for å ikke fullføre videregående og for å bli arbeidsledig øker drastisk når foreldrene ikke har høyere utdanning. Selvsagt bør de ha dårlig samvittighet, barna deres vil for alltid ha en ulempe i forhold til andre barn. Jeg ville ikke ha hatt samvittighet til å gjøre noe så slemt. 

Før jeg har master skal det ikke bli noen barn på meg, sånn sett er jeg ansvarlig.

Herlig fred er mitt ord om dine holdninger. Du burde tenke litt over at muligheten for at sykdom kan ha gjort en ikke kunne ta en høyere utdanning eller fornøyd med noe annet. Helt ærlig vi trenger Alle arbeidere. Det er også vesentlig forskjell på høyere utdanning og lønn. Jeg har høyere utdanning men tjener ikke mer enn en med fagbrev innen mannsdominerte yrker. Man defineres ikke som person pga utdanning! Mine besteforeldre var fantastiske mennesker selv om det var høyst uvanlig med høyere utdanning da og de hadde det ikke. Heller ikke mine foreldre. Folk kan ha lest maaaaange bøker uten om studie som er helt relevant ift barn. Du tolker forskning direkte ensporet. Vi blir og eldre og eldre før vi velger å få barn det er også nevnt i forskning å kunne være uheldig. Så alt er ikke enten eller. Mange penger er ikke barns lykke det er tid og kjærlighet. Heldigvis skal man i Norge få hjelp til å leve relativt godt. Tror mange med dine holdninger må spise sine ord. En vet ingenting om fremtiden det kan være deg det kan være meg hvem vet. Bare litt refleksjon fra meg. 

Anonymkode: 8033e...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herlig fred er mitt ord om dine holdninger. Du burde tenke litt over at muligheten for at sykdom kan ha gjort en ikke kunne ta en høyere utdanning eller fornøyd med noe annet. Helt ærlig vi trenger Alle arbeidere. Det er også vesentlig forskjell på høyere utdanning og lønn. Jeg har høyere utdanning men tjener ikke mer enn en med fagbrev innen mannsdominerte yrker. Man defineres ikke som person pga utdanning! Mine besteforeldre var fantastiske mennesker selv om det var høyst uvanlig med høyere utdanning da og de hadde det ikke. Heller ikke mine foreldre. Folk kan ha lest maaaaange bøker uten om studie som er helt relevant ift barn. Du tolker forskning direkte ensporet. Vi blir og eldre og eldre før vi velger å få barn det er også nevnt i forskning å kunne være uheldig. Så alt er ikke enten eller. Mange penger er ikke barns lykke det er tid og kjærlighet. Heldigvis skal man i Norge få hjelp til å leve relativt godt. Tror mange med dine holdninger må spise sine ord. En vet ingenting om fremtiden det kan være deg det kan være meg hvem vet. Bare litt refleksjon fra meg. 

Anonymkode: 8033e...910

Hvilken sykdom gjør deg ute av stand til å lese en bok?

Vi har mer enn nok arbeidere, og trenger vi flere er Europa full av dem.

Lønn er irrelevant. 

Jeg har ikke sagt noe om man er et bra menneske eller ikke.

Jeg er helt enig i at gamle folk heller ikke bør få barn.

Fagbrev smitter ikke, høyere utdanning gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pappa betaler min. mamma kunne tvilsomt betalt den for meg, men da hadde jeg hatt fondet, selv om det hadde vært kjipt å brukt på lappen (skal brukes til leilighet). jeg vet ikke helt hvordan det er blant venninnene mine, men tror de fleste får dekket av foreldre, de som har jobb antar jeg betaler i hvert fall litt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke noe du må betale. Dette kommer helt an på familiens økonomi. Da jeg vokste opp (på bygda) var normen at foreldre sponset mopedlappen, som vi tok via skolen, for å slippe taxitjeneste, men førerkort på bil ble tatt av konfirmasjonspengene. Mine foreldre sparte alt av pengegaver, dåp. bursdager og julegaver, og sammen med konfirmasjonspengene var dette nok til både førerkort og første bil da jeg var myndig. 

Det at dere ikke har bil heller tyder også på at dere bor et sted hvor dette ikke er strengt nødvendig. Dersom dette er noe ungene virkelig ønsker seg får dere være behjelpelige med å skaffe dem jobb og oppfordre dem til å spare selv. Har ei ufør venninne, som ikke hadde råd til dette, det ene barnet fant ut at hun ikke hadde behov for bil, den andre la seg i selen for å jobbe og spare opp penger selv. Ingen av dem forventa å få noe, siden de hadde grei innsikt i familieøkonomien. 

Anonymkode: 9c482...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte ikke lappen (bor i by med godt kollektivtnettverk), men tok nå lappen fordi alle mente det var så kjekt å ha. Jeg fikk påspandert traf.grunnkurs av mine foreldre (siden ikke mine søsken trengte det. og jeg er yngst og bortskjemt/økonomien var annerledes med meg enn mine søsken), mens resten måtte jeg betale selv. Det både mamma og pappa gjorde med meg var å øvelseskjøre utallige timer over nesten 3 år før jeg endelig fikk ut fingeren og meldte meg til kjøretimer. Da gikk det raskt (3mnd ca før jeg hadde lappen i hånda). Men kostet likevel ca 19000. La barna dine få seg en ekstrajobb, så kan de fint betale selv. 

Anonymkode: feacf...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som er viktig er å tydeliggjøre for barna at dere ikke betaler lappen. For om ungene "håper" at dere skal ordne det, så kommer de aldri i gang. Vær tydelig på at de må betale det selv, og at det kan være lurt å ta seg en ekstrajobb :-) 

Anonymkode: 34620...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte betale lappen selv. 

Så langt har vi bare et barn, og jeg setter barnetrygden inn på en sparekonto som skal gå til lappen og forhåpentligvis litt startkapital til bil også når han blir så stor. 

Håper vi har økonomi til å gjøre det samme med et eventuelt neste barn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg synes dette er et ansvar foreldre bør ta. Hvor mange femtenåringer har råd til trafikalt grunnkurs og mørkedemo? Hvor mange 16-åringer har økonomi til å begynne å kjøre? For å klare å øvelseskjøre nok til å redusere risikoen er det jo vitalt at man begynner så tidlig som mulig.

Hvis jeg får barn skal de ta trafikalt grunnkurs med en gang de fyller femten og øvelseskjøre med en gang de fyller 16. 

Synes det er en uting at folk får barn når de åpenbart ikke har økonomi til det, dere burde tatt dere en utdanning isteden. Fattigdom avler fattigdom.

Lappen blir jo også dyrere og dyrere, så de vil jo både gå glipp av fordelen med å ha lappen fra de er atten OG måtte betale mer for den.

All forskning viser at lavt utdannede foreldre som er lavt lønnede er negativt for barns oppvekst. En av de viktigste faktorene for at et barn skal klare seg bra er foreldre med høyere utdanning. Risiko for rusmisbruk, for å ikke fullføre videregående og for å bli arbeidsledig øker drastisk når foreldrene ikke har høyere utdanning. Selvsagt bør de ha dårlig samvittighet, barna deres vil for alltid ha en ulempe i forhold til andre barn. Jeg ville ikke ha hatt samvittighet til å gjøre noe så slemt. 

Før jeg har master skal det ikke bli noen barn på meg, sånn sett er jeg ansvarlig.

Det er din fulle rett å syns at det er et ansvar foreldre bør ta! ;) Her ønsker TS å ta det ansvaret, men har dessverre ikke mulighet. Da er det heldigvis min fulle rett, å gi min støtte og si at det faktisk ikke er et foreldreansvar å betale førerkortene til barna! ;) For det er ikke et foreldreansvar, selv om du eller andre eller syns det burde være det. Det hadde vært jo vært fint for alle om det var et pålagt ansvar, for da hadde de som ikke har mulighet til å følge dette opp, som eks TS, og kunne da fått hjelp og stønad til dette. Slik er det ikke pr dags dato. Jeg tolker av ditt innlegg at du mener at TS ikke burde fått barn pga de ikke har anledning å dekke kostnadene for førerkort til sine barn? Kjenner meg trist av slike holdninger, det er jo førerkort det her er snakk om, ikke mat og klær! Kanskje TS sine barn går glipp av lappen, kanskje de finner en løsning på dette. Mange klarer seg uten lappen et helt liv, og hatt det ok med det. Det du ikke vet, går du ikke glipp av, er det uttrykk, ikke den fulle men kanskje en liten sannhet i det her. Mange har klart seg utmerket i lang til uten lapp og bil, men i det de har kjent på å ha det, kunne de ikke tenke seg å gi slipp på det igjen. Ts sine barn kan skaffe seg småjobber, i ukedag el helg, og ha sommerjobber, sparer de alt tjener, får de fint til å la lappen! Ingenting som tilsier at de må ha lappen på 18årsdagen heller, gir de det litt lenger tid, er det enda lettere å spare inn pengene som trengs. Syns det er imponerende hvordan noen kan slå i bordet med fakta, forskning og statistikker, og følge sitt liv etter det uten å reflektere særlig rundt tingene. Du sier at foreldre med lav utdanning og lønn er negativt for barns oppvekst. Nå må du huske på at foreldreansvaret er en svært sammensatt oppgave, og hvordan den jobben blir utført kan ikke dømmes etter foreldrenes utdannelse og inntekt. Det hjelper ikke med høy utdannelse, og høy inntekt, dersom man ikke evner å vise omsorg og kjærlighet, materielle ting kan aldri erstatte omsorg og kjærlighet. Kjenner til flere foreldre som har svært sterke meninger om at man bør ditt og datt før man får barn, for i følge statistikken osv, så har de fulgt dette, og blir fortvilet over at det ikke kommer instruksjons/regelbok med barnet, og finner ut at de ikke kommer langt på vei med forskningen og statistikken de kan så godt, når de står der med barnet, og ikke vet råd, fordi deres barn er unikt og oppfører seg jo ikke sånn og slik, selv om det får både iphoner og merkeklær osv. Jeg har ofte opplevd at de mest firkantede foreldrene, som har mest kunnskap om statistikker og forskning osv er de minst kunnskapsrike når det kommer til foreldrerollen og hva et barn faktisk har behov for! ;) Risikoen og sammenhengen du nevner mht utdanning, jobb, lønn til foreldrene, hvordan det påvirker barnet, ofte ser man en sammenheng der ja, om barnet havner på skråplanet, men det er ingen fasit, og barnet kan likegodt klare seg veldig bra også. Det kommer an på de andre faktorene som spiller inn! ;) Det finnes foreldre som stiller svært sterkt mht utdanning og lønn, har alt det materielle man kan drømme om, men likevel ikke klarer å dekke sine barns behov fordi kjærlighet og omsorgsevne ikke kan kjøpes, og de materielle verdiene står i veien for dette. Satt på spissen, hva er best? Å vokse opp med alt du kan drømme om materielt sett, men mangel på omsorg via kjærlighet og trygghet, slik at man som voksen eier alt og mere til, men full av usikkerhet og psykiske problemer og vonde følelser pga mangel på nærhet i oppveksten? Eller å  vokse opp med noe eller en del mindre materielle ting, men en hverdag full av trygghet, omsorg, glede og kjærlighet, og bli som voksen en person som har respekt for alt det materielle, trygge på seg selv, og ikke minst respekt for og ser mennesker for den de er, og ikke dømmer noen fordi de er eller har? Ville selv valgt det sistnevnte! ;) Du mener at selvsagt bør TS/de ha dårlig samvittighet. Empati er et stikkord her, svært lite i verden er sort hvitt, det gjelder også mht foreldrerollen. Uavhengig grad av utdannelse og lønn, vil absolutt alle oppegående foreldre kjenne på det å ha dårlig samvittighet ovenfor sine barn, fordi alle har et ønske om det aller  beste for sine barn. Har til gode å høre om foreldre som til enhver tid er i den optimale perfekte situasjonen ovenfor sine barn. Min opplevelse er at de som har mye penger, gir ofte mye av det, men lite av sin tid, og de med mindre penger, gir ofte mye av sin tid. Tenker selv av tid er det aller viktigste, det finnes også et sitat, av en grunn, tenker jeg, som sier at "barn staver kjærlighet slik: T-I-D" Det at du syns at det er slemt å ikke ha penger til lappen til barna, og mener at de med rette bør ha dårlig samvittighet for det, sier mye om dine verdier, tenker jeg. Og det at du sier, at før du har master skal det ikke bli noen barn på deg, og syns selv det er ansvarlig, har jeg flere tanker om. Det er ingen likhetstegn mellom det å ha master og høy lønn og det å være en ansvarlig forelder! Det er så uendelig mye mer som skal til for å kunne kalles ansvarlig forelder! ;) Det finnes da mange gode flotte foreldre som ikke har master. Så det tenker jeg er selv at er en veldig arrogant utsagn! Utdannet eller ikke, det finnes både gode og mindre gode foreldre i begge kategorier! ;) Jeg kan likevel forstå hvor du kommer fra, og enig i at det hjelper godt å ha utdannelse før man får barn osv! At man har penger til gi barna det man ønsker, slik som eks lappen osv, har man som foreldre det beste med seg selv, om man kan slippe økonomisk bekymring, det gjelder generelt alle mennesker. At jeg selv kanskje ville  betalt lappen til barnet, betyr ikke at alle andre har anledning til det, og tenker at verken jeg eller andre har rett til å dømme noen, fordi de ikke står likt stilt som enn en selv! ;) Som du ser av i tråden er det ikke en selvfølge at foreldre betaler lappen, selv om de har økonomi til det! Det handler ikke bare om penger, det handler om livets skole, og en del av oppdragelsen, og lære barna til å kunne stå på egne bein! Det er svært bra læring på så utrolig mange måter, og ikke minst stolthet for ungdommen å skaffe penger og betale for lappen selv! Det er en virkelig en stor og ikke minst nyttig gave foreldre som gir sine barn, og kroner og øre kan aldri noen gang erstatte den følelsen av stolthet og følelsen av å lykkes i livet med så stor ting! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd og de må ha lappen så gir du det, om du ikke har råd så må de fikse det selv.

De to eldste har fått lappen pga at de måtte ha det pga jobb så da så jeg på det som utgift til inntektservervelse.

Så får vi se når de andre barna blir interessert i å få lappen eller ei.

Vi har råd til å betale den for dem, men måtte selv betale for lappen selv når vi tok den.

 

Forøvrig har vi ett dårlig og dyrt kollektiv tilbud her vi bor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg digger fattige folk som sparer med å spare pantepengene. Ei venninne fortalte at hun hadde fått råd til sydenturen ved å pante flasker. Jeg måtte anstrenge meg for å ikke påpeke alle feriene hun kunne fått hvis hun ikke hadde drukket et par tusen flasker med brus...

Du vet vel at det finnes nok av panteflasker rundt omkring.

Jeg har nå mer enn nok penger på bok men har fremdeles med meg pose til tomflasker når jeg går tur med hunden, og en plastkasse bak i bilen til tomflasker som jeg finner når jeg er ute.

(Her i huset drikkes brus kun til fest og på lørdager)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme ikke til å betale for det, da jeg ikke har råd. Men begge barna har en konto md 35 000 kr på, fått av besteforeldrene. Så de kan jo bruke de pengene. Så hadde jeg nok hjulpet litt til. Hvis største barnet, tar den utdannelsen hun ønsker, så må hun ha førerkort og. Men 35 000 burde jo rekke til førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er nok å få lappen. Jeg fikk ikke lappen av mine foreldre, og var nok absolutt i mindretall. Er et skrekkeksempel: Har fremdeles ikke lappen, 15 år etterpå. Men jeg bor i storby der det er mer upraktisk å ha bil enn å ikke ha det, og har aldri vært spesielt interessert i kjøring. Søsknene mine tok sertifikatet, og betalte selv. Har dere økonomisk mulighet til å for eksempel gi støtte til det obligatoriske, men at de må betale kjøretimer selv? Tror det er lurt å sette seg ned og lage et budsjett slik at de får sett hvor dyrt det er, og se om de har forslag til hva de kan gjøre for å få råd til kjøretimer. 

Anonymkode: f5ad2...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og alle søsknene mine fikk førerkort av foreldrene mine, men det var på den tid den totalt kostet ca 10.000,- for meg. (Og sikkert billigere for eldre søsken, og dyrere for de yngre.) Begge foreldrene mine lærekjørte masse med meg, og jeg hadde bare to kjøretimer i tillegg til det obligatoriske. 

Vi bodde slik til at det ikke gikk kollektivtransport forbi, og det at vi etterhvert fikk førerkort gjorde at den som var eldst etterhvert kunne kjøre de yngre søsknene til sine aktiviteter. Har ikke tall på hvor mange fotballtreninger og kamper jeg har kjørt mine yngre brødre til. Samt at det var mulig å få seg jobb og komme oss til og fra, uten å måtte bli kjørt av foreldrene våre.

Og det at mine brødre har fått traktorførerkort har ført til at de kunne hjelpe far med slåtten hjemme, samt at de kunne ta seg jobb som avløsere fra de var 16 år, og dermed tjene egne penger. (Ble faktisk litt usikker på om brødrene mine kanskje betalte billappen selv her, jeg tok ikke traktorlappen.) 

Så for min del har det at foreldrene mine betalt ført til at de kunne få mer hjelp av oss barna. 

 

Anonymkode: 6abbe...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte selv mitt eget førerkort da for 25 år siden. Og hadde ikke problem med det egentlig.

Barnefaren og jeg er skilt, og ble enige om at vi alle betalte 1/3 hver, da jeg heller ikke syns barn har vondt av å jobbe litt for det de ønsker. Ikke bare få det lagt i handa. Mener det er endel av opplæring og modningen til ungdommen. At de ser at det du ønsker må du jobbe for.

Men som sagt vi delte på 3 med ho eldste som tok lappen ifjor. Vi betalte ca 9000,- hver.

Jeg er singel med mye utgifter selv, så jeg kan ikke bare trylle frem 9 lapper plutselig, så jeg la av 250 i måneden i 3 år. Begynte etter hennes konfirmasjon.

Samme gjøres nå med andremann. Ho fyllte nettopp 15 og hadde konfirmasjon i mai. Så i 3 år fremover legger jeg 250 inn på egen sparekonto.

Det er slik jeg har hatt råd til alle store utgifter. Planlegg i gooood tid.

Men er det ikke mulighet for dere å legge av det i måneden heller, så må barna bruke sine egne sparepenger, bursdagspenger og jobbe ved siden av. Er ønsket stort nok, så ordner det seg på en eller annen måte, selv om det kanskje ikke akkurat er på 18 års dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg synes dette er et ansvar foreldre bør ta. Hvor mange femtenåringer har råd til trafikalt grunnkurs og mørkedemo? Hvor mange 16-åringer har økonomi til å begynne å kjøre? For å klare å øvelseskjøre nok til å redusere risikoen er det jo vitalt at man begynner så tidlig som mulig.

Hvis jeg får barn skal de ta trafikalt grunnkurs med en gang de fyller femten og øvelseskjøre med en gang de fyller 16. 

Synes det er en uting at folk får barn når de åpenbart ikke har økonomi til det, dere burde tatt dere en utdanning isteden. Fattigdom avler fattigdom.

Lappen blir jo også dyrere og dyrere, så de vil jo både gå glipp av fordelen med å ha lappen fra de er atten OG måtte betale mer for den.

All forskning viser at lavt utdannede foreldre som er lavt lønnede er negativt for barns oppvekst. En av de viktigste faktorene for at et barn skal klare seg bra er foreldre med høyere utdanning. Risiko for rusmisbruk, for å ikke fullføre videregående og for å bli arbeidsledig øker drastisk når foreldrene ikke har høyere utdanning. Selvsagt bør de ha dårlig samvittighet, barna deres vil for alltid ha en ulempe i forhold til andre barn. Jeg ville ikke ha hatt samvittighet til å gjøre noe så slemt. 

Før jeg har master skal det ikke bli noen barn på meg, sånn sett er jeg ansvarlig.

Verdensvant står det på deg...litt få år på baken og lite nyansert leser jeg ut av ditt innlegg.

Helt enig at utdannelse er viktig, men jeg kan love deg at du blir ikke en bedre forelder bare fordi du tar master i ett fag!

Å være en god mamma og pappa krever endel mer. At livet er lettere med god lønn er jo selvklart, men du kan ha et godt liv med normal lønn også. Du må bare prioritere anerledes.

Du kan ha de beste planer, utdannelse og mål i livet, men det skjer alltid uforusette saker. Også står du der og må re planlegge hele livet ditt. Og ville du da likt at en viktigper ber deg ta deg sammen og utdann deg ellers så burde du ikke fått barn...

Jeg har ikke master, er skilt fra barnefar, men vi tjener begge helt greit og hadde selvsagt kunnet betalt lappen for våre barn.

Men vi mener faktisk at ungdommen ikke er klar for voksenlivet, ved og alltid feie gulvet for de. Det er ikke slik verden virker.

Sånn gjorde vi det, men det betyr ikke at jeg hever meg over eller tror jeg vet bedre enn alle andre.

Lykke til med Master'n din, og jeg håper livet ditt vil gå på skinner. Men dessverre går det sjelden slik..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bergtekjen

Eg veit ikkje kva som er vanleg, men foreldra mine avtalte at dei skulle hjelpe meg å betale for lappen hvis eg ikkje byrja å røyke.
Hvis dei hadde hatt dårleg råd hadde eg forstått at eg måtte betale for den sjølv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det i grunn bare en forsinkelse i lappbetalingen her. Mamma betalte min lapp, jeg betaler lappen for barnet mitt og så forventer jeg i grunn at han hjelper sitt barn. Unge voksne har mer enn nok kostnader og lever på budsjett, så jeg synest dette er veldig greit. Alle får jo betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...