Gå til innhold

Betale førerkort for barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg betalte min selv, og personlig syntes jeg heller det er et ansvar man får når man blir voksen (å betale for sånne ting selv), mer enn at det er foreldrenes ansvar. Man skal da lære barna å være selvstendige. Men det er klart at har man pengene er det jo ikke noe i veien for det heller :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene mine betalte den første timen. Jeg har selv betalt alle de andre :). Jeg synes det har fungert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk deler dekket (trafikalt grunnkurs), men jobbet og betalte resten selv. Skal dog nevnes at jeg lånte penger av foreldrene mine til å betale enkelte av regningene da noen av de ble store. Betalte tilbake, betalte ikke renter.

Tror barna dine vil forstå at å ta lappen er ufattelig dyrt, og at dere skal betale det kan faktisk ikke forventes, og dere skal iallfall ikke ta opp lån for å gjøre det! De er gamle nok til å få seg sommer/deltidsjobb, som iallfall kan spe på. Som arbeidere (altså, ikke overklasse) må vi lære oss å jobbe, og å spare, til det vi ønsker å kjøpe oss. 

Du er ikke en dårlig foreldre for å ikke betale sertifikatet for dine barn. 

Anonymkode: d7d3b...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere snakker om kjøreopplæringen som om det skulle vært de nye moteskoene.

Dette er en lovpålagt opplæring for å kunne føre motorvogn og ligger nærmere en utdanning enn et luksusobjekt.

Jeg hadde vært stolt om jeg hadde vært i stand til å finansiere utdannelsen for mine barn.

I USA sparer jo foreldre hele livet for å sende barna på college, uten at det ser ut til å gå utover ungenes arbeidsmoral av den grunn. Merkelig det der.

Anonymkode: 0c5b9...af9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

 

Jeg har to barn på 16 og 18 år, som har SÅ lyst til å ta lappen. Jeg har inntrykk av at det vanligste er at foreldrene betaler lappen til barna. Men vi KAN bare ikke klare å skrape sammen de pengene......:( Vi klarer oss knapt som det er. 

Jeg har inntrykk av at folk flest mener at det å betale denne er en del av ansvaret med å ha barn, og at man i så fall bør ta opp lån for å klare dette. Jeg selv fikk lappen av mine foreldre. Men vi er en lavinntektsfamilie, det er ingenting til overs, vi reiser ikke på ferier eller gjør noen annen luksus heller. 

Kjenner at dette sliter litt på meg, dette med billappen. De har vokst opp med dårlig råd og krever ikke mye, noen av dem. De forventer ikke dyre ferier, merkeklær eller fine telefoner, og er takknemlige for det de får.  Skulle så veldig gjerne gitt dem dette, vi har ikke en bil de kan øvekjøre i en gang.... 

Hva er vanlig blant folk? Er det sånn at alle betaler førerkortet til sine barn, eller er det også noen som lar dem betale dette selv? 

Anonymkode: e20f3...35b

Det er ikke så vanlig som du tror. De som får det dekket av foreldre snakker om det. De som ikke får hører du ikke noe fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var vant til å ha lite så hun startet tidlig. Fikk jeg penger til jul eller bursdag gikk de inn på en konto. Når tomflasker ble pantet gikk pengene på sparebøsse og siden inn på konto. 

Anonymkode: 8c895...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor heldigvis i en by med en høgskole som utdanner sjåførlærere, så vi har lovet våre barn fullt betalt førerkort dersom de tar det der. Det betyr at de bruker minst to år på å fullføre (de starter når de er 16) og opplæringen skjer av lærere under utdanning under oppsyn av deres lærere igjen. Det koster nesten ingenting, bare gebyrer til staten, og vi er betrygget av at opplæringen tar såpass lang tid. Håpet er at de blir gode sjåfører med mye trening. Vi skal selvsagt øvelseskjøre med dem i tillegg.

(Vi ville sannsynligvis ha sponset deler av kortet likevel, hadde vi ikke bodd her.)

Anonymkode: d7438...7ea

Ut i fra beskrivelsen tenkte jeg først Stjørdal, men det finnes ikke høyskole som utdanner trafikklærere i Stjørdal lengre, så da må dere bo i Lillestrøm, men der er ikke praksisen slik. :klo:

Dette er forøvrig de to eneste byene som har trafikklærerutdanningen (hvis Stjørdal er en by da, alltid tenkt det var et tettsted).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor var vant til å ha lite så hun startet tidlig. Fikk jeg penger til jul eller bursdag gikk de inn på en konto. Når tomflasker ble pantet gikk pengene på sparebøsse og siden inn på konto. 

Anonymkode: 8c895...971

Jeg digger fattige folk som sparer med å spare pantepengene. Ei venninne fortalte at hun hadde fått råd til sydenturen ved å pante flasker. Jeg måtte anstrenge meg for å ikke påpeke alle feriene hun kunne fått hvis hun ikke hadde drukket et par tusen flasker med brus...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ut i fra beskrivelsen tenkte jeg først Stjørdal, men det finnes ikke høyskole som utdanner trafikklærere i Stjørdal lengre, så da må dere bo i Lillestrøm, men der er ikke praksisen slik. :klo:

Dette er forøvrig de to eneste byene som har trafikklærerutdanningen (hvis Stjørdal er en by da, alltid tenkt det var et tettsted).

Hva synes du om foreldre som ikke lar barna låne bilen deres når de har fått lappen? Er det uvanlig? Pleier ikke trafikklærere å understeke at man trenger å holde ferdighetene ved like?

Anonymkode: 1cf22...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn. Far har ikke betalt bidrag så her har det vært minstebidrag og all stopp fra fylte 18 år. 
Ingen av mine har fått betalt førerkort av meg. Jeg hadde ikke sjans å betale noe som helst. Viktigst var det daglige. Begge har nå lappen og da betalt for egne penger. De er ikke 18 år lenger så det tok litt lenger tid for de enn for vennene. Det eneste jeg har betalt er trafikkalt grunnkurs sånn at de kunne øvelseskjøre med meg eller andre. Dette fikk jeg kun til pga ekstra penger inn. 

Anonymkode: 65411...3c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at trafikkalt grunnkurs skjedde etter at de var 18 år. Før hadde jeg ikke kunnet betalt dette. 

Anonymkode: 65411...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes du om foreldre som ikke lar barna låne bilen deres når de har fått lappen? Er det uvanlig? Pleier ikke trafikklærere å understeke at man trenger å holde ferdighetene ved like?

Anonymkode: 1cf22...973

Det kommer helt an på hvilken bil de har og hva barna skal bruke den til. Hvis det er om natten synes jeg ikke attenåringer skal få låne bilen, hvis de ikke skal være alene synes jeg ikke de skal kjøre og hvis bilen er eldre enn en 2009-modell ville jeg aldri lånt den til slektninger jeg bryr meg om.

Det er selvsagt viktig å vedlikeholde ferdighetene, men dette kan gjøres med foreldre i bilen. Jeg synes det er langt bedre at unge ikke har tilgang til bil, enn at de får låne et 16 år gammelt vrak som dreper dem eller invalidiserer dem i en ulykke. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte betale førerkortet selv, mens min søster fikk det. Økonomien var ikke sånn at det var mulig at jeg fikk hjelp med lappen, mens når min søster skulle ta den så var det mulig. Sånn er livet. Jeg har faktisk, tro det eller ei, ikke hatt problemer med akkurat det.

For meg virker det som at det er like vanlig å betale selv som det er å få førerkortet, som å få noe dekket. 

Har man derimot ikke råd til å betale, så ha man ikke råd. Det er lite å få gjort noe med. 

Anonymkode: 84fe0...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke betalt sertifikat, men fikk julegave/bursdagspenger (ikke større summer enn jeg vaneligvis ville fått, men jeg fikk konsekvent bare penger og ikke ting) øremerket lappen.

Blandt mine venner fikk 50/50 betalt lappen. 

Jeg fikk dog øvelseskjørt noe med mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det kommer helt an på hvilken bil de har og hva barna skal bruke den til. Hvis det er om natten synes jeg ikke attenåringer skal få låne bilen, hvis de ikke skal være alene synes jeg ikke de skal kjøre og hvis bilen er eldre enn en 2009-modell ville jeg aldri lånt den til slektninger jeg bryr meg om.

Det er selvsagt viktig å vedlikeholde ferdighetene, men dette kan gjøres med foreldre i bilen. Jeg synes det er langt bedre at unge ikke har tilgang til bil, enn at de får låne et 16 år gammelt vrak som dreper dem eller invalidiserer dem i en ulykke. 

Hva når det er den bilen familien har råd til? En gammel bil eller ingen. 

 

Anonymkode: 65411...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk grunnkurset av foreldrene mine. Ellers sparte jeg en god del av konfirmasjonspenger, bursdagspenger etc til lappen.
Jeg fikk også sponset teorien og oppkjøringen av foreldrene mine. Alt av kjøretimer betalte jeg selv. 

Jeg har også inntrykk av at mange foreldre betaler lappen til barna sine, og dette var overhodet ikke noe jeg forventet, men jeg var evig takknemlig for det de sponset meg med allikevel, og synes det er en god idé å kunne gi bursdagsgave som er øremerket til lappen. Det fikk jeg! :) 

Synes egentlig lappen er en fin måte å lære barna sine at ting koster penger, og de har godt av å betale noe eller alt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva når det er den bilen familien har råd til? En gammel bil eller ingen.

Anonymkode: 65411...3c7

Da ville jeg ikke latt en 18-åring kjøre alene. De har mye høyere risiko for å havne i en ulykke. I en 16 år gammel bil så er du død eller invalid hvis du frontkolliderer med en annen bil i 70 eller treffer et skilt. De er livsfarlige. 

Jeg ville redusert kjøringen til et minimum og gjort det jeg kunne for å forbedre min økonomiske situasjon. Hvis du ikke har råd til en bil til mer enn 20 000 lurer jeg på hva man gjør når man trenger nye vinterdekk, eller bremseklosser. 

Folk er hysteriske om terrorisme, men tenker ikke over at å kjøre bil er det nest farligste man gjør (etter å drikke alkohol). Å ferdes i trafikken er livsfarlig, mange flere som du kjenner vil bli utsatt for en trafikkulykke enn terrorisme. Sannsynligheten for at du havner i en trafikkulykke er mye større enn å bli offer for et terrorangrep. I en eldre bil er oddsene for å havne i en ulykke høyere, og konsekvensene mye mye verre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg synes dette er et ansvar foreldre bør ta. Hvor mange femtenåringer har råd til trafikalt grunnkurs og mørkedemo? Hvor mange 16-åringer har økonomi til å begynne å kjøre? For å klare å øvelseskjøre nok til å redusere risikoen er det jo vitalt at man begynner så tidlig som mulig.

Hvis jeg får barn skal de ta trafikalt grunnkurs med en gang de fyller femten og øvelseskjøre med en gang de fyller 16. 

Synes det er en uting at folk får barn når de åpenbart ikke har økonomi til det, dere burde tatt dere en utdanning isteden. Fattigdom avler fattigdom.

Lappen blir jo også dyrere og dyrere, så de vil jo både gå glipp av fordelen med å ha lappen fra de er atten OG måtte betale mer for den.

All forskning viser at lavt utdannede foreldre som er lavt lønnede er negativt for barns oppvekst. En av de viktigste faktorene for at et barn skal klare seg bra er foreldre med høyere utdanning. Risiko for rusmisbruk, for å ikke fullføre videregående og for å bli arbeidsledig øker drastisk når foreldrene ikke har høyere utdanning. Selvsagt bør de ha dårlig samvittighet, barna deres vil for alltid ha en ulempe i forhold til andre barn. Jeg ville ikke ha hatt samvittighet til å gjøre noe så slemt. 

Før jeg har master skal det ikke bli noen barn på meg, sånn sett er jeg ansvarlig.

Dummeste jeg har hørt! Poenget med kjøreskoler, teori og oppkjøring er jo at man skal oppfylle nødvendige krav til å kjøre bil! Vet om nok av ungdommer (spesielt gutter) som har øvelseskjørt til den store gullmedalje fordi de har interesse for bil. Betyr absolutt ikke at de har god risikoforståelse eller respekt for trafikkreglene. Mange av de får seg en nedtur når de kommer på kjøreskolen for der holder det ikke å kunne gire og parkere, man må kunne reglene og kjøre fornuftig også! 

Ting nummer to her er at veldig mange faktisk ikke har bruk for lappen det sekundet de fyller 18, for mange er det fullt mulig å ta buss eller sykkel for å komme seg fra a til b.. 

Forskningen du viser til er forsåvidt riktig, flertallet av narkomane har ikke høyere utdanning, men det betyr ikke at de uten høyere utdanning blir narkomane! Om du er snekker eller rørlegger feks. kan du lett ha like høy inntekt som en lærer! At man må ha master for å få barn er totalt misforstått spør du meg! Har mindre tro på at barn av folk med holdninger som deg klarer seg godt i livet enn det barn av en hjelpepleier nødvendigvis gjør...

Anonymkode: 7001e...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste jeg har hørt! Poenget med kjøreskoler, teori og oppkjøring er jo at man skal oppfylle nødvendige krav til å kjøre bil! Vet om nok av ungdommer (spesielt gutter) som har øvelseskjørt til den store gullmedalje fordi de har interesse for bil. Betyr absolutt ikke at de har god risikoforståelse eller respekt for trafikkreglene. Mange av de får seg en nedtur når de kommer på kjøreskolen for der holder det ikke å kunne gire og parkere, man må kunne reglene og kjøre fornuftig også! 

Ting nummer to her er at veldig mange faktisk ikke har bruk for lappen det sekundet de fyller 18, for mange er det fullt mulig å ta buss eller sykkel for å komme seg fra a til b.. 

Forskningen du viser til er forsåvidt riktig, flertallet av narkomane har ikke høyere utdanning, men det betyr ikke at de uten høyere utdanning blir narkomane! Om du er snekker eller rørlegger feks. kan du lett ha like høy inntekt som en lærer! At man må ha master for å få barn er totalt misforstått spør du meg! Har mindre tro på at barn av folk med holdninger som deg klarer seg godt i livet enn det barn av en hjelpepleier nødvendigvis gjør...

Anonymkode: 7001e...774

Å påstå at poenget med trafikkopplæringen er å oppnå kravene for å kjøre bil er vel strengt talt ikke feil, men det er et interessant perspektiv. Vi har opplæring for å oppnå kravene i loven, men det svarer jo ikke på noe, hvorfor har vi loven (vet selvsagt at det er en forskrift men bleh)? Grunnen til at vi har krav til opplæring er på grunn av null-visjonen. Det er det grunnleggende målet, vi skal ha null drepte og null hardt skadde i trafikken. Det er poenget med det. Målet til mange elever er dessverre bare å oppnå den nødvendige kompetanse til å bestå en oppkjøring, trist men sant.

Vi har god forskning som viser at antall timer øvelseskjørt har innvirkning på ulykker, det er eneste grunnen til at vi tillater privat øvelseskjøring. At øvelseskjøring ikke gjør elvene bedre er kategorisk feil. Jeg merker på elevene som har kjørt mye at de er betraktelig bedre, det er den eneste faktoren som skiller dem.

Risikoforståelse har ingen 18-åringer, de er idioter, spesielt gutter. Trist men sant. Trafikkopplæringen skal prøve å gi dem holdninger som er bra, men det har begrenset effekt. Jeg har hørt mange historier om elever som har kjørt som engler for så å få lappen og så kjøre som idioter. 

Trafikkreglene lærer de fleste best ved å lese teorien (dog har mange en aversjon mot å åpne en bok), og det tekniske er ganske lett å lære bort. Det som tar tid å lære er samhandling og kommunikasjon, det jeg liker å kalle: "Hva faen er det han idioten der holder på med?" Dette er ikke noe du kan lese deg til, du må oppleve trafikale situasjoner for å lære å lese dem. De færreste har råd til å betale 70 000 ekstra slik at en trafikklærer kan ta mengdetreningen med barna sine.

Lappen varer "evig", det er ingen grunn til å vente bare fordi du ikke trenger den akkurat nå. Prisen kommer neppe til å synke, og det kommer aldri til å passe bedre enn når man er 16-19. Det er vanskelig å få tatt lappen i fellesferien (eventuelt umulig, sensorene har fellesferie de også, det samme har glattkjøringsbanene) og de fleste kan ikke bare ta fri fra jobben for å ta lappen. 

Du har misforstått meg helt angående studiene jeg henviste til. Foreldre med høy utdanning gir barna høyere sannsynlighet for å lykkes i livet uavhengig av om barna tar høyere utdanning eller ikke. De får dårligere odds, det betyr ikke at de er fortapt. Du kan gjerne utdype hvordan du mener at mitt ønske om at mine barn skal ha så bra forutsetninger som jeg overhodet kan gi dem vil være negativt for deres utvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at det også er andre som ikke kan gi dette. Det er jo fort flere titalls tusen, og ikke så lett å bare hoste opp sånn uten videre. 

Litt trist at det er enda en ting som gjør at en føler at en faller litt utenfor pga lav inntekt. 

Syns heller ikke i prinsippet at barn har vondt av å måtte ordne seg litt selv, er helst det at det virker som om "alle" andre syns det er en stor selvfølge at man betaler dette for barna. 

Men det er nå bare min omgangskrets, da, så det kan jo være annerledes andre steder. 

 

TS

Anonymkode: e20f3...35b

Mener denne generasjonen gjør endel feil nettopp med å gi og gi. En kan ende opp med bortkjemte unger som aldri lærer seg verdien av å spare til ting selv. Synn det er blitt en slags forventning/press i dagens samfunn. Liker ikke utviklingen der. Mener heller ikke det er galt å hjelpe til. Men om det var noe barna mine tok som en selvfølge nei da hadde de måtte lære endel ting før det ble aktuelt. Forståelsen av økonomi er så viktig. Hadde ikke likt å sett tilbake på at mine foreldre sparte seg til fant for å gi meg lappen som jeg faktisk kunne jobbet for selv. Jeg betalte selv og er stolt av det;) Kjærlighet til barna er langt viktigere enn alle penger til "luksus".

Anonymkode: 8033e...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...