Gå til innhold

Betale førerkort for barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har to barn på 16 og 18 år, som har SÅ lyst til å ta lappen. Jeg har inntrykk av at det vanligste er at foreldrene betaler lappen til barna. Men vi KAN bare ikke klare å skrape sammen de pengene......:( Vi klarer oss knapt som det er. 

Jeg har inntrykk av at folk flest mener at det å betale denne er en del av ansvaret med å ha barn, og at man i så fall bør ta opp lån for å klare dette. Jeg selv fikk lappen av mine foreldre. Men vi er en lavinntektsfamilie, det er ingenting til overs, vi reiser ikke på ferier eller gjør noen annen luksus heller. 

Kjenner at dette sliter litt på meg, dette med billappen. De har vokst opp med dårlig råd og krever ikke mye, noen av dem. De forventer ikke dyre ferier, merkeklær eller fine telefoner, og er takknemlige for det de får.  Skulle så veldig gjerne gitt dem dette, vi har ikke en bil de kan øvekjøre i en gang.... 

Hva er vanlig blant folk? Er det sånn at alle betaler førerkortet til sine barn, eller er det også noen som lar dem betale dette selv? 

Anonymkode: e20f3...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og min bror er så heldige at vi har en far og besteforeldre som betalte vår lapp! Ei venninne av meg tok opp lån i Lånekassen for å ta lappen vet jeg😊 Jeg ser ikke på det som en forventning at foreldre skal betale lappen. Det er jo så utrolig dyrt. Hva som er vanlig kommer jo ann på familien.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror begge deler er ilke vanlig! Vi betaler for barna våre, siden vi har råd, begge svigerbarna betalte selv! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte selv betale lappen! Og tenker at ingen barn har vondt av og måtte få seg en jobb, for å bidra/ betale den selv!

Har man ikke råd, så har man ikke! Ta opp kreditt gjeld på slikt er bare tull! Motiver heller barna til og spare/ få seg jobb som dem kan betale med:) så kan jo heller bonusen være at dem får lov og låne bilen deres av og til, frem til dem har råd til og kjøpe egen bil? :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har dere ikke råd, så har dere ikke råd.  

 Dere er nok ikke aleine, om ikke å ha råd til slike ting...

Anonymkode: 44fe7...14b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at det også er andre som ikke kan gi dette. Det er jo fort flere titalls tusen, og ikke så lett å bare hoste opp sånn uten videre. 

Litt trist at det er enda en ting som gjør at en føler at en faller litt utenfor pga lav inntekt. 

Syns heller ikke i prinsippet at barn har vondt av å måtte ordne seg litt selv, er helst det at det virker som om "alle" andre syns det er en stor selvfølge at man betaler dette for barna. 

Men det er nå bare min omgangskrets, da, så det kan jo være annerledes andre steder. 

 

TS

Anonymkode: e20f3...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har økonomi til å betale førerkort til barna, men kommer ikke til å gjøre det. Dette er de inneforstått med selv også. 

Kommer derimot til å hjelpe de litt på vei med at de vil få penger øremerket førerkort i bursdag og julegave, og såklart blir det å øvelseskjøre mye med de. 

De får betale størsteparten selv med penger som de tjener selv. 

Edit;

Eldste fikk trafikalt grunnkurs, og det skal yngste også få når den dagen kommer. 

Endret av skruf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er vanlig blant folk bør ikke være styrende for dine valg.
Forsøk heller å se hvilke verdier din familie får veid opp mot kostnadene.

At du i det hele tatt stiller spørsmålet tyder på at kostnaden er innen rekkevidde, men at det mye som må ofres. Da er  en slik avveining viktig å få rett.

Først bør du gjøre en analyse av hva førerkortet er og ikke er, deretter bør du utrede konsekvenser av å ikke ha førerkort. Og deretter trekke inn andre faktorer for og i mot som kanskje ikke er direkte relatert til problemstillingen, for så å ta et valg.

Alt i alt er mitt synspunkt at denne kostnaden bør familien prioritere.

Anonymkode: eb9d0...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine 2 søsken fikk sertifikatet av foreldrene våre (de satte en grense på 20000 og det som kom over måtte vi betale selv).

Til sønnen vår sparer vi barnetrygden i fond, planen er at det skal dekke sertifikat og gi han en god egenkapital til bolig når vi kommer så langt.

Likevel er det ikke noe man kan forvente. Mange av vennene mine har betalt for sertifikat selv. Det har også mannen min gjort, selv om han er fra en familie med mer enn nok penger.

Anonymkode: 8b218...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at det også er andre som ikke kan gi dette. Det er jo fort flere titalls tusen, og ikke så lett å bare hoste opp sånn uten videre. 

Litt trist at det er enda en ting som gjør at en føler at en faller litt utenfor pga lav inntekt. 

Syns heller ikke i prinsippet at barn har vondt av å måtte ordne seg litt selv, er helst det at det virker som om "alle" andre syns det er en stor selvfølge at man betaler dette for barna. 

Men det er nå bare min omgangskrets, da, så det kan jo være annerledes andre steder. 

 

TS

Anonymkode: e20f3...35b

Man hoster jo ikke brått opp hele summen for førerkort. Det vanlige er å ta det litt etter litt, fordi de færreste har råd til alt sammen med en gang. Jeg brukte selv et halvt år på førerkortet, fra jeg startet med kjøretimer. Ta det over ett år, så blir det litt enklere å betale. Men ungene kan ha en ekstrajobb og betale for timene sine til vanlig, og feks. kan dere gi gavekort på kjøretimer i bursdagsgaver og julegaver. 

Anonymkode: 6e9f9...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en uting egentlig, at foreldre sponser hele lappen. Jeg betalte det meste selv, men fikk litt bidrag til kjøretimer. Føltes i grunn veldig bra å vite at dette hadde jeg klart (nesten) på egenhånd! Jeg synes det er helt greit å være med å betale litt som foreldere, men det lærer ikke akkurat barna gleden av å spare og jobbe mot noe selv. 

Å ta opp lån for at barna skal ta lappen? Galskap! De er myndige! Hva lærer de av det da? "Har du ikke råd til noe så for all del ikke spar, bare ta opp et lån og få det du vil ha med en gang (med renter)"!  

Anonymkode: 285c1...c81

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at det kun er de som får det betalt som roper høyest om det. Det er garantert ikke alle andre de går i klasse med som får den påspandert! Hos oss er det sånn at jeg fikk min påspandert, mens min mann ikke har lappen. Hovedsaklig fordi han ikke har blitt påspandert den. 

Anonymkode: 4faf8...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med at dere ikke har bil ungdommene kan øvelseskjøre med? Det vanlige er jo å øvelseskjøre i familiens bil, ikke en egen skaffet til formålet.

Anonymkode: 29bdb...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er en uting egentlig, at foreldre sponser hele lappen. Jeg betalte det meste selv, men fikk litt bidrag til kjøretimer. Føltes i grunn veldig bra å vite at dette hadde jeg klart (nesten) på egenhånd! Jeg synes det er helt greit å være med å betale litt som foreldere, men det lærer ikke akkurat barna gleden av å spare og jobbe mot noe selv. 

Å ta opp lån for at barna skal ta lappen? Galskap! De er myndige! Hva lærer de av det da? "Har du ikke råd til noe så for all del ikke spar, bare ta opp et lån og få det du vil ha med en gang (med renter)"!  

Anonymkode: 285c1...c81

Ja, syns også det er galskap å ta opp lån for dette. Dette er ikke noe vi kommer til å vurdere, men har på en måte hatt en vag følelse av at å ikke betale dette er på linje med å ikke gi barna vinterjakker og luer, omtrent. (ut fra hvordan andre omtaler det) Men sånn er det dessverre bare nå, og forhåpentligvis klarer de å skrape sammen penger selv. 

Anonymkode: e20f3...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, syns også det er galskap å ta opp lån for dette. Dette er ikke noe vi kommer til å vurdere, men har på en måte hatt en vag følelse av at å ikke betale dette er på linje med å ikke gi barna vinterjakker og luer, omtrent. (ut fra hvordan andre omtaler det) Men sånn er det dessverre bare nå, og forhåpentligvis klarer de å skrape sammen penger selv. 

Anonymkode: e20f3...35b

TS forresten

Anonymkode: e20f3...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er en uting egentlig, at foreldre sponser hele lappen. Jeg betalte det meste selv, men fikk litt bidrag til kjøretimer. Føltes i grunn veldig bra å vite at dette hadde jeg klart (nesten) på egenhånd! Jeg synes det er helt greit å være med å betale litt som foreldere, men det lærer ikke akkurat barna gleden av å spare og jobbe mot noe selv. 

Å ta opp lån for at barna skal ta lappen? Galskap! De er myndige! Hva lærer de av det da? "Har du ikke råd til noe så for all del ikke spar, bare ta opp et lån og få det du vil ha med en gang (med renter)"!  

Anonymkode: 285c1...c81

Dette er et velkjent men dessverre et unyansert syn. Ved å overlate dette ansvaret til barna vil man like gjerne lære de at de ikke kan regne med familien sin, og alltid bare har seg selv å stole på.

Et annet mulig utfall av en slik filosofi er at barna velger kortsiktige løsninger for å oppnå det som for de er vitkigst i verden akkurat nå og kanskje ødelgger sine langsiktige sjanser til å lykkes. Jeg skal gi et eksempel: Førerkortet er svært viktig for 18 åringen. Han vil kanskje ta seg en jobb ved siden av skolen. Men siden kostnaden er så stor tar han på seg flere arbeidsdager enn han klarer og dette går utover skolen i tilleg må han kanskje gå til og fra jobb. Karakterene han ender opp med begrenser plutselig fremtidsmulighetene og han er inne i en ond sirkel.

En ting fattige familier alltid lider av er den onde sirkelen av kortsiktighet.

På en annen side kan førerkortet føre til merverdi for familien i form av at jobbmuligheter ved siden av skolen øker betraktlig. HAn er ikke avhgengig av å ta den første og beste jobben innen gangavstand, men heller en bedre jobb litt lengre unna.

Anonymkode: eb9d0...6fe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at dere ikke har bil ungdommene kan øvelseskjøre med? Det vanlige er jo å øvelseskjøre i familiens bil, ikke en egen skaffet til formålet.

Anonymkode: 29bdb...f7e

Der betyr vel at familien ikke har bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, tirben skrev:

Der betyr vel at familien ikke har bil. 

Ja, det stemmer.

TS

Anonymkode: e20f3...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ikke sertifikat for barna våre, enda vi har råd til det. Møter flere rare blikk når jeg sier det, for virker som det vanligste er at foreldrene betaler.. Eldstemann er tømrer og hadde råd til lappen selv fordi han kom raskt ut i jobb, nest eldste studerer og bor i Oslo og trenger ikke bil for å komme seg rundt. De yngste er ikke 18 enda men vi øvekjører med dem når de selv spør om det :)

Vi har gode busstilbud her hvor vi bor så lappen er en luksus og ikke en nødvendighet. Jeg synes absolutt ikke det er galt av foreldre å betale lappen, men vi velger å prioritere andre ting. Bidro bla. økonomisk da eldstemann giftet seg, ikke fordi vi måtte men fordi vi ville og kunne.

Anonymkode: 7001e...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...