Gå til innhold

Hvordan koker du havregrøt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja? :) Jeg har lyst til å begynne å lage det om morgenen. Noen ganger har jeg litt dårlig tid, så hvordan kan jeg få gjort det fortest mulig? Har lest noe om at å bløtlegge grynene over natta gjør at det går fortere? Men hva mener man med det? Tusen takk på forhånd. Er 1 person og bare jeg som spiser det 

Anonymkode: 7e003...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg lager bare til meg selv koker jeg grynene opp med vann i microen og sper med melk etter hvert. Rører av og til. Tar ca 5 minutter.

Noen ganger lager jeg en kjele på kvelden (om jeg har det til kveldsmat) og har det i porsjonsboller som jeg setter i kjøleskapet. Da er det bare å varme den opp i microen på morgenen og evt spe med mer melk eller vann om den er for tykk. HOlder seg helt fint i et par-tre dager i kjølekap.

Jeg vet mange lager kjøleskapsgrøt også, men det går så fort å koke havregrøt uansett at jeg ikke har orket å prøve den metoden.

Endret av Whoops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Whoops skrev:

Om jeg lager bare til meg selv koker jeg grynene opp med vann i microen og sper med melk etter hvert. Rører av og til. Tar ca 5 minutter.

Noen ganger lager jeg en kjele på kvelden (om jeg har det til kveldsmat) og har det i porsjonsboller som jeg setter i kjøleskapet. Da er det bare å varme den opp i microen på morgenen og evt spe med mer melk eller vann om den er for tykk. HOlder seg helt fint i et par-tre dager i kjølekap.

Jeg vet mange lager kjøleskapsgrøt også, men det går så fort å koke havregrøt uansett at jeg ikke har orket å prøve den metoden.

Og da bruker du lettkokt havregryn sant? 

Anonymkode: 7e003...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller gryna i en bolle/skål så fyller jeg den med kokende vann fra vannkokeren. Klæsjer så på med noen solide doser blåbærsyltetøy og endel mandler - rører så litt rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På havregrynspakken så står det en enkel oppskrift men den er en stoooor porsjon, eller to. Bruker du den så ville jeg halvert målene. 

Selv så tar jeg å koker opp havregrøten på gefylen, bruker melk istede for vann og så har jeg litt sukker og litt vaniljeessens oppi. Koker i ca 3 min. Og så bruker jeg de lettkokte gryna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da bruker du lettkokt havregryn sant? 

Anonymkode: 7e003...575

Ja, lettkokte. Hiver oppi litt kli og linfrø også av og til for å få litt mer fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker microen. 

En drøy deseliter glutenfrie havregryn, en neve solsikkekjerner i en skål for micro. Fyller på ca 2,5 dl melk og lar det stå mens jeg går på badet. Så setter jeg det inn i microen på fullt i 3 minutter. Da har hele grøten begynt å heve seg i skåla og jeg slår ned på minste styrke og lar det stå fra 3 til 5 minutter etter hvor mye tid jeg har. Å legge havregrynene i bløt over natten blir ingen god grøt av, etter min smak. Strør sukker på eller tilsetter tørket mango eller fersken, blåbær eller andre godsaker. 

Anonymkode: 0f0e3...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger havregryn og vann i kjelen på øyemål. Setter ovnen på fullt og henter ut melk og juice fra kjøleskapet og en sleiv fra skuffen. Grøten har nesten begynt å brenne seg litt før jeg rekker frem til den. Så finner jeg frem skål, skje og glass mens jeg passer på grøten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker havregryn, melk og litt salt i en kjele. Liker det best når grøten har kokt en stund så de blir skikkelig møre :P på grøten har jeg sukker, kanel og et smørøye! 

Anonymkode: 373c2...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv kjøleskapsgrøt!!! Elsker det. Blir på en måte en litt mer kremete konsistens. Har det ofte til lunsj med epler og kanel til

Anonymkode: 373c2...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker opp ca 1 dl gryn med ca 2,5 dl mandelmelk. Har jeg dårlig tid så lar jeg det bare koke et par minutter, synes det smaker like godt som når det koker lenge. 

Anonymkode: df6a5...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juami

Har i vann, havregryn og litt salt i kjelen, og på slutten av koketiden har jeg oppi 1-2 ss gresk yoghurt naturell. Bruker ulike ting på havregrøten, f.eks frosne eller ferske bær, banan, fibersirup, kanel osv. Noen ganger lager jeg bare kjøleskapsgrøt, supre å ha i tomme syltetøyglass med lokk, for da kan du ha de med på skole/jobb som lunsj :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dl vann, en klype salt, 2 ss knuste linfrø, 30 g havregryn. Slenger alt i en kjele og koker det i ca. 3 min. Blander inn en halv scoop med vaniljeproteinpulver og en håndfull friske blåbær til slutt. Tar 5 minutter. 

Anonymkode: 2110b...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt havregryn med vann eller melk (ca. 3/4 av volumet av havregrynet), litt solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø, rosiner og banan. Inn i mikroen på full guffe i 2,5min, så drysse over med kanel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å spise det til frokost, men starter kvelden før få det går fort om morgnen.

  • Har 50/50 melk og vann i skålen. Tilsetter litt havregryn (store), 1ss havremel, 1ss linfrø, kanel, stevia, salt og rosiner.
  • Rører det godt ut og har plastfolie over
  • Lar det stå i kjøleskapet over natten.
  • Om morgnen fjerner jeg folien og rører igjen før jeg varmer grøten i mikroen. 2 min på full guffe pleier å holde. kjører 1 min av gangen og rører. 
  • Spises med et eple i biter og enda mer kanel
Endret av Vesentlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Vesentlig skrev:

Pleier å spise det til frokost, men starter kvelden før få det går fort om morgnen.

  • Har 50/50 melk og vann i skålen. Tilsetter litt havregryn (store), 1ss havremel, 1ss linfrø, kanel, stevia, salt og rosiner.
  • Rører det godt ut og har plastfolie over
  • Lar det stå i kjøleskapet over natten.
  • Om morgnen fjerner jeg folien og rører igjen før jeg varmer grøten i mikroen. 2 min på full guffe pleier å holde. kjører 1 min av gangen og rører. 
  • Spises med et eple i biter og enda mer kanel

Hva er forskjellen på store gryn og lettkokte gryn? :) Tusen takk for svar alle sammen!!

Anonymkode: 7e003...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker havremel. Syntes det er døds godt!! Koker det sammen med melk, av og til 50/50 melk og vann, men havregrøt er best med melk.. Koker også sammen med kanel og litt sukker, smakene setter seg litt bedre :-)

Anonymkode: ef3b5...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på store gryn og lettkokte gryn? :) Tusen takk for svar alle sammen!!

Anonymkode: 7e003...575

Lettkokte koker litt fortere, men forskjellen er egentlig ikke så stor på det punktet. Og når de bløtlegges i kjøleskapet over natten har det jo ingenting å si. De store smaker bedre og er bittelitt sunnere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 dl havregryn, 2 1/2 dl vann, litt rosiner. Har dette i en gryte og kokser opp og rører til passe tykk.

Har den i tallerken, gjerne sammen med litt oppskjært banan og kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skiver brunost er forresten veldig godt på havregrøt. Bare legg noen tynne skiver over den varme grøten så de smelter litt. Greit alternativ til sukker og veldig godt sammen med rosiner (som selvsagt blandes i grøten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...