Gå til innhold

Til dere som mener folk uten høyere utdannelse er mindre attraktive


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville nok ikke datet noen uten høyere utdannelse, nei. Klart at det finnes unntak, men i utgangspunktet ikke. Foretrekker å date folk som er lik meg selv, og det er sjeldent jeg har masse til felles med en uten utdannelse. 

I tillegg så har det med hvem man omgås å gjøre. Jeg har ingen venner uten høyere utdannelse, men det er jo ikke fordi jeg ikke vil det, men fordi jeg sjeldent er i en situasjon der det er naturlig å bli kjent.

Anonymkode: 4b2a0...a17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mann og uten tvil mindre attraktiv pågrunn av nettop det.

Anonymkode: 43533...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig mener jeg alle bør bringe noe til "bordet" i form av kunnskap/ferdigheter. Elektrikere og rørleggere, for eksempel, kjempebra! Men om man ikke har noen ferdigheter, blir jeg ikke imponert. 

 

Anonymkode: f3189...467

Evner er flott å ha. Kjenner en som er utdannet elektriker og sier at jobben bare går ut på å tjene penger og betale mat, husleie og hobby. Men personen lever ganske bra med egen leilighet, utsikt til havet, fast jobb o.l

Personen er altså ingen akademiker og jeg vil ikke akkurat si at personen har så mange urbane interesser heller. Men personen tilbringer mest tid på interessen sin, og den interessen lærer han bort til mennesker i Norge og utland (snowboard). Der er dette som tar mest tid. Mens andre sitter på kafe eller jobb, er han langt oppe på fjellet og leter etter puddersnø - snø som han har mye kunnskap om også. 

Han har funnet seg en dame som også liker å bestige fjellet, litt som Cecilie Skog. 

Anonymkode: d25a9...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.7.2016 at 16.52, AnonymBruker skrev:

Dette er kun min personlige mening og erfaring.

Jeg tar for tiden en doktorgrad og har fra før bachelor og master. Det ville vært totalt uaktuelt for meg å date noen uten utdannelse, minimumkrav er bachelor, helst master eller høyere. Før jeg selv startet min egen utdannelse datet jeg alle slags menn, gjerne uten utdannelse og det var greit. Men etter at jeg selv har studert, og fortsatt studerer, merker jeg at jeg selv forandrer meg. Jeg tenker på en annen og mer reflektert måte som jeg mener at kun mennesker som har studert lenge gjør. Jeg søker likesinnede menn. Jeg vil ha en som er så lik meg selv som mulig, og det innebærer naturligvis lang utdannelse. 

Så for meg som kvinne er det en dealbreaker om mannen ikke er utdannet, ja. Men hvis det er tilfelle for menn når det gjelder deg, hvorfor kan du da ikke bare se etter en som er i samme situasjon som deg da? Like barn liker best :)

Anonymkode: f4b50...312

 

Som høyt utdannet, burde ikke det gi lassevis av bagasje til å kunne fungere med folk som ikke er så like en selv? Det å søke noen som ligner en selv er jo dyreatferd og noe vi har gått bort i fra. I alle fall det jeg har lært meg.

Anonymkode: 27098...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lithe.

Synes det er fint å kjenne litt forskjellig type mennesker. 

Endret av Lithe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen krav om utdannelse, men du må være intelligent for at jeg skal bite på. Nå tenker jeg på evne til refleksjon etc, som man slett ikke trenger utdannelse for å ha, men det er ofte slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker som ikke har evnen til å reflektere over ting eller som ikke er beleste, er ikke noe for meg. Mine personlige opplevelser viser til at de uten høyere utdannelse faller innenfor den kategorien. For all del, det finnes fantastiske mennesker innenfor alle yrker. Har selv jobbet mange år i servicebransjen, nettopp derfor vil jeg ha en på samme nivå som meg selv. Det er ikke dermed sagt at jeg hadde ekskludert noen som ikke hadde utdannelse, men man finner seg gjerne noen innenfor sitt miljø. Derimot så har vi alle våre preferanser. En mann med eget firma, men uten høyere utdannelse, kan være like flott som en som har 5 års høyere utdannelse.

Alt i alt er vel svaret mitt at like barn leker best, jeg ønsker en mann som er belest, har evnen til å reflektere og som har ambisjoner om fremtiden sin. Det er ikke dermed sagt at utdannelse kan gi disse tingene, for alle er tross alt forskjellige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å utvikle seg selv, sin tankegang, og sin kunnskap uten å ha tatt høyere utdanning. Det kommer jo helt ann på den enkelte, og det er det folk vil frem til! (...) For meg er en intelligent person en som kan se flere sider av en sak, reflektere over hvorfor ting er som de er, tenkte utenom det som er standard.

Anonymkode: 5f5ba...736

Jammen, selvfølgelig! Dette er noe av det jeg mener. Mennesker uten utdanning har en tendens til å trekke bombastiske konklusjoner raskere, noe du også selv gjorde akkurat her. Jeg har eksempelvis aldri sagt at høyere utdannede er 'bedre' enn lavt utdannede, men at det i realiteten fortoner seg nettopp slik. Kanskje har det noe med hvilke valg man tar etter hvor intelligent man er. Det er absolutt ikke det samme som å si at det ikke går an å være både klok og intelligent selv med mager utdannelse - det er bare svært sjelden. Denne enkle konklusjonen på et så sammensatt spørsmål er noe av det som skiller høyt utdannede kloke mennesker fra lavt utdannede med enklere tankebaner. Det handler om trening og måter vi er lært å tenke komplisert. Se på det som et sjakkbrett. Der man med videregående blir trent i å tenke to spillere og enkelte trekk, tenker akademikere med 15 spillere og muligheten for at brettet kan snus opp-ned, eller rett og slett fjernes fullstendig. Hvorfor er det regler i sjakk? Hvem har skapt disse reglene? Hvilke maktstrukturer holder sjakkreglementet i hevd? Alle disse kritiske tilnærmingsmåtene er de tingene akademia trener oss på. Ja, det er en vesentlig forskjell mellom et hode som har gjennomgått en mastergrad mot en rørlegger. Mer 'intelligent', derimot? Tja. Biologisk? Kanskje ikke. Klokere? Definitivt. Det handler nettopp om måten man trenes i å stille spørsmål og se komplekse sammenhenger.

Jeg vet det er ubehagelig lesning, men dette er faktisk den brutale sannheten folkens. Beklager for de av dere jeg sårer, men sannheten kan ikke bortforklares bare fordi den er ubehagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arcturus skrev:

Jeg vet det er ubehagelig lesning, men dette er faktisk den brutale sannheten folkens. Beklager for de av dere jeg sårer, men sannheten kan ikke bortforklares bare fordi den er ubehagelig.

Er det noen andre som lirer av seg mer om intelligens enn folk som har papirer som liksom validerer at de er mer intelligente? 

Jeg gikk på skole med en som var helt rå på alt som var av teknisk, matematisk, veldig reflektert og herlig å omgås med. Han ble headhunted når han gikk på VGS og ble tilbudt direkte skoleplass på en kjent skole i USA med jobb rett etter i ett stort vitenskapelig firma. Han droppet heller ut av VGS og begynte å jobbe som lagermedarbeier. Der er han enda. I følge det folk skriver  hadde han ikke hatt sjangs hos dem selv om han innehar alle de egenskapene som liksom gjør at de kommer overens, bortsett fra utdannelsen og jobben. 

Man kan si at de med utdannelse har bedre evne til å reflektere og å tenke lenger, men det motviser mange nettopp ved å tenke at uten utdanning så er man ikke intelligent. Du kan vel være enig i det? Det er jo ikke veldig reflektert å tenke sånn. 

Såklart må man være smart for å overleve en tung utdannelse men det er forskjell på å være smart og boksmart. Det er absolutt ikke sant at alle med høyere utdannelse tenker slik som du nevner så det nytter ikke å skjære alle over en kam (på begge sider!). Selvom man blir opplært i teknikker som dette så betyr det ikke at folk tar det i bruk etter endt utdannelse. Og det er ett problem da at de velger å se bort ifra andre fordi de selv klarte seg gjennom utdanningen. 

Uansett jeg forstår godt hva du mener med tanketeknikk og trening men er uenig at det er noe alle utdannede tar seg bruk av. For mange så er det faktisk ett overtak over den generelle populasjonen og DET sårer! Hvis man vil ha noen med utdanning fordi de har bedre jobb og tjener mer så er det helt ok. Hvis man vil ha noen med samme interesser er det helt ok. Men å sette seg selv over andre er feil og viser, etter min mening, at de ikke er så reflekterte eller intelligente som de skal ha det til. 

Jeg tror ikke det er så sjeldent som du skal ha det til at folk uten utdannelse er både kloke og intelligente, de har kanskje ikke like stort behov for å si det til andre? Jeg er uhyre uenig i at man må ha utdanning for å stille spørsmål og se komplekse årsaker. Hvorfor mener du at noen uten utdanning vet mindre? Leser man seg opp rundt om på nettet, diskuterer og lærer hver dag kan man også si at man vet mye om mye, det er jo trossalt teorier som folk har lagt ut der også men du sier at man ikke vet nok fordi? Det kom ikke fra en bok? Det kom ikke fra en som er 'intelligent'? Selvom man lærer om noe på skolen så betyr det ikke at det er sannhet eller riktig. Hvorfor har DU evnen til å si at din kunnskap er større fordi du har høyere utdanning (som jeg går utifra) og hvorfor kan du påstå at en person ikke har tenkt dypt nok? 

Men i følge deg så har jeg liten evne til hjernetrening eller kognitiv selvutvikling fordi jeg ikke har høyere utdanning. Jeg har liten sjans til å tenke som deg fordi jeg har ikke fått verktøy til å gjør dette. Jeg kan ikke se sammenhenger som ikke er åpenbare eller reflektere årsark-virkning fordi jeg ikke kan eller vet nok. Synes ikke du det høres arrogant og ganske altomfattende ut? Snakker man om mennesker og samfunn, og er åpen for andre teorier enn den man har selv, så er det ingenting som sier at den med utdanning i samfunnsvitenskap har mer rett eller en mer gyldig refleksjon enn en uten utdannelse. Det er ett tema som er så stort at man kan ikke sette en fast teori på det. Avlikevell ville min teori egentlig blitt degradert fordi ingen har lært meg å tenke på den måten. Det høres jo helt fjernt ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/25/2016 at 0.33, Arcturus skrev:

Jeg kjenner jeg er glad for at jeg slipper å forholde meg til udannede mennesker som i denne tråden i hverdagen. Jeg tror jeg ville blitt gal av all forvirringen deres. Det som er litt trist, men samtidig veldig heldig, er at de av dere som hyler høyest ikke forstår alt dere ikke vet. Dere kan ingenting om det dere kritiserer, men føler på masse mindreverdighetskomplekser. Det er trist lesning. Mest av alt gjør det mitt standpunkt enda sterkere. Jeg unngår dere som pesten, og dere fatter ikke hvorfor. Fabelaktig. 

Det ironiske med dette svaret, er at du snakker om at "folk ikke vet at de ikke vet", og insinuerer med dette at du vet. Etter min mening, jo mer man vet, jo mer forstaar man at man ikke vet. Dette sier meg at ogsaa du har mye aa laere.

Man skal vaere forsiktig med aa domme andre. Alle kan noe, ingen kan alt. Aa inbille seg at man er utlaert er like skummelt som ignoranse, for det blir man aldri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si det plager meg noe at disse menneskene mener slik og som om de uten utdanning. Den smarteste personen jeg kjenner har ikke vgs. I forhold til andre mennesker kunne han nok klassifiseres som et geni. Hans forståelse av både mennesker og verden er overlegen alle andre jeg har møtt. Men det har hendt at noen ser ned på han fordi han ikke har høyere utdanning. Jepp, så enkle er mennesker. Neon ganger må man også være ganske smart for å gjenkjenne intelligens i en annen person. De fleste definerer intelligent som en som husker mye og kan alle hovedstadene i verden, mens egentlig er intelligens mye mer sammensatt og kan vise seg på helt andre måter. Noen ganger må man selv være smart for å forstå på hvilken måte et annet menneske er smart.

Mennesker som bruker utdanning som en indikator for å dømme mennesker er de som ikke er smarte nok til å dømme individet. De lener seg på simplifiseringer og stereotyper for å dømme folk, de klarer ikke å "se" individet. La oss også være ærlige, idag er de fleste med utdanning ganske gjennomsnittlige. Det trengs ikke noe skyhøy intelligens eller resonneringsevner for å ta en høyere utdanning. Det går mer på interesser og verdier. Man kan være en ganske gjennomsnittlig og kjedelig person.

Tldr; det har ikke noe for seg å bry seg om meningene til de som dømmer etter utdanning, da dette er bevis på deres manglende sosiale innsikt og logiske evner.

Anonymkode: f5ed9...67e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne tråden ser man lett forskjell på mennesker med sosiale og empatisk intelligens og mennesker som ikke har sosial intelligens. 

Sistnevnte mener at brautende påstander uten hensynsfull vektleggelser er selvsikkerhet, førstnevnte ser flere forskjellige perspektiver. Å ha sosial intelligens handler om å se ting på forskjellige måter og persoektiver, de kommer ofte lengere i jobbsammenheng.

Anonymkode: d25a9...3dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er utdanning bra! Men det er ikke bare høy utdanning jeg vektlegger når jeg skal velge meg en partner eller ansette noen i en bedrift. 

I begge disse sammenhengene er sosial intelligens svært viktig. Jeg vil ha en partner med ambisjoner og utdanning, men partneren trenger slettes ikke å være høyt utdannet. 

Anonymkode: 194b9...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/26/2016 at 0.31, Arcturus skrev:

I beg to differ.

Det er absolutt i aller høyeste grad intelligente mennesker som ikke har tatt høyere utdanning og omvendt. Jeg kjenner personlig en rørlegger som er lynskarp, men som driter seg ut på flatmark i alle diskusjoner fordi han ikke er trent i å analysere og se sammenhenger som ikke er åpenbare men komplekse og sammensatte. F.eks årsak-virkning i politiske prosesser og strategiske valg. Det er usannsynlig enkelt å innta en sterk posisjon og stå for den. Det er bare å ta et valg og så kjempe innbitt for det med argumenter. Det er noe helt annet å være åpen for for at du ikke forstår sammenhenger, men være midlertidig overbevist. De utrente, dvs de med lav utdannelse, tråkker oftere i salaten enn sin høyere utdannede motpart fordi de rett og slett ikke kan og vet nok. De er kanskje smarte, men ikke kloke
 

Herregud. Det er jo du som tråkker i salaten gjennom tråden. Du får tusenvis av perspektiver og gode argumenter, men du trår i salaten gang på gang,.

Anonymkode: a2fd0...3e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PetterPanne

Jeg vet ihvertfall at hvis dama jeg møter er som visse personer i denne tråden, så vil de for evig og alltid være uattraktive i mine øyne. Denne ovenfra og ned holdningen å se på folk er til å spy av.

Ja, høyere utdannelse lærer deg å tenke kritisk og reflektere bedre. Men om man mister bakkekontakten, så er man mindre verdt enn de uten utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 25. juli 2016 at 16.37, AnonymBruker skrev:

Farlig emne her på KG, da diskusjonen kan bli veldig het... Jeg er sikkert ikke den eneste som føler meg litt nedfor og lite vellykket etter å ha lest mange innlegg om at mennesker uten høyere utdannelse er mindre attraktive som date, kjæreste og til og med som venn. Så er det litt forskjellig hva man definerer som mangel på høyere utdannelse. "Kun" videregående, påbegynte universitetsstudier men ikke fullført, påbegynt videregående men ikke fullført. Dere som mener dette, finnes det "formildende omstendigheter"?

Om man har en grei jobb, hjelper det? Kanskje gründer som startet for seg selv?

Om grunnen til at man ikke klarer å fortsette utdannelsen er for eksempel depresjon, spiseforstyrrelser, følger av mobbing eller seksuelt misbruk? 

Interesse for kunst, kultur, vitenskap, kan det telle positivt?

Kort sagt, er mangel på høyere utdannelse en dealbreaker, eller vurderer du hver og en individuelt? Andre faktorer som gjør at personen kan være ok som date, eller i alle fall som venn? 

(Jeg er kvinne, dersom det har noe å si. Kvinner og menn er like velkomne til å svare.)

Anonymkode: fc734...ce8

 

Problemet med tankegangen din er helt åpenbart. Du er (selvsagt) kun attraktiv for en begrenset mengde av befolkningen. Slik jeg kun er attraktiv for noen utvalgte få - de aller fleste ville ikke tatt i noen av oss. Enten på grunn av utseende, utdannelse, kultur, alder, tro eller personlighet. 

Og det er helt greit for meg. Spørsmålet blir hvorfor det er ugreit for deg?

og når vi er inne på dette med å være usedvanlig nærtagende: når ble det plutselig ok å si at bloggere er "usunne" om de er pene? Folk er penere enn meg hele tida. De fleste er bedre trent. Noen tjener bedre. Mange er helt sikkert lykkeligere og bedre likt og så videre. Og det er og bør være helt ok for oss. Men på et eller annet tidspunkt ble det stuerent å bli fornærmet og fort fordi folk lykkes og vi enten ikke har prøvd hard nok eller ikke er flinke nok. Og det at det er stuerent er ugreit.

 

mennesker som tror er en dealbreaker for meg, feks. Det finner jeg uproblematisk. Det støter meg heller ikke om noen forteller meg at jeg er uaktuell fordi jeg er norsk. Eller tjener for mye/lite. Eller ikke liker fjellturer. En partner skal være den nærmeste du har her i livet. Potensielt er dette en person du skal reprodusere deg med. Det er ok å ha meget spesifikke krav utover "har lyst å knulle", som jeg vil håpe alle har. Så om 50% av befolkningen synes mennesker uten høyskole er usexy: slapp av. Like mange synes du er uaktuell på grunn av hårfarge eller tro. Det er, rett og slett, meget få mennesker der ute som liker just deg sånn du er. Og når du tenker deg om så er det nok meget få mennesker der ute du liker just som de er, også? :jepp: 

Anonymkode: c84b5...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje et poeng i at jeg er for opptatt av hva andre mener. 

Bloggere har jeg ikke noen spesiell mening om. Et usunt forbilde er mer avhengig av hvilke holdninger og meninger de kommer med enn kroppsfasong og vekt synes jeg.

Da er vi litt ulike, rett og slett, for jeg hadde blitt skuffet om noen hadde ment at jeg ikke var kjærestemateriale kun fordi jeg var norsk. Man kan selvfølgelig ikke tvinge noen til å like noen, og jeg hadde ikke furtet høylytt, men jeg hadde blitt litt skuffet på innsiden. Det er forskjell på å treffe noen, finne ut at man ikke føler den store tiltrekningen, kanskje begges valg av utdannelse preger ens interesser så mye at man blir for ulike, og å bastant fastslå at mennesker uten bachelor/master/phd er på en bestemt måte, skjære alle over en kam, og mene at dette er mennesker det ikke en gang er verdt å bli kjent med. Det er det siste jeg synes er ganske nedslående.  

Anonymkode: fc734...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk uten jobb som ikke greier seg selv er noe jeg virkelig styrer unna. Både i forhold og vennskap. Da snylter de også på meg som kan og vil noe i livet. 

Nivå på utdannelsen kan være det samme. Så lenge de er i jobb og greier seg selv.

Anonymkode: ccc8b...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dater en fin mann nå☺️

Men av oss har kun vgs, den andre av oss jobber med doktorgrad. Vi møttes gjennom jobb. Like barn leker nok best, men når alt kommer til alt vil man jo bare leve med en person man føler seg bra rundt. 

Anonymkode: df41f...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...