Gå til innhold

Til dere som mener folk uten høyere utdannelse er mindre attraktive


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Farlig emne her på KG, da diskusjonen kan bli veldig het... Jeg er sikkert ikke den eneste som føler meg litt nedfor og lite vellykket etter å ha lest mange innlegg om at mennesker uten høyere utdannelse er mindre attraktive som date, kjæreste og til og med som venn. Så er det litt forskjellig hva man definerer som mangel på høyere utdannelse. "Kun" videregående, påbegynte universitetsstudier men ikke fullført, påbegynt videregående men ikke fullført. Dere som mener dette, finnes det "formildende omstendigheter"?

Om man har en grei jobb, hjelper det? Kanskje gründer som startet for seg selv?

Om grunnen til at man ikke klarer å fortsette utdannelsen er for eksempel depresjon, spiseforstyrrelser, følger av mobbing eller seksuelt misbruk? 

Interesse for kunst, kultur, vitenskap, kan det telle positivt?

Kort sagt, er mangel på høyere utdannelse en dealbreaker, eller vurderer du hver og en individuelt? Andre faktorer som gjør at personen kan være ok som date, eller i alle fall som venn? 

(Jeg er kvinne, dersom det har noe å si. Kvinner og menn er like velkomne til å svare.)

Anonymkode: fc734...ce8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du leser sånne innlegg så må du jo huske på at man uansett ikke er attraktive for alle i verden. Samtidig så er det jo svært få som sliter med å få seg partner fordi de ikke har høyere utdannelse.  Jeg har større forståelse for de som ikke liker å lese om at de har mindre attraktive trekk om de ofte blir valgt bort pga trekket. Da blir man jo minnet på at man er uattraktiv. Men man burde ikke ta seg nær av av å bli minnet om at man ikke er like attraktiv for alle. Det er jo det man blir minnet om når man leser at enkelte ønsker seg en partner med høyere utdanning. 

Lager jeg er en tråd hvor jeg spør "Er det noen som  som foretrekker at partneren ikke har blondt hår" Så vil jeg jo få en del som svarer at de foretrekker andre hårfarger. Enkelte av dem vil kanskje kunne falle for en blond person om mye annet stemmer, andre ønsker ikke blonde personer uansett.  Men det er ikke mange som sliter med å få en kjæreste fordi de har blondt hår så da burde ikke de med blondt hår byr seg nevneverdig. 

 

Endret av Summers
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun min personlige mening og erfaring.

Jeg tar for tiden en doktorgrad og har fra før bachelor og master. Det ville vært totalt uaktuelt for meg å date noen uten utdannelse, minimumkrav er bachelor, helst master eller høyere. Før jeg selv startet min egen utdannelse datet jeg alle slags menn, gjerne uten utdannelse og det var greit. Men etter at jeg selv har studert, og fortsatt studerer, merker jeg at jeg selv forandrer meg. Jeg tenker på en annen og mer reflektert måte som jeg mener at kun mennesker som har studert lenge gjør. Jeg søker likesinnede menn. Jeg vil ha en som er så lik meg selv som mulig, og det innebærer naturligvis lang utdannelse. 

Så for meg som kvinne er det en dealbreaker om mannen ikke er utdannet, ja. Men hvis det er tilfelle for menn når det gjelder deg, hvorfor kan du da ikke bare se etter en som er i samme situasjon som deg da? Like barn liker best :)

Anonymkode: f4b50...312

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer alle individuelt. Har kjent en del kunstnere, og andre, som er lidenskapelig opptatt av noe, og de har mer originalitet enn de fleste jeg har møtt med lang utdannelse. Jeg liker mennesker som brenner for noe, de er spennende. 

Anonymkode: d211c...e96

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krigerunge

Jeg tror det ligger mye i at like barn leker best, det vil si at de med høyere utdanning vil jo automatisk trekkes mot de andre som har høyere utdanning. Det blir litt for store kontraster om den ene har master og den andre ikke har utdanning i det hele tatt. De fleste vurderer mennesker individuelt da, de som bare dømmer etter utdanning og yrke bør kanskje ta et oppgjør med seg selv - men sannsynligvis trives de med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på høyere utdannelse er ikke en dealbreaker i seg selv, det er hvordan en person er som teller :) Poenget er vel helst at utdannelse også er en del av hvordan en person er, det er ikke bare på papiret forskjellen mellom lavt og høyt utdannede ligger, det er i personligheten.

Men min aller beste venn og Mannen i mitt liv har kun fagskole og er uendelig mye smartere og mer interessant enn meg, og den beste diskusjonspartneren jeg vet om =) Det som "hjelper" der er vel at han leser ufattelig mye, og er naturlig intelligent, reflektert og nysgjerrig.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg kvinne, selv med lav utdannelse. Men jeg har datet mange forskjellige menn, og kanskje jeg har hatt veldig uflaks. Men de kjedeligste mennene, var de med mastergrad. Ja, de kunne jo jobben sin bra, og dyktige innen sitt felt. Men ellers følte jeg de hang etter meg, jeg reiser jorden rundt, leser veldig mange bøker, samfunnsengasjert, bryr meg om historie, språk, politikk. Selv jobber jeg med mennesker med spesielle behov, har selv opplevd mye tøft i livet. Og føler jeg sitter på en kunnskap, disse mennene som bare har sklidd gjennom livet, virkelig ikke har.

Men jeg og ser, at jeg passer nok overhodet ikke sammen med en mann, som bryr seg om status, mest mulig penger og er materialistisk. Der er ikke jeg i det hele tatt. Jeg har ikke bil, eier min egen bolig. Men den er ikke super fancy med dyre møbler. Det er enkelt, brukte møbler og koselig. Jeg bryr meg ikke om merker. Jeg vil bruke mine penger på opplevelser. Jobber frivillig, er samfunnsengasjert, og har min sære hobby.

Så ofte er det vel sånn at en med veldig høy utdannelse, ikke passer sammen med en uten utdannelse.

Anonymkode: 13820...52d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kun min personlige mening og erfaring.

Jeg tar for tiden en doktorgrad og har fra før bachelor og master. Det ville vært totalt uaktuelt for meg å date noen uten utdannelse, minimumkrav er bachelor, helst master eller høyere. Før jeg selv startet min egen utdannelse datet jeg alle slags menn, gjerne uten utdannelse og det var greit. Men etter at jeg selv har studert, og fortsatt studerer, merker jeg at jeg selv forandrer meg. Jeg tenker på en annen og mer reflektert måte som jeg mener at kun mennesker som har studert lenge gjør. Jeg søker likesinnede menn. Jeg vil ha en som er så lik meg selv som mulig, og det innebærer naturligvis lang utdannelse. 

Så for meg som kvinne er det en dealbreaker om mannen ikke er utdannet, ja. Men hvis det er tilfelle for menn når det gjelder deg, hvorfor kan du da ikke bare se etter en som er i samme situasjon som deg da? Like barn liker best :)

Anonymkode: f4b50...312

Dette! Jeg har selv master, uaktuelt for meg å date noen uten utdanning. 

Anonymkode: e41d1...00e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Jeg har selv master, uaktuelt for meg å date noen uten utdanning. 

Anonymkode: e41d1...00e

:skratte:

Anonymkode: b40d6...a26

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha vært sammen med en dame uten høyere utdanning, men det er fordi jeg er selv svært høyt utdannet. Tror jeg og en lavt utdannet dame ville ha vært alt for forskjellige og hun ville aldri kunne forstått en svært stor del av mitt liv. 

Anonymkode: 82ad1...e12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg kvinne, selv med lav utdannelse. Men jeg har datet mange forskjellige menn, og kanskje jeg har hatt veldig uflaks. Men de kjedeligste mennene, var de med mastergrad. Ja, de kunne jo jobben sin bra, og dyktige innen sitt felt. Men ellers følte jeg de hang etter meg, jeg reiser jorden rundt, leser veldig mange bøker, samfunnsengasjert, bryr meg om historie, språk, politikk. Selv jobber jeg med mennesker med spesielle behov, har selv opplevd mye tøft i livet. Og føler jeg sitter på en kunnskap, disse mennene som bare har sklidd gjennom livet, virkelig ikke har.

Men jeg og ser, at jeg passer nok overhodet ikke sammen med en mann, som bryr seg om status, mest mulig penger og er materialistisk. Der er ikke jeg i det hele tatt. Jeg har ikke bil, eier min egen bolig. Men den er ikke super fancy med dyre møbler. Det er enkelt, brukte møbler og koselig. Jeg bryr meg ikke om merker. Jeg vil bruke mine penger på opplevelser. Jobber frivillig, er samfunnsengasjert, og har min sære hobby.

Så ofte er det vel sånn at en med veldig høy utdannelse, ikke passer sammen med en uten utdannelse.

Anonymkode: 13820...52d

Vet ikke helt om det du skriver representerer virkeligheten.

Jeg ønsker gjerne en partner med høyere utdannelse, rett og slett fordi "like barn leker best". Jeg har datet og hatt kjærester uten utdannelse og lav utdannelse. Det gikk ikke. Venner derimot, driter jeg i hva de gjør :P

Anonymkode: 05234...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter i utdanning. Bryr meg mere om yrket og lønn. Jeg har kun fagskoleutdanning men tjener ganske godt over gjennomsnittet og har derfor stor økonomisk frihet. Det samme lette jeg etter i en mann, og det har jeg funnet. Han har forsåvidt mye høyere utdannelse enn meg, men vi matcher økonomisk og selvsagt personlighetsmessig 😊

Anonymkode: 50e3c...b79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke brydd meg mindre. Er hun flott, vi går godt overens, og har det bra i lag, så kan hun gjerne ha kun grunnskolen for min del. Har selv phd, men kan ikke se at damer som har det skulle være bedre generelt sett. Hver og en er seg selv.

Anonymkode: 60a87...3f2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg kvinne, selv med lav utdannelse. Men jeg har datet mange forskjellige menn, og kanskje jeg har hatt veldig uflaks. Men de kjedeligste mennene, var de med mastergrad. Ja, de kunne jo jobben sin bra, og dyktige innen sitt felt. Men ellers følte jeg de hang etter meg, jeg reiser jorden rundt, leser veldig mange bøker, samfunnsengasjert, bryr meg om historie, språk, politikk. Selv jobber jeg med mennesker med spesielle behov, har selv opplevd mye tøft i livet. Og føler jeg sitter på en kunnskap, disse mennene som bare har sklidd gjennom livet, virkelig ikke har.

Men jeg og ser, at jeg passer nok overhodet ikke sammen med en mann, som bryr seg om status, mest mulig penger og er materialistisk. Der er ikke jeg i det hele tatt. Jeg har ikke bil, eier min egen bolig. Men den er ikke super fancy med dyre møbler. Det er enkelt, brukte møbler og koselig. Jeg bryr meg ikke om merker. Jeg vil bruke mine penger på opplevelser. Jobber frivillig, er samfunnsengasjert, og har min sære hobby.

Så ofte er det vel sånn at en med veldig høy utdannelse, ikke passer sammen med en uten utdannelse.

Anonymkode: 13820...52d

Haha....kjente meg igjen i en del av det du skriver😂😂😂😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke brydd meg mindre. Er hun flott, vi går godt overens, og har det bra i lag, så kan hun gjerne ha kun grunnskolen for min del. Har selv phd, men kan ikke se at damer som har det skulle være bedre generelt sett. Hver og en er seg selv.

Anonymkode: 60a87...3f2

Mmm, sikker på at du har phd? Er veldig skeptisk til at en mann som satser på doktorgradsutdanning synes det er intellektuelt tilfredsstillende å leve med ei som kun har grunnskoleutdanning. 

Anonymkode: e41d1...00e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på en annen og mer reflektert måte som jeg mener at kun mennesker som har studert lenge gjør.

Vet du, slike"meninger" er en ganske god indikasjon på at man ikke spesielt "reflektert" i det hele tatt, faktisk...

Det er min mening, og personlige erfaring.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mmm, sikker på at du har phd? Er veldig skeptisk til at en mann som satser på doktorgradsutdanning synes det er intellektuelt tilfredsstillende å leve med ei som kun har grunnskoleutdanning. 

Anonymkode: e41d1...00e

Vi menn er ikke "hypergame" i like stor grad som dere kvinner. Jeg trodde dette var et velkjent fenomen.

Endret av auto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mange må begynne å gi mer blanke i hva diverse andre folk mener.

En person som passer for deg, vil jo ikke bry seg om utdannelsen din. Spiller ingen rolle hva andre mener da vel.

Anonymkode: 96c43...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsse navn, sånn generalisering det ble her. Jeg har hatt flere menn i mitt liv. Jeg er kanskje eldre enn gjennomsnittet her på kg. Noen har vært selvlærte, andre har studert alt fra matematikk til kunsthåndverk og vært på polarekspedisjoner. Og noen har vært håndverkere. Så lenge voksne mennesker er noenlunde reflekterte ser jeg ikke problemet, doktorgrad meg her og der. Noen må faktisk ha beina på jorda og.

I denne tråden som i alle andre nekter jeg å si hva jeg har av utdanning, men jeg har en viss folkeskikk og sier heller ikke til mine venninner at du, er jo bare en xxxxx så hva skal du uttale deg om. Gjør dere?. Gruer meg til dere kommer ut i arbeidslivet, noen blir kanskje politikere, bare med statusjg og korrupsjon?

Fy hvor bortskjemte og forfengelige dere virker, noen av dere. Sikkert fordi foreldrene deres er på samme måte, aldri har lært dere å gjøre et arbeidslag. Hushjelp, lommepenger, lån til bolig, forventninger om deres valg av kjæreste osv osv.

Endret av Atea
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanning er fullstendig uviktig for meg ihvertfall. Det er helt andre verdier som er utslagsgivende.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...