Gå til innhold

USA hvor mye vet Amerikanerne om verden


Gjest insta72

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Litt vanskeligere nå uten å google. Antall byer i USA med mer enn en million innbyggere... Er det mer eller mindre enn 10 eller er det akkurat 10?


 Forventer du at alle nordmenn (eller europeere) skal kunne vite dette?

 Samtidig som samtlige amerikanere burde vite dette om resten av verden?

Anonymkode: 13479...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 2Bhonest
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:


 Forventer du at alle nordmenn (eller europeere) skal kunne vite dette?

 Samtidig som samtlige amerikanere burde vite dette om resten av verden?

Anonymkode: 13479...c91

Beviser bare at det er en stor forskjell fra hva man tror og hva man vet. Flere som ikke viste at USA ikke har noe offisielt språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf
11 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Litt vanskeligere nå uten å google. Antall byer i USA med mer enn en million innbyggere... Er det mer eller mindre enn 10 eller er det akkurat 10?

Det er 10 byer i USA som har mer en 1 million innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The White Wolf skrev:

Tallahassee  ( nei jeg googlet ikke. Akkurat Florida vet jeg. Og jeg vet at Sacramento er hovedstaden i California. Det er de to jeg vet )

Men det er egentlig uviktig hva hovedstaden i Florida er eller hva den er i Nevada eller de andre statene. Det er hovedstaden til landet USA man burde kunne. Man burde vite at Washington D.C er hovedstaden i USA. Men det er ikke nødvendig å vite hva hovedstaden i staten Washington er. 

Det kan sikkert være greit å vite men det er ikke nødvendig. Akkurat som man trenger ikke vite at Düsseldorf er hovedstaten i Nordrhein-Westfalen. Men man burde vite at Berlin er hovedstaden i Tyskland,

Hvorfor er det viktig å vite hovedstaden i et land?

Hva er en hovedstad?

Hva er hovedstaden i Nederland?

Anonymkode: 04ffd...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt amerikansk. Det blir litt spesielt å snakke om min families kunnskaper, da de har en tilknytning til oss her, og derfor kan en del om Norge. Men det er spennende å høre at nordmenn ofte sier "hva vet vel amerikanere om verden?" - og så blir det automatisk målt etter hvor mye de vet om Norge. Jeg har ikke inntrykk av at amerikanere generelt kan veldig mye om Norge (eller resten av Skandinavia). Men hva betyr vel egentlig Skandinavia for en gjennomsnittsamerikaner? Noen kan overraskende mye, andre kan absolutt ingenting. Noen kan masse om sin egen stat, andre kan ingenting. Noen nordmenn kan masse om Norge og vår historie, andre kan absolutt ingenting. Sånn sett, som noen andre over her allerede har nevnt, vil vi generelt ha en større forståelse for USA, fordi vi har en stødig informasjonsstrøm fra den siden av Atlanterhavet, og fordi vi kan språket (ofte flytende).

Bare fordi de amerikanerne som kan absolutt minst om veldig mye er de som velger å stikke seg fram på TV eller generelt i media, betyr ikke at det ikke sitter en stor del av befolkningen og vet veldig mye. 

Etter å ha sett saken fra flere sider synes jeg det er veldig morsomt at både nordmenn og amerikanere (og sikkert flere andre land) ser på seg selv som guds gave til verden, med deres vell av kunnskap og sitt slående intellekt. Det er godt alle er like selvopptatte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cathj skrev:

Jeg er halvt amerikansk. Det blir litt spesielt å snakke om min families kunnskaper, da de har en tilknytning til oss her, og derfor kan en del om Norge. Men det er spennende å høre at nordmenn ofte sier "hva vet vel amerikanere om verden?" - og så blir det automatisk målt etter hvor mye de vet om Norge. Jeg har ikke inntrykk av at amerikanere generelt kan veldig mye om Norge (eller resten av Skandinavia). Men hva betyr vel egentlig Skandinavia for en gjennomsnittsamerikaner? Noen kan overraskende mye, andre kan absolutt ingenting. Noen kan masse om sin egen stat, andre kan ingenting. Noen nordmenn kan masse om Norge og vår historie, andre kan absolutt ingenting. Sånn sett, som noen andre over her allerede har nevnt, vil vi generelt ha en større forståelse for USA, fordi vi har en stødig informasjonsstrøm fra den siden av Atlanterhavet, og fordi vi kan språket (ofte flytende).

Bare fordi de amerikanerne som kan absolutt minst om veldig mye er de som velger å stikke seg fram på TV eller generelt i media, betyr ikke at det ikke sitter en stor del av befolkningen og vet veldig mye. 

Etter å ha sett saken fra flere sider synes jeg det er veldig morsomt at både nordmenn og amerikanere (og sikkert flere andre land) ser på seg selv som guds gave til verden, med deres vell av kunnskap og sitt slående intellekt. Det er godt alle er like selvopptatte!

Vi I Norge tror at Norge er verdens beste land fordi staten har stjålet alle verdiene våre. LOL

Så inbiller vi oss om at oljefondet er "vårt".

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The White Wolf
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det viktig å vite hovedstaden i et land?

Hva er en hovedstad?

Hva er hovedstaden i Nederland?

Anonymkode: 04ffd...182

Vel Haag er byen hvor den nederlandske regjering holder til . Men det er Amsterdam som er hovedstaden i Nederland

Det nederlandske regjering har siden 1588 alltid holdt til i Haag med unntak av 1808 og 1810 da den holdt til i Amsterdam. 

I følge artikkel 32 i Nederlands grunnlov fra 2008 så sies det at kongen skal sverges inn og innviet i landets hovedstad som er Amsterdam.

Det er egentlig ganske enkelt

Haag er hvor regjeringen holder til.

Amsterdam er hovedstaden og hvor kongefamilien holder til.

Det er ikke slik at det er døds viktig å vite hovedstader. Men det er viktigere og kunne hovedstader til et land en til en delstat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The White Wolf skrev:

Vel Haag er byen hvor den nederlandske regjering holder til . Men det er Amsterdam som er hovedstaden i Nederland

Det nederlandske regjering har siden 1588 alltid holdt til i Haag med unntak av 1808 og 1810 da den holdt til i Amsterdam. 

I følge artikkel 32 i Nederlands grunnlov fra 2008 så sies det at kongen skal sverges inn og innviet i landets hovedstad som er Amsterdam.

Det er egentlig ganske enkelt

Haag er hvor regjeringen holder til.

Amsterdam er hovedstaden og hvor kongefamilien holder til.

Det er ikke slik at det er døds viktig å vite hovedstader. Men det er viktigere og kunne hovedstader til et land en til en delstat.

Jeg er helt enig. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at hovedsteder ikke er viktig å vite generelt.

Både den lovgivende, utøvende og den dømmende makt holder til i Haag. Likevel er Amsterdam hovedstad. Et ypperlig eksempel på at det ikke i seg selv er viktig å vite hovedstaden i et land.

Anonymkode: 04ffd...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at hovedsteder ikke er viktig å vite generelt.

Både den lovgivende, utøvende og den dømmende makt holder til i Haag. Likevel er Amsterdam hovedstad. Et ypperlig eksempel på at det ikke i seg selv er viktig å vite hovedstaden i et land.

Anonymkode: 04ffd...182

Det som er viktig er å putte flest mulig kunnskaper inn i hjernen. Jo mer du putter inn, jo mer blir det plass til i hjernen. Det motsatte av en harddisk til en datamaskin altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest insta72

Lurer også veldig på om en typisk gjennomsnitt  amerikaner vet hva mennesker uten for landets grenser mener om politikk  og hvordan politikere  driver valgkamp.  Og på presidenter kandidater  de har.

Endret av insta72
Dårlig formulert .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.7.2016 at 21.35, insta72 skrev:

Lurer også veldig på om en typisk gjennomsnitt  amerikaner vet hva mennesker uten for landets grenser mener om politikk  og hvordan politikere  driver valgkamp.  Og andres land syn på deres presidenter 

Nå har andre lands presidenter lite de skulle sagt. Tross alt.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye rart om amerikanere, men når vi var der så merket jeg at de er veldig nysgjerrige på hvilket land vi kom fra. Da snakker jeg om folk som jobbet i resepsjonen på hotellet, servitøren på restauranten osv. Om de i det hele tatt visste hvor Norge var, det vet jeg ikke  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Cathj skrev:

Jeg er halvt amerikansk. Det blir litt spesielt å snakke om min families kunnskaper, da de har en tilknytning til oss her, og derfor kan en del om Norge. Men det er spennende å høre at nordmenn ofte sier "hva vet vel amerikanere om verden?" - og så blir det automatisk målt etter hvor mye de vet om Norge. Jeg har ikke inntrykk av at amerikanere generelt kan veldig mye om Norge (eller resten av Skandinavia). Men hva betyr vel egentlig Skandinavia for en gjennomsnittsamerikaner? Noen kan overraskende mye, andre kan absolutt ingenting. Noen kan masse om sin egen stat, andre kan ingenting. Noen nordmenn kan masse om Norge og vår historie, andre kan absolutt ingenting. Sånn sett, som noen andre over her allerede har nevnt, vil vi generelt ha en større forståelse for USA, fordi vi har en stødig informasjonsstrøm fra den siden av Atlanterhavet, og fordi vi kan språket (ofte flytende).

Bare fordi de amerikanerne som kan absolutt minst om veldig mye er de som velger å stikke seg fram på TV eller generelt i media, betyr ikke at det ikke sitter en stor del av befolkningen og vet veldig mye. 

Etter å ha sett saken fra flere sider synes jeg det er veldig morsomt at både nordmenn og amerikanere (og sikkert flere andre land) ser på seg selv som guds gave til verden, med deres vell av kunnskap og sitt slående intellekt. Det er godt alle er like selvopptatte!

Skriver under denne. Syns flere I tråden burde ta til seg hva du skriver.     Hilsen  fra USA.

Anonymkode: 767b0...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At målestokken er om amerikanerenes kunnskap om Norge, blir jo noe feil, greia er at amerikanerene  ser ut til å ikke vende blikket utover egne grenser. Tv har nok bombadert dem om Iran, Irak, Afganistan og Syria. Vietnam har de lært om på barneskolen. Canada og Mexico også. Men sånn utover det, virker det ikke som den gjevne amerikaner har noe kunnskap om resten av verden. 

Anonymkode: 3f80a...c8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At målestokken er om amerikanerenes kunnskap om Norge, blir jo noe feil, greia er at amerikanerene  ser ut til å ikke vende blikket utover egne grenser. Tv har nok bombadert dem om Iran, Irak, Afganistan og Syria. Vietnam har de lært om på barneskolen. Canada og Mexico også. Men sånn utover det, virker det ikke som den gjevne amerikaner har noe kunnskap om resten av verden. 

Anonymkode: 3f80a...c8f

Men hva er da den jevne amerikaner? 

Du vet garantert hva stereotypen er, men hva er, statistisk sett, gjennomsnittsamerikaneren? Hva er den faktiske gjennomsnittsamerikanerens kunnskap om resten av verden? Jeg tror denne kommentaren din understreker akkurat det jeg prøver å få fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

At målestokken er om amerikanerenes kunnskap om Norge, blir jo noe feil, greia er at amerikanerene  ser ut til å ikke vende blikket utover egne grenser. Tv har nok bombadert dem om Iran, Irak, Afganistan og Syria. Vietnam har de lært om på barneskolen. Canada og Mexico også. Men sånn utover det, virker det ikke som den gjevne amerikaner har noe kunnskap om resten av verden. 

Anonymkode: 3f80a...c8f

hvor har du dette våset fra? Hvor mange amerikanere kjenner du?

Du virker derimot som en veldig navlebeskuende type. Hvor mange stater i USA tar du på strak arm, med deres hovedstader?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Leste på VG at Mat Damon gleder seg til å se isbjørner når han skal filme i Norge.

tenk så skuffet han blir:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Leste på VG at Mat Damon gleder seg til å se isbjørner når han skal filme i Norge.

tenk så skuffet han blir:skratte:

Det kan tenkes at han spøkte. 

Men det virker ikke som om den norske journalisten visste at det ikke er isbjørner i Norge heller, ellers burde hun/han spurt om det. 

Anonymkode: 2fafb...ffa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet svært lite. Gikk på skole i USA en periode. Det var en skremmende tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...