Gå til innhold

USA hvor mye vet Amerikanerne om verden


Gjest insta72

Anbefalte innlegg

Gjest insta72

Vi vet en del om USA  det er vanskelig  å  ikke å ha lært noe.  Mye av avis oppslag og tv kommer derfra. Men hvor mye vet amerikanere om verden. Vet de hva vi synes om USA og folkene der? Vært spennende  å høre om noen vet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle âme

Min erfaring med amerikanarar tilseier at dei ikkje er eit opplyst folkeslag. F.eks dei veit ikkje kor Norge og Sverige ligger, men dei veit at det finnast "hot, blonde chicks there." Ein del som eg kjenner trudde òg isbjørner gjekk rundt i gatene, hovedstaden i Sverige og Finland heitte Norge og Berlinmuren framleis står...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jevnt over like lite om verden som folk ellers i verden.

Fikk selv sjokk over hvor uopplyste Syrere var om verden rundt de generelt og vesten spesielt.

Her i Norge er det mange som tror de kjenner til USA, men det aller meste er overfladisk kunnskap helt uten sammenheng.

Spør fem på gata her i Norge om å plassere Kina, Nigeria etc. på kartet så det nok bare én som er i nærheten. Akkurat som i USA.

Anonymkode: 04ffd...182

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på skole i USA i et år, som utvekslingsstudent. De vet praktisk talt ingenting. Jeg sa til dem at Europa var så lite at man kunne spasere fra Norge til Spania på én dag og at jeg aldri hadde sett en bil før jeg flyttet til USA, og det trodde de på i flere uker før jeg avslørte at jeg tullet med dem.

Anonymkode: 95103...0e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste amerikanerne jeg kjenner (er en del, men langt ifra helle befolkningen ;)) er ganske høye på seg selv og deres kultur. Dersom jeg drar frem amerikanske tvprogrammer på TLC er de raske å komme med kommentarer om hvor dumme vi er som tar imot innvandrere, ikke kan forsvare landet vårt fra angrep, de har atomvåpen og kan knuse alle, osv. Attpåtil er de påpasselige med å kalle språket deres for amerikansk, ikke engelsk og begrunner dette med borgerkrigen. De påstår også at de nærmest aldri finner europeiske nyheter i avisene deres og at Europa er et null. 

Utenom dette så er de ganske koselige :) 

Anonymkode: 9951a...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fireproof skrev:

Min erfaring med amerikanarar tilseier at dei ikkje er eit opplyst folkeslag. F.eks dei veit ikkje kor Norge og Sverige ligger, men dei veit at det finnast "hot, blonde chicks there." Ein del som eg kjenner trudde òg isbjørner gjekk rundt i gatene, hovedstaden i Sverige og Finland heitte Norge og Berlinmuren framleis står...

Forklarte en gang en amerikansk bekjent at her i Norge så tar vi snøscooter til jobb og skole, men vi måtte passe på å ikke kjøre ned pingviner i gatene. De gikk rett på :rolleyes:

Anonymkode: 9951a...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si meg enig i disse påstandene ettersom jeg har erfart lignende med amerikanere selv, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor det er sånn. Noen som har en teori på hvorfor forskjellen er så stor mellom (Vestlige) Europa og Usa?

Anonymkode: 9c496...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig forskjell på amerikanere om hvor mye de vet. Noen er veldig bereiste, følger med på resten av verden, og vet generelt en god del om hva som foregår. Andre mener USA er verdens navle og at alt sentrerer rundt de, så de ser på det som unødvendig å vite hva som foregår i resten av verden for 'MURICA!!!!

I USA er det også  en veldig sterk patriotisme. Det skal godt gjøres å overbevise mange amerikanere om at det finnes andre land som like frie som de er. Mange er veldig opphengt i hele "Land of the free" greia, og tror på det med hele sitt hjerte. Dette er nok noe de får inn tidlig. Mange skoler krever vel at de sier hele "pledge of allegiance" på begynnelsen av skoledagen. 

Anonymkode: 3930f...545

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan jevnt over like lite om verden som folk ellers i verden.

Fikk selv sjokk over hvor uopplyste Syrere var om verden rundt de generelt og vesten spesielt.

Her i Norge er det mange som tror de kjenner til USA, men det aller meste er overfladisk kunnskap helt uten sammenheng.

Spør fem på gata her i Norge om å plassere Kina, Nigeria etc. på kartet så det nok bare én som er i nærheten. Akkurat som i USA.

Anonymkode: 04ffd...182

Er du seriøs nå? Nekter å tro at nordmenn er så dårlig i geografi som du påstår. 

Jeg tror amerikanerne generelt vet mindre om verden enn det andre land gjør. De fokuserer mest på sin egen historie og er nesten besatt av deres eget land. 

Anonymkode: 8246c...4f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs nå? Nekter å tro at nordmenn er så dårlig i geografi som du påstår. 

Jeg tror amerikanerne generelt vet mindre om verden enn det andre land gjør. De fokuserer mest på sin egen historie og er nesten besatt av deres eget land. 

Anonymkode: 8246c...4f3

Det kan godt stemme at amerikanere generelt vet svært lite om verden utenfor sitt eget land. Men feilslutningen er at resten av verden generelt og Norges befolkning spesielt er det motsatte. Det er altså ikke tilfellet. Spør et tilfeldig utvalg på gata i Norge om hvem som er statsminister i Danmark. Så skjønner du at nordmenn ikke er noe bedre. Vi snakker altså om Danmark, ikke et fjernt land. Men et land vi har felles historie, kultur og språk med.

Når amerikanere blir spurt om verden er det ofte slike spørsmål de får, politikk, geografi, klima, økonomi osv. Og de er dumme, ingen tvil om det. Men resten av verden er like dumme, det må vi innse.

Anonymkode: 04ffd...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklarte en gang en amerikansk bekjent at her i Norge så tar vi snøscooter til jobb og skole, men vi måtte passe på å ikke kjøre ned pingviner i gatene. De gikk rett på :rolleyes:

Anonymkode: 9951a...b05

Nesten som Oslo-folk ditta der, fleire av kompisene mine trur heilt seriøst at alle bygdafolk køyre traktor til skulane og jobb. Ah, mennesker❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

USA.. Et land som ikke har et offisielt språk engang.

Endret av 2Bhonest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, 2Bhonest skrev:

USA.. Et land som ikke har et offisielt språk engang.

De har da amerikansk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HøyMørkog40
8 minutter siden, 2Bhonest skrev:

USA.. Et land som ikke har et offisielt språk engang.

HVA!!! Kan du utdype det...Hva med engelsk da..???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

De har da amerikansk ;) 

 

21 minutter siden, HøyMørkog40 skrev:

HVA!!! Kan du utdype det...Hva med engelsk da..???

 

Nei, USA har ikke et offisielt språk. Med offisielt språk menes lover som sier at ett eller flere språk skal brukes av myndighetene. Slike lover har de ikke på føderalt nivå. Selv om myndighetene selvsagt bruker amerikansk engelsk som om det var offisielt språk.

Endret av Summers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, HøyMørkog40 skrev:

HVA!!! Kan du utdype det...Hva med engelsk da..???

 

Nok et eksempel på uopplyst nordmenn kan være om USA

Anonymkode: 04ffd...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at amerikaneres kunnskap om verden varierer voldsomt, men at bunnene er enda lavere enn her til lands. Det baserer jeg på utallige besøk hos familie der borte samt et utvekslingsopphold. Riktignok vektlegger man nok forskjellige ting i skolen også, det er jo en del områder der vi antagelig vil oppfattes som pinlig blanke i den jevne amerikaners øyne, men jeg har sjelden møtt på folk i Norge som er så til de grader blottet for kunnskap om annet enn hjemstedet som enkelte amerikanere jeg har møtt.

Jeg tror nok det er lettere å vokse opp et land som USA uten å gløtte til omverdenen i det hele tatt enn det er her i Norge. Det er ikke mange år siden jeg leste om at halvparten av amerianere ikke har pass, for det er igrunn ikke aktuelt å reise ut av landet uansett. Ikke at det er helt uvanlig at nordmenn ikke fornyer passet før de trenger det, men jeg tviler sterkt på at det til enhver tid gjelder halvparten av oss. I tillegg får vi jo en del gratis kunnskap gjennom TV-ruta, der amerikanere gjerne har en aversjon mot alt som ikke er engelskspråklig.

Utover det er det klart at amerikanerne i enkelte delstater gjerne pakkes inn i en virkelighetsoppfatning der "American exceptionalism" er opplest og vedtatt. Deres land er best, deres land er spesielt og det er ikke så fordømt nøye med andre. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om hvorvidt jeg drømmer om å flytte til USA permanent. Det i seg selv er det forsåvidt ikke noe galt i, men de virker ofte helt forbløffet når jeg forteller at jeg strengt tatt kommer fra et land med vel så høy levestandard som deres eget. Jeg har opplevd å få oppriktig medfølende blikk fra amerikanere som tydelig tror at det har tørna for meg når jeg påstår noe slikt.

Men det varierer veldig. Jeg har jo snakket med tusenvis av amerikanere, og det er strengt tatt ikke mange av dem som sier ting som er så dumme at jeg ikke kunne hørt dem her hjemme også. Det virker også å være forskjell på relativt høyt utdannede folk i vest og nordøst og noen jeg har pratet med i enkelte sørstater eller i småsteder i Midtvesten. Jeg oppfatter også den jevne amerikaner som veldig hyggelig og grei, selv om de kan være litt brautende. Det er sjelden noe i veien med humøret, og de er jo positivt innstilt til å høre om der jeg kommer fra selv om de knapt hadde hørt om steder før vi begynte å snakke sammen. Så jeg liker amerikanere godt, i hvert fall når du treffer dem litt på hjemmebane. Men det er nok dessverre ikke bare en myte at de har mindre oversikt over verden enn det vi er vant til, selv om diverse YouTube-videoer om dumme amerikanere ikke er helt representative.

Et øyeblikk siden, Fireproof skrev:

Nesten som Oslo-folk ditta der, fleire av kompisene mine trur heilt seriøst at alle bygdafolk køyre traktor til skulane og jobb. Ah, mennesker❤️

Sant nok, jeg har hørt mye dumt om "bygd og bønder" her i byen og blir flau selv når mine medosloborgere driter seg ut sånn, men det går begge veier også. Jeg som oslogutt møter støtt folk som er bortimot like uvitende om Oslo, enda de aller fleste tross alt har vært innom her, mens jeg stort sett vet mer om deres hjemsted enn de vet om Oslo. Jeg husker blant annet et vorspiel på min mors hjemsted der man var sikre på at vi hadde bevæpnede vakter på osloskolene, for det hadde en eller annen fortalt dem for noen år siden. Det var jo så mye kidnapping og drap her at de bare hadde regnet med at det var sant.

1 minutt siden, HøyMørkog40 skrev:

HVA!!! Kan du utdype det...Hva med engelsk da..???

 

USA har ikke noe offisielt språk, men i praksis er det jo engelsk som brukes. Mange delstater har riktignok satt et offisielt språk for deres delstat, og Hawaii har to offisielle, men som land har ikke USA offisielt språk. Australia, Storbritannia, Mexico, Argentina og en del andre land har heller ikke det, så det er ikke så spesielt som det høres ut. I USA har det vel historisk mest å gjøre med at man ikke har hatt noe behov for det. De har flere ganger vurdert å gjøre engelsk offisielt, men nå er det mange spansktalende som har ønsket at spansk i så fall skal bli offisielt sammen med engelsk, og da har de bare droppet hele greia fremfor å krangle om det.

Anonymkode: 9b897...fed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf

USA har de beste universitetene i verden. Men den gjennomsnittlige Amerikaner vet svært lite om verden.

 

Og la oss være ærlig det er nok av folk i Norge og Europa som ikke har særlig peiling på USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf
16 minutter siden, 2Bhonest skrev:

USA.. Et land som ikke har et offisielt språk engang.

 

11 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

De har da amerikansk ;) 

Det finnes ikke noe språk som heter Amerikansk. Det språket du tenker på kalles engelsk. . Og han har faktisk rett USA har på føderalt nivå ikke noe offisielt språk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...