Gå til innhold

Ville det gått på reiseforsikring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger barn, jeg har sluttet på prevensjon, og vi håper selvsagt at spiren sitter snart. Vi tenkte uansett at det kunne vært fint med en litt lengre tur i julen, Thailand eller noe... Vi vet jo ingenting om jeg blir gravid før det, men det kan jo skje. Hvis jeg blir gravid er det jo en mulighet for at jeg ikke kan dra så langt, men da vil jeg jo få det på reiseforsikrning om legen mener det er uforsvarlig. Men hva med samboeren. Vil han få tilbake penger om jeg ikke kan dra? Turen blir jo helt meningsløs for han om han må dra alene.... 

Anonymkode: 7b6cf...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Graviditet er ikke dekket av reiseforsiing.

Anonymkode: e4595...523

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Graviditet er ikke dekket av reiseforsiing.

Anonymkode: e4595...523

Nei, men det er jo en del sykdommer som kan følge av en graviditet. Jeg tenker jo hvis jeg fikk reiseforbud av legen pga. sykdom...

Anonymkode: 7b6cf...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er jo en del sykdommer som kan følge av en graviditet. Jeg tenker jo hvis jeg fikk reiseforbud av legen pga. sykdom...

Anonymkode: 7b6cf...00f

Det anses som en del av graviditeten og dekkes ikke.

Anonymkode: e4595...523

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan folk på kg skrive men ikke lese? Reiseforsikringen din sine betingelser må du lese for de kjenner ikke vi. Men det vanlige er at reiseforsikringer ikke dekker avbestillinger grunnet graviditet, eller annet svangerskapsrelatert innkludert for tidlig fødsel. 

Det er en god ting å lese bruksanvisninger og betingelser og alt med liten skrift som er av personlig betydning før en stiller privatrettslige spørsmål ut i løse luften, fordi dette er en privatretslig avtale mellom deg og ditt forsikringsselskap. 

Anonymkode: 96e88...b83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan folk på kg skrive men ikke lese? Reiseforsikringen din sine betingelser må du lese for de kjenner ikke vi. Men det vanlige er at reiseforsikringer ikke dekker avbestillinger grunnet graviditet, eller annet svangerskapsrelatert innkludert for tidlig fødsel. 

Det er en god ting å lese bruksanvisninger og betingelser og alt med liten skrift som er av personlig betydning før en stiller privatrettslige spørsmål ut i løse luften, fordi dette er en privatretslig avtale mellom deg og ditt forsikringsselskap. 

Anonymkode: 96e88...b83

Det hørtes jo kjempemerkelig ut. Så hvis jeg får forhøyet blodtrykk eller et eller annet som gjør at jeg får reiseforbud av legen, så dekker ikke forsikringen meg bare fordi jeg er gravid?

Anonymkode: 7b6cf...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes jo kjempemerkelig ut. Så hvis jeg får forhøyet blodtrykk eller et eller annet som gjør at jeg får reiseforbud av legen, så dekker ikke forsikringen meg bare fordi jeg er gravid?

Anonymkode: 7b6cf...00f

Om det kan kobles til graviditeten får du mest sannsynlig ikke dekket det nei. Søkte bitte litt på nett og det eneste jeg kalrte å finne var at noen dekket svangerskapsforgiftning og spntantabort. Utenom det så ansees graviditet som såpass risiko at du ikke får den vanlig forsikringen. Men det er bare å kontakte ditt eget forsikringselskap så finner du ut hva du er forsikret mot. JEg vet at jeg ikke er forsikret mot graviditetsrelaterte (normal)plager/tilstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som sitter på fasitsvaret er forsikringselskapet ditt. Du bør ta en telefon og sjekke hva vilkårene faktisk sier.

Anonymkode: be7f7...340

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på dette.

Dere som faktisk har sjekket litt opp, er det slik at forsikringen ikke dekker evt. dyre behandlinger som blir nødvendig mens man er på ferie når man er gravid? Så hvis man er gravid, reiser til USA også oppstår det problemer, så risikerer man milliongjeld for behandlingen man trengte der borte?

Eller er det bare den uviktige (syns jeg) avbestillingsforsikringen som ikke gjelder? Slike småbeløp er det jo uansett ikke så farlig med, men de potensielt svindyre medisinske utgiftene man kan pådra seg er jo litt kritiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser selv gravid, og har styrt en del med dette i forhold til en planlagt reise til Hellas. Det stemmer at de fleste reisefosrikringsselskap ikke dekker avbestilling som skyldes svangelskapsrelaterte plager. Du må rett og slett lese vilkårene til forsikringsselskapet ditt. Det som jeg fant ut når jeg lette er at Europeiske Reiseforsikring er de som kommer best ut med tanke på hva de dekker i forbindelse med svangerskap. Etter svangerskapsuke 28 må du ha beskreftelse fra lege på at du er frisk og kan fly. Normalt sett tillater de fleste flyselskap at gravide flyr til uke 36, men jeg vet ikke hvordan reglene er når det er snakk om å reise såpass langt som til Thailand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, kgus skrev:

Ble litt nysgjerrig på dette.

Dere som faktisk har sjekket litt opp, er det slik at forsikringen ikke dekker evt. dyre behandlinger som blir nødvendig mens man er på ferie når man er gravid? Så hvis man er gravid, reiser til USA også oppstår det problemer, så risikerer man milliongjeld for behandlingen man trengte der borte?

Eller er det bare den uviktige (syns jeg) avbestillingsforsikringen som ikke gjelder? Slike småbeløp er det jo uansett ikke så farlig med, men de potensielt svindyre medisinske utgiftene man kan pådra seg er jo litt kritiske.

Det har jeg ikke sjekket, men ville bedt om å få et skriftlig svar fra forsikringseleskapet om jeg dro på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill avbestillingsforsikring når dere bestiller turen. Da kan dere avbestille ubegrunnet, mulig dere ikke får tilbake depositumet. Sjekk med reisebyrået/charteroperatøren/flyselskapet dere skal bruke.

Anonymkode: 4652f...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bestill avbestillingsforsikring når dere bestiller turen. Da kan dere avbestille ubegrunnet, mulig dere ikke får tilbake depositumet. Sjekk med reisebyrået/charteroperatøren/flyselskapet dere skal bruke.

Anonymkode: 4652f...eb6

Takk, det var godt tips. Dette er jo foreløpig en veldig hypotetisk situasjon, da jeg ikke er gravid enda og ikke har blitt potensielt syk. Vi har heller ikke 100% bestemt oss for Thailand, men det er jo greit å sjekke.... 

 

TS

Anonymkode: 7b6cf...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...