Gå til innhold

introduksjon av våpen til 10 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn 10 år fikk forespørsel fra sin tante om å være med på skytebanen å skyte, tanten og onkelen er fanatiske når det gjelder  våpen å jakt, deres datter på 9 år er med dem der, men tror ikke hun har hatt så mye valg, jeg selv er pasifist å så til ham at dette var et valg han måtte ta helt selv uten verken min eller noen andre sin påvirkning , tanten hans ble da dritsur å mente jeg påvirker han til å velge det bort

Anonymkode: 1fa42...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, så dumt for deg da? 

Anonymkode: eb63d...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 For meg høres det helt greit ut at man tar seg en tur på skytebanen.  Det kunne jeg og tenkt meg. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha latt mitt barn bli med på skytebanen som 10 åring.

Dette fordi jeg selv har veldig stor respekt for våpen, og det er ikke et leketøy. Jeg har vært med på jakt, leirdueskyting og sånne ting i voksen alder, men da var jeg voksen nok til å forstå hva et våpen kan gjøre om man ikke bruker det riktig og hvor stor ansvar det er å holde et våpen.

For meg handler det om at våpen er ikke et leketøy og i mine øyne ikke noe du tar med barn på for gøy. Jeg føler det sender ut feil budskap og at en 10 åring vil se på våpen som noe mindre seriøst og morsomt, istedenfor å respektere og unngå det :) 

Ja, det kan virke som jeg overdriver, men jeg syntes ikke barn skal være rundt våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden latt en tiåring bli med på det. Synes man bør vente til man er 18 før man får gjøre det. 

Anonymkode: 8512e...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditt barns tante kan forresten bli så drittsur som hun bare vil. Dette er det kun dere foreldre som bestemmer mtp deres egne barn.

Anonymkode: 8512e...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på med skyting selv på den alderen (konkurranseskyting, ikke jakt). Det er en flott sport! Nå er det ikke sånn at ungene får et våpen + masse ammunisjon og løper rundt og skyter i øst og vest. Det er ganske strengt på standplass og alltid voksne der som har kontroll. De lærer å behandle våpen korrekt selv om de er barn. Våpen er selvfølgelig ikke noe leketøy, men jeg har heller aldri opplevd at noen har behandlet det som det. Tvert i mot har de ”skytterbarna” jeg har kjent hatt større respekt for våpen enn barn/ungdom/voksne som ikke har lært å omgås våpen.

 

Jeg ser ingen grunn til at barn ikke skal være med på skytebanen, med mindre det er snakk om et ekstremt viltert og distre barn (maur i rompa og klåmark i fingra) som ikke evner å ta ordre og har null respekt for voksne. Hadde sønnen din vært en sånn, tviler jeg på at tanta hadde bedt ham med. Har ungen din lyst til å være med da?  

Anonymkode: b618b...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen grunn til å være positiv til våpen. 

Jakt er derimot en positiv ting. 

Så kommer det an på hva som er viktigst. 

For enkelte er nok jakt en unnskyldning for å kunne holde på med våpen. 

Men langt de fleste jegere er ikke slik. Våpnet er kun en dyd av nødvendighet for å kunne oppleve spenning i naturen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, som ab over, vært aktiv konkurranseskytter i mange, mange år. Barna mine har vært med på skytebanen fra de var bittesmå, og de har vært aktive selv fra de var omkring ti år. De har lært å ha stor respekt for våpen. 

Jeg kan love TS og andre skeptikere i tråden at om det er noe sted barn og unge virkelig lærer at våpen ikke er leketøy og må og skal behandles med stor respekt, så er det i et skytterlag eller på banene til Norges Jeger- og Fiskeforbund. Her ser man definitivt ikke våpen som noe "mindre seriøst og morsomt" ((Mjauritz). Sikkerhetsreglene terpes og terpes på, og disiplinen på standplass er absolutt. Følger man ikke instruksjonene fra standplassleder, får man ikke skyte. Lek med våpen og ammunisjon forekommer ikke. Aldri. 

Selvsagt må foreldre selv bestemme om barna skal på skytebanen - slik foreldre må bestemme om de for eksempel skal spille fotball eller i korps eller få gå på tegnekurs. Men om tiåringen har lyst skal ts alle fall vite at han/hun  skytebanen vil lære å omgås våpen på en trygg måte. 

Anonymkode: c367f...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...