Gå til innhold

Jeg blir bare tynnere..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter mer og mer for hvert år som går med å holde vekta mi oppe og begynner å bli alvorlig matlei på toppen av alt nå.

Er 160 og ca 49 kg. Dalt ned rundt en kg i året siste 10 åra. Ikke noe drastisk tap per år, men mye totalt og det stopper jo ikke..

Jeg spiser noe sånt som en 5-7 tjukke brødskiver rundt omkring og en stor porsjon middag på kvelden til dagen. Maten min er ikke veldig mager og sunn. Grovt brød, grønnsaker med mye halvfabrikat til middag supplert med ekstra grønnsaker. Ingen lettprodukter. Mer traust Norwegia, syltetøy, leverpostei, fårepølse, fet youghurt, fløte, poteter, pasta, ris. Ganske vanlig, ikke spesielt sunn eller usunn. 

Beveger meg 1 time-3 per dag. Ingen hard trening. I tillegg spiser jeg noe tull hver dag. Is/chips/sjokolade/nøtter/dessert, alltid noe og kanskje noe frukt og sånt i tilllegg.

Jeg klarer ikke spise veldig mye mer en dette i løpet av en dag, så hva gjør jeg for å snu denne trenden? Jeg vil helst opp litt..skal jeg feite opp denne maten enda mer? Ikke lyst på hjerteinnfarkt også, K40:)

 

 

Anonymkode: 45708...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo printe ut et skjema som viser en dagsmeny på 2000 kalorier - henge på kjøleskapet og så forsøke holde deg omlag til de mengdene?

Slik jeg ser det så spiser du nok litt for usunt ifht fett og sukker - jeg ville byttet ut til mer ordentlig mat i tillegg. Du trenger jo ikke kutte ut fårepølse og syltetøy, men om det er eneste pålegg så er jo ikke det bra.

Introduser nøtter(spesielt valnøtter og mandler), makrell i tomat(om du takler det), banan, belgfrukter(linser/kikerter), ovnsbakte grønnsaker med litt ekstra olivenolje på, og velg banan fremfor eple f.eks. 

Av hensyn til tannhelse er det jo ikke heldig å småspise, og jeg kan ikke se at det virker som om du har en medisinsk grunn til å måtte opp i vekt. Du har en BMI på 19, som er helt greit når du er naturlig slank. 

Men det jeg ser at du trenger å endre er altså inntak av mettet fett, salt og sukker. Det er problemet her, ikke vekta di.

Is/chips/sjokolade osv kan du droppe til hverdags og heller ta en ordentlig "utskeielsesdag" når du har lyst med mindre du har lyst på høy tannlegeregning :)

Er endel vegetarmat som er sunn, men også høy på kalorier da det lages i endel olje - for eksempelvis kikertboller med soltørkede tomater(de i olje på glass), stekt i panna med olje. Eller søtpotetbåter, poenget er grønnsaker(sunt) med litt ekstra olivenolje(sunt, men også kaloririkt). 

Anonymkode: d3dd8...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet ernæringsfysiolog, mest fordi kostholdet ditt ikke høres særlig sunt ut og det virker som om at du tror det er det usunne som skal til for å få deg opp i vekt. Det er ikke helt sånn det fungerer, og du behøver hjelp til å sette opp meny med et skikkelig kosthold.

Anonymkode: 9ae86...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en bmi på 19, så er du normalvektig, men slank. Du spiser når du er sulten, og sunt nok (selv om halvfabrikata ikke er bra). Hva er problemet? Har selv en bmi på 18,5, og lever helt fint med det. Jeg prøver å lage mat fra bunnen av, som regel. Halvfabrikata inneholder stoffer som ikke er sunne og ikke smaker godt.

Anonymkode: 3c0fa...522

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter mer og mer for hvert år som går med å holde vekta mi oppe og begynner å bli alvorlig matlei på toppen av alt nå.

Er 160 og ca 49 kg. Dalt ned rundt en kg i året siste 10 åra. Ikke noe drastisk tap per år, men mye totalt og det stopper jo ikke..

Jeg spiser noe sånt som en 5-7 tjukke brødskiver rundt omkring og en stor porsjon middag på kvelden til dagen. Maten min er ikke veldig mager og sunn. Grovt brød, grønnsaker med mye halvfabrikat til middag supplert med ekstra grønnsaker. Ingen lettprodukter. Mer traust Norwegia, syltetøy, leverpostei, fårepølse, fet youghurt, fløte, poteter, pasta, ris. Ganske vanlig, ikke spesielt sunn eller usunn. 

Beveger meg 1 time-3 per dag. Ingen hard trening. I tillegg spiser jeg noe tull hver dag. Is/chips/sjokolade/nøtter/dessert, alltid noe og kanskje noe frukt og sånt i tilllegg.

Jeg klarer ikke spise veldig mye mer en dette i løpet av en dag, så hva gjør jeg for å snu denne trenden? Jeg vil helst opp litt..skal jeg feite opp denne maten enda mer? Ikke lyst på hjerteinnfarkt også, K40:)

 

 

Anonymkode: 45708...ffc

Hvor gammel er du? Er mer normalt å kunne spise alt mulig og ikke legge på seg når man er yngre, da kroppen enda går gjennom så mange prosesser. Fra midten til slutten av 20-årene begynner det å snu. Hvis man som godt voksen begynner å tape vekt uten endring i kosthold, kan det jo være sykdom eller stress som er årsak.

Anonymkode: 1ecc1...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at du har B-12 mangel, ta å sjekk med legen.

Anonymkode: 1db15...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får mange gunstige, fornuftige råd her. Blant annet om å kontakte en lege/ernæringsfysiolog som kan følge deg opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kontaktet ernæringsfysiolog, mest fordi kostholdet ditt ikke høres særlig sunt ut og det virker som om at du tror det er det usunne som skal til for å få deg opp i vekt. Det er ikke helt sånn det fungerer, og du behøver hjelp til å sette opp meny med et skikkelig kosthold.

Anonymkode: 9ae86...a09

Synes ikke kostholdet er så ille jeg da

Anonymkode: 9e1c8...1c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Er mer normalt å kunne spise alt mulig og ikke legge på seg når man er yngre, da kroppen enda går gjennom så mange prosesser. Fra midten til slutten av 20-årene begynner det å snu. Hvis man som godt voksen begynner å tape vekt uten endring i kosthold, kan det jo være sykdom eller stress som er årsak.

Anonymkode: 1ecc1...6eb

Jeg er i slutten av 30 årene. Og jeg er enig, jeg burde hatt motsatt problem jmf alder..

Anonymkode: 45708...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har en bmi på 19, så er du normalvektig, men slank. Du spiser når du er sulten, og sunt nok (selv om halvfabrikata ikke er bra). Hva er problemet? Har selv en bmi på 18,5, og lever helt fint med det. Jeg prøver å lage mat fra bunnen av, som regel. Halvfabrikata inneholder stoffer som ikke er sunne og ikke smaker godt.

Anonymkode: 3c0fa...522

Problemet er at jeg sakte men sikkert bare går ned i vekt. Jeg vet jeg er akkurat innen for normalvekt. Men jeg ser ikke slank ut. Jeg ser tynn ut nå. Så jeg vil gjerne finne ut hva som er galt så jeg kan stanse det før jeg blir enda tynnere.

Anonymkode: 45708...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kontaktet ernæringsfysiolog, mest fordi kostholdet ditt ikke høres særlig sunt ut og det virker som om at du tror det er det usunne som skal til for å få deg opp i vekt. Det er ikke helt sånn det fungerer, og du behøver hjelp til å sette opp meny med et skikkelig kosthold.

Anonymkode: 9ae86...a09

Må jeg via fastlege for å komme til en ernæringsfysiolog? Utdyper kostholdet mitt litt mer og lurer på om dere har eksempler på hvordan det burde endres helt konkret hvis jeg kan endre noe nå. Regner med det tar tid å få time hos ernæringsfysiolog..Hva gjør forresten en ernæringsfysiolog? Jeg kan ingenting om sånt.

Frokost: 2  grovbrødskiver med pålegg som leverpostei/makrell/ost/egg+grønt/jus/kaffe/

Lunsj: ca samme som frokost. 

Middag: her er jeg helt uinspirert. Likte lage alt fra bunnen før, men hater lage mat nå. Noen eksempler kan være: glass tikka masala, supplert med ekstra grønnsaker, ris, kjøtt. En ferdig fiskesuppe supplert med ekstra fisk, grønnsaker, potet. Eller jeg gir typisk bare faen og steiker en ferdigpizza og lager en salat til for å bøte på skaden..

Som regel noe søtt etter middag, men er ikke typen som knekker en hel isboks eller noe sånt. Jeg snakker mer om at jeg kanskje får i meg en håndfull med godteri/dessert til dagen. 

Kvelds: Lik frokost/lunsj eller så lei av skiver innen den tid at jeg spiser havreflakes med youghurt nøtter og frukt eller noe..

Anonymkode: 45708...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøs på med karbohydrater, spesielt pasta ris og hvitt brød, så vil du legge på deg.

Anonymkode: 745ac...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg sakte men sikkert bare går ned i vekt. Jeg vet jeg er akkurat innen for normalvekt. Men jeg ser ikke slank ut. Jeg ser tynn ut nå. Så jeg vil gjerne finne ut hva som er galt så jeg kan stanse det før jeg blir enda tynnere.

Anonymkode: 45708...ffc

Du er nok "tynnfeit" og det skyldes at du spiser mye drittmat. Hadde du fått i deg sunnere mat, hadde kroppen din bygget deg på en annen måte. 

Anonymkode: fa112...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chibi skrev:

Har du sjekket stoffskiftet? :) 

Ja, jeg har tatt noen blodprøver. Både stoffskifte og andre verdier (som B12  som en spurte om) er normale, bare lave jernlagre som jeg går på jern for nå. 

Anonymkode: 45708...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at jeg sakte men sikkert bare går ned i vekt. Jeg vet jeg er akkurat innen for normalvekt. Men jeg ser ikke slank ut. Jeg ser tynn ut nå. Så jeg vil gjerne finne ut hva som er galt så jeg kan stanse det før jeg blir enda tynnere.

Anonymkode: 45708...ffc

Da ville jeg snakket med fastlegen, som kan ta noen blodprøver i første omgang. Man bør jo luke ut kreft og tarmsykdom og stoffskiftesykdom, blant annet. Enrøringsfysiolog ville jeg valgt når sykdom er utelukket. Det er jo egentlig bare å spise sunt og næringsrikt og spise seg godt mett hver dag.

Anonymkode: 3c0fa...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...