Gå til innhold

Snitt på profesjonsstudiet i psykologi UiT?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva snittet for å komme inn på psykologi profesjon i Tromsø var i år? Leser på nettsiden deres at det var 4,5 i fjor, altså hadde det holdt med to B-er i 10-poengsemnene og A i 20-poengsemnet, eller omvendt. Og hva tror dere om neste år, når det kun er UiT som fortsetter med 1+5-ordningen? Loddtrekning? Er ikke i nord-norskkvota..

Hilsen en som sitter på gjerdet til å takke ja til studieplass på årsstudiumet..

Anonymkode: bc2c1...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk i år. 

Siste på ikke NN-kvota kom inn med BAA, og siste på NN-kvota kom inn med BBA. 

Det er så og si umulig, og de har loddtrekning med de på det laveste snittet. Du burde ha rent A snitt for å komme inn. Anbefaler deg heller å ta opp fag fra videregående. Folk går årstudium i flere år her for å komme inn, og nå snakker de om å legge ned ordningen. 

Anonymkode: 4719c...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.7.2016 at 16.07, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i år. 

Siste på ikke NN-kvota kom inn med BAA, og siste på NN-kvota kom inn med BBA. 

Det er så og si umulig, og de har loddtrekning med de på det laveste snittet. Du burde ha rent A snitt for å komme inn. Anbefaler deg heller å ta opp fag fra videregående. Folk går årstudium i flere år her for å komme inn, og nå snakker de om å legge ned ordningen. 

Anonymkode: 4719c...b96

Takk for svar! Men siden du gikk i går - er det virkelig helt uoppnåelig å få A-snitt? Er det ikke bare å jobbe jevnt og dedikert gjennom året?

Anonymkode: bc2c1...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men siden du gikk i går - er det virkelig helt uoppnåelig å få A-snitt? Er det ikke bare å jobbe jevnt og dedikert gjennom året?

Anonymkode: bc2c1...6b9

Nei. 

Jeg pluss mange andre jobbet 10 timer om dagen 7 dager i uka. Jeg har sett dyktige og smarte folk som kan pensum på rams få B og C. Problemet er at det ikke er et fasitsvar på ting, og en sensor kan ønske en type oppg mens en annen ønsker en annen type oppg. 

Man kan også være uheldig med eksamensoppgavene å få diffuse og svevende oppg. 

En venn av en venn av meg fikk B på en oppg h*n mente fortjente A, h*n klagde og fikk D! Da er det jo noe feil med systemet. 

Jeg mener ikke å være negativ her, men når jeg ser folk som virkelig ofrer alt og gjør tidenes innsats, men fortsatt ikke kommer inn, da mister jeg troa på systemet. 

Hvis jeg hadde vist det jeg vet i dag før jeg begynte hadde jeg tatt opp fag fra VGS. Du ser selv hva du vil gjøre, men jeg anbefaler virkelig ikke denne ordningen. 

Dessuten er det hvisking i gangene om å legge den ned slik som i Bergen. Hva hvis du får BBA og ikke kommer inn? Så legger de ned ordningen slik at du ikke kan ta opp fag. Hva hvis du går i 3 år å tar opp fag, og fortsatt ikke kommer inn? Dette er realiteten til flere på uit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Solstrålen. skrev:

Nei. 

Jeg pluss mange andre jobbet 10 timer om dagen 7 dager i uka. Jeg har sett dyktige og smarte folk som kan pensum på rams få B og C. Problemet er at det ikke er et fasitsvar på ting, og en sensor kan ønske en type oppg mens en annen ønsker en annen type oppg. 

Man kan også være uheldig med eksamensoppgavene å få diffuse og svevende oppg. 

En venn av en venn av meg fikk B på en oppg h*n mente fortjente A, h*n klagde og fikk D! Da er det jo noe feil med systemet. 

Jeg mener ikke å være negativ her, men når jeg ser folk som virkelig ofrer alt og gjør tidenes innsats, men fortsatt ikke kommer inn, da mister jeg troa på systemet. 

Hvis jeg hadde vist det jeg vet i dag før jeg begynte hadde jeg tatt opp fag fra VGS. Du ser selv hva du vil gjøre, men jeg anbefaler virkelig ikke denne ordningen. 

Dessuten er det hvisking i gangene om å legge den ned slik som i Bergen. Hva hvis du får BBA og ikke kommer inn? Så legger de ned ordningen slik at du ikke kan ta opp fag. Hva hvis du går i 3 år å tar opp fag, og fortsatt ikke kommer inn? Dette er realiteten til flere på uit. 

Ja, det er ganske trist at det er sånn.. Jeg har utenlandsk utdannelse fra videregående, og det går ikke an for meg å ta opp fag derfra. Kan heller ikke forbedre enkeltfag ved å ta tilsvarende fag i Norge.. Ganske kjipt, så må nesten inn på denne måten om jeg skal komme inn! + det er jo fint å ta årsstudium sånn at jeg kan se om jeg trives med faget!

Anonymkode: bc2c1...6b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ganske trist at det er sånn.. Jeg har utenlandsk utdannelse fra videregående, og det går ikke an for meg å ta opp fag derfra. Kan heller ikke forbedre enkeltfag ved å ta tilsvarende fag i Norge.. Ganske kjipt, så må nesten inn på denne måten om jeg skal komme inn! + det er jo fint å ta årsstudium sånn at jeg kan se om jeg trives med faget!

Anonymkode: bc2c1...6b9

Det høres jo veldig rart ut, det betyr at det er mange studer du ikke kan komme inn på fordi karakterpoengene dine er endelige og ikke kan forbedres? Du bør jo få samme muligheter som alle andre?

Anonymkode: 80a62...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ganske trist at det er sånn.. Jeg har utenlandsk utdannelse fra videregående, og det går ikke an for meg å ta opp fag derfra. Kan heller ikke forbedre enkeltfag ved å ta tilsvarende fag i Norge.. Ganske kjipt, så må nesten inn på denne måten om jeg skal komme inn! + det er jo fint å ta årsstudium sånn at jeg kan se om jeg trives med faget!

Anonymkode: bc2c1...6b9

Oki. Du får ha lykke til. Håper du klarer det. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2016 at 15.50, AnonymBruker skrev:

Det høres jo veldig rart ut, det betyr at det er mange studer du ikke kan komme inn på fordi karakterpoengene dine er endelige og ikke kan forbedres? Du bør jo få samme muligheter som alle andre?

Anonymkode: 80a62...c15

Jeg har også utdanning fra et annet land og kan uten problemer ta fag her hvis jeg vil ha bedre karakterer, så det du skriver er bare tull.

Anonymkode: bcfe5...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også utdanning fra et annet land og kan uten problemer ta fag her hvis jeg vil ha bedre karakterer, så det du skriver er bare tull.

Anonymkode: bcfe5...4b6

Dette var ment til han fra utlandet .

Anonymkode: bcfe5...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var ment til han fra utlandet .

Anonymkode: bcfe5...4b6

Bra for deg! Kan absolutt sjekke det enda engang, men har IB diploma, og har brukt opp alle tre eksamen å forsøkene fordi jeg tok eksamen i b-språk første året mitt og tok retake i to fag året etter jeg var ferdig. Står i hvert fall på samordna at man ikke kan forbedre fag fra IB ved å erstatte dem med tilsvarende fag, men det er mulig jeg kan overføre fagene til et norsk vitnemål, og så forbedre fag derfra? Er det IB du har tatt?

Anonymkode: bc2c1...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gutt jeg gikk i klasse med på vgs som hadde rundt 4 i snitt klarte å komme inn på psykologi profesjon i Bergen via høgskolen i Lillehammer. Jeg skjønner nesten ikke hvordan han klarte det, med tanke på hvor lat han har vært før. 

Anonymkode: 7ac41...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gutt jeg gikk i klasse med på vgs som hadde rundt 4 i snitt klarte å komme inn på psykologi profesjon i Bergen via høgskolen i Lillehammer. Jeg skjønner nesten ikke hvordan han klarte det, med tanke på hvor lat han har vært før. 

Anonymkode: 7ac41...b2e

Han var sikkert intelligent, men som du sier: lat. Latskap kan endres, men intelligensen er du i stor grad født med. jeg hadde 2 i R2 matematikk og 3 i fysikk 1 fra vgs. Jeg tok bachelor i mekanikk(fysikk) uten store problemer.

Anonymkode: 2c449...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som har studert på høyskolen i Lillehammer, og de sier det er veldig enkelt å få bra karakterer. Gjelder sikkert ikke alle fag da.

Anonymkode: b1750...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet hva årsstudiumet i psykologi ellers kan brukes til, utenom å ta profesjon etterpå?

Kan man bruke det hvis man ønsker å jobbe i psykiatrien? Vernepleier? Miljøarbeider? Vil det kunne gi økt lønn i forhold til ufaglærte?

Da tenker jeg vhis man også f.eks har arbeidserfaring i å jobbe med mennesker fra tidligere.

Beklager , mener ikke å avspore tråden, men tenkte at det også hadde vært ok å vite for trådstarter.

Anonymkode: 5603e...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet hva årsstudiumet i psykologi ellers kan brukes til, utenom å ta profesjon etterpå?

Kan man bruke det hvis man ønsker å jobbe i psykiatrien? Vernepleier? Miljøarbeider? Vil det kunne gi økt lønn i forhold til ufaglærte?

Da tenker jeg vhis man også f.eks har arbeidserfaring i å jobbe med mennesker fra tidligere.

Beklager , mener ikke å avspore tråden, men tenkte at det også hadde vært ok å vite for trådstarter.

Anonymkode: 5603e...d71

Ts her. Man kan f.eks fortsette på en bachelor i psykologi og evt ta master etterpå. Om man vil jobbe klinisk, må man vel nesten ta profesjon.. Ellers kan man bruke fagene som 40-gruppe i en annen bachelor. Jeg har tatt et år historie, så kan ha psykologi som 40-gruppe, eller frie emner, om jeg velger å gå tilbake til bachelorprogrammet i historie.. Mulig det går an å bruke fagene som valgfag i sykepleierutdanning osv, men det er ikke aktuelt for meg!

Anonymkode: bc2c1...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. juli 2016 at 16.07, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i år. 

Siste på ikke NN-kvota kom inn med BAA, og siste på NN-kvota kom inn med BBA. 

Det er så og si umulig, og de har loddtrekning med de på det laveste snittet. Du burde ha rent A snitt for å komme inn. Anbefaler deg heller å ta opp fag fra videregående. Folk går årstudium i flere år her for å komme inn, og nå snakker de om å legge ned ordningen. 

Anonymkode: 4719c...b96

Mener det er mye lurere for ts å gå årsstuddium enn å ta opp fag. Da kan h*n kjenne på om det er noe for henne/han. Helt sykt forøvrig at det bare handler om karakterer for å komme inn, da skoleflinkhet har lite med en god psykolog å gjøre.

Anonymkode: 5603e...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Man kan f.eks fortsette på en bachelor i psykologi og evt ta master etterpå. Om man vil jobbe klinisk, må man vel nesten ta profesjon.. Ellers kan man bruke fagene som 40-gruppe i en annen bachelor. Jeg har tatt et år historie, så kan ha psykologi som 40-gruppe, eller frie emner, om jeg velger å gå tilbake til bachelorprogrammet i historie.. Mulig det går an å bruke fagene som valgfag i sykepleierutdanning osv, men det er ikke aktuelt for meg!

Anonymkode: bc2c1...6b9

Takk for svar. Tenkte mer om det gir fordeler i f.eks en jobb som miljøarbeider, da det finnes jo endel ufaglærte miljøarbeidere f.eks. Og om man kan jobbe i psykiatrien, eller MÅ man ha mer psykologi da? Ønsker ikke å ta en hel bachelor. Tenkte at f.eks et årsstudium kan være med å bygge på det man evt har, som deg. Gir det bedre lønn f.eks, med bare årsstudium hvis man har en ufaglært jobb?

Anonymkode: 5603e...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han var sikkert intelligent, men som du sier: lat. Latskap kan endres, men intelligensen er du i stor grad født med. jeg hadde 2 i R2 matematikk og 3 i fysikk 1 fra vgs. Jeg tok bachelor i mekanikk(fysikk) uten store problemer.

Anonymkode: 2c449...98c

Noe av det første vi lærer i psykologien er at intelligens ikke bare er medfødt. Og at syn som de du skriver her er begrensende. 

http://psykologisk.no/2015/01/intelligens-er-oppskrytt-og-misforstatt/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...