Gå til innhold

Til edikkdama/mannen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Bodillen skrev:

Kan du heller linke til tråden?

Jeg har aldri i mitt liv lest i en bruksanvisning til vaskemaskin at man ikke kan bruke eddik i den fordi det vil ødelegge maskinen. Og jeg har hatt noen maskiner.

(Forresten, du tenker ikke at det blir litt sånn bukken og havresekken-problematikk når man spør en produsent av skyllemiddel om man ikke heller ble bruke eddik til denslags?)

Her

 

 

 

Anonymkode: 5dbfd...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-og-andre-hvitevarer/SOFTLANOUTDXL/softlan-ultra-outdoor-fresh-skyllemiddel-1500-ml

1.5 liter for 39 kroner. 

Mener hovedingrediensen i skyllemiddel er samme greia som eddik består av, men klarer ikke å finne en kilde på det nå.

Jeg er ikke allergisk mot skyllemiddel og hormonhysteriet til forbrukerrådet er basert på en setning tatt ut av kontekst fra en flere hundre sider lang rapport. De er kunnskapsløse og farlige når de omtaler hormonforstyrrende stoffer. De har jo allerede klart å presse fram endringer som har gjort folk syke, de burde skamme seg.

 

Så lenge det er mye uavklart rundt konsekvensene av bruken av en del tilsetningsstoffer, så synes jeg det er en fornuftig holdning å holde seg til tryggere alternativer, når de likevel finnes. Og når det gjelder skyllemiddel synes jeg personlig at alternativet fungerer bedre: Jeg liker ikke lukta av skyllemiddel, jeg liker bedre at det bare lukter rent tøy, som når jeg bruker eddik. Eddik fjerner dessuten lukt som har satt seg i tøy,  noe skyllemiddel ikke gjør, tvert imot er min erfaring at den kan forsterke uønsket lukt.  Det blir dessuten rimeligere å bruke eddik, fordi man ikke trenger mer enn en spiseskje pr vask, og det tilsvarer 15 ml. Bruker man skyllemiddel skal man ha i 35 ml pr vask (5-6 kg tøy) (opplyst på Lilleborg sin nettside). Så ja, eddik blir uansett rimeligere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her:

For ihuga edikktilhengere som kanskje har lyst til å ødelegge plenen sin?

http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/slik-gikk-det-da-ellen-fulgte-ministerens-ugress-rad/3422818424.html

 

Anonymkode: 5dbfd...3cb

:rulle: 

Jeg har også brukt eddik mot ugress - på gårdsplassen, hvor det egentlig bare skal være grus. Jeg tror de fleste forstår at uansett hvilket ugressmiddel man velger, så vil det selvsagt også virke på mer enn akkurat det ugresset man vil ha bort. (Jeg kan forresten opplyse om at eddik funker dårlig som ugressmiddel. Ugresset blir gult/brunt, ja, men det tar ikke røttene, så det kommer like grønt og "fint" opp igjen etter noen dager. :) )

Endret av Bodillen
tastefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bodillen skrev:

 

Så lenge det er mye uavklart rundt konsekvensene av bruken av en del tilsetningsstoffer, så synes jeg det er en fornuftig holdning å holde seg til tryggere alternativer, når de likevel finnes. Og når det gjelder skyllemiddel synes jeg personlig at alternativet fungerer bedre: Jeg liker ikke lukta av skyllemiddel, jeg liker bedre at det bare lukter rent tøy, som når jeg bruker eddik. Eddik fjerner dessuten lukt som har satt seg i tøy,  noe skyllemiddel ikke gjør, tvert imot er min erfaring at den kan forsterke uønsket lukt.  Det blir dessuten rimeligere å bruke eddik, fordi man ikke trenger mer enn en spiseskje pr vask, og det tilsvarer 15 ml. Bruker man skyllemiddel skal man ha i 35 ml pr vask (5-6 kg tøy) (opplyst på Lilleborg sin nettside). Så ja, eddik blir uansett rimeligere.

Det er ikke tilsetningsstoffer når det ikke er snakk om mat. 

Lilleborg sier jo også at eddik ikke skal brukes i vaskemaskiner, dog skjønner jeg ikke hvorfor de skal være noen ekspert på dosering av Softlan som ikke er et av deres produkter.

Hvis 25 kroner per halvliter stemmer er det en prisforskjell på 16 øre per vask, så ikke en betydelig forskjell (og eddik koster mer enn det du sier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her

 

 

 

Anonymkode: 5dbfd...3cb

Det jeg leser ut ifra tråden, er det jeg selv har tenkt: at man ikke heller maskinen full av eddik. En spiseskje holder fint, og vil selvsagt heller ikke gjøre skade. Spesielt ikke hvis eddik, som amativeReflection påstår her, inneholder det samme som skyllemiddel. ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bodillen skrev:

Det jeg leser ut ifra tråden, er det jeg selv har tenkt: at man ikke heller maskinen full av eddik. En spiseskje holder fint, og vil selvsagt heller ikke gjøre skade. Spesielt ikke hvis eddik, som amativeReflection påstår her, inneholder det samme som skyllemiddel. ;) 

Gjør som dere vil, på eget ansvar


Jeg holder meg unna eddikk-i-vaskemaskina-svineriet i hvertfall. Eddik skal vel bare brukes i diverse matretter :spise:

 

 

Anonymkode: 5dbfd...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er ikke tilsetningsstoffer når det ikke er snakk om mat. 

Lilleborg sier jo også at eddik ikke skal brukes i vaskemaskiner, dog skjønner jeg ikke hvorfor de skal være noen ekspert på dosering av Softlan som ikke er et av deres produkter.

Hvis 25 kroner per halvliter stemmer er det en prisforskjell på 16 øre per vask, så ikke en betydelig forskjell (og eddik koster mer enn det du sier).

Nei, tilsetningsstoffer blir nok feil ord å bruke, jeg siterte bare det som sto i artikkelen jeg linket til. Komponenter er muligens er mer riktig ord, men det blir vel flisespikkeri. Alle skjønner poenget, ikke sant. 

Jeg vet ikke hvor du kjøper eddiken din, men den koster ikke mer enn det der jeg handler i hvert fall. Men det er heller ikke hovedpoenget for meg. Jeg hadde brukt eddik om den var dyrere enn skyllemiddel også. Som sagt: orker ikke parfymelukta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg bare skulle tipse om eddikessens som koster rundt 40kr for en halvliter. Den er 35% og blandes med avkjølt, kokt vann. Mye billigere enn å kjøpe "vanlig" eddik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, kan ikke kjemi, men regner med du slæmma den i trynet på den bastante AB'en nå! Skulle vært mulig å plusse flere gang :lol:

Anonymkode: d7284...e4a

Jeg har en gang jobbet på lab, og benyttet anledningen til å fraternisere med formlene :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker eddik masse hjemme, men jeg tror jo selvsagt ikke at eddik er noe vidundermiddel! Det jeg derimot har stor tro på, er at Jif-spray, skyllemiddel i vask (og samtlige parfymerte vaskemidler) og skyllemiddel i oppvaskmaskin er totalt unødvendige stoffer som ingen trenger hjemme. Hvis man bruker mikrofiberkluter, så vann er alt man trenger for å vaske. Kanskje med litt zalo (utvannet) hvis fete flekker. Eddik er bare for å hjelpe å fjerne lukten. Eddik setter ikke lukt på kjøkkenbenk, det har jeg aldri opplevd. I vaskemaskin er eddik for det samme, for å fjerne lukt. Man bruker svært lite eddik oh det er ikke skadelig for maskinen, men man burde ikke legge klær ned elastiske strikker i eddik over natta f.eks - eddik kan svekke strikker ja.

Du kan ikke spørre Lilleborg om bruk av eddik!! Tipper de irriterer seg grønt over folk som har sluttet å kjøpe skyllemiddel og overparfymerte vaskemidler, for det er jo nye produkter som de selger litt dyrere og vil gjerne tjene penger på.

Og hurra for Zenobia! Har selv studert kjemi for  20 år siden (endte opp med å jobbe med noe helt annet) og vet nok at eddik + sitron syre kan ikke gi deg aceton, men mer husker jeg ikke, og dette var bare perfekt forklart.

Anonymkode: 8103e...2ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.7.2016 at 0.46, amativeReflection skrev:

Eddik koster mye mye mer enn skyllemiddel, og siden eddik og skyllemiddel har samme ingrediensene er det likegyldig for miljøet og helsen.

Vanlig skyllemiddel har ingen innvirkning på bakterievekst i klær.  Det har eddik og fjerner sur lukt av f.eks treningsklær, det klarer ikke vanlig skyllemiddel.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.7.2016 at 2.00, AnonymBruker skrev:

Gjør som dere vil, på eget ansvar


Jeg holder meg unna eddikk-i-vaskemaskina-svineriet i hvertfall. Eddik skal vel bare brukes i diverse matretter :spise:

 

 

Anonymkode: 5dbfd...3cb

Hva er det egentlig dette gruuusomme som skjer med en vaskemaskin og man bruker eddik istedet for skyllemiddel??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, DreamOn skrev:

Vanlig skyllemiddel har ingen innvirkning på bakterievekst i klær.  Det har eddik og fjerner sur lukt av f.eks treningsklær, det klarer ikke vanlig skyllemiddel.  

Vaskemiddelet og temperaturen dreper jo bakterier. Homo Color har en egen flytende Homo Color som er laget for treningsklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, amativeReflection skrev:

Vaskemiddelet og temperaturen dreper jo bakterier. Homo Color har en egen flytende Homo Color som er laget for treningsklær.

Omo color?

Anonymkode: 43063...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, amativeReflection skrev:

Vaskemiddelet og temperaturen dreper jo bakterier. Homo Color har en egen flytende Homo Color som er laget for treningsklær.

Vaskemidler dreper ikke bakterier alene og det gjør ikke 40 gr heller.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, DreamOn skrev:

Hva er det egentlig dette gruuusomme som skjer med en vaskemaskin og man bruker eddik istedet for skyllemiddel??

Jeg bruker ikke eddik nå, men har blitt nysgjerrig. Jeg tror at en skje 7% eddik ikke er noen stor fare for vaskemaskiner, men eddiksyre er jo.. eh, SYRE. Etsende. Det rustfrie stålet i en vaskemaskin tåler vel en støyt? Om man har brukt det i hver eneste vask i fem år? Jeg vet ikke. Og en spiseskje eddik i hvor mange liter vann, hvor mye ville det virket uansett? Noen som har sammenlignet med å ikke tilsette noe? For 1 spiseskje (10 ml?) 7% eddik i siste skyllevann (hvor mange liter), hvor fortynnet blir det, egentlig? Her kan noen med regneferdigheter og kunnskaper om vaskemaskinens indre liv (hvor mange liter tar den inn i siste skylling) komme på banen.

Eller jeg kan komme tilbake til det en dag. Jeg ble i grunnen nysgjerrig på syrekonsentrasjonen vs. rustfritt stål.

@AnonymBruker..2ed jeg syntes påstanden fortjente å bli utfordret :Hehe:  Ellers står det på profilen min at jeg ikke har tid til å imøtegå idiotiske utsagn. Jeg gjør nok av og til unntak for kjemi :rodmer:    Og vedr. at du selv studerte kjemi for 20 år siden: Du kan forlate kjemien, men den forlater aldri deg.. (0K, jeg måtte bare være litt flåsete her :lillesky: )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omo color?

Anonymkode: 43063...4e9

Ganske sikker på at det heter Homo Color, men jeg har ikke en flaske foran meg slik at jeg kan sjekke.

1 time siden, DreamOn skrev:

Vaskemidler dreper ikke bakterier alene og det gjør ikke 40 gr heller.  

Jeg synes det er inhumant å drepe bakterier. Vaskemiddel og vann fjerner bakteriene mekanisk, og slipper dem fri ut i havet. 

Dessuten er eddik et elendig desinfeksjonsmiddel, hvis jeg vil ha bakteriefrie klær bruker jeg klor. Men bakterier er generelt ikke ille, faktisk har man 10 ganger så mange bakterieceller i kroppen som menneskeceller. Du vil bevare de gode bakteriene, antibac og lignende er bare fjottskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ganske sikker på at det heter Homo Color, men jeg har ikke en flaske foran meg slik at jeg kan sjekke.

Jeg synes det er inhumant å drepe bakterier. Vaskemiddel og vann fjerner bakteriene mekanisk, og slipper dem fri ut i havet. 

Dessuten er eddik et elendig desinfeksjonsmiddel, hvis jeg vil ha bakteriefrie klær bruker jeg klor. Men bakterier er generelt ikke ille, faktisk har man 10 ganger så mange bakterieceller i kroppen som menneskeceller. Du vil bevare de gode bakteriene, antibac og lignende er bare fjottskap. 

:nigo:  Jepp. flott. Dagens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.7.2016 at 1.15, Zenobia skrev:

Kan jeg få se den kjemiske reaksjonen? Ketoner kan fremstilles gjennom oksidasjon av sekundære alkoholer. Prosessen krever et sterkt oksidasjonsmiddel, for eksempel kaliumdikromat, eller en annen reagent som inneholder Cr(IV). Alkoholen oksideres ved koking med tilbakeløp i sur løsning. For eksempel oksideres 2-propanol til propanon (aceton):

Eddiksyre: (Etansyre) CH3COOH (fabelaktig at det fremdeles sitter)

Sitronsyre:  CH2(COOH)•COH(COOH)•CH2(COOH)  (måtte slå opp)

Aceton: (2-propanon) (CH3)2CO

Jeg ser bare to syrer, jeg. Hvordan blir de til et keton?

Til å komme med en så bastant påstand, forventer jeg at du forklarer den reaksjonen.

:popcorn:

 

 

Ikke så vanskelig at det sitter når man har google;)

Aceton: CH3(CO)CH3,

Anonymkode: 5c7ff...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...