Gå til innhold

Til edikkdama/mannen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du/ dere slutte å råde folk til å ødelegge hus og heim og vaskemaskinene sine ved å bruke edikk bl.a. i vaskemaskina?  :sinna:

På forhånd takk! 

Anonymkode: 5dbfd...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eddik ødelegger da hverken hus og hjem eller vaskemaskin. 

Anonymkode: 8234c...42d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg?? :)  Jeg har gitt råd om dette flere ganger. På hvilken måte ødelegger et par ss eddik brukt en-to ganger i uka en vaskemaskin??   Da burde jo whitesprit, grus, jord og maling tatt kverken på den for mange år siden. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du/ dere slutte å råde folk til å ødelegge hus og heim og vaskemaskinene sine ved å bruke edikk bl.a. i vaskemaskina?  :sinna:

På forhånd takk! 

Anonymkode: 5dbfd...3cb

En som har forstått det :klappe: 

Eddik blandet med sitron = aseton/neglelakkfjerner. 

Anonymkode: 91f1d...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En som har forstått det :klappe: 

Eddik blandet med sitron = aseton/neglelakkfjerner. 

Anonymkode: 91f1d...ea8

Og dette brukes av mange? Ufattelig...

Anonymkode: 5dbfd...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En som har forstått det :klappe: 

Eddik blandet med sitron = aseton/neglelakkfjerner. 

Anonymkode: 91f1d...ea8

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette brukes av mange? Ufattelig...

Anonymkode: 5dbfd...3cb

Jeg bruker eddik i vaskemaskinen istedenfor skyllemiddel, men jeg blander da aldri sitron i! :klo: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp. Se på den kjemiske formelen. 

Anonymkode: 91f1d...ea8

Man får ikke aceton ved å blande husholdseddik(den eddiken man vasker med) med sitron. 

Anonymkode: abf4b...36c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke aceton ved å blande husholdseddik(den eddiken man vasker med) med sitron. 

Anonymkode: abf4b...36c

Nei, når du ikke vil høre og heller ikke kan din kjemi, så klarer du vel,heller ikke å se at eddik er din verste fiende til det bruket du mener den er din beste venn? 

Anonymkode: 91f1d...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få se den kjemiske reaksjonen? Ketoner kan fremstilles gjennom oksidasjon av sekundære alkoholer. Prosessen krever et sterkt oksidasjonsmiddel, for eksempel kaliumdikromat, eller en annen reagent som inneholder Cr(IV). Alkoholen oksideres ved koking med tilbakeløp i sur løsning. For eksempel oksideres 2-propanol til propanon (aceton):

Eddiksyre: (Etansyre) CH3COOH (fabelaktig at det fremdeles sitter)

Sitronsyre:  CH2(COOH)•COH(COOH)•CH2(COOH)  (måtte slå opp)

Aceton: (2-propanon) (CH3)2CO

Jeg ser bare to syrer, jeg. Hvordan blir de til et keton?

Til å komme med en så bastant påstand, forventer jeg at du forklarer den reaksjonen.

:popcorn:

 

 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Bodillen skrev:

 

Jeg bruker eddik i vaskemaskinen istedenfor skyllemiddel, men jeg blander da aldri sitron i! :klo: 

Eddik som skyllemiddel? Den var ny for meg, og det lukter ikke eddik av klærne etterpå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Eddik som skyllemiddel? Den var ny for meg, og det lukter ikke eddik av klærne etterpå? 

Beste som finnes! Lukter ikke, og klærne blir helt rene uten rester av vaskemiddel, og så blir de mykere. Bare uten det ekle laget av tøymykner. 

Anonymkode: 95a4b...5d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Eddik som skyllemiddel? Den var ny for meg, og det lukter ikke eddik av klærne etterpå? 

Nei de lukter ingenting, og det tar knekken på den lukta som ofte setter seg i mørke T-skjorter og treningstøy. Eddik gjør det utrivelig for bakterier. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beste som finnes! Lukter ikke, og klærne blir helt rene uten rester av vaskemiddel, og så blir de mykere. Bare uten det ekle laget av tøymykner. 

Anonymkode: 95a4b...5d7

Så bra! :) Det skal jeg sannelig prøve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, DreamOn skrev:

Nei de lukter ingenting, og det tar knekken på den lukta som ofte setter seg i mørke T-skjorter og treningstøy. Eddik gjør det utrivelig for bakterier. 

Så bra! :) Så en test av noe litt kostbar spesial middel for dette, som ikke var så bra. Så kan man bruke noe så kjekt som dette! Passer bra for meg som trener rimelig mye! Hvor mye bruker man til en vask? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil vaske med eddikk. Jeg hater lukten av eddikk. Det blir som å vaske huset med tre dager gammel øl eller vin som har stått siden helgen. 

Mens klorin lukter himmelsk, og dreper bakterier bedre. Elsker klorin, og D12 (dog er D12 litt knotete, hvis du glemmer å blandet det ut etser det bort huden din, fikk masse blemmer en gang jeg bartendet i fylla).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil vaske med eddikk. Jeg hater lukten av eddikk. Det blir som å vaske huset med tre dager gammel øl eller vin som har stått siden helgen. 

Mens klorin lukter himmelsk, og dreper bakterier bedre. Elsker klorin, og D12 (dog er D12 litt knotete, hvis du glemmer å blandet det ut etser det bort huden din, fikk masse blemmer en gang jeg bartendet i fylla).

 

Funker dårlig med klorin på klær :P 

Anonymkode: 2c7d7...ad3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil vaske med eddikk. Jeg hater lukten av eddikk. Det blir som å vaske huset med tre dager gammel øl eller vin som har stått siden helgen. 

Mens klorin lukter himmelsk, og dreper bakterier bedre. Elsker klorin, og D12 (dog er D12 litt knotete, hvis du glemmer å blandet det ut etser det bort huden din, fikk masse blemmer en gang jeg bartendet i fylla).

 

Eddiklukt setter seg overhodet ikke i klærne når det brukes som skyllemiddel. Ellers bruker jeg ikke eddik annet enn når jeg vasker dusjkabinettet, men da i en blandig med Zalo, så det etterlater seg heller ingen eddiklukt.

Klorin bruker jeg aldri, av flere grunner. Jeg anser eddik for å være et mye mer miljøvennlig alternativ, jeg liker ikke lukten, og det er ikke anbefalt for avløpssystemet/kloallpumpa her (ikke offentlig system).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Bodillen skrev:

Eddiklukt setter seg overhodet ikke i klærne når det brukes som skyllemiddel. Ellers bruker jeg ikke eddik annet enn når jeg vasker dusjkabinettet, men da i en blandig med Zalo, så det etterlater seg heller ingen eddiklukt.

Klorin bruker jeg aldri, av flere grunner. Jeg anser eddik for å være et mye mer miljøvennlig alternativ, jeg liker ikke lukten, og det er ikke anbefalt for avløpssystemet/kloallpumpa her (ikke offentlig system).

Skyllemiddelet inneholder jo samme stoffet som i eddikk bare uten den fæle lukten, hvorfor ikke bruke skyllemiddel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...